ورزش چیست؟ انواع ورزش و هدف از انجام آن



فواید ورزش ,ورزش, ورزش والیبال

اهمیت ورزش

 

ورزش شامل فعالیت هر کس با یک منظور و در محیطی متفاوت از محیط روزانه براي مسابقه، لذت بردن ، براي کسب برتری، براي پیشرفت مهارت یا ترکیبی از برخی از این هاست. تفاوت مدنظر همراه با در نظر گرفتن مهارت شخص یا گروه یا شجاعت علامت مشخصه ورزش است.

ورزش شامل فعالیت هر کس با یک منظور و در محیطی متفاوت از محیط روزانه براي مسابقه، لذت بردن ، براي کسب برتری، براي پیشرفت مهارت یا ترکیبی از برخی از این هاست. تفاوت مدنظر همراه با در نظر گرفتن مهارت شخص یا گروه یا شجاعت علامت مشخصه ورزش است.

 

بنابر این پرش از روی یک مانع در در برابر دیدگان هزاران نفر در یک میدان سر پوشیده ورزش است در حالیکه پرش از روی یک چشمه هنگام پیاده روی در روستا تنها تلاش براي خیس نشدن پای شخص است.

 

انواع مختلفی از ورزش وجود دارند و انسانها قسمت مهمی از وقت، پول و دلبستگی خویش را نه تنها بعنوان شرکت کننده بلکه بعنوان تماشاگر به آنها اختصاص می‌دهند .

 

ورزش امروزه در دنیا به وسیله ای تبدیل گشته که انسانها را با هم متحد و اشنا نموده و بین آنها پیوند اخوت و برادری برقرار ميکند و مهم ترين مقصود و وظیفه ورزش همین است ایجاد دوستی و مودت بین ورزش کاران که هر چند در میدان رقیب هم هستند ولی در بیرون از میدان بعنوان رفیق هم‌دیگر ميباشند .

 

ورزش ترکیبی از فعالیت های فیزیکی عادی و معمول و مهارت های فردی و بعنوان تفریح و سرگرمی و یکسری از قوانین که براي مسابقه، لذت بردن و رسيدن به برتری است. ترکیب شخصیت هایی با مهارت های متفاوت در یک ملت، شهامت و شجاعت آن ملت را افزایش ميدهد .

 

ورزش میتواند بصورت رقابتی برپا شود که در اینصورت باید بر پایهٔ رشته قوانینی که مورد توافق همگی است، یک یا چند برنده در آن مشخص گردد که در اینگونه ورزش ها شرکت کنندگان باید درجه ای از توانمندیهای مربوط به آن رشته به خصوص در رده های بالاتر را دارا باشند. هم اینک با در نظر گرفتن ورزش های تک نفره، صدها رشتهٔ ورزشی موجود هست . ورزش های جمعی میتواند اشخاص را در قالب دو یا چند گروه دسته بندی کند و تیمها با هم رقابت کنند. گونه هایی از فعالیت های غیر فیزیکی وجود دارد که گاهی آنها را به ورزش نسبت می دهند؛ براي نمونه میتوان به ورق بازي و بازي های تخته ای و فکری اشاره نمود .

 

فواید ورزش ,ورزش, ورزش والیبال

فواید ورزش 

 

تعریف ورزش به هدف و منظور از انجام آن بستگی دارد:

براي نمونه رقابت های شنا که دربرابر هزاران نفر در یک استخر سرپوشیده ویژه مسابقات انجام می گیرد یک گونه از ورزش به شمار میرود در حالیکه شنا در یک استخر معمولی یا در دریا یک تفریح محسوب ميشود .

 

رشته های فراوانی در ورزش وجود دارند و مردم زمان و هزینه زيادي را چه بعنوان شرکت کننده و چه بعنوان بیننده صرف ورزش ميکنند . ورزش و ورزش کردن طی سالیان طولانی از قالب یک تفریح و سرگرمی به قالب یک حرفه و فعالیت درآمده است و تعداد بیشماری از ورزشکاران حرفه ای در سرتاسر دنیا از طريق ورزش به ثروت رسیده اند. این یکی ديگر از خصوصیت های ورزش به شمار مي‌ايد . امروزه ورزش زنان هم جايگاه ويژه ای در مجامع بین المللی پیدا نموده است .

 

واژهٔ ورزش که از دیرباز مفهوم تمرین و تکرار داشت به موقع تصویب« قانون ورزش اجباری در مدرسه های» در ۱۶ شهریور ۱۳۰۶ خورشیدی بطور رسمی به مفهوم امروزی وارد قاموس واژه های دولتی ایران شده است. توسعهٔ ورزش ها باتوجه به گذشتهٔ کامل آنها ، مطالب مهمی را دربارهٔ دگرگونی های اجتماعي و دگرگونی های خود ورزش ها اشکار می نمایند.

 

تاریخچه ورزش

تمدّن ها در ورزش سرتاسر تاریخ، توانستند یک معامله بزرگ که تغيير اجتماع و ماهیت در ورزش است را اموزش بدهند. آنها چیزهای بسیار جدیدی از هنر را در فرانسه، آفریقا و استرالیا ی ما قبل مورخه که مدرک آن در مراسمات رسمی تهیه گردید را کشف کنند.

 

این کسب مهارت ها وابسته به سفارش مردم است که براي پیدا کردن معانی فعالیت ها در ورزش بصورت یک مروارید گرانبها می درخشد. به عنوان مثال ورزش ژیمناستیک در بین چینی ها سابقه ی زيادي دارد.

 

ورزش های ديگر شامل:پرتاب نیزه، پرتاب دیسک و پرش بلند و کشتی است. رسوم سنت گرایی ورزش باستانی ايراني، هنر زورخانه ای بود که اینک با این شیوه تماس اندکی دارند. در بین ديگر ورزش های ايراني چوگان و پرتاب نیزه هم وجود داشت. دسترسی به ورزش های عمومی با تأسیس یونان قدیم، ایجاد گردید. کشتی، دومیدانی، بوکس، پرتاب نیزه، پرتاب دیسک و مسابقه ارابه سواری هم در آن هنگام مرسوم بود.

 

بازي های المپیک هر چهار سال یک بار در دهکده های کوچک مانند یونان باستانبرگزار ميشد و مردم سرتاسر دنیا به این المپیک ها فرا خوانده می شدند.

 

وجود ورزش های منظم براي موجودات زنده براساس المپیک قرن قدیمی و قرن حاضر است. فعال شدن موجودات براي تنظیم غذا و خوراک خویش باعث منظم انجام گرفتن فعالیت ها براي لذت بیش تر مسابقه ها و فعالیت هایی مانند ماهیگیری و باغبانی است. انقلاب صنعتی باعث زیاد شدن الودگی و فرصت نداشتن تماشاگر ورزشی براي دسترسی و تمایل به بازي های جهانی شده است. محبوبیت و تمایل داشتن مثل ماشین افزایش گر، باعث پیشرفت های حرفه ای رایج ورزشی ميشود .

 

فواید ورزش ,ورزش, ورزش والیبال

انواع ورزش

 

انواع ورزش

1- ملاک تقسیم بندی بر حسب ابزار مورد استفاده در ورزش، مثل ورزش های بدون وسیله چون کشتی و دو، و ورزش های با وسیله مانند ورزش والیبال، تنیس و …

 

2- تقسیم بندی از نظر نحوه روابط در روند فعالیت ورزشی ملاک ورزشی را به سه نوع مبارزه ای، میدانی، طبيعي و مکانیکی دسته بندی ميکنند .

 

3- تقسیم بندی بر حسب زمان و منابع انرژی مورد استفاده. این نوع تقسیم بندی ، ورزش ها را در انواع استقامتی و سرعتی، هوازی و بی هوازی دسته بندی ميکند .

 

4- تقسیم بندی با نگرش روان شناسی ـ ورزشی. این جدول بندی از نظر نقش فعالیت های تربیت بدنی در مدرسه ابتدایی و دبیرستان ها و اثرات تربیتی که بر روی روند تکامل شخصیت شخص و جامعه دارد مورد توجه قرار می گیرد. مثل فعالیت هایی که باعث تسلط بر طبیعت مي شود( کوهنوردی)، باعث برتری جامعه و مصونیت بخشیدن آن ميشود ( تیراندازی)، فعالیت هایی که موجب پیشرفت و هماهنگی عصبی ـ عضلانی ميشود .

 

5- تقسیم بندی از نظر واکنش های رفتاری و عوامل مؤثر بر آن. این مدل دسته بندی براساس چگونگی محرکی که در در برابر ورزش‌کار وجود دارد ، ایجاد شده است . مثل ورزش هایی که مهارت های تشکیل دهنده آن از نوع مهارت های بسته است( پرش طول و ارتفاع و وزنه برداری) یا از نوع مهارت های باز است( فوتبال، والیبال)

 

فواید ورزش

1- که بهتر و راحت تر بخوابید.

2- باعث ميشود دیرتر پیر شوید و از مرگ نابهنگام هم جلوگيري ميکند .

3- مفاصل ، استخوان ها و ماهیچه های شما را سالم تر نگاه خواهد داشت.

4- سیستم دفاعی بدنتان را تقویت خواهد کرد.

5- حافظه را قدرتمند تر خواهد کرد.

6- اعتماد به نفس را بالا می برد.

7- انرژی و تحمل شما را بالا می برد.

8- فشارهای عصبی، بیماری افسردگی و استرس را کاهش ميدهد . 

9- احتمال ابتلا به بسياري از بیماریها را کاهش ميدهد .

10- چربی سوزی

11- افزایش سلامت قلب

12- ارتقاء تصویر شما از خودتان

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------