حرکات دست‌ها در یوگا و تاثیر آن در سلامت



انسان ها می توانند با دست ها با هم صحبت کنند. در واقع دست ها یک وسیله ارتباطی هستند و برای ابراز عواطف و احساسات به کار می روند. فراتر از همه این ها همانطور که در یوگا مودرا ثابت شده است دست ها در سلامت بدن نیز موثر هستند.

 

تاثیرات یوگا مودرا 

مودرا ژستی نمادین با دست ها و انگشت هاست که در تمرین های مراقبه و یوگا استفاده می شود. قسمت هایی از دست ها با قسمت هایی از بدن و مغز مرتبط است. مودراهای زیادی در یوگا طراحی شده است که هر کدام فواید خاصی دارند. مودراها همراه با تمرین تنفس انرژی حیاتی پرانا را در بدن زنده نگه می دارد. مودراها جریان انرژی را به قسمت های خاصی از مغز هدایت می کند.

 

ما انسان ها توانایی حفظ عناصر کهکشان را در کف دستانمان داریم. کهکشان از ۵ عنصر تشکیل شده است و هر کدام از انگشت های دست نماینده یکی از عناصر هستند.

 

انگشت شصت: آتش

انگشت اشاره: هوا

انگشت وسط: اتر

انگشت حلقه: خاک

انگشت کوچک: آب

وقتی این عناصر پنجگانه تعادل نداشته باشند منجر به بیماری می شوند. تمرین مودرا این عناصر را متعادل می کند و تاثیرات مثبتی روی اندام های حسی، تاندون ها و رگ ها می گذارد.

 

گیان مودرا (مودرای دانش)

گیان مودرا‎

 

گیان مودرا چاکرای ریشه را تحریک می کند و افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد. این تمرین با تحریک عنصر هوا در بدن حافظه و سیستم های عصبی را تقویت می کند و با تمرین دائم خشم، افسردگی، استرس و بی خوابی را درمان می کند.

 

سر انگشت شست و انگشت اشاره را به هم بچسبانید و انگشت های دیگر را کشیده نگه دارید. کف دست ها به سمت بالا و دست ها را روی پاها تکیه دهید. این تمرین را صبح ها ۳۵ الی ۴۰ دقیقه انجام دهید

 

وایو مودرا (مودرای هوا)

 

این مودرا عناصر هوا را در بدن متعادل می کند. عصبانیت و بی خوابی را کنترل و ذهن مضطرب را آرام می کند. این تمرین سیاتیک، آرتروز، نقرس و دردهای زانو را درمان می کند. عضلات را آرام می کند و غدد درون ریز را تنظیم می کند.

 

انگشت اشاره را تا کنید و انگشت شست را روی آن قرار دهید و بقیه انگشت ها را کشیده نگه دارید. این تمرین را هر روز ۴۵ دقیقه یا روزی ۳ بار به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید.

 

پرانا مودرا (مودرای زندگی)

 

پرانا مودرا نماینده انرژی زندگی است. پرانا مودرا می تواند بینایی را تقویت کند، ایمنی بدن را بیشتر کند، کمبود ویتامین را از بین ببرد و با خستگی بدن مبارزه کند.

 

سر انگشت شست را به انگشت کوچک و انگشت حلقه بچسبانید و دو انگشت دیگر را کشیده نگه دارید. این تمرین را هر روز ۳۰ الی ۴۰ دقیقه یا روزانه ۳ مرتبه به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید.

 

شونیا مودرا

 

شونیا مودرا درد گوش را کم می کند، شنوایی را تقویت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. استخوان ها و لثه ها را تقویت می کند و بیماری های تیروئید را نیز درمان می کند. شونیا چاکرای قلب را باز می کند و به مدیتیشن کمک می کند.

 

انگشت وسط را تا کنید و انگشت شست را روی آن قرار دهید. این تمرین را هر روز ۳ مرتبه به مدت ۱۰ یا ۱۵ دقیقه انجام دهید.

 

سوریا مودرا (مودرای خورشید)

 

سوریا مودرا عنصر آتش را در بدن افزایش می دهدو به تعادل دمای بدن کمک می کند. این تمرین به سوء هاضمه، سرماخوردگی و مشکلات گوارشی کمک می کند.

 

انگشت حلقه را تا کنید و انگشت شست را روی آن قرار دهید. با کمی فشار انگشت های دیگر را کشیده نگه دارید. این تمرین را صبح ها به مدت نیم ساعت انجام دهید.

 

آپان مودرا (مودرای گوارش)

 

آپان مودرا برای درمان بیماری های قلب و معده مفید است. این تمرین به درمان یبوست، دیابت، مشکلات کلیه و مشکلات مربوط به دهان کمک می کند. آپانا مودرا بدن را سم زدایی می کند و به از بین بردن سموم و فلزات سنگین مضر کمک می کند.

 

انگشت وسط و انگشت حلقه را خم کنید و سر انگشت شست را لمس کنید. انگشت های دیگر را کشیده نگه دارید.

 

وارون مودرا (مودرای آب)

 

وارون مودرا رطوبت را برای پوست فراهم می کند، خشکی پوست را از بین می برد قدرت ارتجاعی پوست را تقویت می کند. این مودرا جریان مایعات را در بدن افزایش می دهد و وضوح ذهنی را تقویت می کند.

 

سر انگشت کوچک را با انگشت شست لمس کنید و انگشت های دیگر را کشیده نگه دارید. هیچ محدودیتی برای این مودرا وجود ندارد می توانید آن را هر زمان و هر جایی انجام دهید.

 

منبع: بدونیم

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------