تجربه ای هیجان انگیز و جدید با انجام ورزش‌های مخاطره ‌آمیز



ورزش‌های مخاطره ‌آمیز, ورزش پرمخاطره اسکی روی برف, ورزش‌های اکستریم آبی

معرفی ورزش های پرمخاطره

 

ورزش های پرمخاطره و هیجان‌انگیز که آدرنالین خون شما را بالا می‌برد

ورزش‌های مخاطره ‌آمیز که با عباراتی مانند ورزش‌هایی افراطی، ورزش‌های اکستریم هم شناخته می‌شوند به ورزش‌های بی‌حدومرز و ماجراجویانه مانند ویک بوردینگ، ورزش‌های اکستریم آبی، صخره‌نوردی و... گفته می‌شود. این نوع ورزش‌ها معمولاً خطرات زیادی برای ورزشکاران دارند. به‌طورکلی به هر نوع ورزشی که دارای سرعت زیاد، ارتفاع، مقدار زیادی تنش جسمانی، حرکات آکروباتیک و حادثه‌جویی و... باشد ورزش مخاطره آمیز می‌گویند. در این مطلب از بیتوته شما را با ورزش های مخاطره آمیز آشنا می کنیم.

ورزش‌های اکستریم یا ورزش‌های پرخطر، طرف‌داران بسیاری در میان افراد ماجراجو دارند؛ زیرا این افراد عاشق امتحان‌کردن چیزهای تازه و پرهیجان هستند. در حقیقت این خطر ذاتی در این ورزش‌ها بخشی از جذابیت آن تلقی می‌شوند. در ادامه مقاله سعی خواهیم کرد شما را با تعدادی از این ورزش‌ها آشنا کنیم.

 

اقدامات لازم قبل از انجام ورزش‌های مخاطره آمیز

• استفاده از وسایل ورزشی مناسب: برای انجام این ورزش‌ها بهتر است لباس‌های شما سبک و راحت باشند تا بتوانید به‌راحتی حرکت نمایید.

 

• گرم‌کردن قبل از شروع ورزش: برای اینکه جریان خونتان افزایش یابد و ضربان قلبتان بالا رود بهتر است قبل از انجام این ورزش‌ها بدن خودتان را با تنفس عمیق و در جا دویدن گرم نمایید.

 

• نرمش‌های کششی: برای افزایش انعطاف‌پذیری عضلات و تاندون‌های بدنتان بهتر است از ورزش‌های کششی قبل از ورزش‌های مخاطره آمیز استفاده نمایید.

 

• نوشیدن مایعات: یک ربع ساعت قبل از شروع به ورزش، دو لیوان آب بخورید. در حین ورزش هر 20 دقیقه آب بنوشید و بعد از پایان ورزش یک لیوان آب بخورید تا گرمازده نشوید.

 

• سردکردن بدن: پس از پایان ورزش حتماً 10 دقیقه زمان در نظر بگیرید و بدن خود را با انجام حرکات ورزشی سرد نمایید. دقت کنید زمان سردکردن بدن باید دوبرابر گرم‌کردن آن باشد.

 

برخی از ورزش‌های مخاطره آمیز

قبل از اینکه به معرفی برخی از این ورزش‌های پرهیجان بپردازیم لازم است ابتدا آنها را دسته‌بندی کنیم. ورزش‌های پرمخاطره به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

• ورزش‌های اکستریم آبی

• ورزش‌های اکستریم صعودی

• ورزش‌های اکستریم هوایی

• ورزش‌های اکستریم زمستانی

 

1. غواصی اسکوبا

اسکوبا دایوینگ، یکی از ورزش‌های مخاطره آمیزی است که با آن می‌توانید به اعماق آب دریاها و اقیانوس ها بروید و  تجربه دیدن عجایب زیر آب را داشته باشید. در این ورزش پرهیجان و ماجراجویانه باید تمام لوازم غواصی از جمله لباس مخصوص، کپسول اکسیژن و... را در اختیار داشته باشید تا بتوانید به اعماق آب سفر کنید.

 

البته برای انجام این ورزش باید قدرت بدنی خوبی داشته باشید و زیر نظر مربی و غواص کارآزموده این کار را انجام دهید. از جمله شهرهایی که می‌توانید این ورزش را در آنجا انجام دهید کیش و قشم است.

  

ورزش‌های مخاطره ‌آمیز, ورزش پرمخاطره اسکی روی برف, ورزش پرمخاطره اسکوبا دایوینگ

ورزش پرمخاطره اسکوبا دایوینگ

 

2. ویک بوردینگ

ویک بردینگ ورزش پرهیجانی است که بر روی آب انجام می‌گیرد. در این ورزش، ورزشکار بر روی تخته موج سواری قرار می‌گیرد و پاهایش با وسایل ویژه‌ای به تخته برد متصل می‌شود، سر طنابی را که انتهای آن به جت اسکی وصل است، در دست می‌گیرد.

 

جت اسکی با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت روی آب حرکت می‌کند و ورزشکار را که بر روی تخته  موج‌سواری قرار دارد پشت سرخود می‌کشد. این ورزش جالب، حتماً برای دوستداران ورزش‌های آبی هیجان انگیز خواهد بود. در سواحل گیلان و مازندران و همچنین برخی از سواحل جنوبی کشور این ورزش انجام می‌گیرد.

 

ورزش‌های مخاطره ‌آمیز, ورزش پرمخاطره اسکی روی برف, ورزش پرمخاطره ویک بردینگ

ورزش پرمخاطره ویک بردینگ

 

3. کایاک سواری بر روی آب های جوشان

کایاک قایق کوچکی است که در آن نشیمن‌گاه کوچکی می‌باشد که فرد در آن قرار می‌گیرد و با پاروی دوسویه، قایق را هدایت می‌کند. کایاک ها در انواع  تک‌نفره، دونفره و چهارنفره وجود دارند و شما می‌توانید برای تجربه هیجان بیشتر این ورزش را به صورت تیمی انجام دهید. بهترین مکان برای انجام این ورزش اکستریم، آبشارهای نسبتاً کم ارتفاع می‌باشد.

 

ورزش‌های مخاطره ‌آمیز, ورزش پرمخاطره اسکی روی برف, ورزش پرمخاطره کایاک سواری

ورزش پرمخاطره کایاک سواری

 

4. غواصی در قفس با کوسه

غواصی در قفس کوسه، یکی از ورزش های پرخطر و مخاطره آمیز می‌باشد. شاید فکر کنید این ورزش بسیار ترسناک است؛ اما باید بدانید که این ورزش در شرایط کاملاً امن صورت می‌گیرد. در این ورزش غواص با تجهیزات کامل غواصی به اعماق آب دریاها فرستاده می‌شود.

  ورزش‌های مخاطره ‌آمیز, ورزش پرمخاطره اسکی روی برف, ورزش پرمخاطره غواصی در قفس با کوسه

ورزش پرمخاطره غواصی در قفس با کوسه

 

5. راپل یا ابسیلین 

در ورزش راپل ورزشکاران در نقطه‌ای با ارتفاع بلند قرار می‌گیرند سپس با کمک تجهیزات مخصوص مانند طناب صخره نوردی، کمربند مخصوص، قلاب و... شروع به پایین آمدن می‌کنند. این ورزش نیازمند آن است که تکنیک‌ها و مهارت های خاصی آموزش ببینید پس بدون آموزش زیر نظر مربی‌های حرفه‌ای این ورزش را امتحان نکنید.

 

  ورزش‌های مخاطره ‌آمیز, ورزش پرمخاطره اسکی روی برف, ورزش پرمخاطره راپل

ورزش پرمخاطره راپل

 

6. یخ‌نوردی

کسانی که مایل هستند آدرنالین خونشان بالا برود می‌توانند این ورزش اکستریم را تجربه نمایند. در این ورزش، ورزشکار با کمک تجهیزات مخصوص یخ‌نوردی مانند کفش یخ شکن، تبر یخ نوردی، طناب، قلاب و.. شروع به بالارفتن از صخره‌های یخی می‌کند.

 

ورزش‌های مخاطره ‌آمیز, ورزش پرمخاطره اسکی روی برف, ورزش پرمخاطره یخ نوردی

ورزش پرمخاطره یخ نوردی

 

7. سنگ نوردی یا صخره نوردی

این ورزش طرفداران بسیاری دارد برای انجام این ورزش فرد باید توان بدنی بالا و استقامت بدنی زیادی داشته باشد. در صورتی که دوست دارید این ورزش را در طبیعت انجام دهید بهتر است قبلاً در باشگاههای مخصوص صخره نوردی زیر نظر مربی حرفه‌ای آموزش ببینید. این ورزش در تمام فصول سال انجام می‌گیرد.

 

ورزش‌های مخاطره ‌آمیز, ورزش پرمخاطره اسکی روی برف, ورزش پرمخاطره صخره نوردی

ورزش پرمخاطره صخره نوردی

 

8. چتربال سواری یا پاراگلایدینگ

این ورزش جذاب، بسیار پرطرفدار است. پاراگلایدر، و وسیله‌ای ساده،  متشکل از یک نشیمن‌گاه است که به یک باله پارچه‌ای متصل می‌باشد. در مقابل این باله دو دریچه تعبیه شده است و فشار هوایی که وارد این نافذ می‌شود باعث می‌گردد تا خلبان پاراگلایدینگ بتواند ساعت‌ها در آسمان پرواز نماید.

 

پاراگلایدینگ در مقایسه با ورزش‌هایی مانند چتربازی، فراز و فرود راحت‌تری دارد. به‌خاطر همین یادگیری آن بسیار آسان است. در شهرهایی مانند مشهد، تهران، تبریز و کرج می‌توانید این ورزش پرهیجان را امتحان کنید.

 

ورزش‌های مخاطره ‌آمیز, ورزش پرمخاطره اسکی روی برف, ورزش پرمخاطره پاراگلایدینگ

ورزش پرمخاطره پاراگلایدینگ

 

9. چتربازی سقوط آزاد یا اسکای دایوینگ

این ورزش پرمخاطره که باعث می‌شود وجودتان پر از هیجان گردد جزو لیست ورزش‌های پرمخاطره می‌باشد. در این ورزش، متقاضی تا ارتفاع مشخصی به‌وسیله هواپیما بالا برده می‌شود، سپس به همراه مربی و با تجهیزات کامل مانند چتر اصلی، چتر رزرو، کلاه ایمنی و... سقوط آزاد را تجربه می‌کند.

 

کسانی که می‌خواهند این ورزش را انجام دهند نیاز به آموزش چندانی ندارند فقط نیاز به دل و جرئت زیادی است تا شخص بتواند از ارتفاع بپرد. لازم به ذکر است که در این ورزش فشار بیشتری به فرد وارد می‌شود.

 

ورزش‌های مخاطره ‌آمیز, ورزش پرمخاطره اسکی روی برف,ورزش پرمخاطره سقوط آزاد با چتر

ورزش پرمخاطره سقوط آزاد با چتر

 

10. بانجی جامپینگ 

در این ورزش متقاضی بر روی ارتفاع مورد نظر قرار می‌گیرد و پاهایش به ریسمانی فوق العاده انعطاف‌پذیر متصل می‌شود. وقتی شخص از ارتفاع به پایین می‌پرد ریسمان کشیده می‌شود، قبل از آنکه به حالت سکون برسد تا نیمه‌های راه به بالا برمی‌گردد. در بسیاری از مکان‌های بلند مانند پل‌ها و ساختمان‌های مرتفع می‌توان این ورزش را انجام داد.

 

ورزش‌های مخاطره ‌آمیز, ورزش پرمخاطره اسکی روی برف, ورزش پرمخاطره بانجی جامپینگ

ورزش پرمخاطره بانجی جامپینگ

 

11. اسکی روی برف و اسنوبوردینگ

اسکی و اسنوبردینگ از ورزش‌های اکستریم زمستانی است. برای انجام این ورزش نیاز به آموزش و تجربه دارید. هر چه شیب مکانی که قرار است این ورزش را در آنجا انجام دهید بیشتر باشد، هیجان و خطرات آن بیشتر خواهد بود.

 

ورزش‌های مخاطره ‌آمیز, ورزش پرمخاطره اسکی روی برف, ورزش پرمخاطره اسکی روی برف

ورزش پرمخاطره اسکی روی برف

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------