علت اینکه تنیسورها هنگام ضربه زدن فریاد می‌زنند چیست؟



راکت تنیس, بازی تنیس, تنیس زنان, ورزش تنیس

فریاد زدن تنیسورها

 

بعضی از بازیکنان تنیس حرفه ای در بازی، زمان ضربه زدن به توپ موقع بازدم، صدای بلندي تولید ميکنند بر اساس تحقيقات به عمل آمده این کار کارایی آن ها را افزایش ميدهد .

در ۱۰ سال گذشته در مسابقه های تنیس حرفه ای سر و صدای بیشتری از زمین بازي به گوش میرسد . تنیس بازان با هر حرکت راکت تنیس خود جیغ و فریاد می کشند. به خصوص در تنیس زنان این پدیده با وجود بازیکنانی مانند ماریا شاراپوا و ویکتوریا آزارنکا که عملاً جیغ ميزنند ، شایع تر است.

 

- یکی از علل جیغها و فریادهایی که بازیکن های تنیس زمانیکه به توپ ضربه ميزنند اینست که یک اسلحه واقعی براي پرت کردن حواس حریف است.

 

بازیکنانی که با قدرت بیشتری فریاد ميزنند اغلب دیده ميشود که رقیب قدری دارند. زمانی یک صدای غیرمنتظره با حالت ضربه زدن به توپ همراه ميشود رقیب کندتر عکس العمل نشان ميدهد برای این که صدای بازیکن نمی گذارد که صدای حرکت توپ به گوش برسد و به این ترتیب تعداد خطاهای وی تا حد قابل توجهی افزایش می یاید.

  

برمبنای محاسبات ما صدا سبب ميشود پرتاب توپی که با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت در حرکت است با یک خطای 60 سانتیمتری درک شود. به نظر میرسد که فریاد توانایی دقت کردن به یک عملکرد چندحسی را محدود ميکند .

 

راکت تنیس, بازی تنیس, تنیس زنان, ورزش تنیس

علت فریادزدن تنیسورهاهنگام ضربه زدن

 

- یکی ديگر از علل جیغ زدن تنیسورها موقع ضربه زدن این است که این اتفاق بخاطر عکس العمل به ضربه ها است باعث ميشود سرعت توپ ۳. ۸ درصد افزایش پیدا کند. در سرو این سرعت به پنج درصد میرسد . از طرفی افزایش سرعت تأثير زيادي روی کاهش توانایی و انرژی تنیسور ندارد، بلکه این موضوع فعالیت ماهیچه ها را بالا می برد. بعلاوه تولید صدا در بازدم نشان ميدهد که عملیات تنفس بدرستی انجام ميشود .

 

- فریاد زدن تنیسورها موقع ضربه زدن به ورزش‌کار کمک ميکند که با استرس هم مقابله کند. برخی از ورزشکاران با تولید صدا در بازدم انگيزه بیشتری پیدا ميکنند .

 

راکت تنیس, بازی تنیس, تنیس زنان, ورزش تنیس

فریاد زدن تنیسورها موقع ضربه زدن

 

* سازمان جهانی سلامت اعلام نموده است بالاترین صدا باید ۷۰ دسیبل باشد و درصورتی که از این عدد بالاتر برود الودگی صوتی به حساب می آید .

  

* درصورتی که این فریاد بصورت طبيعي نباشد و ورزش‌کار براي ایجاد صدا بخود فشار بیاورد به ضررش تمام خواهد شد و تمرکزش از بین میرود . به همین خاطر تنیسور باید بدن خود را رها کند تا در در برابر ضربه عکس العمل طبيعي از خود نشان دهد. همچنين باید تمرکزش روی مسابقه باشد تا اینکه آن را روی فریاد کشیدن صرف کند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------