نکته هایی ضروری برای ورزش در تابستان



ورزش در تابستان،ورزش در فصل تابستان،ورزش های سنگین در فصل تابستان

باید و نباید های ورزش در گرمای تابستان

 

بهتر است در فصل تابستان ورزش هایی انجام شود که براي گرمای هوا مناسب باشد. بطور نمونه شنا کردن یا ورزش در محیط های باشگاهی توصیه ميشود . اگر چنانچه ترجیح می دهید دویدن را بعنوان حرکتی ورزشی انتخاب کنید بهتر است صبح زود یا اواخر روز که دمای هوا پائین تر است این کار را انجام دهید.

انجام ورزش های سنگین در فصل تابستان سبب ميشود تا 10 الی 16 برابر، دمای بدن افزایش پیدا کند، زمانی که یک نفر ورزش شدید ميکند صورت اش قرمز شود به این علت قرمز ميشود که عروق سطح بدن منبسط ميشود تا خون بیش تر در سطح بدن باشد و در انتها به دفع بیش تر حرارت منجر ميشود که حسن خوبی است، ولی ضررش این است که خون کم تر به مغز میرسد و بیش تر در سطح بدن قرار می گیرد و سبب ميشود عضلات دچار خستگی و انقباض شوند و خون رسانی کم تر شود.

 

- در فصل تابستان ورزش در فضای باز انجام نشود و زیر نور مستقیم کم تر قرار بگیرند و چنانچه در محیط های سربسته هستند توجه کنند که سیستم تهویه ای مناسبی در داخل سالن باشد؛ حتما هم در ساعتهای بین 10 صبح تا 3 بعد از ظهر که تابیدن نور خورشید بصورت عمود است بسیار با احتیاط ورزش کنند و از پوشش مناسبی استفاده کنند.

 

- ورزش هایی که پوشش اضافه حفاظتی دارند مانند تکواندو کم تر توصیه ميشود ، در فصل تابستان از لباس های پلاستیکی و چسبان نباید استفاده کرد برای این که سبب ميشود بدن دفع حرارت مناسبی نداشته باشد و گردش هوا به خوبی انجام نشود.

 

- انتخاب ورزش هایی مناسب با گرما:بهتر است در فصل تابستان ورزش هایی انجام شود که براي گرمای هوا مناسب باشد. بطور نمونه شنا کردن یا ورزش در محیط های باشگاهی توصیه ميشود . اگر چنانچه ترجیح می دهید دویدن را بعنوان حرکتی ورزشی انتخاب کنید بهتر است صبح زود یا اواخر روز که دمای هوا پائین تر است این کار را انجام دهید.

 

ورزش در تابستان،ورزش در فصل تابستان،ورزش های سنگین در فصل تابستان

اصول ورزش در تابستان

 

- حفظ آب بدن همیشه مورد تأکید بوده ولی در دمای بالا که ميزان عرق کردن بدن افزایش می یابد و خطر از دست رفتن آب بدن تشدید ميشود ، بیش تر مورد تأکید است. با آشامیدن یک لیوان بزرگ آب ۳۰ دقیقه قبل از دویدن، بدن از ميزان آب کافی براي شروع برخوردار است. همچنين باید در مدت زمان دویدن هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آشامیدن یک فنجان مایعات تکرار شود.

 

- کارشناسان همچنين تأکید دارند اشخاص باید از استفاده آشامیدنی های شامل کافئین و قهوه که موجب از دست رفتن بیش تر آب بدن ميشود جلوگیری کنند.

 

- متخصصان توصیه ميکنند که باید روزی 2 لیتر آب بنوشیم. ولی درصورتی که ورزش می کنید این اندازه باید افزایش پیدا کند، مخصوصا در فصل تابستان.

 

- حس تشنگی موقع ورزش از علامت های این است که بدنتان دچار کم‌ابي شده است. بدین ترتیب مطمئن شوید قبل از ورزش کردن آب نوشيده باشید. درصورتی که ورزشی با شدت متوسط دارید، در طول ورزش هم آب بنوشید تا مطمئن شوید بدن دچار کم‌ابي نمی شود. درصورتی که مدت زمان و شدت ورزش بالا بود، میتوانید از آشامیدنی های ورزشی استفاده کنید تا آنچه از دست می دهید جایگزین شود. يک پارچه خیس با خود داشته باشید تا با استفاده از آن سر و گردن خود را خنک نگه دارید.

 

  بیشتر بخوانید: ست ورزشی 

 

- مراقبت از پوست در برابر اشعه های زیان آور خورشید بسیار مهم است و تضمین ميکند که نمی سوزید، مخصوصا هنگامی که عرق می کنید. کرم ضد آفتابی با SPF بالا استفاده کنید و همچنين مطمئن شوید این کرم براي فعالیت های ورزشی طراحی شده باشد، یعنی با عرق کردن و مرطوب شدن بدن از بین نرود.

 

- با این که هوای گرم لذتبخش است، ولی به بدنتان فشار وارد ميکند ، به همین علت است که باید به حسی که دارید توجه کنید و بیش از حد بخود فشار نیاورید.

 

ورزش در تابستان،ورزش در فصل تابستان،ورزش های سنگین در فصل تابستان

نکات ضروری برای ورزش در تابستان

 

- دوش آب سرد:احتمالا اندکی عجیب و غریب باشد که قبل از ورزش دوش آب سرد بگیرید؛ ولی این کار حرارت بدن شما را پائین نگه می دارد و تحمل گرما برایتان آسان‌تر ميشود .

 

- در زمان های خنک تر ورزش کنید:در پارک های پر درخت و سایه دار، کنار ساحل و یا مسیر های جنگلی می تواند 10 درجه و یا بیش تر از محل زندگی شما خنک تر باشد.

 

- این که یک ساعت بیش تر در رختخواب بمانید بسیار وسوسه انگیز است ولی یادتان باشد ورزش صبحگاهی فایده های بسیار زيادي دارد.

 

- گرما و رطوبت در انتهای روز بسیار بیش تر است، بدین ترتیب ورزش در آغاز صبح که هوا گرم است، انتخابي بهتر محسوب می شود . شما را براي ادامه روز آماده ميکند و سبب ميشود انرژی بیشتری داشته باشید.

 

- براي جلوگيري از آسيب هاي چشمي ناشي از اشعه فرابنفش افتاب در فصل تابستان از عينک هاي استاندارد استفاده کنيد. اشعه فرابنفش مي تواند موجب سوختگي قرنيه و سرطان پلک شود و احتمال پیدایش بيماري هاي ديگري مثل آب مرواريد و دژنراسيون ماکولا( تحليل رفتن صفحه بينايي در شبکيه چشم) را در فرد افزايش دهد. زمانی که در گرما ورزش می کنید ببینید عرق می کنید.

 

- تلاش کنید ماده های غذایی که حاوی الکترولیت هستند بیش تر استفاده کنید. خوردن شیر کاکائو، موز و بادام می تواند مناسب باشد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------