آشنایی با ورزش هدیس؛ورزش ترکیبی فوتبال و تنیس روی میز



 ورزش تنیس روی میز, قوانین بازی هدیس, مسابقات قهرمانی هدیس

ورزش هدیس یکی از جذاب ترین ورزش های تلفیقی به شمار می رود

 

بازی "هدیس" ترکیبی از فوتبال و تنیس روی میز

احتمالاً نام ورزش هدیس به گوش شما نیز خورده باشد و در مورد آن کنجکاو شده باشید. در این مقاله قصد داریم در خصوص این ورزش، تاریخچه، مسابقات و سایر مواردی که لازم است درباره آن بدانید، صحبت کنیم. هدیس در واقع از ترکیب دو رشته فوتبال و تنیس روی میز به وجود آمده است و امروزه به یکی از ورزش های پرطرفدار در دنیا تبدیل شده است.

تاریخچه ورزش هدیس 

هدیس در فارسی به عبارت پینگ پنگ با سر ترجمه می شود. در این ورزش از میزی شبیه به میز پینگ پنگ استفاده می کنند. بازیکنان هدیس به وسیله سر خود به توپ ها ضربه می زنند و آن ها را به سمت حرف هدایت می کنند. جنس توپ استفاده شده در این ورزش لاستیکی و اندازه آن ۷ اینچ است و وزنش ۱۰۰ گرم است.

 

هدیس به شکل های مختلف تک نفره، دو نفره و حتی چند نفره و مختلط برگزار می‌شود؛ هر تورنمنت تشکیل شده از از ۱۰ مرحله گروهی، دور ۱۲۸ نهایی، دور ۶۴ نهایی، دور ۳۲ نهایی، دور ۱۶ نهایی، یک چهارم نهایی و در آخر نیمه‌نهایی و فینال است؛ در یک مسابقه تمام شرکت‌کنندگان حذف شده در مرحله گروهی همه امتیاز را کسب می‌کنند.

 

ورزش هدیس (سر + پایان تنیس) در سال ۲۰۰۶ توسط رنه وگنر پدید آمد. در آن زمان زمین فوتبال در آلمان اشغال شده بود اما میز تنیس روی میز در دسترس بود بنابراین بازیکنان فقط با ضربه سر به توپ بازی را شروع کردند.

 

تا سال ۲۰۱۶ مسابقات بین‌المللی، مسابقات جهانی و قهرمانی اروپا و تعداد تخمین زده شده ۱۰۰۰۰۰ بازیکن وجود داشت. با شروع از Universitat des Saarlandes این ورزش در سراسر آلمان گسترش یافت. چندین حضور تلویزیونی بازیکنان و همچنین انتشار فیلم های مربوط به این بازی در فضای مجازی و اینترنت باعث افزایش محبوبیت  هدیس در سال های گذشته شد.

 

ورزش های مرتبط با ورزش هدیس 

قوانین این بازی بسیار شبیه ورزش تنیس روی میز است با این تفاوت که بازیکن به وسیله سر خود به توپ ضربه وارد می کند. همچنین اندازه توپ استفاده شده در این ورزش نسبت به تنیس بزرگ تر است.

 

به علاوه بازیکن مجاز است در طول بازی ضربه والی و تماس بدن با میز را داشته باشد. بسیاری از ورزش شناسان بر این باور هستند که هدیس از لحاظ فیزیکی بیشتر با ورزش بدمینتون قابل مقایسه است. انجام ورزش هدیس انرژی زیادی از بازیکن می گیرد و او را کاملاً خسته می کند. 

 

از جمله دیگر ورزش هایی که هدیس از آن گرفته شده است، می توان به فوتبال اشاره کرد. در واقع قسمت ضربه به توپ به وسیله سر از فوتبال اقتباس شده است. این ورزش برای شروع فوتبال و تقویت مهارت بازیکنان جوان و تازه کار بسیار مفید است.

 

 قوانین بازی هدیس در مسابقات, تاریخچه ورزش هدیس, مسابقات ورزش هدیس

ورزش هدیس و ضربه به توپ توسط سر

 

قوانین بازی هدیس 

در این بازی دو بازیکن در دو طرف میز و روبروی یکدیگر قرار می گیرند. توپ تنها می تواند با سر بازیکنان تماس داشته باشد. اما همان‌طور که گفته شد تماس هر کدام از اعضای بدن با میز مانعی ندارد. همچنین لازم است قبل از ضربه به توپ، بدن و توپ با میز برخورد داشته باشند.

 

در این بازی هر مسابقه در سه ست برگزار می شود و هر ست شامل ۱۱ امتیاز است. در صورتی که دو بازیکن به امتیاز ده برسند، امتیاز ۱۲ برنده بازی را مشخص می کند. مسلم است که بازیکنان برای برنده شدن در مسابقه باید دو ست از سه ست بازی را پیروز شوند. 

 

جریان بازی با ضربه سرویس آغاز می شود و پس از رد و بدل شدن سه امتیاز، شخص سرویس زننده عوض می شود. لازم به ذکر است در صورت برخورد توپ با تور، نیاز به تکرار مجدد سرویس است. میز ورزش هدیس، دقیقاً میز تنیس در همان ابعاد و اندازه است. اما تور آن از جنس فلز است و به شکلی ساخته شده که کاملاً محکم و با دوام باشد.

 

 ورزش هدیس, هدیس, ورزش تنیس روی میز

قوانین بازی هدیس در مسابقات

 

مسابقات قهرمانی هدیس

"هدیس" امروزه بیش از صد هزار ورزشکار در سراسر دنیا در ورزش هدیس فعالیت می کنند. تقریباً هر تورنمنت و رقابت این بازی با حضور ۱۵۰ ورزشکار برگزار می‌شود. قطب و مرکز این ورزش کشور آلمان است و می توان گفت به نوعی آلمان ها این ورزش را به انحصار خود درآوردند؛ به جز آلمان در دیگر کشورهایی مانند جمهوری چک، بلژیک، فرانسه و هلند نیز رقابت‌های مربوط به ورزش هدیس برگزار می‌شود.

 

ظرفیت هر رقابت قبل از برگزاری توسط ورزشکاران این رشته به سرعت رزرو می‌شود. به طوری که در آخرین تورنمنت، ظرفیت این رقابت تنها در ۲۴ دقیقه پر شد. برخی از باشگاه‌های مطرح در سطح اروپا از این ورزش حمایت کردند و اقدام به راه اندازی انجمن "هدیس" در باشگاه خود کرده اند.

 

از جمله این باشگاه ها می‌توان به باشگاه اف‌سی کایزرسلاوترن و دارمشتات اشاره کرد. باشگاه‌های نام برده با هدف ایجاد تفریح و اوقاتی مفرح برای بازیکنان جوان خود و همچنین بالا بردن قدرت ضربه به سر بازیکنانشان اقدام به راه‌اندازی انجمن مربوط به این ورزش کرده‌اند؛ باشگاه‌های دیگری نیز همچون دورتمند، شالکه و آرسنال در تمرینات خود از ورزش هدیس برای نشاط و مهارت بازیکنان در زمینه تقویت ضربات سر استفاده می کنند. 

 

در رده‌بندی حال حاضر، کرنلوس آلمانی با نام مستعار  HEADSINFARKT با داشتن ۱۷۳۲ امتیاز در قسمت صدر رنگینک جهانی ورزش هدیس قرار دارد؛ همان طور که گفته شد، حدود ۸۰ درصد از این لیست را بازیکنان آلمانی‌ها تشکیل می‌دهند.

 

سهم ورزشکاران سایر کشورها در هدیس بسیار کم است؛ برای مثال از قاره آسیا تنها چند ورزشکار ژاپنی مشغول به فعالیت حرفه ای در این رشته هستند. در دیگر کشورهای قاره آسیا نیز، هدیس به شکل استاندارد به جامعه ورزشکاران معرفی نشده است.

 

ورزش تنیس روی میز, قوانین بازی هدیس, مسابقات قهرمانی هدیس

مسابقات جهانی ورزش هدیس 

 

سخن آخر

با توجه به اهمیت ورزش و تأثیر آن بر کیفیت زندگی، لازم است همه افراد آن را در برنامه زندگی خود جای دهند. دنیای ورزش بسیار گسترده و بی نهایت است. شما می توانید بر حسب علاقه و استعداد خود اقدام به انتخاب رشته ورزشی مناسب کنید. در این مقاله در خصوص ورزش هدیس، تاریخچه، قوانین و مسابقات قهرمانی این رشته صحبت کردیم. همان طور که گفته شد، در حال حاضر این ورزش برای جامعه چندان شناخته شده نیست و نیاز به معرفی و آموزش حرفه ای دارد.

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------