بازی سنتی هفت سنگ /قوانین و نحوه بازی



هفت سنگ ,بازی هفت سنگ ,بازی سنتی هفت سنگ

بازی هفت سنگ

 

هفت سنگ، تمرین همکاري است، تمرین مسوولیت پذیری، تمرین این که بچه ها بدانند بدون همکاري با هم همیشه بازنده هستند و خطای یک نفر همه زحمت های یک گروه را بر باد می دهد. هفت سنگ، تمرین ساختن بعد از فرو ریختن است. تمرین تمرکز داشتن در هیجانات و فشارهای زندگی است.تمرین سرعت عمل، دویدن و مبارزه برای پیروزی. هفت سنگ تمرین زندگی اجتماعی است.

تاریخچه بازي جذاب هفت سنگ

از بعضی از کتاب ها و منبع های قدیمی میتوان دریافت که در قرن های گذشته هم هفت سنگ یکی از بازي های مورد علاقه و محبوب مردم ایران بوده است. این بازي کاملا ایرانی است و مناسب بافرهنگ و اجتماع ایران که بر پایه همکاري، دورهمی و همفکری است طراحی شده است. هفت سنگ باتوجه به تنوع فرهنگ و قومیت های ایرانی یکی از پرطرفدارترین بازي ها و سرگرمی های کودکان و بزرگسالان در قرن ها و دهه های قبل بوده است.

 

هفت سنگ ,بازی هفت سنگ ,بازی سنتی هفت سنگ

قوانین بازي هفت سنگ

 

قانون های بازي هفت سنگ 

ولی به چه دلیل عدد هفت به این اندازه مهم است؟دیدگاه های زيادي در خصوص این توجه زیاد بیان شده است ولی بنظر کامل ترین آنها باتوجه به تکرار زیاد این است که، عدد هفت نشانه تمامیت و تکامل روح و معنویت و تکامل همه چیز است؛ پس علت توجه کتب آسمانی ديگر در کنار کتاب آسمانی قرآن، من جمله کتاب های انجیل و تورات هم میتواند این نظر باشد، حتی چنانچه این نظر کاملاً درست نباشد ولی قطعاً به حقیقت بسیار نزدیک است.

 

بی شک در دوران کودکی بازي هفت سنگ را بازي کرده اید .بازي محلی هفت سنگ، یک بازي کاملاً ساده است که قانون های آن هم دارای پیچیده‌گی خاصی نیست. برای این بازي شما به یک توپ کوچک مثل توپ تنیس یا توپ پلاستیکی کوچک و هفت عدد تکه سنگ احتیاج دارید.

 

تعداد بازیکن های این بازي بین ۸ تا ۱۶ نفر میباشد بطوری که باید به دو دسته برابر تقسیم شوید. گرچه می شود با تعداد بازی کن کمتری هم این بازي انجام شود ولی تعداد نفرات قید شده در قانون های عرفی بازي درج شده است.

 

هفت سنگ ,بازی هفت سنگ ,بازی سنتی هفت سنگ

روش بازي هفت سنگ

 

شیوه بازي هفت سنگ

بازیکنان باید به دو دسته با تعداد اشخاص برابر تقسیم شوند و هر دسته یک شخص را بعنوان سرگروه خویش انتخاب کنند. توپ هفت سنگ توپ کوچکی است- معمولاً شماره یک، هم اندازه با توپ تنیس. تعداد بازیکنان کلی هفت سنگ میتواند بین 4 تا 16 نفر باشد، بنابراین تقسیم شدن به تیمهای 2 تا 8 نفره بهترین گزینه است.

 

نخست با توافق دو طرف یا قرعه کشی، یکی از تیمها در فاصله معین از هفت سنگ قرار می گیرد تا توپ را به طرف سنگ های چیده شده بر روی هم پرتاب کند. مقصود این تیم این است که تعداد سنگ هایی که بعد از برخورد توپ می ریزد، کم باشد تا بر روی روی هم گذاشتن آن ها هم راحت تر انجام شده و رسیدن به پیروزی راحت تر شود. بنابراین یک تیم در محل پرتاب و تیم ديگر در پشت سنگها می ایستد. در این وضعیت دو حالت پیش می آید:

 

1.اگر توپ تیم پرتاب کننده به سنگ برخورد نکند، جای تیمها عوض می شود تا دسته مقابل شانس خویش را امتحان کند.

 

درصورتی که توپ به هفت سنگ برخورد کرد، بازیکنان تیم پرتاب کننده باید فرار کنند، چراکه اشخاص تیم ديگر با پاسکاری و رد و بدل توپ باید آن ها را مورد هدف قرار دهند. تیم پرتاب کننده باید در یک وضعیت مناسب، به محل هفت سنگ برگردد، و سنگ های ریخته شده را دوباره بر روی هم بچیند. از سوی ديگر، تیم محافظ باید از این کار جلوگیری کند و تمام اشخاص حریف را با پرتاب توپ حذف کند.

 

2- درصورتی که هر یک از تیمها به هدف خویش برسد، 1 امتیاز می گیرد. بازي هفت سنگ تا رسیدن به امتیاز 7 ادامه پیدا می کند. هفت سنگ یک بازي فردی نیست، برای موقفیت در این بازي، اشخاص هر تیم باید همدیگر را پوشش دهند. همکاري، رهبری، فداکاری و ایثار، ایجاد یک رقابت دوستانه و صمیمی از مقاصد اصلی بازي گروهی هفت سنگ است.

 

هفت سنگ ,بازی هفت سنگ ,بازی سنتی هفت سنگ

خطاها در بازي هفت سنگ

 

خطاها در بازي هفت سنگ

ـ لمس خط پرتاب به وسیله شخص پرتاب کننده خطا بوده، که نوبت پرتاب را از دست می دهد و در صورت ریخته شدن سنگ ها، دوباره سنگ ها چیده می شوند.

 

ـ خارج شدن بازیکن های تیم مهاجم با توپ و بدون توپ از زمین بازي خطا بوده و بازی کن خاطي باید زمین بازي را ترک نماید.

 

ـ بازیکن های مدافع نمی توانند مانع حرکت اشخاص مهاجم شوند، آن ها میتوانند با پاسکاری و حرکت، مهاجمین را با توپ بزنند، در غیراینصورت بازی کن خاطي اخراج می شود.

 

ـ زدن بازیکن های مهاجم با پرتاب توپ صحیح است. لمس کردن بدن مهاجم با توپ خطاست و بازی کن خاطي باید زمین بازي را ترک نماید.

 

ـ عبور کامل یک پای مدافع از قوس نیم دایره( قوس دفاع) خطا به حساب می آید و یک پرتاب اضافه به تیم مقابل داده می شود( لمس خط خطا نیست).

 

– لمس بازیکن های مهاجم باید هنگام پرتاب درنیمه دایره مقابل خط پرتاب باشد.

 

– حداکثر فاصله خط محیطی با انتهای فضای سالن 3 متر می باشد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------