معرفی لاپتا از ورزش های قدیمی روسیه



عکس های ورزش لاپتا, بازیکنان لاپتا, مقررات بازی لاپتا

نحوه بازی لاپتا

 

همه چیز درباره لاپتا یا بیسبال روسی

لاپتا یکی از ورزش های قدیمی در روسیه است که شباهت زیادی به بیسبال داشته و در زمان حکومت تزار برای حفظ آمادگی جسمانی سربازان استفاده می شده است. 

لاپتا ( به انگلیسی : lapta ) ورژن قدیمی و 400 ساله بیس بال در روسیه است که جزو ورزش های سنتی این کشور به حساب می آید. لاپتا یا بیسبال روسی در زمان حکومت تزار از این بازی برای کمک به حفظ آمادگی و تناسب اندام سربازان استفاده می شد و امروزه توسط افرادی که میخواهند متفاوت باشند و بازی جدیدی را تجربه کنند انجام می شود. 

 

اگر واژه لاپتا را در فرهنگ لغت جستجو کنید ، به عنوان یک ورزش روسی توصیف می شود ولی شانس دیدن این بازی امروزه در روسیه به اندازه دیدن یک خرس در خیابان تقریبا صفر است. 

 

اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید و یک مسابقه لاپتا را ببیند احتمالا به اندازه روس ها یا حتی بهتر از آنها متوجه خواهید شد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است ، دلیل آن کاملا ساده است چون لاپتا شبیه ورزش بسیار محبوب و معروف بیسبال است که با وجود محبوبیت در آمریکا در روسیه طرفدار چندانی ندارد.

 

البته درست تر این است که بگوییم بیسبال شبیه لاپتا است ، چون این بازی آمریکایی از قرن 19 رایج شد در حالی که لاپتا از 400 سال قبل وجود دارد.

با این که امروزه لاپتا محبوبیتش را در روسیه از دست داده است و کودکان فقط با مطالعه کتاب ها و دیدن فیلم ها با آن آشنا هستد ، دیدن یک مسابقه زنده لاپتا چالشی واقعی است. 

 

اگر علاقمند به تماشا یا بازی این ورزش سنتی هستید میتوانید به پوشینکو بروید ، در این منطقه چندین سال است که علاقمندان به این ورزش ، مسابقات تابستانی لاپتا را برگزار میکنند.

 

تعداد بازیکنان بازی لاپتا, زمین بازی لاپتا, لاپتا

تاریخچه بازی لاپتا

 

تاریخچه لاپتا

در میان اثار باستانی و مخروبه های نووگورود بزرگ در 335 مایلی شمال غرب مسکو ، توپ ها و چوب های مربوط به این بازی که قدمت آن ها به قرن 14 بازمیگردد ، یافت شده است. 

در قرن 18 ، لاپتا یک ورزش مهم برای آماده سازی بدنی سربازان ارتش پتر کبیر بود و بعد ها این بازی به یک سرگرمی اصلی تبدیل شد.

 

بعد از انقلاب اکتبر در سال 1917 ، نیکولای پودوویسکی ،  اولین کمیسر خلق در امور نظامی ( معادل وزیر ) ، لاپتا را از برنامه اماده سازی سربازان اترش سرخ حذف کرد و این ورزش ،  امروزه دیگر نقشی در تربیت ارتش روسیه ندارد. 

 

ورزش های قدیمی روسیه, تاریخچه ورزش لاپتا, قوانین بازی لاپتا

قوانین بازی لاپتا

 

قوانین و مقررات بازی لاپتا

دو تیم باید حداقل 3 بازیکن داشته باشند. 

از یک توپ لاستیکی یا توپ تنیس و چوب های مخصوص لاپتا برای ضربه زدن به توپ استفاده می شود. چوب سنتی لاپتا ظاهری بلند و پهن داشته ولی امروزه از چوب های گرد بیسبال برای این بازی استفاده می شود. 

 

عرض زمین بازی حدود 30 – 40 یارد و طول آن حدود 40 – 55 یارد است. 

یک بخش از زمین به نام کان kon و بخش دیگر به نام گورود gorod شناخته می شود. 

تیمی که قرار از سرویس بزنند در بخش گورود قرار می گیرند و تیم مقابل در بخش کان می ایستند . 

 

یکی از بازیکنان تیم سروریس زننده ،  طوری با چوب به توپ ضربه می زند.که تا حد ممکن به دورترین ناحیه داخل زمین برسد  و سپس به نیمه دیگر زمین می دهد و دوباره به گورود برمیگردد. همانطور که در حال دویدن است ، تیم حریف سعی میکند توپ را بگیرد و به سمت او پرتاب کند. 

 

اگر موفق شوند یکی از بازیکنان kon به گورود می رود وگرنه باید توپ را پس بدهند. 

دونده سعی میکند قبل از بازگرداندن توپ به گورود به خانه برگردد در غیر انصورت باید به پشت خط kon  برگردد و دوباره با سرویس هم تیمی اش بدود. 

برنده بازی زمانی مشخص می شود که تمام اعضای یکتیم توپ را زده باشند و به گورود برگشته باشند.  

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------