اولین ها در تاریخ المپیک



 

تاریخ المپیک,اولین ها در تاریخ المپیک

 

المپیک لندن با حضور شرکت کننده های بسیاری از سراسر دنیا آغاز به کار کرد. با توجه به آغاز این رویداد ورزشی لازم است تا نگاهی داشته باشیم به اولین ها در تاریخ چندصدساله این مسابقات:

● اولین المپیک

بسیاری از شما می دانید که ریشه این مسابقات در یونان است و اولین المپیک نیز در دشت های منطقه المپیا در یونان برگزارشد. بسیاری از مورخان تاریخ اولین بازی ها را به سال ۷۷۶ قبل از میلاد برمی گردانند. در آن زمان تنها یونانی ها در این مسابقات شرکت داشتند و البته تعداد رشته هایی که در آن به رقابت می پرداختند نیز کمتر از این بوده است. اولین رشته هایی که دراین مسابقات وجود داشته است دوومیدانی و کشتی بوده اند.

● اولین دوره مسابقات مدرن

اولین دوره از مسابقات مدرن درسال ۱۸۹۶ و در آتن یونان برگزار شد. اولین مسابقه در این دوره از رقابتها دو ۱۰۰متر و اولین قهرمان این دوره از مسابقات نیز جمیز برندن از آمریکا بود. همچنین این مسابقات اولین دوره از مسابقه هایی بود که در آن دو برادر مدال های طلا را دریافت می کردند. جان و سامر پین در این دوره از مسابقات توانستند مدال بازی های تیراندازی را از آن خودشان کنند.

● اولین شرکت کننده سیاه پوست

کنستانتین هنری کوئیز اولین شرکت کننده سیاه پوست در مسابقات المپیک بود. او در المپیک سال ۱۹۰۰برای تیم فرانسه به میدان رفت و البته نتوانست مدالی را کسب کند. البته اولین سیاه پوستی که توانست مدال طلا را کسب کند آبه یه آکیلا بود که در رشته دو ماراتن این مدال را بدست آورد. او تمام این مسابقات را پابرهنه دویده بود.

● اولین مسابقات تیمی

در مسابقات سال ۱۹۰۰برای اولین بار تیم ها به رقابت با یکدیگر پرداختند. در این مسابقات که رشته فوتبال نیز به آن اضافه شد تیم های متفاوت از چندین کشور مختلف حضور داشتند که تیم های انگلیس، فرانسه و بلژیک توانستند مدال های طلا، نقره و برنز را به ترتیب کسب کنند.

● اولین مسابقات با حضور ۵ قاره

مسابقات سال ۱۹۱۲درکشور سوئد برگزارشد و در آن سال وقتی ژاپن توانست به مسابقات راه پیدا کند از هر ۵ قاره کشوری حضور داشت. البته در این مسابقات اولین اتفاق ناگوار نیز رخ داد. فرانچسکو لازارو بعد از اینکه ۲۹کیلومتر دویده بود بر اثر مشکلات قلبی از ادامه مسابقه جا ماند و فردای آن روز نیز از دنیا رفت.

● اولین استفاده از تلویزیون

در المپیک سال ۱۹۳۶ در برلین نازی برای اولین بار مسابقات فیلم برداری شد و در صفحه های نمایش بسیار بزرگ در سراسر برلین به نمایش گذاشته شد. البته درسال ۱۹۴۶ انگلیسی ها نیز این کار را انجام دادند و مسابقات را در سراسر کشورشان به نمایش گذاشتند. اما اولین دوره مسابقاتی که به صورت جهانی نمایش داده شد مسابقات سال ۱۹۶۰ در رم بود.

منبع:روزنامه کیهان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------