رشته ورزشی دره نوردی چیست؟ اصول ، قواعد و خطرات آن



دره نوردی,رشته ورزشی دره نوردی,اصول دره نوردی

اصول دره نوردی

 

دره نوردی( انگلیسی:Canyoning) به پیمایش ژرف دره ها گفته ميشود که امکان دارد روشها و ورزش های دیگری مثل پیاده روی، صعود ورزشی، پرش از ارتفاع، شنا هم در آن بکار رود. هرچند گاهی به صعودهای غیرفنی مثل پیاده گردی در طول دره، نیز دره نوردی گفته ميشود ولی این تعبیر بطور خاص به فرودهای فنی گفته ميشود که در آن از تجهيزات و ابزارهایی مثل طناب و... استفاده ميشود .در ادامه با اصول و خطرات دره نوری آشنا شوید.

دره های مناسب براي این ورزش اکثر دارای بستر سنگی بوده که در آن تنگ های ژرف و باریک و گاهی آبشار تشکیل شده است. بیش تر ژرف دره ها در سنگ آهک، ماسه سنگ، سنگ خارا یا بازالت بریده شده اند.

 

دره نوردی یکی از هیجان انگیزترین ورزش های روز بشمار میرود . ترکیب ورزش همراه با گشت و گذار در دل دره ها هیجان این ورزش را دو آنقدر افزایش داده است. در یک تعریف ساده میتوان دره نوردی را اندازه گیری دره ها معرفی نمود.

 

ورزش دره نوردی در کنار این که بعنوان یک ورزش حرفه ای و جهانی پیگیری ميشود یک تفریح و سرگرمی مهیج هم بشمار مي‌ايد . نه تنها علاقمندان میتوانند بصورت حرفه ای این ورزش را پیگیری کنند بلکه امکان پیگیری آن از طريق تورهای ورزشی بعنوان یک تفریح هفتگانه و موردی هم مقدور است که در اینصورت با نام دره پیمایی میتوان آنرا معرفی نمود.

 

دره نوردی,رشته ورزشی دره نوردی,اصول دره نوردی

رشته ورزشی دره نوردی

 

اصول دره نوردی

بد نیست بدانید به هر حرکتی و یا ترددی که بین دره ها صورت بگیرد، دره نوردی گفته نمی شود. این ورزش اصول و قوانین خاص خود را دارد که در شرایط منحصر بفردی انجام می شود . درصورتی که بخواهیم بصورت اصولی پیگیری کنیم که دره نوردی به چه چیزی اطلاق ميشود می بایست بدانید به حرکت در دره های باریک و عمیق با دیواره های صخره ای و شیب دار که به واسطه جریان آب ایجاد شده اند، دره نوردی گفته ميشود . در مواقعی دره نوردی نیازمند شنا کردن با جریان آب و یا عبور از آبشار هم میباشد .

 

اصول دره نوردی براي دره های مختلف کاملاً متنوع است، به عنوان مثال دره نوردی در دره های خیس با دره نوردی در دره های خشک کاملاً متفاوت است و هر کدام شرایط و نیازمندی های خاص خودشان را هم در روش و هم در ابزارآلات می طلبند. در یک نگاه کلی اصول دره نوردی به انتخاب درست محیط براي انجام دادن این ورزش باز می گردد. درصورتی که در انتخاب خودتان صواب نزد بروید، قطعاً مطابق با اصول می توانید به دره نوردی بپردازید.

 

ریسک ها و خطرات دره نوردی

خطرهای طبيعي آنهایی است که قابل مشاهده بوده یا احساس ميشود :ریزش سنگ، جریان آب، آب و هوا، و نیروهای ديگر. خطرهای ديگر به وسیله شکست در انجام کار یا عکس‌العمل نامطلوب بوجود  مي‌ايد .

 

این خطرات میتواند تأثير گزار تر از خطرهای طبيعي بوده و هنگام اشتباه در برنامه ریزی و سرپرستی بوجود مي‌ايد :که شامل اتمام غذا و آب، کافی نبودن تجهيزات، عدم تفهیم درست نقشه ها، ارتباطات ضعيف، عدم انعطاف در برنامه، حواس پرتی؛ تردید، عدم تخمین دقیق توانایی ها، رفتارهای گروهی، فواصل، و سختی ها ، بی صبری ، خودپسند بودن و اعتماد به نفس بیجا ، رقابت و فشارهای روانی الکی ، و نداشتن داده ها باریک بین. زمانیکه خطرات طبيعي با اشتباهات شخصی همراه ميشود ، نتيجه ریسک بسیار بالا و خروجی بد خواهد بود.

 

دره به راهرویی باریک، عمیق با دیواره های صخره ای و شیب دار که توسط جریان آب بر روی زمین ایجاد شده، اتلاق ميشود . صعود یا نزول یک دره امکان دارد به مهارت هایی از قبیل پیاده روی، کوهنوردی، پرش، لیز خوردن ، راپل، و شنا نیاز داشته باشد. دره نوردی معمولاً به فعالیتی گفته ميشود که به شنا در جریان آب و فرود در زیر آبشار نیازمند است.

 

دره پیمایی عمومی تر بوده که بیش تر به پیاده روی در دره گفته ميشود ، ولی هم دره نوردی و هم دره پیمایی معمولاً به کار با طناب نیازمند است. دره ها به وسیله نوع تشکیل، نوع بافت سنگی که دره از بین آن عبور ميکند ، و ديگر روشها گروه بندی ميشود . براي یک دره نورد مهم این است که طبقه بندی بیانگر روش های مورد نیاز در فرود دره باشد:دره خشک بوده یا خیس است، باریک با شیب تند بوده یا عریض و باز است، فنی است یا غیر فنی.

 

دره نوردی,رشته ورزشی دره نوردی,اصول دره نوردی

اصول دره نوردی

 

وسیله و تجهيزات دره نوردی

دره نوردی را می توانیم بعنوان یک ورزش سخت از نظر ابزار و تجهيزات معرفی کنیم! در حالیکه شما می بایست فوق العاده سبک و سریع باشد نیاز است تا تجهيزات ضروری زيادي را همراه خویش حمل کنید. احتمالا این یک وجه دشوار در این ورزش محسوب شود.

 

در مرحله اول می بایست وسایل ضروری را براي در نظر گرفتن شرایط احتمالی بهمراه داشته باشید. قدری اذوغه، وسایل بهداشتی و همين‌ طور وسایل اولیه براي درمان و اما لباس مناسب که در صورت نیاز تعویض کنید در کنار تمامی این وسیله ها باید تجهيزات دره نوردی را هم در نظر بگیرید. یک دره نورد نیاز به کفش و لباس مناسب، طناب، وسایل ایمنی، گاهی مواقع عصا ویژه و… براي عملکرد راحت و ایمن در بین دره ها دارد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------