تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 26 بهمن



 

 

 

1742م:15 فوريه سال 1742 تزار روسيه و مشاورانش گزارش « كالوشكين » نماينده اعزامي به ايران را از ملاقاتش با نادر شاه به دقت بررسي كردند. نادر 15 ماه مه سال 1741 هنگام عبور از راه جنگلي سواد كوه ( مازندران ) با شليك گلوله از داخل جنگل به سويش مورد سوء قصد قرار گرفته بود و اين رويداد عميقا بر روحيه اش اثر گذارده بود. نادر پس از اين

تير اندازي كه صدمه اي هم به او وارد نساخت ماهها در تهران كه شهركي خوش آب و هوا بود اقامت كرد و در همين جا «كالوشكين» موفق به ديدار او شد. كالوشكين در گزارش خود كه در آرشيو سن پترز بورگ محفوظ است نوشته بود:

ملاقات با نادر بسيار دشوار بود . وي چنان از باده پيروزي سرمست است كه صريحا مي گويد كه اگر اراده كند؛ با يك حركت كره زمين را مسخر خواهد كرد.نادر مردي نظامي است و نمي توان روي تعهدات سياسي او حساب كرد. او با عثماني خوب نيست و با ما هم قلبا خوب نخواهد شد. خيلي دشوار است كه بشود با او وارد يك معامله سياسي شد ، زيرا او براي هر مسئله اي راه حل نظامي را ترجيح مي دهد. او عاشق شمشير درخشان ، توپ دور زن ، اسب اصيل و سرباز مطيع است . با وجود اين، هروقت كه خسته مي شود از منشي اش كه در جلسات رسمي هميشه حضور دارد مي خواهد كه برايش از ديوان حافظ غزلي بخواند.


2006م:دكتر احمد مدني كرماني (دريادار پيشين) هفته دوم فوريه 2006 در آمريكا از بيماري سرطان درگذشت. دكتر مدني در دولت موقت انقلاب وزير دفاع، فرمانده نيروي دريايي و استاندار خوزستان بود. وي پس از بازنشسته شدن اجباري به خواست شاه، به زادگاه خود رفته و در دانشگاه كرمان تدريس مي كرد. در زمان انقلاب از فعالان آن بود و در به دور ساختن برخي از نظاميان از اطراف شاه كمك بسيار كرد. پس از انقلاب، تلاش هاي او براي حفظ يكپارچگي وطن بسيار ارزشمند و تاريخساز بود. در نخستين انتخابات رياست جمهوري وطن، نفر دوم شد و سپس به نمايندگي مجلس از زادگاه خود،شهر كرمان، انتخاب شد. مدني 25 سال درخارج از كشور بود و مسئوليت جبهه ملي در برون مرز را برعهده داشت.

 

مدني


1869م:ميرزا اسدالله خان معروف به «غالب» شاعر پارسي گوي هند 15 فوريه سال 1869 درگذشت. وي كه اواخر دسامبر سال 1796 در اگره به دنيا آمده بود به زبان اردو هم شعر سروده و در عصر خود، شاعر برتر در اين دو زبان خويشاوند در شبه قاره (هندوستان) بوده است. «ديوان غالب» مجموعه اشعار اوست. وي كتب متعدد تاليف و ويرايش و تفسير و حاشيه نگاري كرده است از جمله كتابهاي: فرهنگ غالب، مكاتيب غالب و انتخاب غالب. ميرزا اسدالله (بيگ خان) مي گويد: «اردو» همان زبان پارسي است با گرامري ديگر. وي روش فراگيري دو زبان را براي متكلمين هر كدام به صورتي نوشته است كه ظرف چند هفته، هرفرد مسلط بر زبان ديگر شود.

 

غالب

 

1876م:امروز زاد روز « جورج ام ترولين George M. Trevelyan» مورخ انگليسي است كه در 1876 به دنيا آمد و در 1962 درگذشت. اين نظريه كه براي تاريخ نمي توان مانند علوم فيزيك، قانون به دست داد از اوست . وي گفته است كه براي رويدادها نمي توان قانوني كه كاربرد عمومي داشته باشد نوشت و مثلا گفت كه طرف ديگر معادله چه خواهد بود و فرمول نوشت . بنابر اين، كار تاريخدان پيش گويي نيست و هرچه را كه به عنوان پيش بيني يك وضعيت ارائه دهد نظر و تحليل وي با توجه به تجربه هاي تاريخ و محاسبات خود اوست ؛ نه نتيجه به دست آمده از يك فرمول و قانون تاريخي .

وي نظر ديگري ارائه داده و گفته است فرق تاريخنگاري يك فرد آشنا به روزنامه نگاري با فردي ديگر اين است كه اولي مطالب را با عكس و نقشه مطرح مي سازد كه جلب توجه بيشتري مي كند و خشك و خسته كننده نيست و خواننده بيشتري دارد و متن نيز روانتر است.

ترولين كتابها و رسالات متعدد از جمله سه كتاب در باره گاريبالدي مبارز برجسته تامين وحدت ايتاليا و يك كتاب هم تحت عنوان « چگونه ايتاليا بار ديگر يكپارچه ساخته شد» نوشته است.

 

جورج ام ترولين


2009م:13 فوريه 2009 (25 بهمن 1387) يك روزنامه چاپ واشنگتن با تعجب گزارش كرده بود كه دولت ايران (قوه اجرايي) در بودجه سال مالي 2009 (1388هجري) معادل 56 ميليون دلار به سوبسيد مطبوعات اختصاص داده است كه نزديك به دو برابر كمك مالي این دولت به مطبوعات در سال مالي جاري است كه معادل 32 ميليون دلار است. لايحه دولت براي تصويب به مجلس داده شده است. اين روزنامه اين گزارش را به نقل از يك مقام ارشد وزارت ارشاد منتشر ساخته بود كه اظهارات او در رسانه هاي تهران انتشار يافته بود. این روزنامه در گوشه دیگری از همین صفحه خود گزارش بانك مركزي ايران داير بر وجود تورم 26 درصدي دركشوررا درج كرده بود.

انتظار است كه نمايندگان مجلس اطلاع داشته باشند كه سوبسيد كردن مطبوعات خلاف اصول ژورناليسم است و در كشورهاي غير سوسياليستي سابقه ندارد زيرا كه مطبوعات قوه چهارم يك دمكراسي شناخته شده اند كه بايد منفك و مستقل از سه قوه ديگر باشند تا بتوانند به وظايف حرفه اي خود عمل كنند. برداشت یک خارجی از کمک مالی یک دولت به یک نشریه غیر انتفاعی چیزی جز پرداخت به خاطر تبلیغ و جانبداری، حق السکوت و حتی نوعی رشوه نمی تواند باشد زیرا دلیلی برای این کار ندارد. سوبسید خیاط و معمار منطقی تر است. کسی از نبود نشریه نخواهد مرد ولی از نبود مسکن و لباس و نان؛ بله. «نشريه» درعين حال يك وسيله كسب و كار است و اگر محصول خوب ارائه دهد خريدار خواهد داشت و لزومي به كمك مالي دولت نيست كه اين پول متعلق به آحاد مردم است نه قوه اجرايي و قوه مقننه. در جایی که پول کافی برای جلوگیری از نقض اصل 30 قانون اساسی (پولی نبودن مدارس) نیست چرا باید به نشریه ای که مورد علاقه مردم نیست تا آن بخرند، پول داد. اگر مطلب یک نشریه مطلوب نباشد، به رایگان هم که توزیع شود خواننده نخواهد داشت و چنانچه به مخاطب دستمزد هم بدهند که مطلب چنین روزنامه ای را بخواند نخواهد خواند و اگر هم بخواند از بی حوصلگی مقصود را نخواهد فهمید و به ذهن نخواهد سپرد که هدف سوبسید دهنده است. سوبسید مطبوعات راه چاره و درمان نیست. ما تا ابدیت نفت نخواهیم داشت. نسلی که امروز به دنیا می آید در نیمه عمر درآمد نفت نخواهد داشت و نفرین خواهد فرستاد. لذا این پول بادآورده را نباید برباد داد. ونزوئلا، روسیه، اندونزی، نیجریه، آنگولا، اکوادور، کانادا، نروژ ... و ایالت آلاسکای آمریکا هم نفت دارند. بروید بپرسید که آیا مطبوعات را سوبسید می کنند؟. سوبسید که هیچ؛ مالیات هم از نشریات می گیرند. در روزنامه نگاری یک اصل کلی وجود دارد و آن این است که اگر روزنامه ای تا شماره یکصدم خود به سود دهی نرسد، با آن وضعیت نخواهد رسید مگر اینکه برای مدتی تعطیل شود و با افراد و فرمت تازه و تبلیغات وسیع برای خود، کارش را از سربگیرد. وبسایت ها دارند جای رسانه های معمولی را می گیرند و مخاطبان متعدد دارند، آیا باید آنها را هم سوبسید کرد که از میلیون و ده میلیون و ... بیشترند.

جامعه شناسان توصيه مي كنند كه رسانه هاي همگاني شرح محاكمات و متون كيفرخواست ها را منتشر سازند تا اشتباهات و لغزش ها تكرار نشوند. اميد است كه كيفرخواست ها و احكام دادگاههاي انقلاب اسلامي مربوط به سالهاي 1357 تا 1359 را كه وسيعا در مطبوعات وقت انتشار يافته و آن روزنامه ها اينك به صورت مجموعه دوره ها و سي دي درآمده اند و در دسترس هستند در ذهن همگان باقي مانده باشد. «تاريخ» را نمي شود پاك كرد تاريخنگاران سرگرم كارند و مطالب روزنامه ها و متون مصوبات و اقدامات دولتي را كه به صورت سند باقي خواهند ماند جمع آوري درباره آنها همانند یک کارآگاه بررسی و بعدا ـ ربع قرن‏، نيم قرن و يك قرن بعد ـ در صفحات تاريخ قرار مي دهند و مورد قضاوت قرار مي گيرند.

تا سوبسيد دولتي مطبوعات باقي باشد هركس درصدد برمی آید كه ناشر شود. به عبارت ديگر انتشار نشريه به صورت دكاني براي استفاده از خزانه عمومي (بيت المال) در مي آيد. قانون مطبوعات سال 1364 كه در تدوين آن دقت حرفه اي بعمل نيامده است دست هركس ـ جز روزنامه نگاران مجرب و حرفه اي ـ را براي گرفتن پروانه انتشار نشريه بازگذارده و از آنجا كه چنين ناشري اهل حرفه نيست براي دريافت هرچه بيشتر كمك دولتي به اين و آن و انواع بهانه و مستمسک متوسل مي شود. همین غیرحرفه ای تدوین شدن قانون مطبوعات و برخورداری از کمک دولتی و علاقه به داشتن یک وسیله نفوذ سبب شده است که تهران این همه روزنامه و روزنامه بی مخاطب داشته باشد. ادامه اين وضعيت، به تدریج به صورت روال درمی آید و ديگر نمي شود كه مطبوعات را به مسير اصلي بازگردانيد و در اين شرايط است كه مخاطبان بالقوه متوجه آنلاين ها و ماهواره اي ها مي شوند كه سياست هاي ديگري و بعضا زیان آور را دنبال مي كنند.


660پیش ازمیلاد:جيمو تنو Jimmu Tenno در اين روز در سال 660 پيش از ميلاد درمنتهي اليه شرق آسيا با متحد ساختن ژاپني ها كشور ژاپن را به رهبري و رياست خود تاسيس كرد كه پدر موسس اين كشور شناخته مي شود . يك قرن بعد هم در غرب آسيا كوروش بزرگ كشور ايران را به همان صورت بنياد نهاد كه پدر و موسس ايران است . بسياري از كشور ها به همين گونه « پدر موسس » دارند كه مورد احترام اتباع اين كشورها هستند و در بعضي از اين كشورها بي حرمتي به بنياد گذار كشور ، سرود ملي و پرچم رسمي جرم شناخته شده است.براي نمونه ؛ آمريكائيان جورج واشنگتن و روسها پتر بزرگ را بنياد گذاران كشورهاي خود مي دانند و احترام مي گذارند . روسها پس از شش دهه بار ديگر لنينگراد را به احترام پتر بزرگ به نام قديمي اش سن پترز بورگ تغيير نام دادند . امتياز كوروش ايرانيان در اين است كه نه تنها يك دولتمرد بلكه يك انديشمند و مردي آزاده بود كه همه انسانها را دوست داشت . تورات او را عنوان نجات بخش و مسيح داده است.

 

800م:سال 800 ميلادي هارون الرشيد خليفه عباسي به ايالت اسلامي افريقيه ( تونس امروز و منطق اطراف آن ) خود مختاري داد ؛ مشروط بر اين كه هر سال 40 هزار دينار خراج دهد. هارون طي حكمي كه در اين روز در ماه فوريه 800 ميلادي صادر شد « ابراهيم بن العقرب » را در سمت خود به عنوان حكمران ايالت خود مختار افريقيه تثبيت كرد . هارون قبلا به اندلس ( اسپانيا) و المغرب (مراكش ) خود مختاري داده بود .

ابن العقرب پس از كسب استقلال داخلي ، به جاي افراد محلي ، يك سپاه از سياهپوستان ايجاد كرد كه بدون داشتن احساس خويشاوندي با مردم محلي ، تنها دستورهاي او را اجرا كنند.

 

1788م:در اين روز در فوريه سال 1788 نخستين گروه مهاجران انگليسي كه وارد استراليا شده بودند محل پياده شدنشان را كه شهر سيدني نام دارد براي اقامت دائمي خود انتخاب كردند . آنان 26 ژانويه ( سه هفته پيش از اين ) با شش كشتي در يك پيشرفتگي كوچك اقيانوس آرام جنوبي در خشكي پياده شده بودند . بوميان استراليا از آنان با فريادهاي «وارا ــ وارا » يعني برويد گم شويد استقبال كردند ، ولي مهاجرين تفنگ داشتند و كاري از بوميان براي بيرون راندشان ساخته نبود و بعدا اين بوميان بودند كه اراضي و جان خود را به مهاجران باختند.

مهاجران تازه 730 مجرم محكوم بودند كه از زندانها انگلستان به استراليا منتقل شده بودند و 160 تن از آنان را زنان تشكيل مي دادند. بيشتر اين مجرمان به بيماري مقاربتي وامراض ديگر از جمله آبله مبتلا بودند .

محل استقرار اين انگليسي ها را كاپيتان «جان هانتر» معاون فرمانده كشتي ها يافته بود كه يك پيشرفتگي 1600 متر در 800 متر آب در خشكي بود و منظره زيبايي داشت .

آرتور فيليپ فرمانده مهاجران ، پيش از استقرار در اين نقطه مجبور شده بود دوكشتي فرانسوي را كه در آن نزديكي سرگرم اكتشافات بودند با شليك توپ دور سازد .

پس از استقرار مجرمان محكوم در سيدني، پرچم انگلستان بالا رفت و اين سرزمين شبه قاره به همين آساني به تملك انگلستان در آمد و.... تاريخ كوتاه مهاجرت انگليسي ها به استراليا پر است از بدرفتاري غير انساني و قتل و نابودي بوميان اين سرزمين كه بازگو كردنش دلخراش است و ....

 

تصوير ورود انگليسي ها به خليج كوچك سيدني در استراليا در1788 ميلادي

 

1869م:دادستان كل آمريكا 15 فوريه سال 1869 قرار منع تعقيب جفرسون ديويس رئيس كنفدراسيون آمريكا ( رئيس جمهوري ايالات جداشده از اتحاديه ) و همكاران او و گردانندگان كنفدراسيون را صادر كرد و به اين ترتيب هيچ كس به خاطر اين عمل كه يك جنگ داخلي چهار ساله با تلفات و ويراني هاي فراوان به دنبال داشت مجازات نشد .

اين اقدام تاريخي دادستان آمريكا كه مثالي از پيشرفت تمدن بشمار مي رود باعث شد كه انتقامگيري و خط و نشان كشيدني پيش نيايد و حادثه مشابهي روي ندهد و زخمها در مدتي نه چندان طولاني التيام يابد.

جفر سون ديويس چهار سال بر كنفدراسيون آمريكا حكومت كرده بود. ژنرال « لي » فرمانده كل نيروهاي كنفدراسيون نيز پس از جنگ به تاسيس يك دانشگاه به رياست خود اقدام كرد كه اين دانشگاه به كار ادامه مي دهد و در بسياري از شهرها خيابان و تالار به اسم اوست . يك جاده كه به پايتخت آمريكا ختم مي شود به نام اوست.

 

ديويس


1898م:مدتها بود كه «هرست Hearst» در روزنامه خود از ستمگري هاي حاكمان اسپانيايي كوبا مي نوشت و اعضاي كنگره و مردم آمريكا برضد اسپانيا برانگيخته شده بودند كه 15 فوريه1898 انفجار كشتي آمريكايي «مين Maine» در ساحل هاوانا (كوبا)، ظاهرا براثر يك مين بهانه جنگ را به دست دولت آمريكا داد و دركمتر از دوماه، پس از ورود نيروهاي آمريكا جنگ دو كشور آغاز شد كه به پيروزي آمريكا و خروج اسپانيا از كوبا، گوام، پورتوريكو و فيليپين انجاميد. برخي از مورخان هدف "هرست Hearst" از نوشتن آن مقالات را هموار ساختن راه اجراي سياست خارجي نوين آمريکا دانسته و حريق ناو "مين" را ترديد آميز ذکر کرده اند زيرا که بهانه حمله و جنگ دو کشور قرارگرفت. جهانگير شدن دولت واشنگتن از همين جنگ آغاز شده است.

 

انفجار كشتي«Maine» كه ضمن آن 252 آمريكايي كشته شدند

 

2004م:فيدل كاسترو بنيادگذار كوباي سوسياليست 15 فوريه 2004 در نطقي در برابر هزار اقتصاددان در نشست هاوانا ضمن اشاره به تحريم چهل و چند ساله كوبا از سوي آمريكا گفت: انسان اگر خود را با وضعيتي که برايش به وجود مي آيد و محيط تطبيق ندهد از ميان مي رود و ما خيلي زود ياد گرفتيم كه با كم بسازيم و پيش برويم. ما مطلقا بي سواد نداريم، داراي كمترين درصد مرگ و مير نوزاد در جهان هستيم ، تنها كشور هستيم كه امور بهداشت و درمان درآن مطلقا رايگان و يكنواخت است و كسي نگران ايام بيكاري، از كار افتادگي و پيري خود نيست و از بي عدالتي در جامعه رنج نمي برد. حال آن كه اقتصاد آمريكا امسال (سال 2004) با 520 ميليارد دلار كسر بودجه به نخي آويزان است.

درحاشيه اين نشست( ششمين نشست اقتصاددانان 50 كشور در هاوانا كه در آن مسائل توسعه و جهاني شدن اقتصاد يا گلوباليزيشن بررسي شد)، نفت ارزان كشورهاي صادر كننده آن و كالاي ارزانتر كشورهاي آسياي شرقي و جنوبي دو عامل اصلي پيشرفت و رفاه كشورهاي صنعتي معرفي شدند. طبق همين اظهار نظر ها، نفت با يك سوم تا يك چهارم ارزش واقعي وارد بازار كشورهاي صنعتي مي شود و كالاي ساخت چين و كشورهاي آسيايي ديگر دربازارهاي كشورهاي صنعتي به ويژه آمريكا تا پنج برابر خريد، به فروش مي رسد و اين تفاوت بها باعث توليد مشاغل خدماتي و رونق و رفاه ممالك خريدار مي شود كه با عملي شدن گلوباليزيشن، پنج ميليارد و پانصد ميليون نفر از نفوس جهان بيش از پيش در خدمت و تامين كننده رفاه ششصد ميليون تن جمعيت كشورهاي صنعتي هفت گانه قرار خواهند داد (استثمار).

 

فيدل کاسترو

 

1933م:15 فوريه سال 1933 به سوي فرانكلين د. روزولت كه به رياست جمهوري آمريكا انتخاب شده بود، اما هنوز كار خودرا آغاز نكرده بود پنج گلوله شليك شد كه يكي از گلوله به شهردار شيكاگو اصابت كرد و او را كشت. در اين تير اندازي به روزولت آسيبي وارد نيامد.

وي براي سپاسگزاري از مردم كه او را انتخاب كرده بودند در حالي كه در يك خودرو روباز ايستاده بود و نطق مي كرد تير اندازي شد. شهردار شيكاگو كه از ياران روزولت بود روي ركاب اتومبيل ايستاده بود. در اين تيراندازي چهار تن ديگر مجروح شدند. براي شنيدن اظهارات روزولت بيش از ده هزار تن اجتماع كرده بودند. تيرانداز كه «زينگارا» نام داشت دستگير شد. پليس اسنادي به دست آورد كه نشان داد تيرانداز از هواداران فرضيه آنارشيسم (حکومت شوراها به جاي افراد) بود.

 

روزولت در 1933


1943م:سركرده محلي « ارومچي ( به معناي چمن سبز ) » كه اينك پايتخت منطقه خود مختار « زين ژيانگ ــ اويغور » چين است 15 فوريه سال 1943 « مائو زمين » برادر مائو تسه تونك را دستگير و اعدام كرد . برادر مائو در اين منطقه كه در آن زمان تركستان چين خوانده مي شد يك واحد مسلح از انقلابيون چپ به نام لشكر هشتم تاسيس كرده بود تا اين منطقه در پايان جنگ جهاني دوم به دست كشورهاي ديگر نيافتد . جمعيت شهر ارومچي يك ميليون بر آورد شده است .


37م:15 فوريه زاد روز سه مرد معروف در طول تاريخ است. نرون كه 14سال امپراتور روم بود در سال 37 ميلادي و بابر (ظهير الدين محمد) موسس امپراتوري گوركانيان هند در سال 1483 به دنيا آمدند. گاليله دانشمند رياضي و هيات و مخترع تلسكوپ هم در همين روز در1564 پا به عرصه وجود گذارد.

 

2003م:با اظهارات رهبران روسيه و چين، سران وقت دولتهاي آلمان و فرانسه (شرودر و شيراک) از ششم تا 12 فوريه 2003، صف بندي اعضاي 15 گانه شوراي امنيت سازمان ملل، مقالات و نطق هاي اصحاب نظر در كشورهاي مختلف و بالاخره تظاهرات و راهپيمايي هاي جمعا 30 ميليون نفر در شصت شهر بزرگ در گوشه و كنار گيتي که تا 15 فوريه ادامه داشت؛ بنظر مي رسد كار ساختن بستري براي مسير مسائل جهان آغاز شده است كه دست كم در يكي - دو دهه اول قرن 21 در آن جريان خواهد داشت كه احتمالا اين مسير قادر به پيشگيري نسبي از روند اختلاف نظرها خلاف اين مسير خواهد بود. اظهارات11 فوريه 2003 پوتين در تلويزيون فرانسه رونوشت نظرات سران سه كشور مذکور ديگر بود كه در آغاز بياناتش گفت كه تلاشهاي جاري ايجاد يك بلوك تازه و يا محوري جديد در كار نيست؛ هدف حل مسائل از راههاي مسالمت آميز و بر پايه موازين موجود و منطق است. وي اضافه كرد: ما بايد مطمئن شويم كه در قبال مسائل بين المللي همه صدا ها شنيده خواهد شد. من تكرار مي كنم؛ اين، صرفا مسئله عراق نيست، موضوع مهمتر و وسيعتر از آن است؛ ما بايد بدانيم كه چه دنيايي مي خواهيم بسازيم و به نسل بعد بسپاريم. اگر جهان به گونه اي باشد كه تحولات قابل فهم و پيش بيني باشند، دنيايي امن و مصفا خواهيم داشت و چنين جهاني به وجود نخواهد آمد مگر اين كه قطبهاي قدرت، متعدد باشند و بر همه اعضاي جامعه جهاني يك قانون واحد و يكسان حكومت كند و آن، قانون بين المللي است و اين است هدف تلاش مشترك ما. مساعي ما صرفا براي محافطت از سران عراق نيست؛ از رعايت موازين بين المللي است كه احترام به اين موازين مي تواند از سران عراق و ديگران محافظت كند.

مرور زمان نشان داد که از اين تلاش ها نتيجه اي حاصل نشد و نيروهاي نظامي آمريکا طبق نقشه قبلي و برنامه تنظيم شده يک ماه و چند روز بعد عراق را مورد حمله قراردادند و متصرف شدند، رئيس آن کشور را دستگير و اعدام کردند و مسائل ديگري به وجود آوردند که ادامه دارد.

 

2006م:بيشتر روزنامه هاي آمريكا در شماره 14 فوريه 2006 خود عكس را منتشر ساخته و نوشته بودند كه جواد وعيدي (ديپلمات و روزنامه نگار)، يكي از معاونان رئيس شوراي عالي امنيت ملي ايران در حالي كه پشت سر او ساين آژانس بين المللي انژي اتمي ديده مي شود اعلام کرد كه برپايه مصوبه پارلمان (مجلس) فعاليت غني سازي اورانيوم (به صورت محدود) در مركز نطنز از سرگرفته شده است، ولي راه مذاكره باز است.

اين روزنامه ها نوشته بودند که در سال 2003 ايران، داوطلبانه به آژانس اجازه داده بود كه مراكز پژوهشهاي اتمي اش را لاك و مهر كند و در نقاط حساس دوربين بگذارد كه اين لاك و مهر در سال 2005 و پس از آغاز کار احمدي نژاد در سمت رئيس جمهور ايران برداشته شده اند.

به نوشته اين روزنامه ها، وعيدي در همين روز در جاي ديگر ضمن اشاره به تاريخ مقاومت ايرانيان دربرابر غرب گفته بود: نسلي كه در جريان ملي شدن نفت انجام وظيفه كرد و تنها به حفظ منافع وطن انديشيد، اينك محبوب القلوب ايرانيان است و نسل امروز مطمئنا راه استقلال و تامين امنيت وطن را دنبال خواهد كرد. وي گفته بود: ما كشورهاي ديگر را تهديد نمي كنيم و تهديد ديگران را هم تحمل نخواهيم كرد. راه مذاكره باز است.

 

جواد وعيدي

 

2006م:سه شنبه (14 فوريه 2006) هم جنجال محاکمه صدام حسين ادامه داشت و وي در اين جلسه دادگاه اعلام كرد كه با هفت همبند خود (متهمان ديگر) دست به اعتصاب غذازده است زيرا كه به صلاحيت رئيس دادگاه و جريان رسيدگي معترض است. وي كه بلافاصله پس از ورود به جلسه، جر و بحث خود را با رئيس دادگاه آغاز كرده بود در حالي كه فرياد مي زد زنده باد مجاهدين (افرادي كه بر ضد اشغال نظامي عراق مبارزه مي كنند) گفت: ما اعتصاب غذا كرده ايم تا همگان بدانند كه به روش كار شما، رئوف عبدالرحمن (رئيس دادگاه)، و اربابانتان (آمريکاييان) اعتراض داريم. چرا ما را به رغم تحريم جلسات رسيدگي به اينجا كشانيده اند. در اين هنگام رئوف عبدالرحمن چكش چوبي خود را بر بشقابك روي ميزش كوبيد تا صدام ساكت شود كه صدام گفت: بهتر است كه چكش را بر سر خودت بكوبي، حقير (پست).

در اين هنگام برزان ابراهيم برادر صدام كه باز با زير پيراهني به جلسه دادگاه آمده بود كه ثابت كند او را با زور آورده اند فرياد زد: زنده باد بعث. رئوف عبدالرحمن در واكنش خود گفت: خفه شو. برزان در پاسخ او گفت: به من نگو خفه شو، من آدمي هستم بهتر از تو.

 

2008م:از زمانی که منتظر الزیدی روزنامه نگار 30 ساله عراقی در جلسه مصاحبه مطبوعاتی مشترک بوش ـ المالکی در بغداد دو لنگه کفش خودرا از پای خارج ساخت و به حالت اعتراض به سوی جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا پرتاب کرد که در آخرین هفته های عمر حکومتش به عراق رفته بود تا با نظامیان آن کشور وداع کند، کفش پرانی یک سمبول اعتراض شده است. الزیدی هنگام پرتاب کفش؛ خطاب به بوش با صدای بلند گفت که این لنگه کفش از جانب بیوه های عراقی و این یکی از سوی یتیمان این کشور برای تو . الزیدی که با این دلاوری به صورت یک قهرمان درآمده است پس از کتک خوردن از دست ماموران انتظامی عراق (هموطنانش!) به زندان افتاد و پس از از محاکمه که يک بارهم به تاخير افتاده بود محکوم شد که بعدا بخشي از مجازات او بخشوده شد.

عراقی ها در همان وقت از یک سکالپتور (پیکرتراش) عراقی خواستند که تندیس کفش الزیدی را بسازد تا آن را در یک میدان تکریت (زادگاه صدام حسین) نصب کنند که نماد مقاومت عراقی ها باشد. این کفش سفالین در ابعادی بزرگ ساخته شده و در فوريه 2008 با تابلویی در کنار آن در حاشیه شهر تکریت بر پایه ای قرارداده شده است . اين تصویر همان زمان در رسانه ها و از جمله آمریکا انعکاس یافته يافته بود.

 

 تندیس کفش الزیدی در میدانی در شهر تکریت عراق


1936: در اين روز در سال 1936 هيتلر دستور ساخت انبوه فولكس واگن قورباغه اي را به مهندس پورشه طراح آن صادر كرد و نام اين خودرو را به اميد اين كه هر آلماني يك دستگاه از آن را داشته باشد « اتومبيل مردم » گذارد.

1942: كيم چونگ ايل به دنيا آمد كه از 1994 زمام امور جمهوري دمكراتيك خلق كره ( كره شمالي ) را به دست گرفته است.

1942: سنگاپور كه در آن زمان مستعمره انگلستان بود در پي حمله نيروهاي ژاپني، تسليم آنان شد.

1944: شهر برلن پايتخت رايش سوم ( حكومت هيتلر ) توسط 891 بمب افكن انگليسي ــ آمريكايي بمباران شد كه از لحاظ تعداد هواپيما در طول تاريخ بي سابقه است.

1946: بانك انگلستان دولتي شد.

1948: (بهمن 1326) دولت وقت ايران اعلام كرد كه تصميم گرفته است معادل ده ميليون دلار اسلحه از آمريكا براي ارتش خريداري كند.

1948: ( بهمن 1326 ) علي سهيلي نخست وزير پيشين تحت تعقيب قضائي قرار گرفت . وي پس از رسيدگي از اتهامات وارده تبرئه شد.

1966: (بهمن 1344) :مجلس شوراي ملي لايحه دولت مربوط به ايجاد كارخانه پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي را تصويب كرد.

1968: ( 1346 )پرويز خسرواني ( سپهبد ) بنياد گذار باشگاههاي ورزشي تاج

( استقلال ) رئيس تربيت بدني و ورزش ايران شد. وي كه بعدا به مناسبت اين سمت ، معاون نخست وزير شد قبلا معاون ژاندارمري كل كشور و سالها رئيس ژاندارمري تهران بود.

1979: اعدام مقامات نظام حكومتي پيشين ايران با تيرباران چند ژنرال از جمله نعمت الله نصيري رئيس پيشين ساواك و پليس و مهدي رحيمي رئيس كل پليس و آخرين فرماندار نظامي تهران آغاز شد.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------