تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -28 بهمن



364م:فلاويوس كلاديوس ژوويانوس (ژوويان) 17 فوريه سال 364 ميلادي در راه بازگشت به ايتاليا، در جنوب غربي تركيه امروز «گاز زغالی شد» و درگذشت. ژوويانوس 26 ژوئن سال 363 پس از مرگ ژوليان كه در جنگ با شاپور دوم ـ شاه وقت ايران مجروح و براثر شدت جراحت وارده درگذشته بود به سمت امپراتور انتخاب شده بود. در باره علت مرگ ژوویان؛ روايات، متعدد است. بعضي مورخان نوشته اند كه چون به شاپور دوم شاه ساسانی ايران امتياز فراوان داده بود در اثنای خواب، زغال نيمسوز به خوابگاهش برده و او را با گاز زغال مسموم كرده بودند. مورخان ديگر مرگ او را براثر گاز زغال، ولي به سبب بي مبالاتي (نه توطئه) نوشته اند. چند نفري هم نوشته اند كه با گاز زغال خودكشي كرده بود. ژوويان در مسير قسطنطنيه عازم بازگشت به ايتاليا بود كه درگذشت و 9 روز بعد، 26 فوريه والنتينيان (والنتینیانوس) 43 ساله به امپراتوري روم انتخاب شد. والنتینیان یک ژنرال رومی بود که در کنار ژولیان و ژوویان با ارتش ایران جنگیده بود. بسياري از مقامات رومي و پاره اي از افسران ارتش اين كشور از امتيازاتي كه ژوويان به ايران داده بود و ايران را به صورت ابرقدرت برتر در جهان در آورده بود راضي نبودند. ژوويان پذيرفته بود كه از همه اراضي مورد ادعاي ايران در شرق مديترانه خارج شود و در امور ارمنستان مطلقا مداخله نكند و به ايران غرامت مالي بدهد و هرسال نيز مبلغي به ايران بپردازد تا مانع عبور اقوام با تمدن عقب مانده از كوههاي قفقاز شمالی و ورود به قلمرو روم شود.

ژوویان يكي از افسران ارتش در حال عقب نشيني روم از برابر ايرانيان بود. وی كه قبلا به مسیحیت گراییده بود با حمايت افسران مسيحي به سمت امپراتور انتخاب شده بود و بي درنگ به شاپور دوم پيشنهاد ترك مخاصمه داده و شرایط شاپور دوم (ذوالاكتاف) را كه به او ديكته شده بود نوشته و امضاء كرده بود تا بتواند بقيه لشكريان رومی را از كشته شدن و يا اسارت نجات دهد. ايرانيان نظاميان اسير را به كار اجباري در امور عمران کشور مي گماردند و بر خلاف ساير ملل آنان را به صورت برده نمي فروختند و در نيمه دوم عمر پس از اين كه مطمئن مي شدند كه دیگر قادر به جنگيدن نخواهند بود آزاد مي كردند.

 

تصوير ژوويانوس بر سكه اش

 

1310ش:سالها پس از حذف قاجاريه از سلطنت و لغو موافقتنامه تقسيم ايران ميان انگلستان و روسيه، تازه در اين روز در سال 1310 (17 فوريه 1932) تلگرافخانه ايران از قيد كنترل موسسه انگليسي «تلگراف هندوستان» آزاد شد و استقلال يافت. شايد هم اين گذشت انگلستان به خاطر دريافت لقمه بزرگتري و همانا تمديد قرارداد نفت در سال ميلادي بعد بود كه ضمن آن بر منطقه قرارداد و مدت آن افزوده شد، و ملت ايران سالها بعد با يك تلاش همگاني موفق به لغو اين قرارداد و ملي كردن نفت خود شد، كه بازهم ....


1319ش:سرشماری سال 1319 از نفوس ایران از 28 بهمن این سال (69 سال پیش) آغاز شد و نتایج آن دوازده روز بعد (دهم اسفند) در روزنامه ها انتشار یافت. اطلاعیه مربوط نشان می داد که جمعیت ایران در آن سال 18 میلیون و 339 هزار نفر بود. طبق این اطلاعیه، در شهر تهران 540 هزار تن زندگی می کردند. نتایج این سرشماری، دولت وقت را نگران افزایش جمعیت تهران کرد و تصمیم به تدوین یک رشته ضوابط برای محدود کردن مهاجرت به تهران گرفت که اشغال نظامی ایران در شهریور 1320 همه برنامه ها را متوقف ساخت و به بایگانی سپرد.


1324ش:قوام السلطنه نخست وزير تازه كه وظايف وزيران خارجه و كشور را هم بر عهده داشت از چنين روزي در سال 1324( فوريه 1946) فرماندهي ژاندارمري كشور را هم خود بر عهده گرفت! و روز بعد براي مذاكره با مقامات شوروي پيرامون تخليه ايران ــ باتوجه به اوضاع آدربايجان ــ رهسپار مسكو شد. به دليل اوضاع آذربايجان و ممانعت نيروهاي شوروي از انتقال واحدهاي ارتش ايران به آن استان و رفع غائله ، مجلس باتوجه به دوستي قوام با انگلستان و ساير دولتهاي غرب ، اوايل بهمن ماه نسبت به نخست وزير شدن او ابراز تمايل كرده بود.

 

قوام السلطنه


1336ش:28بهمن ماه 1336( 17 فوريه 1958) دكترمنوچهر اقبال نخست وزير وقت حزبي به نام حزب مليّون به رهبري خود تاسيس كرد. به اين ترتيب، اين پزشك امراض عفوني كه وارد صف دولتمردان شده بود دفعتا سياستمدار هم شد كه بعدا كارشناسي نفت را هم بر اين تخصّص ها اضافه كرد!. قبلا اميراسدالله علم، دوست نزديك شاه، حزب مردم را تشكيل داده بود. اين احزاب جنبه صوري داشتند (تشكيلات نداشتند) و هدف از تاسيس آنها اين بود كه نشان دهند در ايران هم دمكراسي وجود دارد و آسانتر در انتخابات مداخله كنند. پس از براندازي 28 مرداد و انحلال و يا منع فعاليت احزاب قديمي كه در جامعه ريشه گرفته بودند، روشنفكران جهان حكومت ايران را دولتي دست نشانده خارجي و غير دمكراتيك مي خواندند. مختصراعضاي اسمي دو حزب مردم و مليّون را برخي از مقامات دولتي و يا كساني تشكيل مي دادند كه در سر هواي كسب جاه و مقام داشتند.

 

Manoochehr Eghbal

 

2009م:اکثریت ونزوئلایی هایی که در رفراندم یکشنبه 15 فوریه 2009 شرکت کرده بودند به مواردی که مطرح شده بود از جمله حذف محدودیت نامزد شدن در انتخابات «بله» گفتند و این موارد تصویب و قانون شدند. با لغو محدودیت نامزد شدن در انتخابات (در همه سطوح)، هوگو چاوس ـ رئیس جمهور ـ خواهد توانست برای هرچند دوره دیگر که بخواهد خودرا نامزد این مقام کند و این، دیگر به نظر مردم و رضایت آنان بستگی دارد که او را انتخاب کنند. چاوس دو هفته پیش مراسم دهمین سالروز زمامداری خود را با حضور تنی چند از سوسیالیست های آمریکای لاتین که زمامدار کشورهای خود هستند برگزار کرد. دوستداران چاوس به همانگونه که تاکنون و در طول ده سال گذشته از او حمایت کردند و ازجمله یک کودتای نظامی علیه وی را با شکست رو به رو ساختند با تشکیل اجتماع و انواع تبلیغات توده ای و گروهی مردم را به دادن رای «بله» در رفراندم 15 فوریه دعوت کرده بودند و در پی اعلام نتیجه، با اینکه به نیمه شب وقتی نمانده بود به خیابانها ریختند و شادی کردند و در شهر کاراکاس در برابر کاخ ریاست جمهوری اجتماع کردند و حرفهای تازه چاوس را که با دو دختر و نوه شیرخوارش در بالکن ساختمان ایستاده بود شنیدند و بوسه های سپاسگزاری را که به سوی آنان می فرستاد مشاهده کردند. چاوس خطاب به ونزوئلایی ها گفت: آنانکه در رفراندم امروز (15 فوریه 2009) رای «بله» دادند، این «بله» را به سوسیالیسم گفتند و فرضیه او «سوسیالیسم قرن 21» را تایید کردند و به وی ماموریت اجرای آن را دادند. او رفع محدودیت ریاست جمهوری را (که قبلا دو دوره بود) تنها برای پیاده کردن سوسیالیسم ـ سوسیالیسم نوع تازه و عملی _ می خواست و آنچه را که خواسته بود دریافت کرد. او از مردم خواسته بود که امکان ادامه خدمت بدهند تا به نگرانی، اندوه و نابرابری ها پایان دهد. من در این دنیا جز شادی انسان چیز دیگری نمی خواهم و شما با «بله» امروز ماموریت تامین شادی به من دادید. این حرف هایی را که در این مدت شنیدید از دیکتاتوری تا غیر دمکراتیک بودن و ... همه از دهان کسانی خارج شده و می شود که می خواهند شمارا استثمار کنند و بیم از آن دارند که آقایی کردن شان پایان یابد. انسان گرسنه و نابرابر و گرفتار که به دمکراسی اعتنا ندارد. دمکراسی های اینان را که دیده اید چه محصولاتی داشته اند. جز یک رشته ترتیبات جریان فسادآلود توام با بده ـ بستانها و ساخت و پاخت های متعدد چیزی دیگر نبوده اند. سوسیالیسم قرن 21 برای شما دمکراسی واقعی، نه فریب و کلک تامین خواهد کرد.

رفراندم ونزوئلا نه تنها موارد اعلام شده را قانون کرد، بلکه دریچه تازه ای در جهان به روی دمکراسی اصیل گشود و آن تصویب قوانین کلی در رفراندم به جای مجالس مقننه است که نسبت به صداقت اعضای آنها جای تردید است. منظور پدران دمکراسی از جمله افلاتون، در موارد کلی رای مردم بوده نه نمایندگان آنان. نمایندگان را می شود تهدید و تطمیع کرد و یا فریب داد ولی ملت را نمی شود. لذا رفراندم ونزوئلا می رود که تاریخ دمکراسی را ورق بزند و به جای نمایندگان، مردم دعوت به تصویب و یا رد یک قانون کلی شوند. امروزه، مردم روشن ترند. رسانه ها اینک در دسترس همگان هستند و می توانند هر موضوع را بر آنان روشن سازند. رفراندم هزینه مالی دارد و برای به حد اقل رسانیدن این هزینه از برنامه نویس ها و اصحاب نرم افزار و دست اندرکاران اینترنت خواسته شود که سافت ور دقیق تر و اختصاصی این کار تهیه کنند و رای گیری آنلاین شود که هزینه اش بسیار کم است.

چاوس از دیرزمان درصدد اجرای فرضیه خود ـ بزعم او، وسیله خوشبختی بشر ـ بود و در سال 1992 (و در آن زمان سرهنگ چاوس) با پنج واحد نظامي و عمدتا کماندو (چترباز) علیه «كارلوس پرز» رئيس جمهوري وقت ونزوئلا كه دستگاه حكومتي وي شهرت به آلوده شدن به فساد داشت كودتا كرد و با اين كه بسياري از نقاط پايتخت را تصرف كرده بود در اين كار موفق نشد و به زندان افتاد. چاوس پس از خلاصی از زندان، هفت سال بعد - دوم فوريه سال 1999 با راي اکثريت مردم به رهبري اين کشور انتخاب شد و دو روز بعد دوران زمامداری خود را آغاز كرد. چاوس مایل است که تا اجرای فرضیه خود رئیس کشور باشد.

 

طرح آژانس فرانس پرس از رفراندم 15فوريه 2009 ونزوئلا


1933م:17 فوریه زادروز مجله خبری نیوزویک است که نخستین شماره خودرا 17 فوریه 1933 به توزیع داد. کمپانی ناشر واشنگتن پست این مجله را در نیویورک منتشر کرده است که اینک به 12 زبان دیگر از جمله روسی، عربی، ترکی، ژاپنی و اسپانیایی منتشر و در همان کشورها به چاپ می رسد. نیوزویک علاوه بر آمریکا در چهار نقطه دیگر جهان به زبان انگلیسی منتشر می شود. در آمریکا هر هفته دو میلیون و 700 هزار نسخه فروش دارد و در کشورهای دیگر چهار میلیون. باوجود این، ناشر نیوزویک اعلام کرده است که بالابودن تیراژ برایش سوددهی ندارد و در پی افزایش فروش نیست بلکه می خواهد نشریه «الیت ها = برجستگان» باشد نه عوام الناس. نیوزویک درست ده سال پس از مجله تایم آغاز بکار کرده است. طبق اعلامیه انجمن جهانی ناشران که 14 فوریه 2010 انتشاریافت، کاهش تیراژ دامن مجله هارا هم گرفته و در سال 2009 نسبت به 2008 «9 درصد» افت تیراژ داشته اند و دلیل عمده آن رقابت وبسایت ها و آنلاین هاست که مطالب مجله ای هم درج می کنند.


1865م:17 فوريه 1865 ، در آخرين سال جنگهاي خونين داخلي آمريكا نيروهاي ايالات شمالي ( فدراسيون آمريكا ) شهر كلمبيا واقع در كاروليناي جنوبي را پس از تصرف آتش زدند و ويران ساختند . همزمان شهر چارلستون را در اين ايالت به همين روز افكندند . قبلا شهر اتلانتا را هم آتش زده بودند و بعدا شهر ريچموند پايتخت جنوبي ها (كنفدراسيون) را ويران ساختند. اين جنگ برادر كشي 4 سال طول كشيد.. عكس ، گوشه اي از شهر ويران شده را نشان مي دهد . يك سرباز شمالي سرگرم پاسداري است.


1854م:فردريك كروپ ي وارث صنايع كروپ 17 فوريه 1854 به دنيا آمد و تا 1902 عمر كرد. صنايع كروپ متعلق به يك خانواده از قرن 16 براي آلمان اسلحه ساخته و در خدمت وطن بوده است . بيسمارك با كمك توپهاي ساخت كروپ با سه جنگ محدود ، آلمان را يكپارچه كرد . قيصر ويلهلم دوم به اتكاي سلاحهاي ساخت كروپ وارد جنگ جهاني اول شد. پس از اين جنگ صنايع كروپ را كه همچنان متعلق به خانواده كروپ بود ملي كردند كه هيتلر بار ديگر آن را به آن خانواده باز گردانيد. كروپ كمك كرد كه بارديگر آلمان مسلح شود و جنگ جهاني دوم را راه اندازد. پس از شكست آلمان در جنگ ، بزرگ خانواده كروپ در دادگاه عوامل جنگ( نورنبورگ ) محاكمه و به 12 سال زندان محكوم شد. وي پس از تحمل مجازات ، كارخانه را در خط فولاد سازي و توليدات فولاد قرارداد و سپس آن را شركت سهامي كرد كه دولت وقت ايران مقدار زيادي از سهام آن را خريداري كرد. صنايع كروپ اخيرا با شركت فولاد سازي ديگري ادغام شده است تا لقب « توپ ساز » به فراموشي سپرده شود.

 

فردريك كروپ


1900م:نخستين روزنامه چينيان مهاجر در امريكا به نام « چونگ ساي يات پو » در سانفرانسيسكو به زبان چيني با هدف اطلاع رساني از رويدادهاي داخلي چين و دفاع از حقوق جامعه چيني آمريكا 16 فوريه 1900 انتشار خود را آغاز كرد. در ايالات متحده، مهاجران مختلف هركدام به زبان خود بيش از يك نشريه دارند ، زيرا طبق قانون اساسي آمريكا انتشار روزنامه در اين كشور نياز به دريافت پروانه از دولت ندارد و هر كس هر وقت و به هر زبان و هر هدف كه بخواهد مي تواند روزنامه چاپ و توزيع كند . اين كشور داراي قانون مطبوعات نيست.


1905م:17 فوريه 1905 پس از اين كه كالسكه دوك بزرگ روسيه « سرگي الكساندرويچ » عموي تزار نيكلاي دوم از كاخ كرملين خارج شد به داخل آن نارنجك انداختند كه كالسكه منفجر و دوك بزرگ كه حاكم ايالت مسكو بود كشته شد. قبلا به همسر دوك اخطار كرده بودند كه با شوهرش در يك كالسكه ننشيند. دوك اين اخطار را به دليل غروري كه داشت باور نكرده بود. وي مشاور ويژه تزار بود و مردم او را دوست نداشتند. ترور دوك بزرگ روسيه كار حزب سوسياليست انقلابي روسيه بود كه فهرستي از كساني كه بايد ترور شوند تهيه كرده بود. روسيه در آن زمان اوضاع نا آرامي داشت و روزي نبود كه اعتصاب و تظاهرات نباشد و شكست ارتش روسيه از ژاپن دولت روسيه را در موضع ضعيفي قرار داده بود . اين اوضاع تا انقلاب بلشويكي 1917 پايان نيافت.

 

صحنه انفجاركالسكه عموي تزار

 

2009م:اين عكس 16 فوريه سال 2006 گرفته شده است. دو نظامي آمريكايي را در حال بازرسي يك خانه در عراق كه كاري روزانه و عادي بوده است نشان مي دهد. در يك اطاق خانه، پسري نگران از نتيجه بازرسي است و اينكه بعد چه خواهد شد؟!. تکرار اين وضعيت است که فرد را آماده مرگ مي کند: انفجار انتحاري!.

 

 بازرسي خانه ها در عراق و نگراني نوجوان

 

1758: جان پينكرتن تاريخنگار اسكاتلندي و مولف «مروري بر تاريخ» ، «تاريخ اسكاتلند» ، «رابطه تمدن با نژاد و محيط زيست» و ... به دنيا آمد.

1876: نخستين قوطي هاي كنسرو ماهي به بازار آمد.

1880: به الكساندر دوم تزار روسيه سوء قصد شد، ولي نجات يافت.

1929: در اين روز ميان ايران و آلمان يك قرار داد توسعه تجارت و مناسبات كنسولي به امضاء رسيد. انگلستان و فرانسه از امضاي چنين قراردادي باطنا راضي نبودند.

1922: دكتر مصدق والي (استاندار) آذربايجان شد. ظاهرا اين انتصاب به منطور پيشگيري از رويدادي مشابه ماجراي لاهوتي بوده است.

1937: كارخانه شيميايي «دو پونت» آمريكا نايلون را اختراع كرد.

1961: چين از راكتور اتمي خود استفاده كرد.

1991: بر اثر اصابت يك موشك هوشمند آمريكايي به پناهگاه الاميريه در غرب بغداد 403 تن از جمله 126 زن و 52 كودك كشته شدند.

1996: پژوهشگران زيست شناس اعلام كردند كه نوزاد از هفت ماهگي قادر به درك مكالمات است و حركات دهان و زبان و گلوي خود را هم آهنگ با لهجه و اهنگ صوت مادرش مي كند.

2004: سازمان جهاني بازرگاني (دبليو. تي . او) به عراق اشغالشده سمت «ناظر» داده شد. با وجود اين، در اين سال (سال 2004) هم ايران نتوانست به آن سازمان جهاني راه يابد و همچنين روسيه فدراتيو!. سازمان جهاني بازرگاني در سال 2004 داراي 146 عضو بود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------