تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -31خرداد



326م:شاپور دوم (ذوالاكتاف) از دودمان ساسانيان كه 17 ساله شده بود از آخرين روز بهار سال 326 میلادی (21 ژوئن = 31 خرداد) ، خود به عنوان شاه رسما زمام امور ايران را به دست گرفت. وي تنها رئيس كشوري است كه پيش از تولد اين عنوان را به دست آورده بود و بنابراين، طول پادشاهي اش بيش از عمر او به حساب آورده شده است!. شاپور دوم پسر «آذرنرسي» در سال 309 متولد و در سال 379 ميلادي درگذشت.

 

مجسمه فلزي شاپور دوم (ساخت دوران معاصر)


1305م:31 خرداد 1305 درمحافل تهران صحبت از اين بود كه عباس مسعودي مدير مركز اطلاعات ( نخستين خبرگزاري غير دولتي ايران) سرگرم استقراض است تا بزودي روزنامه اي به همين نام (اطلاعات) منتشر كند.

نخستين شماره روزنامه اطلاعات 19 تيرماه 1305 انتشار يافت. اين روزنامه و موسسات ضميمه اش در تابستان 1358 مصادره شده است. عباس مسعودي در خرداد 1353 درگذشت و پيش از فوت، مديريت روزنامه اطلاعات را به پسرش فرهاد که اينک در انگلستان زندگي مي کند واگذار کرده و پسر دومش بهرام را به معاونت وي برگماشته بود. پس از انقلاب، با تلاش بهرام بود که موسسه اطلاعات موفق شد بکار ادامه دهد. تا زمان مصادره، بهرام مدير انتخابي کارکنان موسسه اطلاعات بود.


1951م:در اين روز در سال 1951،سه ماه پس از ملي شدن صنعت نفت ايران كه از آغاز قرن بيستم توسط شركت نفت انگلستان (بريتيش پتروليوم ـ بی پی) عملا به يغما مي رفت، پالايشگاه آبادان به دست مالك اصلي آن، ملت ايران، افتاد و يكي از ديوارهاي استعمار غرب فروريخت.

 

مصدق بر دوش مردم


1330ش:از آنجا كه بيم آن مي رفت كه عوامل انگلستان در تاسيسات نفت و منطقه خوزستان خرابكاري كنند، لايحه مجازات خرابكاري در جلسه سي ام خرداد 1330 شوراي وزيران به رياست دكتر مصدق تصويب و براي طرح در مجلس آماده شد. اين لايحه بعدا در مجلس به تصويب رسيد و به صورت قانون درآمد.


1347ش:از اين روز در سال 1347 رئيس سازمان تربيت بدني و تفريحات سالم (ورزش كشور) عنوان معاونت نخست وزير به دست آورد. قبلا متصدي اين شغل، در عين حال معاون وزارت آموزش و پرورش به شمار مي آمد. نخستين رئيس ورزش كه عنوان معاون نخست وزير به دست آورد، پرويز خسرواني بود كه قبلا باشگاههاي تاج (استقلال امروز) را تاسيس كرده بود.


1357ش:در جريان اوج گيري انقلاب ايران، با ادامه كناره گيري نمايندگان پارلمان و برخي از مقامات از حزب دولتي رستاخيز، اين حزب از اين روز در سال 1357 در آستانه فروپاشي قرار گرفت. شاه قبلا و در آغاز تاسيس اين حزب گفته بود كساني كه نمي خواهند عضو حزب رستاخيز باشند گذرنامه هايشان رابگيرند و از ايران بروند!.


1358ش:سي ام خرداد 1358(20 ژوئن 1979) احمد صدر حاج سيدجوادي به سمت وزير دادگستري دولت موقت انقلاب منصوب شد. وي كه يك حقوقدان است سالها پيش ازآن، دادستان تهران بود. پس از پيروزي انقلاب، احمد صدر به سمت نخستين وزير كشور كابينه تعيين شده بود. او در دوران نظام پيشين، در پي يك حادثه رانندگي در گردنه كندوان (راه چالوس) با گفتن اين جمله که «كسي كه تصادف كند نبايد دادستان باشد» از سمت دادستاني تهران كناره گيري كرده و سپس وكيل دادگستري شده بود.

 

احمد صدر حاج سيدجوادي

 

1905م:بيست و يکم ژوئن زادروز ژان پل سارتر فيلسوف و نويسنده قرن 20 فرانسوي است که در سال 1905 متولد شد و 75 سال عمر كرد. وي كه برنده جايزه نوبل شده بود از پذيرفتن پاداش نقدي آن خودداري کرد و با اين كار بر شهرت خود افزود. «سارتر» از اصحاب فلسفه اگزيستانسياليسم در باره «بودن و زيستن» و اين كه آدم محكوم است كه آزاد باشد و همچنين بي تفاوتي ها در قبال انسانيت بحث كرده و نظر داده است. سارتر از فلاسفه چپگرا است و درموارد متعدد عقايد او با نظرات ماركس تفاوت چندان ندارد.

 

ژان پل سارتر

 

1935م:بانو «فرانسواز ساگان» داستان نگار بلند آوازه فرانسوي 21 ژوئن سال 1935 متولد به دنبا آمد و در 18 سالگي داستان «سلام بر غم» را منتشر ساخت. معروفترين داستانهاي اين نويسنده كه دو سال پيش (سال 2004) درگذشت عبارتند از «لبخند»، «دوباره خدا حافظ»، «قلب بان»، «خراش هاي روح»، «آبرنگ خون»، «چشمان ابريشمين»، «رختخواب جمع نشده» و .... ساگان يك درام نگار بيمانند بود و نمايشنامه هاي متعدد نوشت. ژاك شيراك شخصا اعلاميه فوت او را نوشت و امضا كرد و به فرانسويان اطلاع داد كه نويسنده بزرگي را از دست داده اند.

داستان نگار آمريکايي بانو «ماري مکارتي» نيز 21 ژوئن در سال 1912 به دنيا آمده بود که 77 سال عمر کرد.

 

ساگان

 

1989م:21 ژوئن سال 1989 ديوان عالي آمريكا ضمن رسيدگي فرجامي به پرونده «گريگوري جانسون» ناراضي تكزاسي حكم داد كه سوزاندن پرچم آمريكا با هدف انعكاس و ابراز نظر از مصاديق آزادي بيان است كه در اصلاحيه اول قانون اساسي ايالات متحده تضمين شده است و جرم نيست.

گريگوري جانسون در جريان يك تظاهرات در تكزاس، پرچم ايالات متحده را به منظور نشان دادن خشم خود و ابراز نارضايتي اش از دولت آتش زده بود. وي در جريان آتش زدن پرچم، توسط پليس دستگير و به دادگاه تسليم شده بود. قاضي دادگاه گريگوري را به جرم اهانت به كشور (با آتش زدن پرچم در ملاء عام) به يك سال زندان محكوم كرده بود. وكيل گريگوري پرونده را تا ديوان عالي دنبال كرده بود و در اينجا، اكثريت قضات ديوان، اقدام گريگوري را نوعي بيان عدم رضايت خود از وضعيت تشخيض و حكم داد كه سوزاندن پرچم با هدف بيان و انعكاس نظر و عقيده از مصاديق آزادي بيان است كه قانون اساسي آن را تضمين كرده است و بنابراين، گريگوري جانسون مرتكب جرم نشده كه مجازات شود. اين حكم از آن پس از سوي دادگاههاي آمريكا و ضابطين آنها لازم الرعايه شده است و تلاش برخي از اعضاي قوه مقننه براي نوشتن تعريف تازه و ممانعت از پرچم سوزي در آمريكا هنوز به جايي نرسيده است.

 

گريگوري جانسون در جريان تظاهرات


2004م:«جان كوگان» تاريخدان بنام كه بيشتر تاليفات او در باره رويدادهاي نظامي است از جمله اثر مهم او «چهره جنگ» چاپ 1978 و «تاريخ جنگ و جنگ افزار» چاپ سال 1993، در آخرين كتابش «جنگ عراق» كه ژوئن 2004 به توزيع داده شد؛ جنگ آمريكا با عراق که در مارس 2003 آغاز شد و در پي آن اشغال نظامي اين كشور را با جنگ آمريكا با اسپانيا در آستانه قرن 20 مقايسه كرده و هر دو را در رديف جنگهاي امپرياليستي قرارداده و نوشته است كه «امپرياليسم آمريكايي» با جنگ با اسپانيا كه به اشغال كوبا، پرتوريكو، گوام و فيليپين انجاميد ظهور كرد و تا اين زمان (زمان انتشار کتاب)، جنگ با عراق آخرين تلاش آمريكا از اين دست بوده است.


1963م:امروز زادروز بانو منيژه رحيم زاده (رحيموا) اديب و روزنامه نگار تاجيک است که 21 ژوئن 1963 در شهر دوشنبه، پايتخت تاجيکستان، به دنيا آمده است. بانو منيژه که در ادبيات پارسی دکترا دارد بر زبان های روسی، انگليسی و اردو مسلط است و نوشته و تاليفات متعدد از جمله مجموعه "پاره سمرقند" را دارد.

 

2008م:پانزدهم ژوئن 2008 روزنامه مردم (People's Daily) ارگان كميته مركزي حزب حاكم برجمهوري توده اي چين وارد شصت و يكمين سال انتشار خود شد و به همين مناسبت جمعه ـ 20 ژوئن 2008 ـ هو جينتائو Hu Jintao رهبر چين از تحريريه آن بازديد كرد و گفت كه خواننده دائمي بخش «بحث و اظهار نظر مردم» است و اندرزها و نظرات مندرج در اين قسمت را با توجهي خاص جهت بررسي و ترتيب اثر به مستشاران حزب و مقامات دولتي مربوط ارجاع مي كند. اين نظرات حاصل تجربه و دانايي، و بازتاب دهنده مسائل و مشكلات هستند و درنتيجه ارزش فراوان دارند كه نبايد نشنيده گرفته شوند. (اين بخش؛ «فوروم Qiangguo» عنوان دارد به معناي نظرات مردم ـ مردمي كه «قدرت» ناشي از آن ايشان است و در اديشن آنلاين روزنامه مردم انتشار مي يابد. اديشن آنلاين روزنامه مردم بيش از يكصد ميليون بيننده دارد. درچين 221 ميليون تن به اينترنت دسترسي دارند).

 

«هو» رهبر چين در اطاق خبر روزنامه مردم (20 ژوئن 2008)


1734م:امروزه کسی نیست که از تجارت برده و شکار آفریقاییان به دست اروپاییان و فروش آنان در بازارهای قاره آمریکا بی خبر باشد ولی هنوز بسیاری هستند که جزئیات و عمق این فاجعه را نمی دانند. سرگذشت بانوی سیاهپوست ـ ماری ژوزف آنژلیک ـ گوشه ای از این ظلم را بازتاب می دهد که در چنین روزی (21 ژوئن 1734 = 31 خرداد) در شهر مونترآل کانادا (در آن زمان فرانسه نو) اعدام شد. «ژوزف آنژلیک» نام اربابش بود که بر طوق فلزی گردن ماری حک کرده بودند تا در صورت فرار اورا به خانه بازگردانند. طوق های بردگی تنگ گردن بود و بدون حضور آهنگر باز نمی شد.


1941م:هيتلر برغم داشتن پيمان عدم تجاوز با مسكو، و مخالفت برخي از ژنرال هايش، 21 ژوئن سال 1941 دستور داد كه عمليات «بارباروسا» و حمله نظامي غافلگيرانه به شوروي در جبهه اي به طول دو هزار و نهصد كيلومتر از بالتيك تا درياي سياه آغاز شود و چند ساعت بعد، ساعت 3 بامداد 22 ژوئن (به وقت برلين)، 150 لشكر آلماني مركب از سه ميليون و پانصد هزار سرباز، 3 هزار و 580 تانك، هفت هزار و 189 توپ و حمايت 1830 هواپيما در سه ستون (شمالي، مركزي و جنوبي) وارد قلمرو شوروي شدند. فرماندهي ستون شمالي را «فون ليب»، ستون مركزي را «فون بك»، و ستون جنوبي را «فون روندشتد» برعهده داشتند و اين ستون ها 3 ميليون و پانصد هزار تن نیروی ذخيره نيز پشت سر داشتتند. ژنرالهاي هيتلر نگران وسعت زياد خاک شوروي بودند و به علاوه، عقيده داشتند که پيش از يکسره کردن کار انگلستان که مي تواند آمريکا را به کمک خود آورد نبايد سراغ حمله نظامي به کشوري ديگر رفت. همزمان با آغاز عمليات «بارباروسا»، ايتاليا و روماني نيز به شوروي اعلان جنگ داده بودند.

 

هيتلر در اطاق جنگ (1941)

 

1913م:بيست و يکم ژوئن سال 1913 بانو «تايني رودويك» به عنوان نخستين زن چترباز جهان از هواپيما و از ارتفاع زياد بيرون پريد.

 

تايني رودويك

 

2004م:«دكستر فيلكينز» 19 ژوئن 2004 در نيويورك تايمز نوشته بود كه كردها در پي ابراز ناخشنودي از اين كه به آنان خودمختاري كافي داده نخواهد شد؛ در مناطق كردنشين به اراضي اعراب سرازير شده و دهها هزار عرب را از آنجا بيرون ساخته و به كمپ ها و مناطق ناامن مركزي عراق فراري داده اند. بيشتر اين اعراب از آن گروه هستند كه در زمان حكومتهاي سابق از جمله دولت صدام تشويق به نقل مكان به شمال عراق شده بودند. كردهايي كه اراضي اين اعراب را متصرف شده اند مي گويند كه اين نواحي قبلا كردنشين بود كه دولتهاي سابق عراق عرب نشين كرده بودند.


2004م:برخي روزنامه هاي آمريكا در شماره 20 ژوئن 2004 خود گزارش خبرنگار اسوشيتدپرس در كشور سعودي را نقل کرده بودند كه در پي گردن زده شدن تكنيسين آمريكايي، پال جانسون، با تني چند از اتباع آن كشور مصاحبه كرده بود و نظرشان را در باره القاعده پرسيده بود.

 

2006م:در حالي كه طبق گزارش منابع ژاپن و آمريكا، در ژوئن 2006 كره شمالي (جمهوري دمكراتيك خلق) براي آزمايش يك موشك 35 متري دو مرحله اي قاره پيما با برد سه تا پنج هزار كيلومتر و بيشتر (كه ادعا شده است مي تواند هدفهايي را در خاك آمريكا بزند) آماده مي شد، هفدهم اين ماه (ژوئن 2006) دوازده تن از برندگان جايزه صلح نوبل از دولت آمريكا خواستند كه محدوديت هاي اقتصادي نسبت به آن كشور (كره شمالي) را از ميان بردارد. اين عده و از جمله گورباچف و شيرين عبادي همچنين به مقامات كره شمالي اندرز دادند كه اين دولت هم از توليد اسلحه اتمي منصرف شود و با بازرسي بين المللي از مساعي هسته اي خود موافقت كند. اين برندگان جوائز صلح نوبل در شهر گوانگجو (در كره جنوبي) نشست سالانه برگزار كرده بودند.

 

 درخواست برندگان جايزه صلح نوبل از آمريكا و كره شمالي


2006م:بانو كاترين جفرتس سكوريCatharine Jefferts Schori و در سال 2006 پنجاه و دو ساله هجدهم ژوئن اين سال (سال 2006) به سمت سر اسقف كليساي Episcopal اپيسكوپال (كليساي انگليكن شاخه آمريكا) انتخاب و تاريخساز شد. اين نخستين بار است كه يك زن به اين مقام رسيده بود. كليساي اپيسكوپال در سراسر جهان داراي 77 ميليون عضو است. بانو كاترين كه رياست يك كليسا در ايالت نواداي آمريكا را برعهده داشت يكي از هفت نامزد مقام رياست كليساهاي انگليكن (انجيلي) شاخه آمريكايي آن بود كه اكثريت آراء را به دست آورد.

 

Catharine Jefferts Schori

 

2006م:رسانه ها در سراسر جهان بيستم ژوئن 2006 كه چارلز تايلور ديكتاتور سابق جمهوري ليبريا را جهت محاكمه در دادگاه بين المللي لاهه (دادگاه كيفري سازمان ملل) به هلند منتقل كردند عكسهاي او را با دستبند به صورتي عبرت انگيز و پرمعنا و برخي همراه با تفسيرهاي عبرت آموز منتشر ساخته بودند. تايلور متهم است كه به خاطر كسب قدرت و ماندن بر اريکه آن باعث مرگ هزاران تن و حيف و ميل دارايي ملت شده است. وي كه در نيجريه دستگير و در سيرالئون بازداشت بود براي محاكمه به هلند منتقل شده است - همان جايي كه مقامات صربستان محاكمه مي شوند. عكس، تايلور را هنگام پياده شدن از هواپيماي سازمان ملل در فرودگاه رتردام نشان مي دهد.

 

 درس عبرت براي جاه طلبان و ديکتاتورها

 

2006م:«يائو دفن» Yao Defen زن 34 ساله چيني كه با دو متر و 36 سانتيمتر قد، در سومين هفته ماه ژوئن 2006 در بيمارستان بستري شد. طبق برخي گزارش ها، هزينه درمان اورا افراد خير و نيز سازماني که از شرح احوال او فيلم سينمايي تهيه کرده است تامين کرده بودند که مطبوعات غرب آن را يک نقطه ضعف براي نظام سوسياليستي چين بشمار آورده بودند و نوشته بودند که چين بيش از حد آلوده به کاژيتاليسم شده است.

در ژوئن 2006 پزشكان بيماري يائو دفن را تومور مغزي تشخيص داده بودند و گفته بودند که تاخير در عمل جراحي باعث ضعف بينايي او خواهد شد زيرا که تومور هردم بزرگتر مي شود و به قسمت هاي مجاور خود فشار وارد مي سازد. در آن زمان، يائو درازترين زن جهان گزارش شده بود حال آنکه قد پدر و مادر «دفن» هر دو 170 سانتيمتر است. پدر «دفن» يك كشاورز چيني است که خانواده او تنگدست گزارش شده بود.

 

درازتري زن چين


1257:نيکولو ماکياولي مورخ، نويسنده و انديشمند ايتاليايي که در کتاب خود تحت عنوان «امير»، سياست را اخلاق جدا ساخت در 58 سالگي درگذشت.

 

  نيکولو ماکياولي

 

1392: «يي سونگ گيه» به سلطه مغولان بر شبه جزيره كره پايان داد و املاك فئودالهايي را كه مخلوق آنان بودند ميان كشاورزان قسمت كرد.

1788: قانون اساسي ايالات متحده آمريكا پس از تاييد در 9 ايالت از 13 ايالت وقت به اجرا درآمد.

1834: «سايرس مك كورميك» ماشين دروكردن گندم و غلات مشابه را اختراع كرد.

1942:نيروهاي آلمان به فرماندهي مارشال رومل بندر استراتژيك طبرق (در ليبي) واقع در شمال آفريقا را از دست انگليسي ها خارج ساختند.

 

رومل

 

1942: يك زيردريايي ژاپني وارد آبهاي آمريكا شد و به منطقه اسيتونس در ايالت ارگون واقع در كنار رودخانه كلمبيا 17 گلوله زد.

1943: در يک عصيان نژادي در شهر ديترويت (ايالت ميشيگان) ، مركز اتومبيلسازي آمريكا، 30 تن بر اثر مداخله پليس كشته شدند.

1945:جزيره اوكيناوا پس از تسليم شدن آخرين واحدهاي ژاپني به اشغال نظامي آمريكا درآمد كه هنوز در آنجا پايگاه دارد.

1948: نخستين پروگرام كامپيوتر (براي منچستر مارک 1) نوشته شد.

1970: دكتر احمد سوكارنو بنيادگذار جمهوري اندونزي و از موسسان جنبش غير متعهد در 69 سالگي درگذشت.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------