تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 2 مرداد



1859م:ناصرالدين شاه اواخر ژوئيه 1859 (اوايل مرداد 1328هجري خورشيدي) تسليم نظر رجال ملي گراي وقت شد و حمزه ميرزا (حشمت الدوله) و ميرزا محمد (قوام الدوله) را مامور دفاع از مرو و نواحي اطراف آن كرد که زير تهديد روس ها قرارداشتند. رجال ملي گرا (ايراندوست) در هر فرصتي به ناصرالدين شاه فشار مي آوردند كه مانع تصرف فرارود (ماوراءالنهر) و به ويژه شهرهاي تاريخي ايران در آن منطقه از جمله بخارا، مرو، سمرقند، خجند و ... توسط روس ها شود كه مهد فرهنگ و تمدن ايراني و ادبيات پارسي بودند. در يك جلسه مشورتي حتي به ناصرالدين شاه گفته شده بود كه مي توان براي اين منظور از سراسر كشور داوطلب جمع آوري كرد و فرستاد و نام دفاع ميهني بر آن نهاد.

 

سکه اشک يکم سازنده اشک آباد

 

1331ش:آخر وقت روز يكم مرداد 1331 مجلس شوراي ملي تظاهرات وسيع و خونين سي ام تير را "قيام مقدس ملي" اعلام داشت و به صورت يک قانون تصويب كرد كه مقتولان اين روز "شهداي ملت" خوانده شوند.

در همين روز اعلام شد كه دكتر مصدق نام وزارت جنگ را به "دفاع ملي" تغيير خواهد داد زيرا كه ارتش ايران يك نيروي دفاعي است و فعلا نخست وزير، خود سمت "وزارت دفاع ملي" برعهده خواهد گرفت و از آنجا كه نياز به ايجاد تحول جامعه شناسي و نوسازي تشكيلات داخلي و انتخابي كردن سمت هاي شهرداري، بخشداري و دهداري و ... است دكتر غلامحسين صديقي استاد جامعه شناسي و روشنفكر بنام ايراني كه در درستي و پاكدامي شهره عام است وزير كشور خواهد بود و دكتر مهدي آذر ملي گراي معروف وزير فرهنگ (آموزش و پرورش، علوم و ارشاد و فرهنگ فعلي) و ....

 

دکتر صديقي

 

1969م:ريچارد نيكسون رئيس جمهوري وقت آمريكا 24 ژوئيه سال 1969 در جزيره گوام دكترين خود را كه تجديد نظري در دكترين هاي ترومن و آيزنهاور بود اعلام داشت. كلمات انشاء اين دكترين طوري انتخاب شده بود كه تنها آسياي شرقي را مورد خطاب قرار مي داد (كه آمريكايي ها آن را «اژيان» مي خوانند). طبق اصول سه گانه اين دكترين، همه پيمانهاي منعقد شده قبلي با آمريكا به جاي خود محفوظ و لازم الرعايه خواهند بود، ولي از آن پس، تنها سپر دفاع اتمي آمريكا براي ملل آسيايي (منظور آسياي شرقي و جنوب شرقي) باقي خواهد بود و اگر در اين منطقه يك قدرت اتمي برضد متحدين آمريكا و كشورهايي كه استقلال و تماميت آنها به امنيت و منافع آمريكا كمك مي كند دست به تهديد و تعرض بزند، آمريكا مستقيما به دفاع برخواهد خاست، ولي در برابر تعرضات نوع ديگر، آمريكا تنها به ارسال كمك اقتصادي و تسليحاتي بسنده خواهد كرد و نيروي نظامي نخواهد فرستاد. هدف اين است كه هر كشوري استعداد و بنيه دفاعي خود را افزايش دهد و تقويت كند و از لحاظ نيروي انساني (سرباز) به خودش متكي باشد.

هدف نيكسون در آن زمان از صدور اين دكترين عمدتا ويتناميزه كردن جنگ ويتنام بود زيرا تلفات روزافزون نظاميان آمريكايي در ويتنام باعث خشم و جوشش مردم آمريكا شده بود و تحمل آنان از ادامه جنگ ويتنام به پايان رسيده بود.


2007م:به گزارش برخي رسانه هاي تهران كه بيست و دوم ژوئيه 2007 (31 تير ماه) انتشار يافته بود، سيمين دانشور اديب 86 ساله، داستان نگار و استاد پيشين دانشگاه تهران در يك بيمارستان تهران بستري شده است. طبق برخي گزارش هاي ديگر، سيمين (احتمالا به دليل ضعف مالي) نخست به يك بيمارستان خيريه زير درمان قرار گرفته بود كه بعدا او را از آنجا به يك بيمارستان غيردولتي انتقال دادند و بستري كردند. از آنجا كه يك معاون وزارت ارشاد در بيمارستان از او عيادت كرده است، احتمال داده مي شود كه اين وزارت خواسته است كه سيمين در بيمارستاني بهتر و مشهور بستري شود.

 

Simin Daneshvar


1802م:الكساندر دوما نويسنده شهير فرانسوي 24 ژوئيه 1802 به دنيا آمد. وي از يك خانواده اشرافي و پدرش ژنرال ارتش ناپلئون بود.

در جواني مدتي منشي دوك دوارلئان بود (اين دوك بعدا به نام لوئي فيليپ پادشاه فرانسه شد). گفته مي شود كه دوما 250 كتاب نوشته است. وي براي نوشتن نمايشنامه و داستان حتي براي خود دستيار گرفته بود كه تا آن زمان سابقه نداشت. يكي از دستيارانش يك معلم تاريخ به نام «اوگوست ماكت» بود كه برايش سوژه تاريخي هم پيدا مي كرد.

داستانهاي دوما زمينه تاريخي دارد ولي به لحاظ عدم دقت، ارزش تاريخي ندارند. وي سريال نويسي را باب كرد كه بعدا ديگران آن را دنبال كردند. مشهور ترين كتابهايش سه تفنگدار و «كنت كريستو مون» هستند. داستانهاي تاريخي او پرفروش بودند و وي را مردي پر درآمد ساختند، اما آن چنان ولخرج و سخاوتمند بود كه پولي برايش باقي نمي ماند. پسر وي نيز نويسنده بود.

 

دوما

 

1857م:« هنريك پونتوپيدان Henrik Pontoppidan» حقيقت نگار دانماركي در اين روز در سال 1857 به دنيا آمد و برنده جايزه نوبل سال 1917 در ادبيات شد. داستانهاي او بر پايه واقعياتي است كه خود ديده و لمس كرده است.

او در جواني شاهد غارت شهر محل سكونتش پس از تصرف به دست ژرمن ها بود و اين خاطره كه هرگز فراموش نشد از او يك حقيقت نگار نامدار به وجود آورد. با اين كه مسافرت هاي متعدد كرد ولي داستانهايش همگي مربوط به دانمارك است . هنريك به بهترين صورت ، زندگاني پر مشقت كشاورزان و كارگران دانمارك زمان خود را منعكس ساخته ، به دمكراسي نيمبند تاخته و دگر گوني وضعيت جامعه دانمارك و گرايش به بي بند و باري در اين جامعه را صريحا به زير انتقاد كشيده است . اين نويسنده توانا و صريح الكلام بسال 1948 فوت شد.

 

هنريك


1895م:رابرت گريوز Robert Graves داستان نگار انگليسي و نويسنده داستان معروف «من، خدا كلاويوس (درباره امپراتور خودخواه روم)» هم از متولدين 24 ژوئيه است كه در سال 1895 به دنيا آمده است. رابرت كه شاعر هم بود همه قسم كتاب نوشته است از رساله تا داستان، اما داستانهاي او كه همه از ماجراهاي تاريخي گرفته شده اند معروفيت بيشتري دارند. اين نويسنده كوشيده است كه ضمن داستان هاي خود، رعايت حقايق تاريخي را بكند تا خواننده اطلاعات درست به دست آورد. وي سوژه داستانهايش را با انگيزه و حساب انتخاب كرده و در نگارش بعضي نظر مثبت خود را بكار برده و برخي ديگر را با ديد منفي و مخالفت نگريسته است.


1978م:نخستين كودك لوله آزمايشي جهان 25 ژوئيه سال 1978 (24 ژوئيه چند دقيقه مانده به نيمه شد به وقت لندن) در بيمارستان عمومي اولدهام واقع در منطقه منچستر انگلستان با عمل سزارين به دنيا آمد و او كه يك دختر به وزن دو كيلو و 600 گرم بود و به زندگاني ادامه مي دهد «لوئيس جوي براون » نام دارد، داراي شوهر است، قبلا پرستار بود و اينك (سال 2006) در پستخانه انگلستان كار مي كند. (براي مطالعه شرح كامل به رويدادهاي روز 25 ژوئيه مراجعه كنيد).


1783م:امروز 24 ژوئيه زادروز سيمون بوليوار قهرمان استقلال آمريكاي لاتين است كه در 1783 به دنيا آمد، شش جمهوري از جمهوري هاي آمريكايي لاتين را به وجود آورد و سرزمين "بوليوي" به نام وي ناميده شده است. زادروز بوليوار در قاره آمريكا مورد توجه و احترام خاص مردم است و در ونزوئلا و اكوادور روز ملي و تعطيل عمومي است. بوليوار در آمريكاي لاتين «آزاديبخش» خوانده مي شود.

سيمون بوليوار در شهر كاراكاس به دنيا آمد كه سنگ بناي اين شهر سه ميليون و سيصد هزار نفري نيز 24 ژوئيه سال 1567 (440 سال پيش) توسط يك اسپانيايي به نام «دون ديه گو دو لاسادا» گذارده شد. در سال 2005، هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا در همين روز جزئيات سوسياليسم خود به نام «سوسياليسم قرن 21» را برپايه عقايد بوليوار (ناسيوناليسم به علاوه سوسياليسم تعاوني)، نظرات پدران سوسياليسم، و برخي آموزش هاي اديان اعلام داشت كه اينك سرگرم پياده كردن تدريجي آن است. شهرداري تهران نيز يکي از ميدان هاي اين شهر را به «سيمون بوليوار» نامگذاري کرده و مجسمه وي را در آنجا قرار داده است که نشانه احترام ايرانيان به وي و قدرداني از خدماتش به بشريت است.

 

بوليوار


1683م:امروز در سال 1683، نخستين مهاجران آلماني با كشتي كنكورد Concord عازم آمريكاي شمالي شدند تا در اينجا ادامه زندگاني بدهند. طبق يك برآورد رسمي نزديك به يك چهارم جمعيت كنوني ايالات متحده را ژرمن تبارها تشكيل مي دهند.

 

1824م:روزنامه "Harrisburg Pennsylvanian" نخستين روزنامه در جهان بود كه 24 ژوئيه سال 1824 اولين نظرسنجي خود را منتشر كرد. اين نظرسنجي «چه كسي و با چه شرايطي مي تواند بهترين رئيس جمهوري آمريكا مي تواند باشد؟» عنوان داشت كه انجام آن دو ماه طول كشيده بود و شش صفحه از صفحات اين روزنامه را اشغال كرده بود . اين كار از آن پس روال عادي روزنامه ها شد كه پس از علمي شدن كار نظرسنجي، رسانه ها (به ويژه نشريات احزاب) اينك انجام نظرسنجي هاي خود را به موسسات حرفه اي واگذار مي كنند. تنها پرسشهاي خود را به آن ها مي دهند و گاهي هم انجام اين عمل را ميان آنها به مناقصه مي گذارند و اين بنگاه ها از طريق توزيع پزسشنامه، مصاحبه تلفني، دعوت مردم به ميزگرد (فوكس گروپ)، مصاحبه خانه به خانه و يا خياباني جواب پرسش ها را جمع آوري و به كمك كامپيوتر نتايج را تهيه مي كنند كه به سفارش دهنده داده مي شود و انتشار مي يابد و خبرگزاري نقل و به ساير رسانه ها مي فرستند. بنابراين، اين وظيفه عمدتا از دوش خبرنگار برداشته شده است و در سطح وسيع تري انجام مي شود.

 

1942م:بمب افكنهاي انگليسي 24 ژوئيه سال 1942 شهرهاي فرانكفورت و مانهايم آلمان را شديدا بمباران كردند. فرانكفورت كه اينك شهري بزرگ و آباد است در پي بمبارانهاي هوايي به صورتي كه در عكس زير ديده مي شود در آمده بود:

گزارش 567 صفحه اي كميسيون 11 سپتامبر در كتابخانه هاي عمومي و اينترنت - در اين گزارش از ايران نام برده شده است

 

 انگليسي ها فرانكفورت آلمان را ويران كردند

 

2004م:پنجشنبه22 ژوئيه 2004 گزارش كامل كميسيون حقيقت ياب دو حزبي رسيدگي به رويدادهاي 11 سپتامبر كه برخي ضعف هاي اطلاعاتي ايالات متحده را آشگار كرد جهت مطالعه و نيز استفاده به صورت سند در نوشتن كتاب و مقاله در كتابخانه هاي عمومي اين كشور و سايت اينترنتي كميسيون قرار گرفت. قبلا خلاصه اي از آن به رسانه ها داده شده بود. در سالهاي اخير، هر سازمان، مقام ، مرجع و نيز افراد ترجيح مي دهند كه متن نظرات ، تصميمات، كارها و نتيجه گيري هاي خود را در وب سايت خود قرار دهند تا رسانه ها و افراد در صورت تمايل از آن استفاده كنند. ديگر، مانند گذشته نخست هر اطلاعيه اي در اختيار رسانه ها قرار نمي گيرد. هدف، آن طور كه در كتابهاي مرجع و درسي آمده است اين است كه مردم بدانند هر رسانه چه قسمتهايي را انتخاب و بزرگ كرده و چه تحريف هايي در متن شده است تا درك واقعي داشته باشد.

 

نيويورک در 11 سپتامبر


1847: « ريچارد مارچ هو » اختراع خود ماشين چاپ رتاتيو را در نيويورك به ثبت داد.

1919: نخستين شورش نژادي شهر واشنگتن 6 كشته و يكصد مجروح تلفات داشت.

1923: پيمان لوزان Lausanne تكليف فاتحان جنگ جهاني اول را با تركيه، و مرزهاي اين کشور را که برجاي امپراتوري عثماني نشسته بود روشن ساخت. عثماني، متحد آلمان در جريان جنگ جهاني اول شکست خورد ،از ميان رفت و انگلستان و فرانسه مستملکات عربي آن را تصاحب کردند.

1948: شوروي محاصره ( بلوكه ) برلن غربي از ناحيه غرب اين شهر را آغاز كرد.

1961: اولين هواپيما ربايي انجام شد و يك هواپيماي مسافربر آمريكايي به كوبا ربوده شد.

1922: جامعه ملل قيمومت فلسطين و مصر را به انگلستان داد.

1977: مصر به حملات نظامي چند روزه خود به ليبي پايان داد.

1991: در جريان زدو خوردهاي طولاني داخلي كشور آفريقايي موزامبيك كه عمدتا از رقابت شوروي و غرب ناشي شده بود در اين روز نزديك به هزار تن و عمدتا روستا نشين كشته شدند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------