تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -18 اردیبهشت



2001م:هشتم ماه مه سال ۲۰۰۱ گروه باستان شناسان انگليسي، ايتاليايي و يوناني اعلام كردند كه آبراه خشايارشا را كه در سال ۴۸۰ پيش از ميلاد در خاك يونان ساخته شده بود كشف كرده اند. (كساني كه خبر اين كشف و جزئيات اين اقدام خشايارشا را در رسانه هاي غرب ديده بودند متوجه شده اند كه مضمون فيلم «300» ساخت سال 2006 جعلي ونادرست بوده است.

 

تصوير نيمتنه خشايارشا


1340ش:در اين روز در سال 1340 شاه به درخواست دكتر علي اميني نخست وزير وقت كه تازه اين سمت را به دست آورده بود دوره وقت مجلس را منحل كرد. دكتر اميني در سخنراني هايش گفته بود كه آن دوره مجلس را به دلايلي قبول ندارد و وعده انتخابات آزاد را داده بود. وي در همين روز تشكيل اجتماعات در ميدان جلاليه (پارك لاله امروز) را آزاد اعلام داشت.

 

دكتر اميني

 

1358ش:اعدام وزير ارشاد كه به مطبوعات پول مي داد، روزنامه نگاران را ممنوع القلم و اخبار دولتي را ديكته مي كرد.

18 ارديبهشت سال 1358، هجده تن ديگر از مقامات نظام سابق كشور به حكم دادگاه انقلاب تيرباران شدند. دادگاه انقلاب اين عده را هم مفسد في الارض تشخيص داده بود. در ميان اعدام شدگان، دو وزير و يك رئيس سابق مجلس ديده مي شدند.

 

کيانپور


2003م:نشست محدود استادان علوم سياسي در سانفرانسيسكو كه درباره دمكراسي بحث و بررسي مي كرد هشتم مه 2003 در اعلاميه اي از دخالت يافتن «احساس و عاطفه» راي دهندگان در تمرين دمكراسي ابراز نگراني كرد. اين استادان در نشست هاي قبلي خود؛ تبليغات پولي (آگهي ها و اعلانات)، كمك هاي مالي به نامزدها و بي اعتنا شدن تدريجي نسلهاي تازه به مشاركت در دمكراسي را خطرات انحراف دمكراسي از اصول و فرضيه هاي خود اعلام كرده بودند و خواسته بودند كه احزاب برپايه ايدئولوژي به وجود آيند، نه به صورت مجمعي از جويندگان قدرت و يا حاميان نوعي «راهكار».

 

دمكراسي عاطفه با نخست وزير شدن بانو باندرانايكه پا به عرصه ظهور گذارد


1817م:بيماري پاركينسونز به اسم دكتر جيمز پاركينسون (1755 ـ 1828) است كه هشتم مه سال ۱۸۱۷ از آن نام برد و گفت كه يك بيماري مزمن مربوط به سلسله اعصاب است. علائم اوليه آن به گونه اي است كه ممكن است دكتر تشخيص بيماري ديگري را بدهد .

 

دكتر پاركينسون دو قرن پيش در اين خانه درلندن زندگي مي كرد كه همچنان نگهداري مي شود

 

1835م:ششم ماه مه سال 1835 جيمز گوردون بنت روزنامه نگار آمريكايي نخستين شماره روزنامه خود، نيويورك هرالد را منتشر كرد و در اندك مدتي روزنامه اول آمريكا شد. ولي پس از مرگش، پسرش كه مقيم فرانسه بود و حوصله روزنامه نگاري نداشت با ناشر «نيويورك تريبيون» شريك شد و از آن پس، دو روزنامه يكي شدند و تحت نام «نيويورك هرالد تريبيون» بكار خود ادامه دادند .


1527م:غارت شهر «رم» که از ششم ماه مه در سال 1527 آغاز شده بود در اين روز شدت بيشتري يافته بود. اين تاراج توام با تجاوز به بانوان و تخريب تا شانزدهم ماه مه ادامه يافت. شهر «رم» ششم ماه مه در برابر هجوم مرسنرهاي اعزامي از جانب پادشاه آلمان و اسپانيا سقوط كرده بود. اين پادشاه با فرانسه و انگلستان رقابت داشت. چون دولت فرانسه خود را مكلف به حراست از دستگاه پاپ مي دانست، مرسنرهاي اعزامي در صدد تصرف شهر رم و مقر پاپ برآمده بودند. 15 هزار مرسنر آلماني به دليل اين كه پروتستان بودند واتيكان را هم غارت، به آثار هنري آن (نقاشي ها) آسيب زدند و قسمتي از آنجا را به اصطبل اسبهاي خود تبديل كردند. مورخان نوشته اند كه با غارت شهر رم، ادامه رنسانس كه از ايتاليا آغاز شده بود تا مدتي متوقف شد.

 

1794م:هشتم ماه مه 1794 (دوران انقلاب فرانسه) آنتوان لاوازيه كه به پدر شيمي نوين (شيمي تجربي) معروف است به حكم يك دادگاه انقلاب با گيوتين گردن زده شد!. اشتباه لاوازيه اين بود كه پس از كسب شهرت علمي وارد سياست شده بود و در سال 1791 عمل دولت وقت (پادشاهي) را در افزايش مالياتها به منظور رفع دشواري هاي دولت تاييد كرده بود. افزايش ماليات يكي از علل انقلاب بود، و مخصوصا كشاورزان از اين عمل به خشم آمده بودند.

 

لاوازيه

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------