تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -22 اردیبهشت



23پیش ازمیلاد:طبق پيوستي كه بر تاريخ روم تاليف «ليوي» مورخ اين كشور در سده يكم پيش از ميلاد نوشته شده است، اگوستوس" امپراتور روم 12 ماه مه سال 23 پيش از ميلاد (اين تاريخ بعدا پس از تبديل و احتساب تقويم ها به دست آمده است) اعلام كرد كه دولت روم يك دولت تجاوزگر نيست و جنگهايي را كه به آن دست مي زده است به منظور تامين صلح بوده و «آزاديبخش» بايد بشمار آيند! و دستور داد كه رويدادنگاران ارتش روم كه وقايع روزانه فعاليتهاي نظامي را ثبت مي كردند و «وقعه» مي خواندند از آن پس اين نكته را از نظر دورندارند و وقايع را طوري ننويسند كه نشان دهد روميان تجاوزگر و توسعه طلب بوده اند، ما دولت تيسفون (اشكانيان و به نوشته روميان، پارتيان) نيستيم كه از سلطه گري دست بر نمي دارد و.... از آن پس، عبارت صلح رومي (پاکس رومانا ) وارد تاريخ شد و مورخان عهد امپراتوري اين كشور تجاوزات، جنگها و اشغالگري هاي روم را «خدمت و فداكاري به خاطر صلح ـ وظيفه جهاني!» مي نوشتند.

 

پوتين در مراسم نهم مه 2007

 

 

420م:تئودوسيوس دوم امپراتور روم ۱۲ مه سال ۴۲۰ ميلادي(1587 سال پيش در روزي چون ديروز) در آخرين ديدار خود با افسران واحدهاي ارتش اين كشور كه عازم جنگ با ايران بودند به آنان توصيه كرد كه پس از رو به رو شدن دو ارتش و آغاز زد و خورد، بهترين هنگ رومي را مأمور تصرف پرچم ايران كنند و تأكيد كرد كه با تصرف پرچم، سربازان ايران روحيه خود را از دست خواهند داد كه عاملي است مهم به سود ما. مورخ ارتش روم كه در اين جلسه حضور داشت و نيز ناظر صحنه هاي اين جنگ ايران و روم بود كه دو سال طول كشيد نوشته است كه در جريان جنگ، نيروهاي رومي بارها كوشيدند تا پرچم ايران را به دست آورند، ولي موفق نشدند. اين مورخ سپس به توصيف اين پرچم و روش محافظت از آن پرداخته و نوشته است: ابعاد پرچم ايران (درفش كاويان) هفت متر در پنج متر است (اندازه ها بعدا به نظام متريك محاسبه شده است)، بر بالاي آن نقش يادآوري اهورا مزدا (فروهر) قرار دارد، علامت برجسته پرچم با نخ هاي سيم و زر و گوهرهاي گرانبها (ياقوت و ...) دوخته شده و اين گوهرها به گونه اي قرار گرفته اند كه اشعه آفتاب را تا مسافتي دور منعكس مي كنند. اين پرچم در جريان جنگ روي يك تپه يا زمين مرتفع قرار داده مي شود و سه رديف سرباز نيزه دار بلند قامت دايره وار از آن محافظت مي كنند.

 

جنگي كه از آن ياد شد در سال ۴۲۲ ميلادي با امضاي يكپيمان صلح ميان دو ابر قدرت وقت پايان گرفت. بايد دانست كه پرچم ملي ايران باستان تنها يك بار تصرف شد و آن در جريان جنگ قادسيه در سال 637 ميلادي بود.

 

درفش کاويان

 

 
 

1330م:22ارديبهشت سال ۱۳۳۰ دكتر مصدق نخست وزير به طور غير منتظره فاش كرد كه اطلاع يافته است براي از ميان برداشتن او توطئه شده و نقشه قتل وي طرح و آماده گرديده و بنابراين در مجلس متحصن خواهد شد تا اگر خون او را بريزند در خانه ملت جان داده باشد.

 

 

 

1964م:نشست انديشمندان و استادان علوم سياسي «براي بحث درباره عوامل اداري كه دمكراسي را تضعيف مي كند» ۱۲ ماه مه 1964 با صدور قطعنامه اي پايان يافت كه «كاتلين نويل» بعداً شرح مذاكرات ، متن و تفسير اين قطعنامه را به صورت كتابي قطور در آورد. قبلا هم در زمينه اين نشست كتابي در128 صفحه تحت عنوان «خال هاي سرطاني دمكراسي» انتشار يافته بود.

 
 

 

 

1941م:12 ماه مه سال 1941 (دوران جنگ جهاني دوم) كنراد زوس Konrad Zuse دانشمند آلماني كامپيوتري را كه ساخته بود، خودكار و توان برنامه نگاري داشت در شهر برلين به معرض تماشا گذارد. وي كه در دسامبر 1995 درگذشت و در رياضي ـ فيزيك دكترا داشت در زمان اختراع كامپيوتر (ماشين حسابگر) 31 ساله بود.

 

كنراد زوس

 

 

2004م:سردبيران و ناشران روزنامه هاي بزرگ (روزنامه هاي غير محلي و عمدتا از كشورهاي پيشرفته) در پايان نشست خود كه هفتم مه 2004 آغاز شده بود ابراز نگراني كردند كه وسائل خبررساني غير حرفه اي تازه از جمله سيستم سلفون (تلفن موبايل)، وب لاگها، خبرگزاري هاي يك و يا چند نفره و خبرگزاري هايي كه جاي دفاتر روابط عمومي را گرفته اند و يكسويه مطلب مي فرستند؛ به جاي روشنگري، مخاطبان را گمراه مي كنند، زيرا كه دست اندركاران آنها روش خبرگيري و خبرنويسي درست و مطابق ضوابط را نمي دانند و يا آن را بكار نمي گيرند و اصولا هدف هاي ديگري از كار خود دارند و ....

 

 

 

1799م:ويليام پيت نخست وزير وقت انگلستان 12 ماه مه 1799 در شوراي وزيران اين كشور اعلام كرد كه به منظور جلوگيري از ورود شعارهاي انقلاب فرانسه به آن كشورلايحه اي تنظيم كرده است كه آن را به پارلمان خواهد داد و سپس پيشنويس آن را مطرح ساخت. اين لايحه 12 ژوئن همين سال به تصويب پارلمان انگلستان رسيد.

 

 

 

1812م:«اسپنسر پرسوالSpencer Perceval» نخست وزير 50 ساله انگلستان و پدر شش پسر و شش دختر يازدهم ماه مه 1812 در تالار انتظار مجلس نمايندگان اين كشور به دست يك مرد ورشكسته به نام «جان بلينگامJohn Bellingham» كشته شد. جان كه بر اثر بدي اوضاع اقتصادي كه نتيجه درگيري انگلستان با ناپلئون در جنگها و نيز تحريم اقتصادي انگلستان از سوي فرانسه و دوستان فرانسه بود، سرمايه خود را از دست داده و ورشكست شده بود براي دادن عريضه به نخست وزير به مجلس رفته بود كه در آنجا به قتل پرسوال دست زد.

 

 

اسپنسر پرسوال

 

 

1815م:ويلسون رئيس جمهوري امريكا 12 مه 1915(زمان جنگ جهاني اول)، پنج روز پس از غرق شدن كشتي مسافربر انگليسي «لوزيتانيا» كه ضمن آن 124 امريكايي هم كشته شدند به دولت آلمان اعتراض كرد .يك زير دريايي آلماني اين كشتي را هفتم ماه مه در نزديكي بندر ليورپول انگلستان با پرتاب دو اژدر غرق كرده بود.

 

لوزيتانيا در حال فرورفتن به زير آب

 

 

1953م:12 ماه مه 1953 زادروز بمب هيدرژني است و دارندگان آن عمدتا روسيه، آمريكا و چين هستند. ترومن رئيس جمهوري وقت آمريكا 31 ژانويه 1950 پس از اطمينان از اتمي شدن روسيه، دستور تهيه بمب هيدرژني را بر پايه فعل و انفعالي كه حرارت خورشيد ناشي از آن است يعني ادغام هسته هاي اتم هيدرژن سنگين با اتم دئوتريوم صادر كرد. به هم پيوستگي اين دو هسته نيروي وسيعي را آزاد مي كند. طبق آمار منتشره، روسها تعداد بيشتري بمب هيدرژني در زرادخانه خود دارند.

 

 

 

1981م:در اين روز از ماه مه 1981 فرانسوا ميتران رئيس جمهوري فرانسه شد. وي به عنوان نامزد حزب سوسياليست فرانسه، با كمك كمونيست هاي اين كشور در انتخاباتي كه سه روز پيش از اين برگزار شده بود برنده شده بود. در اين انتخابات، ژيسكار دستن رئيس جمهوري وقت فرانسه برخلاف انتظار شكست خورده بود.

 

ميتران

 

 

2004م: 11مه 2004 نلسون ماندلا در جلسه مشترك پارلمان اين فدراسيون آفريقاي جنوبي كه به مناسبت دهمين سالروز انتقال قدرت به اكثريت سياهپوست برگزار شده بود گفت:

 

اين روزها عكسهايي مي بينيم و گزارشهايي را مي خوانيم كه عوامل دو دولت مدعي رديف اول در دمكراسي و همچنين مدعي رهبري « جهان آزاد » مرتكب بدترين و زننده ترين نوع شكنجه زندانيان شده اند. اين شكنجه ها كه مغاير شئون هر انسان است نسبت به عراقي ها در ميهن اشغالشده آنان، از سوي نيروهاي اشغالگر اعمال شده است كه فراموش شدني و بخشش پذير نيست . اين اعمال احساسات عمومي آدميان را جريحه كرده كه نسبت به هم ارتباط عاطفي دارند.

 

ماندلا، نخستين سياهپوستي كه رئيس جمهوري افريقاي جنوبي شد و اينك بازنشسته است و به علت كهولت و 27 سال زنداني بودن و تحمل اعمال شاقه، به سختي گام بر مي دارد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------