تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -25 اردیبهشت



1665م:پانزدهم مه 1665 يك هيات فرانسوي مركب از پنج نفر كه از سوي لويي چهاردهم پادشاه وقت فرانسه جهت عقد يك قرارداد مودت با شاه عباس دوم به اصفهان فرستاده شده بود وارد اين شهر شد كه پايتخت ايران بود. اين هيات در آن زمان موفق به امضاي قرارداد مورد نظر نشد، سال بعد شاه عباس دوم در 35 سالگي درگذشت و چنين قراردادي ميان ايران و فرانسه در زمان شاه سلطان حسين بسته شد.

 

لويي چهاردهم

 

 

1296ش:25 ارديبهشت سال 1296خورشيدي (89 سال پيش در روزي چون امروز) در ميدان تاريخي بهارستان بر ضد وثوق الدوله رئيس الوزراء وقت تظاهرات وسيعي انجام شد كه به زد و خورد تظاهركنندگان و ماموران مسلح دولت انجاميد. اين، خشونت بارترين تظاهرات چهل روزه بر ضد وثوق الوله بود.

 

وثوق الدوله

 

 

1327ش:در اين روز در ارديبهشت سال 1327 در (ماه مه سال 1948) احمد دهقان نماينده وقت مجلس و ناشر مجله تهران مصور برضد قوام السلطنه به دادستان تهران اعلام جرم كرد و با ارائه اسناد و مدارك، او را متهم به ارتكاب خيانت نسبت به وطن كرد. احمد دهقان در اعلام جرم خود كه يك سند در تاريخ ايران است مدعي شده بود كه قوام السلطنه عامل يك دولت بيگانه (لندن) است و به اشاره اين دولت مي آيد و مي رود و برنامه هايي را كه به او ديكته مي شود به اجرا درمي آورد و ....

 

احمد دهقان

 

1359ش:دولت جمهوري اسلامي ايران در اين روز در سال 1359 «مارتين بندل» نماينده خبرگزاري آلمان در تهران را متهم به تحريف خبر و ارسال گزارشهاي غرض آلود از اوضاع ايران كرد و دستور اخراج داد.

 

1252م:در چنين روزي در ماه مه سال 1252 ميلادي پاپ وقت، اينوسنت چهارم با امضاء يك فرمان، مجوز شكنجه كردن كساني را كه منكر وجود خدا بودند صادر كرد. اين فرمان سبب رواج شكنجه در دنياي كاتوليك شد، به گونه اي كه هركس را كه مي خواستند شكنجه كنند، انگ خدا نشناسي مي زدند. اينوسنت چهارم كه يك روحاني ايتاليايي بود از سال 1243 تا 1254 مقام پاپي را به دست داشت و رئيس كل كليساهاي كاتوليك جهان بود.

 

 

اينوسنت چهارم

 

 1718م:«جيمز پاكل» انگليسي 15 ماه مه سال 1718 اختراع خود، تفنگ خودكار را در لندن به ثبت رسانيد. اين تفنگ كه به «پاكل گان» معروف شد تنها مي توانست 9 گلوله پياپي شليك كند و سپس نياز به فشنگ گذاري داشت. از اين تيربار كه از لحاظ وزن، سنگين بود عمدتا در كشتي استفاده مي شد.
 

 تيربار گاتلينگ

 

 1891م:ميخائيل بولگاكوف داستان نگار نيمه اول قرن بيستم روسيه 15 ماه مه سال 1891 به دنيا آمد. تحصيلات وي پزشكي بود و به خواست والدينش دكتر شده بود، اما پس از خروج از دانشگاه به تعقيب هدف خود ـ داستان نگاري پرداخت زيرا كه معتقد بود در آن استعداد بيشتري دارد و از آن، جمعيت بيشتري را بهره مند مي سازد.

 

بولگاکوف

 

2004م:شبكه تلويزيوني سي بي اس در برنامه« سيكستي مينيتز 2» كه 12 مه 2004 پخش شد گفت كه اينك مانند سابق عكسها حقيقت را نمي گويند و مي شود با نرم افزار رايانه عكسها را به گونه دلخواه تغيير داد.

 

گزارشكر اين برنامه سپس عكس چند نوجوان عراقي را كه تابلوي «خوش آمديد» به دست گرفته بودند و در كنار يك نظامي آمريكايي ايستاده بودند نشان داد و گفت كه نوشته روي تابلو ساختگي است. اين عكس ماهها پيش به نشانه استقبال عراقيها از نظاميان آمريكايي به رسانه ها داده شده و انتشار يافته بود.

 

1359ش:24 ارديبهشت 1359 شمس آل احمد به سمت سردبير روزنامه اطلاعات تعيين و معرفي شد. روزنامه اطلاعات ازشهريور 1358 كه مصادره و ضميمه بنياد مستضعفان شده بود توسط يك شوراي سردبيري منتخب اعضاي تحريريه اش اداره مي شد و دبيران ميزها انتخابي بودند.

 

1385ش:خبرگزاري فارس به مناسبت پايان نمايشگاه مطبوعات (تهران) ضمن يك گزارش كه دوازدهم ارديبهشت1385 در سايت خود قرارداده اظهارات پرويز داودي معاون اول احمدي نژاد رئيس جمهور را كه از نمايشگاه بازديد كرده بود منتشر ساخته است. طبق گزارش اين خبرگزاري، داودي درباره مطبوعات چنين گفته بود:

 

«سياست نظام اسلامي بارها بطور شفاف گفته (اعلام) شده است؛ در عرصه مطبوعات، آزادي قلم را به عنوان مصادقي (مصداقي ـ مصادقه اي) بارز به رسميت ميشناسيم و خود را ملزم به آن ميدانيم، ولي هرگز آزادي از نوع بيبند و باري و استهزاء را تحت پوشش آزادي ارج نمينهيم.».

 

پرويز داودي

 

2004م:سناتور هاي آمريكايي كه 13 ماه مه 2004 عكسهاي تازه از شكنجه عراقي ها را در يك جلسه پشت درهاي بسته ديده بودند بعدا به رسانه ها گفتند كه 1800 عكس را، هريك براي چند ثانيه مشاهده كردند و باور نمي كردند اين طرز شكنجه كار آمريكايي باشد كه در جهان به ليبرال بودن، قانون ترسي و برخورد دوستانه شهرت دارد.

 

يک عکس از شکنجه زندانيان ابوغريب

 

2004م:14 ماه مه 2004 به موازت انتشار اخبار و عكسهاي تازه مربوط به شكنجه زندانيان عراقي در بازداشتگاههاي آمريكا در آن كشور كه سناتور ايالت فلوريدا گفته بود از تماشاي عكسها دچار حالت تهوع شده است، روزنامه هاي آمريكا از جمله نيويورك تايمز عكس و اظهارات يك سرهنگ پليس افغانستان را چاپ كرده بودند كه گفته بود در طول 40 روز بازداشت در دست آمريكائيان شديدا شكنجه شده بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------