تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -7شهریور



500پیش ازمیلاد:محاسبات تقويمي تازه بر پايه نوشته هاي يونانيان و روميان عهد باستان نشان مي دهد كه آگوست سال 500 پيش از ميلاد - دوران پادشاهي داريوش بزرگ - و به احتمال زیاد 29 آن ماه، ميترا [در زبانهاي اروپايي میثرا] از سوي دربار هخامنشي پس از مشورت با روحانيون آيين زرتشت، به عنوان مظهر (سمبل) نور (آفتاب)، مهر و دانايي رسميت يافت.

 

1894م: هنري مورتيمر دوراند (داراي لقبSir) هنري مورتيمر دوراند (داراي لقب «سر») که از سال 1894 تا سال 1903 وزير مختار دولت انگلستان در تهران بود ناگهان و بدون دادن اطلاع به دولت ايران، آماده ديدار از جنوب غربي وطن ما مي شد كه اين سفر سه ماهه و دو هزار كيلومتري او، هفته نخست ماه سپتامبر 1899 (یکصد و ده سال پیش در این هفته) آغاز شد و در دسامبر آن سال به پايان رسيد، بدون اين كه دولت تهران انجام آن را مداخله در امور خود اعلام دارد و اعتراض كند!. اين سفر بذر فتنه هاي متعدد را كشت كرد كه يكي از آنها ترسيم خط تقسيم وطن ما به دو منطقه تحت نفوذ روسيه و انگلستان بود. دوراند قبلا خط مرزي دو هزار و ششصد كيلومتري ميان افغانستان و هندوستان انگلستان (پاكستان امروز) را تعيين كرده و در سال 1893 آن را به عبدالرحمان خان - امير كابل قبولانده بود كه از قرن بيستم تاكنون منشأ فتنه، اختلافات و مسائل متعدد بوده است و ازجمله مسئله جاری القاعده و طالبان، مشکل وزیرستان و قبلا هم مسئله کشمیر و ....

 

Sir Henry Mortimer Durand


1357م:هفتم شهریور 1357 (29 آگوست 1978) و در جریان انقلاب، روزنامه های تهران گزارش کرده بودند که بسیاری از ملیِّون و نیز چپگرایان فعال در دهه 1330 باردیگر فعال شده اند و هرکدام نظر و خواستی دارند. در این راستا، روزنامه های تهران درگزارش خود از تشکیل و یا تجدید فعالیت 14 حزب و جمعیت نام برده و همچنین نوشته بودند که چند شخصیت ملی گرا و نیکنام و بعضا همکار پیشین دکتر مصدق از جمله دکتر مهدی آذر وزیر فرهنگ دولت مصدق، دکتر غلامحسین صدیقی وزیر کشور کابینه او و نیز الهیار صالح و شاپور بختیار به صورت مستقل وارد صحنه مبارزات و فعالیت شده اند. به نوشته روزنامه های تهران، ورود دوباره همین شخصیت ها به صحنه سبب شده است که دولت واشنگتن موضع بیطرفانه به خود گیرد و با خشونت ماموران انتظامی و تیراندازی به مردم مخالفت و تماس شاه با ملیّون و اصلاح طلبان را توصیه و تشویق کند. احتمالا همین توصیه سبب شده بود که شاه بعدا از دکتر صدیقی بخواهد که نخست وزیر شود و او قبول پیشنهاد شاه را مشروط و موکول به دست کشیدن وی از اختیارات و اعمال قدرت خارج از چارچوب قانون اساسی و احیانا خروج موقت از کشور کرده بود که شاه پیشنهاد نخست وزیری را به یک همکار دیگر مصدق ـ شاپور بختیار ـ داد و وی پذیرفت و نخست وزیر شد، آما دیگر خیلی دیر شده بود.


1632م:29 اوت زاد روز جان لاك John Locke فيلسوف تجربه گراي (Empiricist) انگليسي در سال 1632 است كه بر پايه افكار او اعلاميه استقلال ايالات متحده نوشته شده و علوم سياسي و فلسفه سياسي شكل گرفته است.

به باور لاك هر فكر، عقيده و دانش ناشي از تجربه است، او مي گويد بشر طبيعتا داراي حقوق و تكاليفي است و اين حقوق عبارتند از: حق حيات، حق آزادي، حق مالكيت و .... آزادي از نظر لاك همانا برابري سياسي افراد و برخورداري از حقوق مدني است. او مي گويد: وظيفه هر دولت محافظت از حقوق مردم است و توجيه وجود دولت در همين محافظت از حقوق مردم قرار داده شده است كه بهتر از خود فرد مي تواند اين وظيفه را انجام دهد و توان محافظت از حقوق اتباع؛ درجه شايستگي يك دولت را نشان مي دهد و اگر يك دولت نخواهد و يا نتواند حقوق اتباع را محفوظ بدارد، منطق وجودي خود را از دست مي دهد و بر مردم است كه حاكم ديگري را برگزينند. لاك مي گويد: اين فقط مردم هستند كه بايد تصميم بگيرند كه چه كسي بر آنان حكومت كند.

 

John Locke

 

2003م:«ويلفرد تزينگر» نويسنده انگليسي كتابهاي «شنهاي جزيرة العرب»، «اعراب باتلاق نشين»، «رودخانه اي كه به دريا نمي رسد»، «زندگي با سامبوروها» و ... 29 اوت 2003 در 93 سالگي درگذشت.

كتابهاي تزينگر نتيجه تجربه هاي خود او است. او در 1946 از ربع الخالي كشور سعودي عبور كرد و احتمالا نخستين غير بومي بود كه دست به اين سفر خطرناك زده بود. وي سپس تمام سال 1948 را با اعراب بدوي ربع الخالي زندگي كرد و كتاب شن هاي جزيرةالعرب نتيجه همين دو سفر بود. وي سپس مدتي را با اعراب حواشي باتلاقهاي دجله و فرات در عراق جنوبي بسر برد كه كتاب اعراب باتلاق نشين محصول آن است. كتاب رودخانه اي كه به دريا نمي ريزد شرح چنين رودخانه اي در كشور اتيوپي است. ويلفرد سالها ميان قبيله سامبورو در كنيا زندگي كرد تا موفق شد تفاوت زندگي ابتدايي و زندگاني نوين را برنگارد و ....

 

ويلفرد


1533م:29 اوت 1533 ميلادي "فرانسيسكو پيزارو" كه از سوي دولت اسپانيا ماموريت تصرف اراضي امريكاي جنوبي و انتقال طلاي آنجا را به اسپانيا داشت پس از دستگيري كردن آتاهوالپا Atahualpa امپراتور اينكاها و گرفتن خزانه طلاي او كه اسپانيا را ثروتمند كرد وي را برخلاف وعده اي كه داده بود به قتل رساند.

پيزارو با 150 سرباز از جمله 62 سوار و دو توپ عازم شهر كوسكو Cusco پايتخت امپراتوري اينكا (پرو Peru) شده بود. حال آن كه اين امپراتوري دهها هزار سرباز داشت، ولي فاقد دو چيز بود، يكي دروغ گفتن و ديگري اسلحه آتشين. پيزارو پس از رسيدن به كوسكو؛ بر فراز تپه اي مستقر شد و دو توپ خود را زير شاخه هاي بريده شده درخت پنهان كرد و از امپراتور خواست كه با هم مذاكره كنند و پيام داد كه اين مذاكره درباره تشويق قوم اينكا به مسيحي شدن است و قصد تصرف جايي را ندارد، زيرا نيروهاي او كم و خسته راه هستند. امپراتور فريب خورد و با هفت هزار تن از سربازان خود و سران كشورش به ديدار پيزارو رفت. هنگامي كه اين عده به تيررس توپها رسيدند زير آتش قرار گرفتند. بيشتر اين عده كشته شدند و امپراتور اسير شد. پيزارو قول داد كه اگر مخزن طلايش را به او نشان دهد آزاد خواهد شد كه فريب خورد و چنين كرد. پيزارو پس از تصاحب طلاها دستور داد كه امپراتور را گردن زدند و مردم اينكا كه از آتش توپ و تفنگ و ديدن سوار نظام و سرباز زره پوشيده ترسيده بودند تسليم شدند و سرزمين و استقلال و آزادي خود را از دست دادند. باستان شناسان كه سرگرم بيرون آوردن اشياء، ساختمانها و مردگان اينكاها از دل خاك هستند از پيشرفت تمدن آنان متعجب شده اند. اين قوم مردگان خود را پس از موميايي كردن دفن مي كرد.

 

2003م:توني بلر نخست وزير انگلستان 29 اوت 2003 در حالي كه در طرفين مسيرش، لندني ها بر ضد او تظاهرات مي كردند و کاريکاتورهايش را با شعارهاي ضد جنگ عراق (عکسهاي بالا و پايين) حمل مي کردند وارد ساختمان ديوان عدالت انگلستان شد كه سرگرم رسيدگي به ماجراي خودكشي«ديويد كلي» و اظهارات بلر در پارلمان در توجيه تعرض نظامي به عراق بود (که معلوم شده است گزارش نادرست داده بود).

در پي خودكشي «ديويد كلي» بازرس (انگليسي) سابق سازمان ملل در عراق و مشاور وزارت دفاع انگلستان كه ادعاي بلر را گزافه گويي خوانده و در اين زمينه مطالبي به راديو اين كشور گفته بود، اين تحقيقات قضايي ضرورت يافته بود.

بلر در پارلمان انگلستان گفته بود كه صدام حسين ظرف 45 دقيقه مي تواند سلاحهاي كشتار جمعي خود را آماده براي بكار گيري سازد، حال آن كه پس از اشغال نظامي عراق چنين سلاحهايي به دست نيامده است.

بلر دومين نخست وزير انگلستان است كه چنين تحقيقاتي از او مي شود.

 

 توني بلر

 

1842م:29 اوت سال 1842 جنگ اول ترياك ميان چين و انگلستان با امضاي قرارداد نابرابر نانژينگ پايان يافت. اين جنگ به پيروزي انگلستان و از دست رفتن هنگ كنگ چين و باز شدن درهاي چين به روي بازرگانان انگليسي انجاميد. طبق اين قرارداد، دولت چين پذيرفت كه بنادر چين از كانتون تا شانگهاي به روي كشتي هاي قدرت هاي بزرگ باز باشد و تعرفه هاي گمركي تجار انگليسي ثابت بماند، انگليسي ها از حق محاكمه كنسولي برخوردار باشند و دولت چين بابت غرامت جنگ 21 ميليون اونس نقره به دولت انگلستان بدهد. اين قرار داد در عرشه ناو انگليسي كورن واليس در آبهاي نانژينگ امضا شد. انگلستان سالها بود كه ترياك محصول هند را به چين صادر مي كرد و چينيان با مصرف اين ترياك ارزان معتاد شده بودند. سالها بعد، دسته اي از چينيان ميهندوست با تشويق دولت چين به كشتي هاي باري انگلستان حمله بردند و صندوقهاي ترياك را به دريا ريختند كه اين امر بهانه جنگي شد كه مورخان بر آن نام جنگ اول ترياك نهاده اند.

 

انگليسي ها كشت ترياك را در مستعمره خود هند گسترش دادند و محصول آن را به چين صادر كردند و ...


1786م:قيام كشاورزان در ايالت ماساچوست آمريكا به رهبري دانيل شي D.Shay از مبارزان سابق انقلاب استقلال آمريكا 29 اوت 1786 آغاز شد، در 26 دسامبر همان سال به اوج رسيد و در 25 ژانويه 1787 سركوب شد.

كشاورزان كه از خشونت طلبكاران به ستوه آمده بودند خواهان اصلاح قانون تصرف مايملك كشاورز از سوي طلبكار در صورت عدم پرداخت بدهي در سررسيد آن شده بودند. ولي به خواست آنان توجه نشد كه مي گفتند نبايد به دليل بدهكاري، زمين و ابزار كار آنان به سود طلبكار توقيف و حراج شود بلكه بايد به آنان امكان داده شود كه به فعاليت ادامه دهند و در فرصت ديگر قروض خود را بپردازند و از سنگين بودن ماليات نيز شكوه داشتند. آنان به هدايت "شي" دست به قيام زدند و 26 دسامبر يك تظاهرات 1200 نفري به راه انداختند. ولي، در 25 ژانويه سال 1787 پس از اينكه اين قيام مسلحانه شد در "اسپرينگ فيلد" توسط نيروهاي دولتي سركوب شد و "شي" فرار كرد.

 

2008م:نشست سران سازمان همكاري هاي شانگهاي در شهر «دوشنبه» كه اعضاي اصلي و ناظر يك سوم كره زمين را تشكيل مي دهند پنجشنبه 28 آگوست 2008 با صدور يك قطعنامه به مذاكرات خود پايان داد. طبق اين قطعنامه، سران شركت كننده در نشست موافقت كردند كه سطح همكاري با كشورهاي ايران، هند، پاكستان و مغولستان ـ آنطور كه اين ممالك «ناظر» خواستار آنند گسترش يابد و يك هيات ويژه بوجود آيد كه چگونگي گسترش «سازمان همكاري شانگهاي» را بررسي، تنظيم و جهت تصويب تسليم دارد.

نشست، همچنين ضرورت مشاركت سازمان همكاري شانگهاي در حل مسائل افغانستان را با ايجاد يك كنفرانس ويژه در چارچوب آن سازمان را اعلام داشت. حامد كرزاي در نشست دوشنبه شركت كرده بود و محمود احمدي نژاد در سخنان خود در اين نشست گفته بود كه نظاميان اعزامي «ناتو» نه تنها موفق به رفع دشواري هاي افغانستان و برقراري نظم و آرامش در اين كشور نشده اند بلكه روزي نيست كه خبر از قتل مردم عادي افغانستان به دست آنان نرسد. ادامه اين وضعيت بر همسايگان افغانستان و منطقه اثر مي گذارد.

نشست دوشنبه تصويب كرد كه مبادلات ممالك وابسته به سازمان تا سال 2010 (16 ماه آينده) تا 200 ميليارد افزايش يابد. در اين نشست، رئيس جمهور ايران پيشنهادي با پنج اصل مطرح ساخته بود كه در محافل اقتصادي جهان يك ابتكار بسيار مهم توصيف شده است. طبق اين پيشنهاد، مبادلات ميان كشورهاي سازمان شانگهاي (اس. سي. او) با پول خود اين كشورها انجام شود و با هدف حفظ منافع ملل مربوط و ارزش پول، تعيين نرخ ارزها برپايه معيار منطقي قرارگيرد و سرانجام، پول واحدي (مشابه يورو) در ممالك عضو رايج گردد. طبق اصول پنجگانه پيشنهادي رئيس جمهور ايران، ميان كشورهاي عضو در زمينه مسائل ديپلماتيك مشاوره دائمي برقرار گردد و براي رسيدن به اين هدف، يك دفتر مشترك سياسي مركب از نمايندگان اين كشورها تشكيل شود. به علاوه، ميان سازمانهاي پليسي اعضاي سازمان با هدف مبارزه با انواع قاچاق و جرائم همكاري ايجاد شود.

 

چند عکس از ملاقات سران کشورهايي که در نشست سال 2008 شهر دوشنبه شرکت داشتند


1526: عثماني همه مجارستان را تصرف كرد و با اتريش همسايه شد.

1835: شهر ملبورن Melbourne استراليا بنا نهاده شد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------