آخرین اخبار فرهنگی - هنری

دختر شایسته عربستان،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. به گزارش انتخاب به نقل از…

دست های خالی سینما در جشنواره سی ام فجر



 

 دست های خالی سینما در جشنواره سی ام فجر  

 

در فاصله ای کوتاه تا برگزاری سی امین دوره جشنواره فیلم فجر، نبود برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره، سنگینی سایه سیاست بر سینما، غیبت فیلمسازان شاخص سینمای ایران و فراموش شدن تولید آثار ملی و فاخر نگران کننده به نظر می رسد.

 

در فاصله ای کوتاه تا برگزاری سی امین دوره جشنواره فیلم فجر، نبود برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره، سنگینی سایه سیاست بر سینما، غیبت فیلمسازان شاخص سینمای ایران و فراموش شدن تولید آثار ملی و فاخر نگران کننده به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، نیمه دوم سال ۹۰ به زودی آغاز می شود، سالی که برای سینمای ایران همراه با حوادث و حاشیه های مختلف بوده که هنوز با قوت ادامه دارند، هر بحث و اتفاقی در سال ۹۰ به حاشیه ای برای سینما تبدیل شد، جناح ها و تشکل های مختلف را مقابل هم قرار داد و مدیران نهادها و سازمان ها را به واکنش های تند علیه هم برانگیخت.

در این میانه و در بازی هایی که بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشتند کمتر کسی به این فکر کرد که وعده های مدیران سینمایی برای احیای سینمای ملی، سینمای خانوادگی، سالن سازی، اکران گسترده فیلم های ایرانی در خارج از کشور، تولید آثار فاخر و ... محقق نشده است. وارد نیمه دوم سال می شویم در حالی که هیچ فیلم فاخری امسال تولید نشده است، فیلم "راه آبی ابریشم" به کارگردانی محمد بزرگ نیا هنوز روی پرده نرفته و بهترین زمان های اکران سال به پایان رسیده است.

بنیاد سینمایی فارابی حتی نتوانست برای اکران فیلم فاخر خود که بارها به آن بالیده بود زمانی مناسب را انتخاب کند، تا "راه آبی ابریشم" که در نگاهی منصفانه از بسیاری از فیلم هایی که در این سال ها به نام پروژه ملی و فاخر ساخته شده، فاخرتر است روی پرده برود، در بخش دیگر یعنی در زمینه تولید، امسال به جز چهره های کمتر شناخته شده یا فیلمسازانی که سال ها بود قید فیلمسازی را زده بودند، چهره های شاخص سینمای ایران پروانه ساخت دریافت نکرده و برنامه ای برای تولید فیلم ندارند.

ابراهیم حاتمی کیا، رسول صدرعاملی، کمال تبریزی، مسعود کیمیایی، رضا میرکریمی و ... امسال قرار نیست فیلم تازه ای کلید بزنند، با این حساب نمی توان فکر کرد جشنواره سی ام فیلم فجر مانند دوره گذشته بازاری پررونق از توانایی های نسل های مختلف فیلمسازی در سینمای ایران باشد.

بسیاری از فرصت ها در سال ۹۰ به درگیری های داخلی سینما هدر شده است، نشست خبری دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان امروز برگزار می شد و وضعیت برگزاری این جشنواره دیرپا و باسابقه که با پیگیری رسانه ها زنده مانده، هنوز مشخص نیست. درباره جشنواره فیلم فجر هم ماجرا بهتر از این نیست، اگرچه جشنواره فیلم فجر را به سادگی جشنواره فیلم کودک نمی توان تعطیل کرد اما نمی توان از بی توجهی مدیران سینمایی به این جشنواره نگران نبود.

جشنواره فیلم فجر به سنتی ۳۰ ساله هنوز دبیر ندارد، سازمان امور جشنواره ها که مهدی مسعود شاهی دو سال روی صندلی آن نشست امسال در سکوت خبری به حاشیه رفت تا مسعودشاهی دیگر دبیر جشنواره فیلم فجر نماند، هنوز دبیر سی امین دوره جشنواره مشخص نیست و معلوم نیست دوستان در معاونت سینمایی قرار است یک ماه مانده به برگزاری جشنواره ای که چهره شاخصی هم ندارد کدام یک از مدیران سینمایی را روی صندلی دبیری بنشانند و حاشیه های سینمای ایران را جدی تر کنند!

نیمه دوم سال ۹۰ شروع شده و سینمای ایران برگ های برنده اش را در اکران عمومی هزینه کرده است، تنها چند فیلم از جمله "یه حبه قند" یا "سعادت آباد" مانده اند که در این مدت باقی مانده باید روی پرده بروند، تکلیف فیلم سینمایی "گزارش یک جشن" مشخص نیست.در این آشفته بازار کسی دعوای انتخاب فیلم برای اسکار هم یک معضل جدی برای سینمای ایران شده در حالی که همه می دانند انتخاب در این زمینه دشوار نیست!

باید دید مدیران سینمایی نیمه دوم سال را چگونه خواهند گذراند و در فاصله کوتاهی که تا برگزاری جشنواره فیلم فجر باقی مانده چطور غیبت فیلمسازان شاخص سینمای ایران را توجیه خواهند کرد..... / گزارش : خبرگزارى مهر



کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------