نشست خبری فیلم‌های «۲۳ نفر»، «پالتو شتری»، «دیدن این فیلم جرم است» و مستند «نت‌های مسی یک رویا» در هفتمین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,نشست خبری

نشست خبری سه فیلم ۲۳ نفر، پالتو شتری، دیدن این فیلم جرم است و مستند نت‌های مسی یک رویا در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر سال ۹۷ برگزار شد.

سرپوش هنری - نشست خبری «۲۳ نفر»| فرآورده: این فیلم نماد ایران است

نشست خبری فیلم ۲۳ نفر در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

مجتبی فرآورده درباره چیره شدن وجه ملی کار بر وجه دینی فیلم توضیح داد: وجه ملی و دینی کار تفکیک شدنی نیست و آن چیزی که شاید برای این فیلم متفاوت بوده آشنایی زدایی از فضای جنگ و اسارتگاه‌های مرسوم است. ما در جغرافیایی زیست می‌کنیم که همه چیزمان با دین گره خورده است. ما به سیرت دین توجه کردیم تا به صورت آن.

جعفری کارگردان فیلم گفت: از بین ۲۳ نفر ۲۲ نفر آنها زنده هستند و یک نفرشان فوت شده است و بازیگران و افراد زنده هیچ مواجهه‌ای قبل از فیلم با هم نداشتند. من از آن ۲۳ نفر این اجازه را گرفتم که اسم تک تک افراد را بویلد نکنیم و بیشتر همان حرکت ۲۳ نفر ملاک بود.

وی افزود: اولین اکرانی که برای رسانه‌ها بود همزمان شد با اکران برای ۲۳ نفر. آنقدر جهان داستان بزرگ و گسترده بود که خودم معتقدم در هر شکلی چه سینمایی و چه تلویزیونی قابل پخش است.

جعفری گفت: نمی‌خواستم این توقع ایجاد شود که یک فیلم جنگی می‌سازیم. سهم جنگ در این فیلم به همان اندازه کفایت می‌کرد. قصه ما پیچیده بود یک بخش داستان ملاصالح بود و بخش دیگر آن ۲۳ نفر که هر کدام به‌تنهایی یک فیلم است و من تلاش کردم یک نسبت برابر ایجاد کنم و باید مراقب باشم که هر کدام از این قصه‌ها بر دیگری چیره نشود.

کارگردان فیلم درباره انتخاب موضوع آن توضیح داد: پیش از این درباره این موضوع مستند ساخته بودم و از آن زمان ساختن فیلم با این موضوع آرزوی من شد.

وی در مورد بازیگران فیلم توضیح داد: تمام کاراکترها از نظر گویش و لهجه متفاوت بودند پیدا کردن آنها دغدغه ما شده بود. یک ماه همکاری کردیم با بازیگران و انتخاب آنها یک ماه و نیم به طول انجامید.

در ادامه، فرآورده درباره مسائلی که علیرضا رئیسیان درباره مالکیت این فیلم مطرح کرده بود توضیح داد و گفت: بله، صحبت‌هایی در این‌باره طرح شده بود. آقای رئیسیان حقوق مالکیت مادی مستندی که درباره این ۲۳نفر برای تلویزیون ساخته شده بود را نداشتند. البته حقوق معنوی‌شان قابل احترام است. از ابتدا که جلسه‌ای باهم در ارشاد داشتیم، به او گفتم که حقوق مادی این فیلم به ایشان تعلق ندارد. اما حقوق معنوی آقای رئیسیان را محترم می‌دانیم. ایشان چند جا از جمله در خانه سینما از ما شکایت کردند که در هیچ‌جا ما محکوم نشدیم.

جعفری در ادامه گفت: بیشتر این شکایات به سمت من بود. آقای رئیسیان حقوق معنوی آن مستند را داشتند. اما منابع تحقیقی من برای ساخت این فیلم فقط آن مستند نبود. اول از همه خودشان بودند که با آن‌ها در ارتباط بودم. دو کتاب دیگر هم منبع ساخت این فیلم بودند. در هر صورت موضوعی که آقای رئیسیان مطرح کردن فقط یک حاشیه بود.

فرآورده درمورد اکران فیلم گفت: مخاطب اصلی فیلم جوانان هستند و باید شرایطی فراهم شود تا دانش‌اموزان و دانشجویان فیلم ا ببینند.

جعفری در مورد محتوای فیلم تصریح کرد: اگر نکته یا تلنگری قرار است داشته باشد یک وجهه همیشگی دارد و برای نسل جوان است. روح کلی اثر باید درست درک شود. ما متاسفانه نتوانستیم برای فیلمبرداری به بغداد برویم چون چهره شهر عوض شده بود.

احمد یوسف زاده یکی از اعضای آن ۲۳ نفر در مورد فیلم گفت: هم من و هم سایر دوستانی که در سینما بودند واقعا شوکه شدیم و نمی‌دانستیم گریه کنیم یا بخندیم، این فیلم خیلی به واقعیت نزدیک بود.

در میان نشست ۲۳ نفر بازیگر و ۲۳ نفر اصلی با هم مواجه شدند و مورد تشویق حضار قرار گرفتند.

نشست خبری «پالتو شتری»| علی‌میرزایی: سینمای کمدی مخاطبان تحصیل‌کرده را نادیده گرفته است.

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,نشست خبری


نشست خبری فیلم «پالتو شتری» با حضور عوامل فیلم در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

مهدی علی میرزایی کارگردان فیلم درباره هدف خود از ساخت فیلم گفت: هدف من ساختن خود فیلم بود و داستانی داشتم در یک مجله ادبی چاپ شد و بازخورد خوبی داشت و ظرفیت دراماتیکش را گسترش دادم و تبدیل به فیلم شد.

مجید شیخ انصاری تهیه‌کننده فیلم گفت: فیلمسازی در ایران بیشتر یک اتفاق است تا انتخاب، شرایط حداقل ساخت قبل از عید فراهم شد و بعد از عید ساخت را آغاز کردیم.

در ادامه سام درخشانی درباره فیلم توضیح داد: علی میرزایی را از قبل می‌شناختم و قبل از همکاری با او در حال بازی در فیلمی که نویسنده‌اش او بود (تخت گاز) کار می‌کردم. یک نویسنده خوب هم همیشه یک فیلمنامه خوب را برای خود کنار می‌گذارد.

لیندا کیانی هم درباره فیلم گفت: تجربه کار با علی میرزایی خیلی خوب بود و پشت صحنه آرام و همراهی داشت. بی اغراق می‌گویم سام درخشانی یکی از بهترین پارتنرهای بازیگری است و در تمرین خیلی به من کمک کرد.

کارگردان فیلم تصریح کرد: فیلم برای سنین پایین سنگین است و نیاز به تجربیات اجتماعی دارد. در شخصیت پردازی چند رویکرد داشتم و شخصیت را در موقعیتهای مختلف قرار می‌دادم تا ببینم چه چیزی احتیاج دارند. همچنین شخصیت‌ها را مدل سازی می‌کردم از مابه ازاهای بیرونی استفاده می‌کردم تا به یک کاراکتر پخته برسم.

مسعود امینی تیرانی مدیر فیلمبرادری کار هم توضیح داد: فیلم از دو منظر برایم جذابیت داشت. یکی شناختی که از کارگردان داشتم و دوم تجربه کردن کار کمدی. در بعضی ایده‌های اجرایی کار کردیم و شکل نور و ترکیب‌بندی‌ها را اجرا کردیم.

علی میرزایی توضیح داد: در کار فی المدت معلوم ایده یک ایده کنترلی را تجربه کردم و اول فونداسیون را طراحی می‌کنم و بعد بقیه چیزها را به فیلم اضافه می‌کنم. وقتی مخاطب به دنبال موقعیت جذاب است بهره خود را می‌برد و مخاطب عمیقتر هم در لایه‌های دیگر فیلم به دنبال سوالات خود می‌گردد.

وی افزود: یک گروه سینمایی را می‌دیدم که تحصیل کرده بودند و سینما آنها را نادیده می‌گرفت من فکر کردم گفتمان فیلم برای آن قشر تحصیل کرده جذاب باشد.

تهیه کننده فیلم برنامه خود برای اکران را اعلام کرد و توضیح داد: ساز و کار اکران شفاف نیست و امیدوارم در نیمه اول سال اکران داشته باشیم.

نشست خبری «دیدن این فیلم جرم است»| شفاه: تفکری که منجر به قانون کاپیتالاسیون شد هنوز در کشور وجود دارد.

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,نشست خبری


نشست خبری دیدن این فیلم جرم است در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

این نشست که با استقبال خبرنگاران مواجه شد به بررسی محتوایی فیلم و شناخت ابعاد درونی آن پرداخت. محمدرضا شفاه کارگردان فیلم با انتقاد از این موضوع که بیان می‌شود راهکار فیلم برای مقابله با بی‌عدالتی اسلحه است، گفت: اصلاً فیلم ما راجع به بی‌عدالتی نبود و برای پیشبرد اهداف فیلم تلاش کردیم از کلیدواژه قانون استفاده شود.

وی دراین‌باره ادامه داد: من این اتهام را نمی‌پذیرم که راهکار ما اسلحه است. من خواهش می‌کند شما خودتان قضاوت کنید؛ اگر جای امیر فیلم بودید چه‌کار می‌کردید؟ امیر خود در فیلم می‌گوید "آن اسلحه را دیگران دست من دادند". این واقعیت وجود دارد که وقتی قلمها حرف نزند شمشیرها به‌میان می‌آید.

شفاه درباره ویژگیهای نقش امیر توضیح داد: امیر شخصیت ویژه و خودساخته‌ای دارد او که عمویش سردار است هرگز خود تلاش نمی‌کند از قدرت عمویش استفاده کند و در پیشینه زندگی دو بار بازداشت شده و این کاراکتر کسی نیست که از این ارتباطش سوء استفاده کند.

محمدرضا شفاه گفت: یک نگاه بیگانه‌پرستی در کشور وجود دارد که این تفکر وقتی قبل از انقلاب تبدیل به قانون می‌شود نامش را کاپیتالاسیون می‌گذاریم و همین تفکر بعد از انقلاب هم وجود داشت و مقاومت نیروهای انقلابی نگذاشت تبدیل قانون شود.

وی درباره شباهت کار با آژانس شیشه‌ای توضیح داد: در نشست آژانس شیشه‌ای هم گفتند "چرا این فیلم را از روی فیلم دیگری ساختی؟" و روایت یکی است. شاید سالها بعد به فیلم دیگری بگویند چرا از روی فیلم ما ساخته است، این نگاه درست نیست و مضامین یکی هستند.

تهیه‌کننده فیلم درباره میزان سانسور که روی فیلم اعمال شده گفت: صبر حوزه هنری درباره حساسیتهای فیلم مثال‌زدنی بود و از زمان فیلمنامه تا اجرای کار همان چیزی بود که ما می‌خواستیم و تنها یک پلان آن هم به‌درخواست نیروی انتظامی حذف شد. هیچ کدام از کاراکترهای کار هم مصداق بیرونی ندارند.

زهتابچیان کارگردان فیلم درباره شخصیت دوتابعیتی فیلم گفت: او به هیچ وجه انگلیسی نیست او اول یک ایرانی است و مشکل ما این است که اغلب مشکلاتمان در کشور از جانب این شخصیتها به‌وجود آمده است.

زهتابچیان  کارگردان «دیدن این فیلم جرم است» درباره دلایل ساخت این فیلم بیان کرد: می‌خواستم خطای سیستمی و عمیق در کشور را روی پرده سینما نشان دهم و اصلاً این‌که چرا باید یک مرد مست دوتابعیتی باید این‌قدر مهم شود و ارتباطات عمیقی داشته باشد، پس مشکل عمقی‌تر از این حرفهاست.

وی درباره سفارشی بودن فیلمش توضیح داد: هیچ فیلم سفارشی این‌گونه که ما آن را ساختیم، ساخته نمی‌شود من برای تک تک پلانهای فیلم زحمت کشیدم.

در این نشست تهیه‌کننده فیلم از موانع ساخت فیلم گفت: دوسال پیش تصمیم به ساخت این فیلم گرفتیم اما در مراحل اولیه متوقف شد و در نهایت سال قبل بحث آن در حوزه هنر مطرح شد. موانع کار زیاد بود اما با مذاکره کار را پیش بردیم و در نهایت به نام سازمان سینمایی حوزه هنری صادر شد.

کارگردان فیلم درباره پایان‌بندی آن توضیح داد: به‌دنبال رضایت مخاطب بودم و اما نمی‌دانم واقعاً این اتفاق می‌افتد یا نه و در نهایت خود مخاطب است که باید نظر دهد. شروع فیلم قاطع‌تر است اما نمی‌توان گفت بهتر از پایان کار است.

نشست خبری مستند «نت‌های مسی یک رویا»| پایانی رویاگونه برای کودکانی که همه‌چیزشان را از دست داده‌اند.

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,نشست خبری


نشست خبری مستند «نت‌های مسی یک رویا» با حضور عوامل فیلم در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

رضا فرهمند کارگردان این فیلم مستند، درباره شرایط ساخت این مستند توضیح داد: من درگیر بحرانهای خارجی هستم، به‌ویژه بحران سوریه و در این شرایط بود که تصمیم گرفتم برای زنان سوریه کار بکنم که در نهایت کودکان را به‌عنوان سوژه اصلی انتخاب کردم.

مرتضی شعبانی تهیه‌کننده این مستند هم درباره ساخت این کار گفت: ما باید هم به مخاطب ایرانی اهمیت بدهیم و هم به مخاطب غیر ایرانی و من طی همکاریهایی که با فرهمند داشتم به‌دنبال این مهم بودم.

حسن مهدوی صداگذار پروژه هم درباره ویژگیهای این اثر توضیح داد: به دلیل لزوم طبیعی بودن صداها در مستند صداگذاری در این نوع کار سختیهای خودش را دارد. دیگر نمی‌توان بین درام و مستند تفاوتی قائل بود چون با هم آمیخته شده‌اند. صدابرداری این کار هم سر صحنه بوده است.

در ادامه کارگردان مستند از خطرات کار در سوریه گفت و تصریح کرد: یکی از مشکلات ما تله‌های انفجاری و بمب‌های دست‌ساز منطقه بود و این ترس در طول پروژه همواره همراهمان بود.

وی افزود: از طرف دیگر سوژه ما کودکان بودند و کار با کودکان ویژگی خاص خودش را دارد. از خستگی گرفته تا کنترل ناپذیری آنها از طرف دیگر باید آنها با دوربین کنار می‌آمدند و طی فیلمبرداری خود حقیقیشان باشند.

شعبانی با اشاره به پخش جهان مستند ادامه داد: در ادامه مسیری که برای فیلم طراحی کرده‌ایم خارج از کشور هم اکران خواهد داشت و اولین جا جشنواره کن خواهد بود.

کارگردان فیلم در مورد نگرش کاراکترها در فضای مستند توضیح داد: حس بی‌وطنی و آوارگی در بعضی از بچه‌ها وجود داشت. دلشان می‌خواست وطنشان را آزاد کنند.

وی افزود: چون سوژه ما همین کودکان بودند با اینکه انتهای کار تبدیل به رویا شود موافق بودم زیرا این بچه‌ها د جهان واقعی همه چیزشان را از دست داده بودند.

فرهمند درباره شخصیت پدر در فیلم توضیح داد: این حضور پیش‌بینی نشده و ناگهانی بود و این اتفاق زمانی رخ داد که ما وارد خانه ناصر شدیم. در ادامه مستند با او صحبت کردیم و موافقت کرد که در کار حضور داشته باشد.

 تسنیم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------