آخرین اخبار فرهنگی - هنری

سینمای ایران,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

۷ فیلم‌ که مثل «بیبدن» بر اساس پرونده‌ای واقعی ساخته شده‌اند

در سینمای ایران پرداختن به پرونده‌های جنایی به اندازه هالیوود رواج ندارد، چراکه موانعی زیادی در مسیر به تصویر کشیدن آنها…

رادیو دست‌کم گرفته شده است



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,میثم نیک نام

ميثم نيکنام، گوينده راديو با اعتقاد بر اينکه جايگاه راديو کمي افت کرده است، در اين ارتباط به افرادي اشاره مي‌کند که متاسفانه اين روزها با رابطه وارد راديو شده‌اند. او با بيان خاطره‌اي گفت: زماني بعضي از گوينده‌ها از شبکه‌هاي ديگر مي‌آمدند، در استوديو پخش سرک مي‌کشيدند و مي‌گفتند خدايا يعني مي‌شود ما روزي از ميکروفون راديو ايران يک سلام کنيم!؛ يعني تا اين اندازه برايشان جذاب بود.

 

نيکنام که در حال حاضر برنامه «راه‌شب» را در راديو ايران دارد و يک هفته در ميان برنامه «سلام صبح‌بخير» را در اين شبکه اجرا مي‌کند، درباره‌ معيارهاي انتخاب گوينده در گذشته و حال گفت: آن سال‌هايي که من وارد راديو شدم ـ دهه‌هاي 60 و 70 ـ کسي که استعداد داشت و کمي هم صدا و مطالعه، مي‌توانست به اين عرصه وارد شود. اما الان معيارها تغيير کرده و حداقل مدرکي که براي گويندگي لازم است، ليسانس است. هم سواد تحصيلي بايد بالا باشد و هم سواد سياسي و اجتماعي و همه‌ اينها مستلزم اين است که گوينده هم تحصيلکرده باشد و هم اهل مطالعه و پيگيري اخبار روز.

 

نيکنام در پاسخ به اين پرسش که با چنين توصيف و معيارهايي براي گويندگان راديو، پس چرا همچنان کيفيت برنامه‌هاي راديويي و اجراها از سطح قابل قبولي برخوردار نيست؟ گفت: کيفيت برنامه‌هاي راديو پايين نيامده است، ما هميشه حرفمان اين بوده که راديو خانه دوم ماست و يک روز اگر به راديو نرويم حالمان خراب است؛ اما در سال‌هاي اخير متاسفانه عزيزاني در پست‌هاي مختلف آمده‌اند و افرادي را وارد راديو کرده‌اند که نمي‌دانم چطور بايد گفت، اما بعضا سفارشي هستند.

 

گوينده راديو ايران درباره اين شبکه راديويي يادآور شد: زماني اگر صدابردار مي‌خواست پشت‌ميز صدابرداري راديو ايران بنشيند بايد رده‌ چهار به بالا و کاملا حرفه‌اي مي‌بود. بعضي از گوينده‌ها از شبکه‌هاي ديگر مي‌آمدند، سرک مي‌کشيدند در استوديو پخش و مي‌گفتند خدايا يعني مي‌شود ما يک روزي از ميکروفون راديو ايران يک سلام کنيم! يعني تا اين اندازه برايشان جذاب بود. ولي حالا يکسري سوءمديريت در راديو ديده مي‌شود و نگاه اشتباه به مقوله‌ راديو هست. ميثم نيکنام با يادآوري اينکه «راديو از تلويزيون قديمي‌تر است»، ادامه داد: برخلاف آنچه مردم فکر مي‌کنند ما در شب بيشتر شنونده داريم زيرا در شب مي‌توان با هدفون راديو گوش داد اما تلويزيون را در هر ساعتي نمي‌توان روشن کرد چون نورش آنهايي که خوابيده‌اند را اذيت مي‌کند. نيکنام در ادامه صحبت‌هايش درباره جايگاه راديو گفت: در سال‌هاي اخير بعضا افرادي که نبايد، وارد راديو شده‌اند و راديو دست‌کم گرفته شده است. راديو به‌تدريج دارد ابهت و جايگاهش را از دست مي‌دهد. ما همچنان تلاش مي‌کنيم تا بتوانيم راديو را حفظ کنيم و نگذاريم به‌جايي برسد که ديگر کسي راديو را دوست نداشته باشد.

 

به گفته اين گوينده راديو، تعدد شبکه‌هاي راديويي باعث مي‌شود تا گوينده‌ها تمرکز نداشته باشند و کيفيت برنامه‌ها کم شود. او در اين ارتباط ادامه داد: تعدد شبکه‌هاي راديويي کيفيت را کم کرده است؛ مثلا يک گوينده يک ساعت در راديو جوان برنامه دارد و ساعتي بعد در شبکه‌اي ديگر برنامه‌ زنده دارد و اين باعث مي‌شود تمرکز لازم را نداشته باشد و کيفيت کم شود. مي‌شود شبکه داشته باشيم اما با کيفيت بيشتر. اين گوينده راديو درباره متن‌نويسي در راديو هم گفت: الان نويسنده‌ خوب خيلي کم است. يکسري نويسنده خوب داشتيم که کمي بي‌مهري ديدند و ترجيح دادند که نباشند. الان هم چند نويسنده خوب داريم که زحمت مي‌کشند اما متاسفانه مثل سابق نيست؛ افرادي با رابطه وارد شدند براي همين کيفيت پايين آمد.

 

روزنامه آرمان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------