همایون شجریان راه جدیدی در آواز می‌رود



 

همایون شجریان راه جدیدی در آواز می‌رود

 

جدیدترین كنسرت شجریان همراه با گروه هم‌نوازان حصار در تالار وحدت.همایون شجریان در ادامه كنسرت‌های سال 90 خود 25 تا 30 آبان ماه در تالار وحدت در كنار گروه «هم نوازان حصار» می خواند. او كه تا كنون چند آلبوم خود را در همكاری با علی قمصری سرپرست گروه هم نوازان حصار منتشر كرده روز گذشته همراه با او در نشست مطبوعاتی حاضر شد تا از جزئیات كنسرت خود بگوید.در آغاز علی قمصری با اشاره به اینكه گروه وی می‌خواهد تا ریشه‌های موسیقی ایرانی را با خلاقیت و طی كردن راه‌های جدید امتحان كند، این را همان راهی دانست كه همایون شجریان نیز طی این سال‌ها سعی در رفتن همین راه داشته است. وی كه اجرای جدید این گروه را در ادامه رپرتوارهایی دانست كه دو سال است در شهرهای مختلف آغاز كرده‌اند، همچنین گفت حضور نوازندگان جدید با ساز‌های ویولنسل‌، گیتار و ویولن آلتو در كنار گروه نوازنده با سازهای سنتی ایرانی تلاشی برای ایجاد گفت‌وگو میان موسیقی ایرانی و غربی ایجاد است.

او گفت:‌ در این اجرا می‌توان تم‌های موسیقی خراسانی و فلامنكو را شنید. به گفته وی این اجرا بیشتر در دستگاه همایون و آواز شوشتری حركت خواهد كرد و از آن به فضاهای دیگری پل زده می‌شود كه البته «پل‌های محكم هارمونیك است و ملودیك نخواهد بود» زیرا مدگردی و تغییر تونالیته درون آهنگسازی اتفاق می‌افتد و این هارمونی غربی نیست بلكه براساس موسیقی ایرانی شكل می‌گیرد. وی امكان اجرای این ایده‌ها در اجرا را وابسته به حضور همایون شجریان در كنسرت دانست و گفت: «بدون او این اجرا امكان پذیر نبود.» همایون شجریان در ادامه با تایید حرف‌های قمصری گفت: هدف این است كه كارهای تازه‌تری را امتحان كنیم و به همین دلیل با تركیب تازه‌ای از سازبندی به صحنه آمده‌ایم.در این اجرا درعین حال اشعار هم متفاوت است و از شعر نو تا كلاسیك را با آثاری از سعدی‌، حافظ‌، مولوی‌، شفیعی كدكنی‌، غضنفری‌ و محمدعلی بهمنی را در بر می‌گیرد. این هنرمند نیز درباره تفاوت تجربه آوازی خود در این اجرا توضیح داد:‌ در بخش آواز سعی كردم آوازها متفاوت باشند،مثلا در جاهایی از شیوه مرشد مرادی استفاده می‌كنم و در بخش دیگری تحریر‌هایی نو ارائه می‌دهم كه گاه كاملا كلاسیك و گاه ملودیك است.

شجریان در پاسخ به اینكه آواز ایرانی چقدر توانایی این را دارد كه مرزهای پیش رو را در چنین تجربه‌هایی بشكند؟گفت: اصرار ندارم فرم آواز سنتی را ارائه دهم، اما زمینه‌های اصلی را حفظ می‌كنم تا شنونده احساس نكند كه این آواز بی‌هویت است. او نیز با اشاره به اینكه در صورت پیشنهاد هر آهنگساز دیگری غیر از قمصری این تجربه را قبول نمی‌كرد گفت: قرار است این كنسرت تنها در یك بخش اجرا شود زیرا گروه احساس می‌كند، اگر كنسرت مختصرتر باشد نتیجه بهتری بر روی مخاطب می‌گذارد. او همچنین درباره موفقیت چنین تجربه‌هایی در تور كنسرت‌های بین‌المللی گفت:‌ قطعا این كنسرت‌ها در خارج از ایران موفق‌تر خواهد بود چون سلیقه شنیداری مخاطبان آن طرف متفاوت است و فكر می‌كنم تمام آن لذت‌هایی كه از موسیقی‌های دیگر برده‌اند در اختیارشان قرار می‌دهیم و در عین حال زمینه اصلی موسیقی ایرانی را حفظ كرده‌ایم. اما پیش فروش بلیت تازه‌ترین كنسرت همایون شجریان كه در تاریخ‌های 25‌، 26‌، 27، 29 و 30 آبان‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود در سایت «سی گذر» و همچنین چهار مركز فروش بلیت آغاز شده است. بلیت‌های این برنامه از

20 تا 50 هزار تومان قیمت‌گذاری شده و سیاست شركت «دل‌آواز» همچنان بر این است كه قیمت‌ بلیت‌ها بالا نرود.... / تهران روز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------