هادی ساعی و یک اکشن ایرانی



هادی ساعی,اخبار,اخبار فرهنگی

اخبار فرهنگی و هنری - هادی ساعی و یک اکشن ایرانی

«آمین» سریالی است که هادی ساعی، امین حیایی، بهناز جعفری، شاهرخ استخری و داریوش فرهنگ در آن بازی کرده‌اند و قرار است به‌زودی روی آنتن برود.

«آمین» سریالی است که هادی ساعی، امین حیایی، بهناز جعفری، شاهرخ استخری و داریوش فرهنگ در آن بازی کرده‌اند و قرار است به‌زودی روی آنتن برود. سریالی پلیسی که با این همه ستاره می‌تواند یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های ایرانی باشد. وجود هادی ساعی به‌عنوان یک بازیگر آن‌قدر جذاب بود که ما را بر آن داشت تا سری به لوکیشن سریال بزنیم و یک گزارش پشت صحنه با عکس‌های اختصاصی برای شما تهیه کنیم.


ساعی روی بام
پرسان پرسان و به سختی آدرس را پیدا می‌کنم. جاده کرج؛ جایی حوالی منطقه وردآورد. نگهبان در را باز می‌کند و وارد محوطه می‌شوم. تعداد زیاد بنزهای پلیس جلب‌توجه می‌کند و چند نفر که با لباس‌های نیروی انتظامی در حیاط مشغول صحبت با هم هستند.. جلوتر جو عوض می‌شود. چند میز بزرگ در فضای باز جلوی سوله‌ها و تعداد زیادی از عوامل سریال که مشغول خوردن افطاری هستند.

 

کمی آن طرف‌تر هم یک میز کوچک است که چهره‌های آشنایی مثل منوچهر هادی و هادی ساعی دور آن نشسته و چای می‌خورند. دور یک میز می‌نشینیم و حین خوردن افطار، هرکس خاطره‌ای از تجربه‌های گذشته‌اش در سینما و تلویزیون می‌گوید. هوا کاملا تاریک می‌شود و کم‌کم وقت آن است که اعضای گروه دست از زولبیا و بامیه بردارند و لوکیشن را برای فیلمبرداری آماده کنند. هادی ساعی هم کم‌کم آماده می‌شود تا برای اجرای یکی از سکانس‌های سریال روی بام یکی از ساختمان‌های روبه‌روی سوله‌ها برود؛ بهترین فرصتی که می‌شود سراغش رفت و با او گفت‌وگو کرد.


هادی ساعی: از نقشم خوشم آمد
این سریال یک سریال پلیسی است که فکر می‌کنم یکی از بهترین کارها در این ژانر باشد که در چند سال اخیر ساخته شده است. وقتی منوچهر هادی این کار را به من پیشنهاد داد فیلمنامه را خواندم و از نقشی که برایم درنظر گرفته بود خیلی خوشم آمد. نقشی بود که احساس کردم به دلیل حرکات رزمی و اکشنی که دارد، می‌توانم از عهده آن برآیم و آن را بازی کنم. نقش من نقش سرگردی است که نفر دوم یک گروه به نام آمین است. آقای داریوش فرهنگ هم نفر اول این گروه است و نقش سرهنگ این گروه را دارد. این را هم بگویم که آقای فرهنگ در این سریال خیلی به من کمک کرد و چیزهای زیادی از وی آموختم.


بازیگر رزمی‌ کار نداریم
من اولین ورزشکاری هستم که بازیگری را تجربه کرده‌ام. اولین تجربه سینمایی‌ام «مروارید‌های خلیج‌فارس» بود و بعد از من پژمان جمشیدی سریال بازی کرد. البته ژانری هم که پژمان بازی کرد ژانر طنز بود ولی نقش‌هایی که من تاکنون بازی کرده‌ام بیشتر نقش‌های رزمی بوده است. اینکه بخواهیم این دو را با هم مقایسه کنیم اصلا درست نیست چون ژانرهای‌مان متفاوت است و نمی‌شود آنها را با هم قیاس کرد. البته هدفم فقط این نیست که نقش‌های رزمی بازی کنم، اما احساس می‌کنم تاکنون در ایران برای این‌طور نقش‌ها بازیگرانی نداشتیم که هنر رزمی داشته باشند.


البته در فیلم‌های قدیمی آقای جمشید آریا بودند اما خیلی وقت است که بازیگران مناسبی برای ایفای چنین نقش‌هایی نداریم چون ژانر سخت است و شاید هرکسی سمتش نرود، اما اگر به سینمای جهان نگاه کنیم، می‌بینیم این سبک فیلم‌ها بازیگران حرفه‌ای خاص خود را دارد و طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. همان‌طور که می‌دانید در ایران و در فیلم‌های رزمی، پلیسی و... این خلأ به‌شدت احساس می‌شود و دوست داشتم بازیگری را در این سبک از فیلم‌ها تجربه کنم.


به هرچیز که بخواهم، می‌رسم
در ورزش به هر چیزی که می‌خواستم رسیدم. در شورای شهر هم که مشغول به کار هستم ، این جایگاه را اصلا یک جایگاه سیاسی نمی‌دانم و به نظرم بیشتر به یک فعالیت اجتماعی و مردمی می‌ماند. علاقه‌ای هم به بحث‌های سیاسی ندارم و دوست هم ندارم به این حوزه نزدیک شوم. حتی در شورای شهر هم که ورود پیدا کردم به‌عنوان یک کاندیدای مستقل وارد آنجا شدم و به هیچ حزبی وابسته نبودم. اما در سینما و تلویزیون خودم را یک تازه‌کار می‌دانم و تجربه چندانی ندارم.


با این حال عادت کرده‌ام در هر حوزه‌ای که پا می‌گذارم به بهترین جایگاه دست پیدا کنم. برای همین هم دوست دارم در بازیگری تجربه بیشتری کسب کنم و بتوانم در این حوزه هم به هدف‌هایی که در سر دارم، برسم. الان یکی، دو کار دیگر هم به من پیشنهاد شده که در حال بررسی هستم و اگر خدا بخواهد بعد از این کار باز هم قصد دارم در این زمینه فعالیت‌هایم را ادامه دهم.


منوچهر هادی: دوست داشتم تغییر ژانر بدهم
بیشتر کارهای من تا قبل از این در ژانر اجتماعی بود اما چون دوست نداشتم همیشه در یک ژانر کار کنم تصمیم گرفتم این سریال پلیسی را کارگردانی کنم. در ژانر‌های اجتماعی به‌دلیل فضای کلی کار خیلی نمی‌شود به لحاظ کارگردانی شیطنت و ایده‌های تازه‌ای پیاده کرد اما در کارهای پلیسی به‌دلیل ریتم تند کار و فضای اکشنی که دارد، دست کارگردان بیشتر باز است و می‌تواند خیلی از ایده‌های نو و تازه‌ای را که در ذهن دارد پیاده کند. وقتی آقای نوروز بیگی (تهیه‌کننده) این کار را به من پیشنهاد داد گفتم ابتدا باید فیلمنامه را بخوانم و بعد نظرم را بگویم. دو قسمت از فیلمنامه را خواندم و به نظرم آن‌قدر خوب آمد که همان موقع به آقای نوروز بیگی گفتم که من هستم و کارگردانی این کار را قبول می‌کنم.


نکات مهم در ژانر پلیسی
یکی از نکاتی که خیلی برایم اهمیت داشت این بود که حتما باید برای فیلمبرداری این کار از دوربین حرفه‌ای و سینمایی استفاده کنیم تا بتوانیم استانداردهای بین‌المللی یک کار اکشن را داشته باشیم. با تهیه‌کننده در این خصوص صحبت کردم و او هم چنین دوربینی را دراختیارمان گذاشت. دیگر نکته‌ای که با تهیه‌کننده در میان گذاشتم این بود که برای انجام چنین پروژه‌ای حتما باید دست‌اندرکاران و بازیگران حرفه‌ای داشته باشیم. خیلی خوشحالم که تقریبا تمام چیزهایی که احتیاج داشتیم را تهیه‌کننده برای‌مان فراهم کرد تا بتوانیم کاری متفاوت در این ژانر تولید کنیم.


مشکل زمان داریم
مهم‌ترین مشکلی که تاکنون در کارهای پلیسی ما مشاهده می‌شود ضعف فیلمنامه است. به طور کل باید بگویم که ما تاکنون فیلمنامه‌نویسی نداشتیم که بتواند به صورت تخصصی فیلمنامه پلیسی بنویسد. این اولین فیلمنامه‌ای بود که وقتی خواندم احساس کردم یک فیلمنامه تخصصی در ژانر پلیسی است. مشکل بعدی که در ژانر پلیسی داریم مشکل تایم است. به‌عنوان مثال ممکن است در یک کار اجتماعی روزی 10دقیقه تولید کنیم ولی در یک کار اکشن شاید به زور بتوانیم روزی دو تا سه دقیقه هم تولید کنیم، اما معمولا تهیه‌کنندگان توقع دارند در همان زمان‌بندی معمول ژانر‌های اجتماعی و... کار تولید شود.


جانم گرفته شد
قطعا دوست دارم بعد از این کار باز هم در این ژانر کار کنم، اما راستش را بخواهید آن‌قدر در این کار زحمت کشیدم و جانم گرفته شد که از این به بعد پولی که قرار است برای کارگردانی چنین کارهایی بگیرم بیشتر برایم مهم می‌شود در غیر این صورت ترجیح می‌دهم دوباره به سمت کارهای اجتماعی برگردم.


هوش بالای هادی ساعی
از هادی ساعی صرفا به‌دلیل توانایی‌های رزمی‌اش استفاده نکردم بلکه بیشتر به دلیل محبوبیتش بین مردم دوست داشتم در این فیلم ایفای نقش کند. خودش هم خیلی دوست داشت کار بازیگری را به صورت جدی تجربه کند و واقعا هم در این زمینه باهوش و بااستعداد است و برای در آوردن نقش هم خیلی تلاش می‌کند. اگر نکته‌ای باشد که باید به او بگویم، هنوز جمله‌ام تمام نشده حرفم را می‌گیرد و به‌خوبی آن را انجام می‌دهد. با اینکه قبل از این کار فقط یک‌بار تجربه بازیگری داشته ولی خیلی از نکات مهم بازیگری و اصول حرفه‌ای این کار را با همان یک فیلم یاد گرفته و مسائلی را در بازی‌اش رعایت می‌کند که به جرات می‌توانم بگویم هنوز خیلی از بازیگران حرفه‌ای ما آنها را رعایت نمی‌کنند.


داريوش فرهنگ: دقت و وسواس در چنین کاری لازم است
نمی‌شود درباره هیچ کاری قضاوت زودهنگام داشته باشیم، اما تا اینجای کار به نظر می‌رسد که هم نیروی انتظامی، هم تهیه‌کننده و هم سیمافیلم نگاه ویژه‌تری به این کار دارند. به جرات می‌توانم بگویم که سطح کیفی این سریال از متوسط خیلی بالاتر است، چه از نظر امکانات تولیدی، چه اجرا و چه کارگردانی. البته ساختن چنین کارهایی در ایران بسیار مشکل است چون آن‌قدر نمونه‌های خارجی مشابه خوب و موفقی در سراسر جهان ساخته شده که باید دقت و وسواس زیادی به خرج داد تا کار خوبی از آب در بیاوریم.


باید بگویم به شکل نسبی تا به اینجای کار همه چیز خوب بوده و فکر می‌کنم دقت و وسواسی که برای این کار به خرج می‌دهند لازم است، اما درنهایت باید بعد از پخش کار نظر کلی را ارائه داد.


می‌خواهم یک الگو ارائه بدهم
چه بخواهیم و چه نخواهیم در چنین کارهایی معمولا مشابه‌های خارجی الگو قرار می‌گیرند. خیلی مشکل است که بخواهیم یک پلیس ایرانی را در یک کار ایرانی معرفی کنیم که خودش الگو باشد و از مشابه‌های خارجی کپی‌برداری نشده باشد. هدف من از ایفای این نقش بیشتر این است که بتوانم این الگو را ارائه بدهم.


انتخاب ساعی بجا بود
آقای ساعی قهرمانی است که بسیار باهوش است و من هم سعی می‌کنم هر کمکی از دستم بر بیاید برایش انجام دهم. به نظرم انتخاب آقای ساعی انتخاب درستی بود و دقیقا در جایگاه درستی هم هست. در کل از اکیپ خوبی در این کار استفاده شده و همه تلاش می‌کنند کاری ساخته شود که از هر لحاظ کیفیت قابل‌قبولی داشته باشد.
اخبار فرهنگی و هنری - زندگی ایده آل، سیمرغ

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------