آخرین اخبار فرهنگی - هنری

محمد صادقی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

«محمد صادقی» بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

انتشار خبر عجیب تایید حکم اعدام توماج صالحی «هنرمند معترض» در رسانه‌ها و محافل سیاسی جهان. بازتاب گسترده یافته است. به گزارش…

سرنوشت «فارسي 1» در انتظار ديگران



اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,چندشنبه‌ها با سينا

مجري برنامه «چندشنبه‌ها با سينا» شبکه «فارسي1» ، در برنامه جمعه شب خود، خبر از تعطيلي اين شبکه ماهواره‌اي داد. وی بدون اينکه دليل تعطيلي شبکه را بگويد، صرفاً به اينکه هفته بعد آخرين برنامه‌اش را در اين شبکه خواهد داشت و شبکه تعطيل خواهد شد، اشاره کرد؛ اشاره‌اي که شايد يک شوخي بانمک با بينندگان اين شبکه باشد و شايد هم اين شبکه براي هميشه قرار است تعطيل شود!

به گزارش جوان، مجري برنامه «چندشنبه‌ها با سينا» شبکه «فارسي1» ، در برنامه جمعه شب خود، خبر از تعطيلي اين شبکه ماهواره‌اي داد. وی بدون اينکه دليل تعطيلي شبکه را بگويد، صرفاً به اينکه هفته بعد آخرين برنامه‌اش را در اين شبکه خواهد داشت و شبکه تعطيل خواهد شد، اشاره کرد؛ اشاره‌اي که شايد يک شوخي بانمک با بينندگان اين شبکه باشد و شايد هم اين شبکه براي هميشه قرار است تعطيل شود!

 

به غير از این ادعا، نه وب‌سايت اين شبکه تلويزيوني و نه صفحات رسمي‌اش در شبکه‌هاي اجتماعي اشاره‌اي به تعطيلي قريب‌الوقوع «فارسي1» نداشته و همين موضوع امکان اينکه کل ماجرا يک شوخي باشد را تقويت مي‌کند، اما بينندگان «فارسي1» اين خبر را جدي گرفته‌اند.

   

فارسي1 

سعد محسني، تبعه افغاني‌تبار استراليا که به مرداک افغانستان شهرت پيدا کرده است، ابتدا در استراليا با حضور اقوامش وارد کار رسانه شد و در سال 2002 ميلادي اقدام به تأسيس يک شبکه راديويي کرد.

 

سعد در سال 2003 و بعد از سقوط دولت طالبان در افغانستان حاضر شد و گروه رسانه‌اي «موبي» را تشکيل داد و بعد از آن بود که شبکه‌هاي مختلف تلويزيوني با مديريت گروه رسانه‌اي موبي شکل گرفت.

 

اولين شبکه تلويزيوني سعد محسني «طلوع» بود که براي افغانستان برنامه پخش مي‌کرد. شبکه طلوع بعد از خفقان طالباني اقدام به پخش فيلم‌ها و برنامه‌هايي کرد که از نظر جامعه مذهبي افغانستان مصداق ترويج فحشا بود.

 

احمدعلي جبرئيلي، روحاني شيعه در شهر هرات معتقد است شبکه «طلوع» به دنبال فتنه‌انگيزي در اين کشور مسلمان است. محسني سپس شبکه «لمر» را به زبان پشتو راه اندازي و در سال 2008 ميلادي در امارات «فارسي1» را تأسيس کرد. هم‌اکنون گروه رسانه‌اي موبي حتي در آفريقا نيز شبکه تلويزيوني راه‌اندازي کرده است.

 

وب‌سايت شبکه «فارسي1» در معرفي شبکه آورده است: «فارسي۱ از اول آگوست ۲۰۰۹ شروع به فعاليت کرده و اولين کانال تلويزيوني است که براي کيفيت برنامه‌هاي سرگرم‌کننده دوبله شده به فارسي اهميت خاصي قائل است. کانال تلويزيوني فارسي۱ برنامه‌هاي متفاوتي را از سراسر نقاط جهان مانند امريکا، امريکاي جنوبي و آسيا دوبله و پخش مي‌کند.»

 

دوبله‌هاي اوليه اين شبکه به شدت آماتوري و بي‌کيفيت بود، اما صرفاً پخش فيلم و سريال به زبان فارسي بود که «فارسي1» را در مدت کوتاهي به يکي از مشهور‌ترين شبکه‌هاي ماهواره‌اي در بين فارسي‌زبان‌ها تبديل کرد. البته اکنون با حضور شبکه «GEM» و استفاده اين شبکه از دوبلور‌هاي داخلي و دوبله‌هاي حرفه‌اي‌تر، جايگاه «فارسي1» از دست رفته است.

   

مشکلات مالي عامل تعطيلي! 

در بيشتر کامنت‌هايي که مخاطبان «فارسي1» در صفحات اجتماعي اين شبکه منتشر کرده‌اند، علت تعطيلي اين شبكه مشکلات مالي عنوان شده است. برخي ديگر هم از اين متعجبند که چطور يک گروه رسانه‌اي متمول که قادر است چند شبکه را همزمان اداره کند با مشکل مالي روبه‌رو شده و مي‌خواهد «فارسي1» را تعطيل کند! جالب است که چند کامنت‌گذار از مديران اين شبکه پرسيده‌اند که چطور یک نفر 30 سال است شبکه تلويزيوني‌اش را سرپا نگه داشته، اما آنها نمي‌توانند!

 

از نظر اين افراد شبکه‌هاي لس‌آنجلسي به‌رغم مشکلات مالي توانسته‌اند با جذب آگهي و تبليغات خود را سرپا نگه دارند، ولي شبکه‌اي که پشتيباني مالي دارد قادر به تأمين هزينه‌هايش نيست!

 

اگر صرفاً مشکل «فارسي1» باشد، اين شبکه اولين تلويزيون ماهواره‌اي فارسي زبان نيست که به خاطر مشکلات مالي تعطيل خواهد شد. پيش از اين نيز چند تلويزيون لس‌آنجلس با چنين مشکلي روبه‌رو شده و نتوانسته‌اند حتي با درخواست اعانه و صدقه از بينندگان‌شان به حيات خود ادامه دهند.

 

جالب است که «فارسي1» مانند «GEM» رابطه نزديکي با شيخ‌نشينان جنوب خليج فارس دارد و شايد قطع کمک‌هاي مالي دولت‌هاي عربي به اين شبکه باعث شده باشد که «فارسي1» قيد حضور در جمع ماهواره‌اي‌ها را بزند؛ سرنوشتي که ممکن است گريبان «GEM» را نيز بگيرد و مهم‌تر اینکه شاید اساساً علت تعطیلی احتمالی، مسائل مالی نباشد بلکه علت یا علل دیگری داشته باشد. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------