«دورهمی» و «شوماخر» آشپزی ایران! / گلریز: شوخی‌های مدیری باعث شناخت بیشتر من شد



اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,دورهمی

سامان گلریز بعد از بیست سال، بار دیگر به گفتگو با مهران مدیری نشست و از آشپزی اصیل ایرانی گفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مجموعه برنامه «دورهمی» شب گذشته با اجرای بخش‌های نمایشی و همچنین گفتگوی مهران مدیری با سامان گلریز به روی آنتن شبکه نسیم رفت.

مهران مدیری با پرداختن به موضوع ظاهرسازی برنامه را آغاز کرد. پس از چند بخش از اجرای نمایشی، میزبان سامان گلریز اولین سرآشپز مرد تلویزیون شد.

سامان گلریز پس از سلام و احوالپرسی با حضار داخل استودیوی «دورهمی»، درباره سال‌های آغاز به کار در تلویزیون و همکاری خود با مهران مدیری گفت: در تمام این بیست سال، کسی نمی‌داند که من ورودم با آقای مدیری بود. در تلویزیون اگر با کسی شوخی شود، او ناراحت می شود. اما شوخی آقای مدیری با من باعث حضور بیشتر و معرفی من به تلویزیون شد.

وی در ادامه با بیان اینکه رشته عکاسی خوانده و در رشته هتلداری ادامه تحصیل داده، در خصوص گرایش خود به آشپزی اظهار داشت: عکاسی خواندم اما چون به عقیده دوستان عکس‌هایم جالب نبود، وارد رشته هتلداری شدم. البته ورود من به آشپزی از برنامه‌های طبیعت گردی دوستان پدرم شروع شد. آنها دستپخت من را کشف کردند و قول دادم که آدم موفقی در این رشته باشم.

گلریز درباره آشپزی و همچنین غذاهای ایرانی اظهار داشت: آشپزی ایرانی یک طب است و همه غذاهای ما ریشه درمانی دارند. دنیای آشپزی هم دنیای پیچیده ای است و همه غذا‌ها از هر جای جهان که باشند، شناسنامه دارند. غذاهای هر کشوری، به سبک و سنت همان منطقه است.

گلریز درباره لقب شوماخر آشپزی خود گفت: روزی برای خرید به مغازه رفته بودم که در موقع برگشت، چند تا جوان من را شناختند. در معرفی من به یکدیگر، گفتند این مایکل شوماخر آشپزی است. از همان دوره دوستان به من لطف دارند و شوماخر می‌گویند.

مجری کارشناس برنامه تلویزیونی «بهونه» با بیان اینکه قرمه‌سبزی بهترین غذای ایرانی است، از منحصر به فرد بودن این غذا عنوان کرد: قرمه‌سبزی تنها غذایی است که بوی عشق، خانواده، زندگی می‌دهد. آدم را با خوردنش به دوران گذشته و خاطرات می برد. این غذا و مابقی غذاهای ایرانی از دانش کهن و دوست داشتنی ایران می آید.

وی در بخشی دیگر گفت: کباب کوبیده اولین فست فود ایرانی در طول تاریخ جهان است و پیتزا و خمیر زدن از تاریخ خاورمیانه بوده و سپس به کشورهای یونان و ایتالیا رفته است.

گلریز اظهار داشت: اسفناج و یا گیاه کرفس از کشفیات ایرانی‌ها بوده است. ما در کشور خودمان دو روستا با این عناوین داریم و از قدیم الایام از این دو گیاه برای درمان استفاده می‌شد.

این آشپز معروف ایرانی  ادامه داد: آشپزی ایرانی برای من بسیار شگفت‌انگیز است و تمام تمرکز و تحقیقات من را تحت‌الشعاع خودش قرار می دهد.

وی در خصوص وضعیت اسفناک محیط زیست و کره زمین خاطرنشان کرد: زمین بسیار وضعیت غم انگیزی دارد و خیلی زیاد زیر فشار های ما آدم ها است. گونه های زیستی در دست ما امانت هستند و از محیط بانان عزیز برای حفظ و نگه داری این طبیعت باید سپاسگزار باشیم. زمین تشنه محبت ما است و باید به آن احترام بگذاریم.

گلریز در پایان، یک لیوان اهدایی کشور فرانسه و گلیم قدیمی اهدایی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی را به موزه دورهمی تقدیم کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------