آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

شکایت از خانه سینما روی آنتن «هفت»/ سجادپور: بحث حقوقی بماند برای دادگاه



 

شکایت از خانه سینما روی آنتن «هفت»/ سجادپور: بحث حقوقی بماند برای دادگاه

 

 

 

ماجرای شکایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خانه سینما به برنامه سینمایی «هفت» هم کشیده شد.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا سجادپور مدیر اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمان تلفنی برنامه هفت بود و در مورد شکایت وزارت ارشاد از خانه سینما توضیحاتی را ارائه داد.

از اواسط صحبت‌های سجادپور، هاشمی مدیر اجرایی خانه سینما هم روی خط برنامه آمد و به دفاع از این تشکل صنفی پرداخت.

سجادپور با اشاره به صحبت‌های مطرح شده از سوی مدافعان خانه سینما گفت که برخلاف موارد مطرح شده این شکایت از سوی معاونت حقوقی وزارت ارشاد صورت گرفته و نه معاونت سینمایی.

به اعتقاد سجادپور برخی از مدافعان خانه سینما می خواهند نشان بدهند که این شکایت از سوی معاونت سینمایی صورت گرفته و مربوط به اشخاص است، در صورتی که این بحث از زمان دولت نهم آغاز شده‌است:«این بحث در واقع مربوط به سال 1385 و 1386 است.آن موقع آقای شمقدری مشاور هنری رئیس جمهور بودند و این مسئله را به عنوان یک ایراد قانونی مطرح کردند، که پیگیری‌های آن آغاز شد اما به نتیجه نرسید.»

ایرادی که معاونت سینمایی به اساسنامه خانه سینما گرفته به گفته سجادپور مربوط به نوع انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیر عامل این تشکل صنفی‌است؛«در اساسنامه خانه سینما آمده بود که هیات مدیره باید بر اساس آرای همه اعضاء انتخاب شوند، اما مدیریت خانه سینما در این اساسنامه دست برد و به جای آرای همه افراد، هیات مدیره را بر اساس آرای برخی از افراد (روءسای صنوف) انتخاب کرد.»

سجادپور با اشاره به صحبت‌های فرهاد توحیدی و محمد مهدی عسگرپور از مسئولان ارشد خانه سینما، گفت که این دوستان در صحبت‌هایشان به این مسئله اشاره می‌کردند که اگر معاونت سینمایی ایرادی را متوجه خانه سینما می‌داند، از راه قانونی وارد شود. معاونت حقوقی وزارت ارشاد هم حالا از راه قانونی وارد شده‌ است.»

مدیر اجرایی خانه سینما اما بحث‌هایش را با اشاره به ماده یک اساسنامه خانه سینما و وظایف صنفی این تشکل آغاز کرد و گفت که دعاوی ارسالی از سوی شعبه 37 حاوی مکاتبات حقوقی معاونت سینمایی است و نشان می‌دهد که این معاونت پیگیر شکایت بوده‌است.

او با شاره به ایراد حقوقی ارشاد به اساسنامه خانه سینما گفت:« بر اساس اسنادی که وزارت ارشاد به دادگاه فرستاده، این وزارتخانه اساسنامه سال 1383 را قانونی می‌داند ، اما برداشت‌شان از این اساسنامه غلط است. چون بر اساس همین اساسنامه هم نمایندگان اصناف، هیات مدیره را انتخاب می‌کنند.»

به گفته هاشمی، بحث انتخاب هیات مدیره بر اساس آرای آحاد اصناف متعلق به اساسنامه سال 1366 است که این اساسنامه هم در زمان شکل‌گیری خانه سینما تغییر کرده بود.

سجاد‌پور اما در بخش بعدی صحبت‌هایش گفت که امشب قصد بحث حقوقی ندارد و بحث‌های حقوقی را می‌گذارد برای دادگاه، بلکه او می‌خواهد به اصناف این اطمینان را بدهد که معاونت سینمایی به دنبال انحلال صنوف نیست و به کار صنفی اعتقاد دارد.

او برخی از بیانیه‌ها و صحبت‌ها پس از اعلام شکایت وزارت ارشاد از خانه سینما را نوعی وارونه گویی یا قلب واقعیت خواند و خطاب به سینما گران گفت که دارند به شما اخبار غلط می‌دهند، اخباری که نه صدر آن درست و است و ذیل آن.

به گفته سجاد‌پور معاونت سینمایی وزارت ارشاد موافق حفظ شکل و انسجام فعلی صنوف است. او تعامل محمد خزائی دبیر جشنواره فیلم فجر با صنوف سینمایی را شاهدی برای این مدعی دانست و عنوان کرد که این تعامل و دیدار با اصناف سینمایی با هماهنگی آقای شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد صورت گرفته‌است و نشان می‌دهد که ما به کار صنوف اعتقاد داریم.

مدیر اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی به این نکته هم اشاره کرد که ما معتقدیم صنوف باید حفظ و به سازمان سینمایی منتقل شوند. در سازمان سینمایی هم تمهیدات لازم اندیشیده شده و دفتر ارتباط با صنوف برای آن پیش بینی شده‌است.

او البته به این پرسش جیرانی که «به هر حال صنوف در خانه سینما متشکل هستند و آیا شما صنوف را مستقل از خانه سینما می‌دانید؟» پاسخ روشنی نداد و در ادامه صحبت‌هایش بر این موضوع تاکید کرد که «برخی از دوستان در دوره‌های گذشته با جنجال و بیانیه دادن حرف‌های خود را به کرسی می ‌نشاندند، اما باید بدانند که این دوران ، دوران گذشته نیست.»

مدیر اجرایی خانه سینما اما در پاسخ گفت که در مورد مساله حقوقی بحثی نشد، با این حال باید به این نکته توجه داشت که مجمع عمومی خانه سینما همان نمایندگان 30 صنف هستند.

او تاکید کرد که نمی‌شود از یک سو به اصناف اطمینان داد که ما به شما کاری نداریم، اما در مقابل از خانه سینما شکایت کرد و آرای نمایندگان صنوف را نادیده گرفت.

هاشمی به اصناف سینمایی این قول را داد که نمایندگان خانه سینما در دادگاه از آرای آن‌ها صیانت کنند... / khabaronline.ir

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------