آناهیتا نعمتی از مادرشدن و دوران بازیگری‌اش می‌گوید



آناهیتا نعمتی , عكس هاي آناهیتا نعمتی

آناهیتا نعمتی از مادرشدن و دوران بازیگری‌اش می‌گوید

آناهیتا نعمتی متولد سال 1356، بازی در تئاتر را در سال ۱۳۷۲ و با بازی در «تنبورنوازان» آغاز کرد. وی با بازی در مجموعه تلویزیونی «دبیرستان خضراء» در سال ۱۳۷۴ به دنیای بازیگری معرفی شد.

ميان اين «انا» و آن «آنا» قصه‌ها بود؛ افسانه‌هايي از بزرگ‌ترين موهبتی كه در زندگي هر انساني هست؛ «آنا» در بخشی از فرهنگ كشورمان، به مادر گفته مي‌شود كه هر كسي در مقابلش سر تعظيم فرود مي‌آورد.

 

گفتن از دنياي يك فرد و يك فرهنگ سخت است. اما آناي بازيگر هم مي‌گويد؛ <به خاطر بچه‌ام مدتي رفتم تا مادر باشم>؛ گويي اين همان درك فردي بازيگر نسل نو تئاتر و سينماي ايران از مفهوم بزرگ مادر در بخشي از فرهنگ‌هاي باستاني كشورمان است. گفتگوی این بازیگر محبوب با ایران در ادامه برای شما فراهم شده است:
                                    
خانم نعمتي! بازگشت به خاطرات «هيوا»، بازگشت به شروعي خوب است؛ به دوران نوستالژيك زنده‌ياد ملاقلي‌پوركه عاشقانه فيلم مي‌ساخت؛ بازيگران نامدار در آن فيلم بودند و نخستين شروع سينمايي شما با اين اپيزود زماني گره خورده است...

همكاري با هنرمندان بزرگي همچون گلچهره سجاديه، جمشيد هاشم‌پور، آتيلا پسياني در كنار رسول ملاقلي‌پور تجربه‌اي بزرگ بود. البته از عوامل حرفه‌اي پشت صحنه و فيلمبرداري هم به راحتي نمي‌توان گذشت؛ در كنار اين بزرگان و در نخستين گام حضورم در عرصه سينما درس‌هاي آموزنده و درخشاني را آموختم.

 

آموخته‌هايي كه هميشه سرمشقم بوده، ‌آن روزها در كنار آن بزرگان كردار و منش حرفه‌اي را آموختم، رفتاري كه سعي مي‌كنم همواره چراغ راهم در زندگي حرفه‌اي‌ام باشد.

دومين بار با فيلم «دلباخته» به سينما آمديد. آنجا نقش دختري تركمن را بازي كرديد نقشي متفاوت و خاص ‌كه دستيابي به زواياي روحي آن به سادگي ميسر نيست. از آن نقش و به زبان ساده از آنا نعمتي در قالب يك دختر تركمن بگوييد.

يك‌سال قبل از شروع فيلمبرداري اين فيلم آقاي معصومي- كارگردان فيلم- من را براي بازي در «دلباخته» انتخاب كرده بود، با ايشان يك كار تلويزيوني كوتاه انجام داده بوديم و بازي مرا مي‌شناختند، فيلمنامه را كه دستم دادند اوراقي همراهش بود،ورق‌هايي شامل مجموعه‌اي از تحقيقات كه خلق و خوي زنان تركمن را توصيف مي‌كرد.

 

گروه تحقيقاتي فيلم همه زواياي زندگي تركمن‌ها را از نگاه گذرانده بودند و اين كار مرا براي رسيدن به دنياي زندگي كارآكتري كه قرار بود نقش او را بازي كنم آسان‌تر مي‌كرد، دختران تركمن سواركاران زبده هستند؛ ازاين جهت بايد سواركاري را به‌طور حرفه‌اي مي‌آموختم.

 

شش ماه،دوره سواركاري رفتم، هر روز تمرين، هر روز مطالعه از زندگي عشاير تركمن مرا به دنياي كارآكتري كه قرار بود به جاي او باشم، نزديك‌تر مي‌كرد، آن نقش يكي از به‌ياد ماندني‌ترين نقش‌هايي است كه تاكنون بازي كرده‌ام.

شايد نگاه به سال‌هاي حضور شما در عرصه بازيگري ذهن را نخست به سوي «افسانه» نقشی كه درسريال «مسافر» داشتيد مي‌كشد،به‌طوري كه گويي آنجا آغاز حرفه ای کارشما بود،ازعلايق تلويزيوني،از تفاوت‌هاي دنياي سريال‌سازي در زمان«مسافر» و «كلاه پهلوي» بگویید و سرانجام چرا حضور تلويزيوني شما كمرنگ است؟

بعد از بازي در سه فيلم «هيوا»، «دلباخته» و «زنداني 707»، پيشنهاد كار در سريال «مسافر» به من داده شد.داستان سريال را دوست داشتم. جذاب بود و نو، شخصيت‌هاي قصه و شيوه بازي بازيگران و كارگرداني آقاي سيروس مقدم در مجموع موفقيت اين سريال را باعث شده بود.از آن زمان به بعد نقشي كه برايم جذابيت ويژه داشته باشد؛ تا من را براي بازي در فضاي تلويزيون ترغيب كند نخواندم.

 

سال‌ها گذشت و زمان به ساخت سريال «كلاه پهلوي» به كارگرداني ضياءالدين دري رسيد. فكر مي‌كردم پروژه «الف ويژه» به حتم ويژگي‌هاي مثبتي خواهد داشت نقش من (زرين تاج) از ابتدا كارآكتري تاثير‌گذار بود اما بعد از دوسال كار مداوم و سختي‌هاي يك پروژه مثلاً ويژه،با رفتارهاي غيرحرفه‌اي مواجه شدم كه باعث شد نگاهم به كار در تلويزيون تيره شود.

بعد از«مسافر» و ديده شدن در نگاه بينندگان، انتظار بود كار بيشتري از شما ديده شود، اما برعكس چند سالي نبوديد و به يكباره با انتخاب‌هاي نامناسب برگشتيد. تا درفيلم «پارك‌وي» دوباره ديده شديد؛ از فرازونشیب‌هايي كه هنرمندان براي رسيدن به جايگاه مناسب خود متحمل مي‌شوند بگوييد.

پايان سريال «مسافر» با به دنيا آمدن دخترم رائيكا همزمان شد.دوسال از دنيای حرفه‌اي دور بودم،مادر بودن، تربيت و سلامت فرزندم مهمترين نقش زندگيم بود، ذره‌اي از اين‌كه، فضاي كار را ترك كردم تا نقش مادري را در حد توانم بي‌نقص ايفا كنم، پشيمان نيستم.

كودكم بزرگتر شد. رشد سني او با دور ماندن چند ساله من از دنياي هنر همزمان بود، براي بازگشت بايد از جايي شروع مي‌كردم، همين شد كه در چند فيلم نه‌چندان مطرح بازي كردم؛ تا بگويم به سينما بازگشته‌ام.

 

پس از آن آقاي جيراني براي بازي در فيلم «پارك وي‌» از من دعوت كرد، مي‌توانم بگويم بازگشت دوباره به دنياي كار با سينماگران حرفه‌اي از «پارك وي» برايم كليد خورد از آن زمان سعي كردم نقش‌هاي متفاوت در پروژه‌هاي هنري- تجاري بازي كنم. درسينما براي رسيدن به موفقيت رياضت‌هاي خاص خود را بايد كشيد. آموزش، تمرين، صبر، نكاتي است كه همواره بايد همراهت باشد.

متفاوت‌ترين بازي شما درفيلم «آل» بود، فيلمي با روايت داستان زندگي زن و شوهري كه براي يك سفر كاري به ايروان مي‌روند و با حوادث عجيبي روبه‌رو مي‌شوند. «آل» چه تفاوت‌هايي داشت كه نقش آفريني «آناهيتا نعمتي» را درخشان‌تر از هميشه نشان داد تاجايي كه نامزد دريافت جايزه نقش اول جشنواره فيلم فجرشديد؟

هر نقش ويژگي‌هاي منحصر به فرد خودش را دارد. «الهه» در پروژه «آل» با وجود كوتاه بودن، نقشي تاثيرپذير از موقعيت را در فيلم داشت. حدود سه ماه در كنار عوامل تمرين داشتيم، بحث و گفت‌و‌گويي كه در فضاي تمرين‌ها انجام مي‌شد كارآكتر «الهه» را در رسيدن به موفقيت نقش نزديك كرد. كارآكتر «الهه» در «آل» ارتباط عاطفي عميقي با ذهنم ايجاد كرده بود تا حدي كه براي پلك زدن‌هايش نيز فكر مي‌كردم روزگاري با او زندگي كردم روزهايي كه «الهه» را زيستم نه «آناهيتا».

يك بحث اجتماعي را مطرح كنيم، «زن دوم» به كارگرداني سيروس الوند از آثار خاص سينمای كشور است، شما در آن نقش آفريني كرديد از تاثير‌گذاري قصه يك فيلم بر ديدگاه و تفكر اجتماعی بگويد.

تاثير فيلم بر مخاطب انكار ناپذير است. اين فيلم به دليل حضور خانواده در فيلم و پررنگ بودن زنان قصه وتاثير احساساتشان در ملودرام در نزديك شدن پيام فيلمنامه به فكر تماشاگر كمك مي‌كند. فيلم وسينما از مهمترين جايگاه‌هاي فرهنگ‌سازي در يك جامعه است، سينما آدم‌ها را با شخصيت‌ها و جايگاه هايشان به تصوير مي‌كشد و مخاطب است كه با ديدگاه خود همراه كارآكتر مي‌شود و مي‌آموزد،با فيلم مي‌توان تفكر مردم را شكل داد.

نوع نگاه و دنياي دو نسل قديم و جديد قاعدتاً متفاوت است، اين نوع نگاه براي شما چه تفسيري دارد. شما را در آثار كارگردانان پيشكسوت مي‌بينيم در فيلم‌هاي كارگردانان جوان تازه به دنياي كارگرداني وارد شده نيز ديده‌ايم،حضور هركدام از اين كارگردانان در بازيگري شما چه اثري داشت؟

سه سال است كه با نسل جديد فيلمسازان جوان كار مي‌كنم.دنياي پر از ايده دارند.داشته‌هاي خلاقانه‌شان انگيزه همچنان ماندن در فضاي سينما را برايم بيشتر مي‌كند. پيشكسوتان سينما حضور استادانه دارند و تجربه آن‌ها روشنايي بخش مسير نسل جديد است جوان‌هايي كه آمده‌اند، سينمايي نو بسازند.ما هستيم، بايد همراه آن‌ها شويم، با تجربه‌ها و ايده‌هاي نوين آن‌ها همدل شويم.

از آن بازيگراني هستيد كه تامدتي طولاني پس از ايفاي نقش همچنان با آن زندگي مي‌كنند؟

آموزش‌هايي كه قبل از شروع كار و دوره‌هاي متعدد بازيگري و گذراندن فضاي خاص مي‌گذرانيم اين تربيت را موجب مي‌شود كه همه جا از احساسات به‌طورمستقيم استفاده نشود و تكنيك به كمك ايفاي نقش بيايد. معمولاً در همه نقش‌ها و فيلم‌ها اين اتفاق رخ نخواهد داد مگر موردي خاص كه تو را براي رسيدن به فضا و ايفاي نقش درگير كند.در طول 17 سال تنها نقش «ليلا» در فيلم «يكي مي‌خواد باهات حرف بزنه » تا مدتي با من زندگي كرد.

اغلب در نقش‌هاي شيك و مرتب ديده شده‌ايد اين انتخاب شما بوده است؛ يا نقش‌هايي با اين حال وهوا به سراغ شما مي‌آيند؟

در سينماي ايران وقتي در به تصوير كشيدن نقشي موفق مي‌شويد در معرض هجوم كارآكترهاي مشابه در كارهاي مختلف قرار مي‌گيريد. بنابراين تكرار نقش به سراغت مي‌آيد،اين خود بازيگر است كه بايد خود را از تكراري شدن براي نگاه بيننده دور نگه دارد. سعي كرده‌ام كه شخصيت‌هاي نزديك را هم متفاوت اجرا كنم.

يك بازيگر موفق بايد چه تمريناتي را هميشه در سال‌هاي حرفه‌اي دنبال كند؟

خواندن كتاب،دنبال كردن فيلم‌هاي روز و نقد آن‌ها در جهت آشنايي با شخصيت‌هاي متفاوت،تمرين بيان و آموزش فيزيك از ابزار اصلي حرفه بازيگري است كه تمرين و دقت به آن‌ها را دائم به خود متذكر مي‌شوم.

نحوه نقش آفريني بازيگران يك فيلم، مقابل هم و هم‌تراز بودن آن‌ها چه تاثيري در ساختار فيلم و بازي هنرمندانش دارد؟

به نظرم، مهمترين اتفاق فيلم خواهد بود؛ تا اثري يكدست با شخصيت‌هايي متناسب روايت داستان به تصوير كشيده شوند.

بازيگري را با علايق تئاتري‌تان آغاز كرديد چرا اكنون كه بازيگران سينما گرايش زيادي به فضاي تئاتر دارند حضور پررنگي از شما ديده نمي‌شود؟

با تئاتر به دنياي بازيگري آمدم، ولي درادامه، بازي در فيلم‌ها و كارهاي متعدد و گذشت زمان باعث شد از صحنه دور بمانم، ولي در سه سال گذشته در سه نمايش حضور داشتم. (چنگيزخان) كاري از چيستا يثربي يكي از آن آثار بود كه براي جشنواره فجر سال (1390) بازي كردم،«مرغ سحر» را زمستان (1391) درسالن انتظامي و نمايش (منفي 13) به كارگرداني روزبه سجادي را نيز در جشنواره سي و يكم فجر بازي كردم كه امسال به صحنه خواهد رفت و متاسفانه امسال كار ايوب آقاخاني را به دليل سفر از دست دادم.

اين روزها به نظر مي‌رسد كم كم نگاه تماشاگران از قهر به سينما درحال خارج شدن است از ديدگاه شما چه عواملي باعث ركود سينما شده بود؟

نبودن فيلمنامه خوب و ساختار درست.

ازكارهاي آينده و نقش‌هاي آينده‌تان بگوييد.

از آينده بي‌اطلاع هستم،فقط بازي كوتاهي در فيلم آقاي حسيني خواهم داشت تا خواندن و انتخاب يك نقش دوست داشتني و متفاوت ديگر. /باشگاه خبرنگاران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------