ممیزی؛ بلای جان آثار سینمایی/ وزارت ارشاد به جریان اکران مناسب فیلم‌ها ورود کند



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی, آثار سینمایی
کارگردان «کاکا» درباره اکران نشدن فیلمش، ضرر‌هایی که به او و سرمایه گذار وارد شد و دیگر مباحث سینمایی توضیح داد. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فیلم سینمایی «کاکا» به کارگردانی علی سرآهنگ در سال ۹۴ تولید، اما توقیف شد. این فیلم در ادامه در سال ۹۷ پروانه نمایش دریافت کرد و در سال ۹۹ در شرایط کرونایی، به سینما‌ها آمد. به این بهانه با کارگردان این اثر گفت و گو کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

 

چرا فیلم شما دو سال پشت خط اکران ماند؟

دلایل مختلفی دارد؛ می‌گفتند فیلم کمدی نیست، سوپراستار ندارد و ... همه این‌ها باعث شد برخی تصمیم بگیرند در زمانی مرده و بدون سرگروه اکرانش کنند که تهیه کننده قبول نکرد؛ ما به دنبال فرصتی مناسب برای اکران بودیم تا به فیلم و خود ما لطمه نخورد، ولی باز هم در شرایطی اکرانش کردیم که خروجی مثبتی برای ما نداشت. وزارت ارشاد باید حمایت کند تا جریان اکران از پایه درست شود و فیلم‌ها بتوانند در رقابتی سالم روی پرده سینما‌ بروند.

 

بحث ممیزی شما را اذیت نکرد؟

اذیت کرد؛ در کل ممیزی هر فیلمسازی را اذیت می‌کند. بخصوص زمانی که بر اساس فیلمنامه‌ای که پروانه ساخت گرفته اید، فیلم را تولید می‌کنید، اما همان فیلم در زمان پروانه نمایش به مشکل ممیزی بر می‌خورد. نکته قابل توجه و اسف بار این است که شورای پروانه نمایش به آثاری که موضوع سیاه نمایی دارند مجوز اکران می‌دهد، اما فیلم‌هایی که به موضوع انسانی می‌پردازند را زیر تیغ ممیزی می‌برد.

 

چرا فیلم شما بهمن سال گذشته اکران نشد؟

قرار بود کاکا بهمن سال ۹۸ اکران شود؛ امیدواری زیادی داشتیم که پس از سال‌ها انتظار بتوانیم در گیشه موفق عمل کنیم و مخاطب بیشتری فیلم را ببیند؛ اما طولانی شدن کرونا و بدتر شدن شرایط بر بداقبالی فیلم اضافه کرد. البته این فقط شامل «کاکا» نمی‌شود و همه فیلم‌ها و کلیت سینما را آزار داد.

 

فیلم سوزی که در نتیجه ندادن پروانه نمایش و پس از آن طولانی شدن پروسه اکران است، به بخش سرمایه گذاری و فیلم اولی ها ضربه وارد نمی‌کند؟

قطعاً؛ سرمایه گذار در چنین شرایطی سرخورده می‌شود و کمتر پیش می‌آید به سینما برگردد. ارشاد و خانه سینما واقعا باید روی این موضوع تمرکز بیشتری کنند. وقتی سرمایه گذار وارد می‌شود چرخه‌ای را راه می‌اندازد و اقتصادی شکل می‌گیرد؛ این یعنی جهش تولید و رونق اقتصادی در سینما. پس چنین روندی نیاز به حمایت دارد، چون وقتی این چرخه راه بیفتد فعالان سینما و خانواده‌های آن‌ها بی نصیب نمی‌مانند. بخصوص در این روز‌های کرونایی که بسیاری از همکاران ما بیکار و یا مجبور شده اند به سمت شغل دیگری سوق پیدا کنند. همه فعالان سینما بازیگر، کارگردان و تهیه کننده نیستند. پس چه کسی باید به داد دیگر عوامل برسد؟! به نظرم اقتصاد سینما و حمایت از قشر کم بضاعت و کسانی که پشت دوربین هستند مهم‌تر از هر مقوله دیگری است.

 

در این شرایط بد، اکران آنلاین نمی‌تواند کمک کننده باشد؟‌

می‌تواند کمک کننده باشد، به شرط آنکه امنیت لازم فراهم شود؛ نه اینکه فیلم‌ها در کوتاه ترین زمان کپی و قاچاق شوند. شما می‌توانید با پنج هزار تومان پنج فیلمی که اکران آنلاین شدند را روی فلش بریزید و ببینید! این موضوع نه تنها به تهیه کننده، سرمایه گذار و کارگردان ضرر وارد می‌کند بلکه به چرخه سینما و هزاران نیروی کار خدشه وارد خواهد کرد.

 

حرف فیلم شما چیست و چه مخاطبی را هدف قرار داده اید؟

فیلم «کاکا» درباره روابط انسانی صحبت می‌کند و می‌گوید زن و مرد باید حواسشان به زندگیشان باشد. مخاطب هدف ما خانواده است.

 

جدیدترین فعالیت سینمایی شما چیست؟

با امید شمس فیلمنامه‌ای با نام «ملاقات شرعی» را نوشتیم که در آینده تولید خواهد شد. موضوع این اثر اجتماعی است.

 

مطالب پیشنهادی,وبگردی

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------