داستان «خورشید» را در قلبم داشتم تا در زمان مناسب آن را بسازم



 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,خورشید
مجید مجیدی در گفت و گو با رسانه «دِرَپ/ TheWrap» گفت: اگر زندگی کودکان را بهبود ندهیم، آینده خودمان را نابود کرده‌ایم. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مجید مجیدی با رسانه سرگرمی «درپ» گفت و گویی در مورد فیلم «خورشید» داشته است. فیلم‌های مجیدی بیش از هر فیلمساز دیگری نماینده ایران در اسکار بوده است (در مجموع ۶ بار) که اولین بار آن در سال ۱۹۹۸ و با فیلم «بچه‌های آسمان» رقم خورد. مثل بچه‌های آسمان، داستان فیلم خورشید هم در مورد قشر کودک و نوجوانان است که البته این بار روی گروهی از بچه‌های خیابانی و کودکان کار متمرکز است.

 

در جشنواره ونیز ۲۰۲۰، روح الله زمانی بازیگر جوان این فیلم جایزه مارچلو ماسترویانی که به ستارگان نوظهور اختصاص داده می‌شود را دریافت کرد. در ادامه گفت و گوی مجیدی با رسانه سرگرمی «درپ»  را بخوانید:

 

چرا می‌خواستید این داستان را تعریف کنید.

تمامی فیلم‌های من درباره بچه‌ها بوده و مشکلی که اکنون توجه مرا به خود جلب کرده مسئله کودکان کار است. من این موضوع را در قلبم نگه داشتم و منتظر فرصتی مناسب بودم تا فیلمی در مورد سوء استفاده از کودکان بسازم.

 

بچه‌هایی که در این فیلم بازی کردند، چگونه پیدا کردید و چگونه توانستید چنین بازی‌های برجسته‌ای را از آن‌ها بگیرید؟

همان طور که می‌دانید یکی از چالش‌های اصلی این فیلم پیدا کردن بچه‌ها بود؛ چرا که من می‌خواستم از کودکان کار استفاده کنم. پیدا کردن آن‌ها در این جوامع کار بسیار سختی بود. ماه‌ها طول کشید تا آن‌ها را پیدا کنیم و با بسیاری از آن‌ها هم مصاحبه کردم اما از نتیجه کار خیلی خوشحالم. باید اعتراف کنم این بچه‌ها از تصور و انتظار من فراتر بودند. وقتی در فیلم کودکان مناسب را انتخاب کنید، ۵۰ درصد کار انجام شده است. بقیه آن با تجربه تکمیل می‌شود. من حدود ۲۵ یا ۲۶ سال است که با بچه‌ها کار می‌کنم، به همین دلیل می‌دانم چطور آن‌ها را هدایت و به آن‌ها رسیدگی کنم.

 

فیلمی مثل فیلم شما می‌تواند ادراک مردم را از مشکلاتی مثل کودکان کار تغییر دهد؟

قطعاً. من به تأثیر هنر بر یک جامعه اعتقاد زیادی دارم؛ حتی همین الان و در شرایطی که ما با بیماری کرونا سر و کار داریم و نمی‌توان فیلم‌ها را به صورت عمومی نمایش داد. حتی با در نظر گرفتن این مشکلات، فکر می‌کنم فیلم خورشید تأثیری را که من می‌خواستم بر مخاطب گذاشته است. همین الان در کشورم، مردم برای همکاری در ساخت مدارس ویژه برای این کودکان جلو آمده اند. اگر ما زندگی این بچه‌ها را بهبود نبخشیم و اگر آن‌ها تحصیل نکنند، در واقع در حال نابودی آینده خودمان هستیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------