آخرین اخبار فرهنگی - هنری

فیلم رزمی،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

۱۰ فیلم رزمی جذاب و دیدنی در مورد بوکس که علیرغم کیفیتشان نادیده گرفته شدند

روزیاتو | در طول سال ها اکران فیلم های مورد تحسین منتقدان و موفق در گیشه، چندین فیلم رزمی با موضوع بوکس تا حدودی دور از…

جشن شب یلدا در کنار هنرمندان محبوب‌



اخبار فرهنگی - جشن شب یلدا در کنار هنرمندان محبوب‌

سفره یلدایی چیدیم و جمعی از هنرمندان کشور را دور هم جمع کردیم تا یلدای امسال هم به شیرینی سال های گذشته برگزار شود. شب یلدای ما با حضور این عزیزان، حافظ خوانی، شعر و غزل گذشت؛ با این امید که یلدای شما هم سرشار از عشق باشد.

یلدا تنهایی به دل هیچ کس نمی چسبد. یلدا یعنی دور هم بشینیم، خوراکی های خوشمزه بخوریم،  بخندیم و خوش باشیم.  ما هم چنین فرصت شیرینی رااز دست ندادیم. سفره یلدایی چیدیم و جمعی از هنرمندان کشور را دور هم جمع کردیم تا یلدای امسال هم به شیرینی سال های گذشته برگزار شود. شب یلدای ما با حضور این عزیزان، حافظ خوانی، شعر و غزل گذشت؛ با این امید که یلدای شما هم سرشار از عشق و شادی باشد. 

 

اخبار , اخبار فرهنگی , شب یلدا بازیگران

 

مرجانه گلچین
شبی كنار خانواده
مرجانه گلچین به چیدن سفره شب یلدا علاقه زیادی دارد و در تدارك برای این شب به گفته خودش بسیار فعال است. این شب را امسال در كنار خانواده و مادر گرامی‌اش سپری خواهد كرد.

 

آفرین بر نیاكان‌مان
مفهوم شب یلدا پیروزی روشنایی بر تاریكی است. البته یلدا معانی و تعاریف متفاوتی دارد اما این تعریف برای من زیباترین‌شان است. طولانی بودن این شب بهانه‌ است برای آنكه همه دور هم جمع شویم و جشن بگیریم و یادی از هم كنیم. من همیشه فكر می‌كنم نیاكان ما چقدر خوش ذوق بوده‌اند كه این شب را یعنی آخرین شب پاییز و طولانی‌ترین شب سال را یلدا نام گذاشته‌اند، پیروزی روشنایی بر تاریكی را جشن گرفته‌اند و از آن بهانه‌ای ساخته‌اند برای جشن و شادی و دور هم بودن.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , شب یلدا بازیگران

 

شب یلدا دسته جمعی می‌چسبد
كانون خانواده‌ها در قدیم گرم‌تر بود. این شب را همه فامیل دور هم جمع می‌شدند و زیر كرسی می‌نشستند و با تعریف قصه ، خاطره و خوردن آجیل، خشكبار و چای می‌گذراندند. در واقع این شب بهانه‌‌ای بود برای تازه شدن دیدارها و جمع شدن خانواده و دوستان و همسایه‌ها زیر یك سقف. این شب به نوعی درس اتحاد است و به ما یادآور می‌شود كه در جمع بودن بسیار شیرین‌تر از تنها بودن است و این جشن به شیوه دسته جمعی زیباست و می‌چسبد.

 

برای یك شب از زندگی ماشینی دور شویم
آنهایی كه ایران و ایرانی را دوست دارند سنت‌هایی مانند شب یلدا را هم دوست دارند و آنهایی كه متاسفانه گذشته خودشان را فراموش كرده‌اند و به زندگی‌های ماشینی و مدرن جدید دلبسته و پایبند شده‌اند، خب طبیعتا خیلی از سنت‌ها را به دست فراموشی سپرده‌اند. من فكر می‌كنم سفره شب یلدا و نماد‌های آن و جشنی كه گرفته می‌شود، همه ظواهر قضیه هستند و مفاهیم بسیار عمیقی پشت این شب و این آیین زیبا وجود دارد كه حتی اگر دسته دوم هم با آن آشنا شوند این شب را پاس خواهند داشت و حداقل برای یك شب از زندگی ماشینی دور خواهند شد. 

 

شب یلدا و سورپرایز شدن گروه فیلمبرداری
حدود 10 سال پیش سر فیلمبرداری یك فیلم سینمایی، شب یلدا تهیه‌كننده خوش‌ذوق آن فیلم ما را با برپایی جشنی كامل و زیبا سورپرایز كرد. ایشان همه چیزهایی كه در سفره شب یلدا وجود دارد مانند آجیل، انار، هندوانه، شیرینی و. . . را تهیه كرده بود و شبی خاطره‌انگیز را برای اكیپ فیلمبرداری به یادگار گذاشت. باید به ذوق و سلیقه آن تهیه‌كننده عزیز صدآفرین گفت.

 

انار سرخ،  نشان از روح زندگی دارد
در سفره شب یلدا  انار را بیش از سایر نمادهای این شب دوست دارم. انار نماد زایش و تن‌درستی است و قرمزی‌اش نشان از روح زندگی دارد. البته همه نمادهای این شب پرمفهوم هستند و نیاكان ما به دلایلی آنها را انتخاب كرده‌اند اما شخصا انار شب یلدا را خیلی دوست دارم.

 

به امید شنیدن خبرهای خوش
در ماهی که پشت سر گذاشتیم عزیزان هنرمندی را از دست دادیم كه همه ما را غمگین كرد و من از این طریق به خانواده‌های این عزیزان تسلیت می‌گویم. امیدوارم شب یلدا بهانه‌ای باشد تا حال و هوای خبر‌های بد را پشت سر بگذاریم و به امید خدا از این به بعد خبرهای خوب به گوش‌مان برسد. من دوست دارم این ایام را همه با دل خوش و تن سالم جشن بگیرند و امیدوارم ان‌شاءالله برای همه این‌گونه باشد. برای تمام هموطنانم شب یلدایی بسیار زیبا و به یاد ماندنی را آرزو می‌كنم.

 

امسال شب یلدا در كنار مادر
امسال اگر سر فیلمبرداری نباشم مثل همیشه در كنار خانواده‌ام و مادر عزیزم خواهم بود و حتما این شب را جشن خواهم گرفت. من از كسانی هستم كه در تدارك این جشن و چیدن سفره شب یلدا بسیار فعال هستم.

 

 


نگین صدق‌گویا
شب دوست‌داشتن‌ها
 نگین صدق‌گویا معتقد است اگر سنت‌ها برای خانواده‌ها مهم باشند این ارزش‌ها مانند میراث به فرزندان آنها و نسل‌های آینده نیز انتقال پیدا خواهد كرد؛ همان‌طور كه اهمیت شب یلدا از پدر و مادرش برای او و خواهرانش به یادگار مانده و كماكان این شب را در كنار هم می‌گذرانند.

 

یلدا؛ شب رفاقت و تازه شدن دیدارها
شب یلدا سنت دیرینه ما ایرانی‌هاست و شب صلح و دوستی و رفاقت و تازه شدن دیدارهاست. من فكر می‌كنم شب یلدا، شب دوست داشتن است و خانواده‌ها با در كنار هم بودن و ساختن محافل گرم در اولین شب از زمستان سرد پیام این دوست‌داشتن را به هم می‌رسانند.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , شب یلدا بازیگران

 

یاد پدر
پدرم سه سال است به رحمت خدا رفته‌ اما وقتی ایشان زنده بود معمولا شب‌های یلدا همه افراد فامیل در منزل ما جمع می‌شدند و پدرم در پایان شب برای اهالی فامیل فال حافظ می‌گرفت و شرح وتفسیر می‌كرد. ایشان ادبیات بسیار خوبی داشت و این سنت را همیشه زنده نگه می‌داشتند. در این شب جای خالی بزرگ‌ترهایی كه دیگر بین مان نیستند خیلی احساس می‌شود اما به‌خاطر آنها و به یاد آنها باید كنار هم باشیم و اجازه ندهیم سنت‌های اصیل و زیبای‌مان از خاطر بروند. متاسفانه سنت‌های بسیار زیبایی كه از كهن به یادگار مانده بود از بین رفته‌اند و نباید بگذاریم شب یلدا در بین‌مان كمرنگ شود.

 

سنت‌هایی كه باید بمانند
شب‌های یلدای دوران كودكی گرم‌تر و پرشور‌تر برگزار می‌شد. به یاد دارم از چند روز قبل از شب یلدا ما مشغول تداركات برای این شب می‌شدیم و با خوشحالی منتظر جمع شدن فامیل در منزل‌مان بودیم. شب‌های یلدای دوران كودكی‌مان فراموش نشدنی‌تر بودند. شاید به این خاطر كه مردم احساس آرامش بیشتری داشتند و دغدغه‌های زندگی كمتر بود و اینقدر مسائل اقتصادی خانواده‌ها را تحت فشار نگذاشته بود. در زمان كودكی من همه خانواده‌ها پایبند به برگزاری شب یلدا بودند اما در حال حاضر این موضوع احساس نمی‌شود. البته خدا را شكر این سنت در خانواده‌مان كماكان حفظ شده و شب‌های یلدا را در كنار هم می‌گذرانیم.

 

انتقال نسل به نسل آیین شب یلدا
من فكر می‌كنم اولین گام و مهم‌ترین گام برای زنده نگه داشتن سنت‌ها را خانواده‌ها می‌توانند بردارند. اگر فرزندان‌مان در خانواده‌ای پرورش پیدا كنند كه به آداب و سنن احترام می‌گذارند، قطعا آنها نیز در آینده پایبند آداب و رسوم می‌شوند و آنها را زنده نگه می‌دارند و به این ترتیب سنت‌ها نسل به نسل انتقال پیدا می‌كند.

 

در مورد من و خواهرانم به همین شكل بوده و چون برای والدین‌مان این شب عزیز و مهم بود، حتی حالا كه در كنارمان نیستند نیز این شب برای‌مان حس و حال ویژه‌ای دارد و سعی می‌كنیم این شب را در كنار خاله‌ها، عمو‌ها، خاله‌زاده و بچه‌های فامیل بگذرانیم.  تا جایی كه من اطلاع دارم تنها در ایران چنین سنتی وجود دارد و شب یلدا جشن گرفته می‌شود.

 

فال حافظ و انار دانه شده
فال حافظ را بیش از سایر نماد‌های شب یلدا دوست دارم. من را به یاد پدرم می‌اندازد و رسم دوست داشتنی‌ای است. از خوردنی‌ها هم انار را خیلی دوست دارم و به‌نظرم یكی از زیباترین و پر مفهوم‌ترین نمادهای شب یلداست. حتی تماشای انار دان شده در ظرف خوشایند است.

 

امسال شب یلدا در خانه خواهرم شیرین (بینا)
بعد از فوت پدرم شب‌های یلدا در خانه خواهرم شیرین (بینا) جمع می‌شویم. ایشان بزرگ فامیل نیستند ولی چون خود شیرین این شب را دوست دارد بزرگ‌ترهای خانواده هم به منزلش می‌آیند. امسال هم مانند یكی دو سال گذشته تمام افراد فامیل در منزل خواهرم شیرین جمع می‌شویم.

 

 


جمشید  مشایخی
شب شادی‌ها
جمشید مشایخی شمایل واقعی مرد ایرانی است، او انگار به دنیا آمده تا به ما نشان دهد جوانمردی و مردانگی در دنیای امروز هنوز نمرده است، او سخت پیگیر احیای سنت‌های قدیم است و چه كسی بهتر از او تا از یلدا بگوید.

 

بهترین شب سال
یلدا بلندترین و به نظر من یكی از بهترین شب‌های سال است. این سنت از دیرباز میان ما ایرانیان به شكل سنتی نیكو وجود داشته و قدیمی‌ها این شب را در محافل خانوادگی جشن می‌گرفتند و تا صبح در كنار هم بودند. رسم جالبی كه وجود داشت این بود كه میوه‌های تابستانی را با ترفند‌های مختلف نگهداری می‌كردند و در این شب از آنها استفاده می‌شد.  این شب مخصوص شادی و در كنار هم بودن است و رسم زیبای آن همین محافل گرم خانوادگی و تازه شدن دیدار‌هاست. این شب فقط یك دقیقه از سایر شب‌ها طولانی‌تر است اما چیزی كه آن را متمایز می‌كند به‌خاطر رسم خوبی است كه ما ایرانی‌ها در این شب داریم و به آن معنا بخشیده‌ایم.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , شب یلدا بازیگران

 

از طبیعت دور شده‌ایم
واقعیت این است كه مدت‌هاست از طبیعت دور شده‌ایم و وقتی از طبیعت فاصله بگیرید از رسوم كهن هم فاصله می‌گیرید چراكه تمام رسم‌های زیبای ما مبتنی بر طبیعت است. اصلا همین نوروز به‌خاطر تازه شدن طبیعت است و شب یلدا هم به‌خاطر گرمی بخشیدن به طولانی‌ترین شب سال است. در سایر اعیاد ایرانی هم اگر تحقیق كنید می‌بینید که به طبیعت وابسته‌اند.  به‌خاطر دور شدن از طبیعت، عید و شب یلدا هم دیگر رنگ و بوی گذشته را ندارند. من وقتی كودك و نوجوان بودم نزدیك نوروز و شب یلدا حال بسیار خوبی داشتم و ذوق‌زده می‌شدم.

 

یادم می‌آید دوست نداشتم شب یلدا تمام شود، اما امروز دیگر این حال و هوا حتی بین كودكان هم وجود ندارد یا اگر هم باشد خیلی كم‌رنگ است و به دست فراموشی سپرده شده‌ و جای‌شان را مراسم‌ مخصوص كشورهای دیگر مانند ولنتاین و هالووین گرفته است. البته این مراسم‌ نیز در آن كشورها و در میان مردم آن دیار ارزشمند هستند و ما نیز به آداب و رسوم تمامی كشورها احترام می‌گذاریم و مردم همه دنیا را دوست داریم اما حرف من این است كه آداب و سنن ما هزاران سال در این مملكت وجود داشته و رسوم زیبایی هم هستند كه باید زنده نگه داشته شوند. باید رسوم زیبای‌مان را از طریق هنر، فرهنگ و رسانه‌ها زنده نگه داریم و با شناساندن آنها به نسل جدید این آیین‌ها را حفظ كنیم.

 

شب یلدای بازیگران
شب‌های یلدای زیادی را سر كار بودم مخصوصا وقتی در شهرستان‌ها كار می‌كردیم. معمولا اینطور مواقع زودتر كار را تمام می‌كردیم تا دوستان و عوامل بتوانند به مراسم شب یلدا برسند و این شب را كنار خانواده باشند و اگر هم مقدور نبود سعی می‌كردیم خودمان این شب را خاطره‌انگیز كنیم.

 

شب حافظ‌خوانی
همه نماد‌های این شب خوب و دوست‌داشتنی هستند و هر كدام در جای خود قشنگی ویژه‌ای دارند. دیوان حضرت حافظ را نمی‌توان با چیز دیگری مقایسه كرد. انار میوه بهشتی است و تمام آفریده‌های خداوند نشان از عظمت و بزرگی‌اش دارند، رسم قصه‌گویی نیز در این شب بسیار زیباست، اما دیوان حضرت حافظ برای مردم ما چیز دیگری است. ما با دیوان هیچ شاعری فال نمی‌گیریم و تنها به فال حافظ معتقدیم، نه به این خاطر كه شاعران دیگر افراد كوچكی بوده‌اند یا اشعار زیبا نداشته‌اند بلكه به‌خاطر حس عاطفی و عاشقانه‌ای است كه مردم ایران با این شاعر و اشعار او دارند.

 

شب یلدای امسال همراه فرزندان و صحرا جان
معمولا شب‌های یلدا فرزندان و فامیل در خانه ما جمع می‌شوند. سه نوه من خارج از ایران هستند اما صحرا جان كه 18 سال دارد در ایران زندگی می‌كند. صحرا معمولا همراه دوستانش این شب به منزل ما می‌آید.

 

 


مهران رجبی
هندوانه‌های شب یلدایم همیشه سفید از آب درمیاد
 مهران رجبی شب یلدای امسال ایران نیست اما او به ما لطف كرد و چند ساعتی مهمان سفره كوچك یلدایی‌مان بود و از خاطرات روستای كوچك‌شان گفت از هندوانه‌های همیشه سفیدش و حال و هوای این روزها. مهران رجبی همیشه خوش‌مشرب است و هر كسی می‌تواند مطمئن باشد، یلدایی بی نظیر با او خواهد داشت.

 

انگورهای به یادماندنی شب یلدا در روستای واریان
شب یلدا برایم بسیار نوستالژیك است. وقتی اسم این شب را می‌شنوم یاد دوران كودكی‌ام می‌افتم. زمانی كه در روستای‌مان واریان زندگی می‌كردم و این شب را دور كرسی جمع می‌شدیم. نگاه ما بچه‌های فامیل همیشه به سقف خانه و خوشه‌های انگوری بود كه پدرم از سقف آویزان می‌كرد و برای این شب نگه می‌داشت. خانه ما دو اتاق بیشتر نداشت، یكی اتاقی بود كه در آن زندگی می‌كردیم و دیگری اتاق مهمان. شب‌های یلدا به همراه اعضای فامیل در اتاق مهمان جمع می‌شدیم.

 

گاهی هم شب‌های یلدا ما مهمان دیگر افراد فامیل می‌شدیم. به خاطر دارم به محض ورود به خانه اقوام یواشكی سقف خانه را نگاه می‌كردیم تا ببینیم چقدر انگور باقی مانده (می‌خندد)، همچنین در این شب رسم داشتیم ازگیل آب انداخته، توت، گردو و سیب بخوریم و اینها جزء لاینفك سفره شب یلدای‌مان بود چراكه این محصولات در روستای‌مان فراوان بود.

 

یه چیزی بخر بیار شب یلداست
شب یلداهای حالا با دوران كودكی‌ام خیلی فرق دارد. الان به این شكل شده كه خانمم زنگ می‌زند و می‌گوید « الو مهران سلام، یه چیزی بخر بیار شب یلداست.» (می‌خندد). من هم سر راه هندوانه‌ای، آجیلی، اناری می‌خرم و راهی منزل می‌شوم. هندوانه‌ای كه همیشه هم از شانسم سفید از آب درمیاد (می خندد).

 

شب یلدا همسو با تمامی ادیان و مذاهب است
به نظرم بهترین نماد شب یلدا دور هم جمع شدن است. این شب انگار از عمر حساب نمی‌شود. شب یلدا همواره در ذهن من با مفهوم دور هم جمع شدن و در كنار هم بودن معنا پیدا می‌كند چراكه از كودكی برایم به این شیوه برگزار شده است. به نظرم باید همه این شب را به شیوه‌ای پاسداری كنند. آنهایی كه گرفتاری كمتری دارند، این شب را پربارتر و بهتر برگزار كنند و افراد پرمشغله هم در نهایت كاری كنند كه بتوانند ساعاتی كنار عزیزان‌شان باشند. حسن این شب و این سنت در این است كه نه تنها هیچ منافاتی با هیچ دین و مذهب و آیینی ندارد كه همسو با دیدگاه‌های مذهبی است. همین دور هم جمع شدن و شاد بودن و صله‌رحم و دیدار بزرگ‌ترها با هر دین و آیینی سازگار و هماهنگ است.

 

شب یلدای كاری
یك‌سال شب یلدا، شب‌كاری داشتیم و باید تا صبح سر فیلمبرداری می‌ماندیم. به یاد دارم آقای رضا جودی، تهیه‌كننده آن كار بودند و برخی از سكانس‌های فیلم را كوتاه‌تر كردند و وقت استراحتی به ما دادند و در حد بضاعت‌شان‌ برای‌مان جشنی گرفتند. آن شب برای ما خانواده 50 نفری آن فیلم بسیار به یادماندنی و شیرین بود و از اتفاقات قشنگی است كه من از زمان كار به یاد دارم.

 

شب یلدای امسال كنار دخترم زهراجان در كلن آلمان
امسال شب یلدا در آلمان خواهم بود. برای فیلمبرداری فیلمی به نام «پارادایس » به كارگردانی آقای علی افشمی با عوامل فیلم به آلمان خواهیم رفت و این شب را آنجا خواهیم بود. در این سفر دخترم زهراجان در كنار من خواهد بود و پدر و دختر شب یلدا را در كنار سایر عوامل فیلم در شهر كلن برگزار خواهیم كرد.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , شب یلدا بازیگران

 

 


اردلان شجاع كاوه
عاشق آجیل شب یلدا هستم
اردلان شجاع كاوه امیدوار است امسال شب یلدا را كنار مادرش در بابلسر بگذراند و اگر مشغله‌های مربوط به تمرین تئاتر تازه‌اش اجازه دهد چند روزی از دغدغه‌های زندگی امروزی و هوای آلوده تهران به دامان پر مهر مادر و شهر زیبای بابلسر پناه ببرد.

 

یلدا تعریف مفهوم صبر است
بهترین تعریف از شب یلدا در مفهومی است كه در قلب این شب نهفته شده و آن مفهوم صبر است؛ صبر برای رسیدن سپیده و داشتن امید. دور هم بودن هم در این شب آیین بسیار زیبایی است. از كودكی به ما یاد داده‌اند در این شب در كنار عزیزان‌مان باشیم و به فردا و فرداها امید داشته باشیم.

 

سادگی، این شب را زیباتر و صمیمی‌تر می‌كند
چند سال است این شب‌ها در میان خانواده‌ها خلوت شده است. البته خدا را شكر بین ما، خانواده و نزدیكان‌مان همچنان این آیین کهن تداوم دارد یا دوستان به منزل ما می‌آیند یا ما ‌مهمان آنها می‌شویم. دورهمی‌های دوره كودكی‌ام بسیار ساده‌تر از امروز بود.

 

این سادگی در سفره‌ای كه چیده می‌شد تا نوع روابط و گپ و گفت‌های فامیلی دیده می‌شد. خواسته و آرزویم همواره این بوده كه آیین‌های ما شكل اصلی و ساده خود را حفظ كند و با تجملاتی كردن آنها از نیت واقعی و مفهوم كلی این سنت‌های زیبا دور نشویم. این مراسم در زمان پدران ما ساده‌تر و صمیمانه‌تر برگزار می‌شد و به همان شكل ساده‌اش به نسل ما رسیده و چه خوب است كه ما هم به همان شكل ساده و دوست‌داشتنی این آیین كهن را حفظ كنیم.

 

به یاد دارم در زمان كودكی و نوجوانی وقتی پدرم زنده بودند حتما در شب یلدا برای‌مان فال حافظ می‌گرفتند و مقید به این كار بودند و مراسم را به شكلی ساده اما صمیمی برگزار می‌كردند. تشریفاتی و تجملاتی كردن این مراسم باعث می‌شود به شكل محدود‌تری نیز برگزار شود. اینكه در سفره میزبان چه چیزی وجود دارد مهم نیست و آنچه در دل او و روی گشاده‌اش می‌بینیم مهم است.

 

یلدا، سنتی فراموش نشدنی
زندگی سریع امروز باعث شده است برخی از آیین‌های باستانی را فراموش كنیم اما خوشبختانه سنت شب یلدا همچنان حفظ شده و در تمامی شهر‌ها و روستاها این آیین با نام‌های مختلفی همچون شب چله یا چله‌نشینی و شب یلدا حفظ شده است. اگرچه این سنت هم تا حدی دست‌خوش همین سرعت زندگی شده و آن آرامشی كه نیاكان ما داشته‌اند دیگر وجود ندارد و شاید به‌نظر عده‌ای یلدا نیز رنگ و بوی گذشته را نداشته باشد اما قطعا سنتی فراموش‌نشدنی است.

 

یلدا در كنار خانواده تئاتری یا سینمایی
سعی می‌كنم این شب را كنار دوستان و اقوام بگذرانم اما اگر سر كار هم باشم سعی می‌كنم این شب را با بچه‌ها و عوامل دور هم باشیم حتی شده با خرید كمی آجیل از یك سوپرماركت و نوشیدن چای. البته بچه‌های خوش‌ذوق تداركات معمولا زحمت این كار را می‌كشند. خدا را شكر در بین بچه‌های سینما و تئاتر این صمیمت وجود دارد و اگر نتوانیم در كنار فامیل باشیم، در كنار خانواده‌های سینمایی یا تئاتری‌مان این شب سپری و خاطره‌انگیز می‌شود.

 

آجیل را بیشتر دوست دارم
همه نمادهای مربوط به این شب را دوست دارم اما از آنجایی كه بالاخره باید تا پاسی از شب بیدار بمانیم، آجیل را بیشتر دوست دارم (می‌خندد) آجیل باعث می‌شود محاورات بیشتر ادامه پیدا كند و این شب لذت‌بخش‌تر‌شود.

 

یلدای امسال در كنار مادر
درگیر تمرین یك تئاتر برای جشنواره هستم اما آرزو دارم امسال شب یلدا در كنار مادرم در شهر بابلسر باشم و تمام تلاشم را می‌کنم تا شب یلدا را به اتفاق خانواده در كنار ایشان سپری كنم.

 

 


كمند امیرسلیمانی
هر سال مهمانم
 كمند امیرسلیمانی شب‌های یلدای ویژه‌ای دارد. سال‌هاست دوستی خانوادگی این مراسم را در خانه یا محلی عمومی مانند قهوه‌خانه سنتی برگزار می‌كند و كمند هم همراه با خانواده‌اش این شب را در كنار این دوست خانوادگی و سایر دوستان‌شان سپری می‌كنند.

 

یلدا؛ شب شكرگزاری از خداوند
شب‌های یلدا همواره برای من پر از خاطرات زیبا بوده است. ما دوست عزیزی داریم كه از 20 و اندی سال پیش به شكلی بسیار باشكوه و زیبا مراسم شب یلدا را برگزار می‌كند و ما نیز همواره ‌مهمان این عزیز بوده‌ایم.  برای من شخصا در این شب همه چیز مفهوم ویژه و خاصی دارد.

 

در این شب احساس می‌كنم دانه‌های انار خوشرنگ‌تر هستند و با آدم حرف می‌زنند. جمع شدن این همه بركت در سفره‌های زیبای شب یلدا حس زیبایی به انسان می‌دهد و برای من حس سپاسگزاری از خداوند مهربان را به دنبال دارد. همیشه این شب خداوند را شكر می‌كنم كه به من یك سال دیگر فرصت داد تا بلندترین شب سال را در كنار خانواده و دوستانم باشم. مجموع كارهایی كه در شب یلدا انجام می‌شود دلنشین است و دور هم بودن این شب را بسیار لذت‌بخش می‌كند.

 

جالب اینجاست كه من آدم خوش‌خوابی هستم (می‌خندد) اما شب یلدا یكی از شب‌هایی است كه خودم را موظف می‌دانم تا دیروقت بیدار بمانم و از تایم طولانی و زیبای این شب لذت ببرم.  قسمت‌های خوراكی شب یلدا را خیلی دوست دارم (می‌خندد) انار دونه شده را به همه چیز ترجیح می‌دهم اما در كل همه چیز در این شب زیباست و مهم حضور گرم و خانوادگی و دوستانه است كه این شب را به یادماندنی و ماندگار كرده است.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , شب یلدا بازیگران

 

دوست دارم پسرم با آیین‌های كهن ایرانی آشنا شود
من و خانواده‌ام به این شب و رسم شب یلدا به عنوان آیینی ایرانی و باستانی احترام می‌گذاریم. متاسفانه خیلی از مسائل برای نسل جدید از بین رفته و اهمیت خود را از دست داده كه این موضوع برمی‌گردد به خانواده‌ها و محیطی كه بچه‌ها در آن رشد می‌كنند. طبیعتا اگر بچه‌ای از دوران خردسالی این جشن‌ها و سنت‌ها را ببیند در موردشان كنجكاوی كرده و با فلسفه و پیشینه‌شان آشنا می‌شود. با آنها انس می‌گیرد و در بزرگسالی نیز به آنها احترام می‌گذارد. من هم به عنوان یك مادر تلاش می‌كنم پسرم را با آیین‌های زیبای ایرانی آشنا كنم.

 

شب یلدای خاطره‌انگیز من
یكی از شب یلداهای به یاد ماندنی زندگی‌ام شبی بود كه در منزل همان دوست عزیز جمع بودیم و در انتهای شب هر كدام نیتی كردیم و مرحوم نادر ابراهیمی برای‌مان فال حافظ گرفت. قبل از آن هم مرحوم ترابی برای‌مان از شاهنامه نقالی كرد. در آن شب آقای بهروز رضوی برای‌مان شعر دكلمه كرد و فضای آن شب بسیار یلدایی و كم‌نظیر بود. آن شب یلدا برایم خیلی عزیز است و همیشه در ذهنم خواهد ماند.

 

امسال شب یلدا همراه خانواده در منزل دوست عزیزمان
امسال نیز مانند رسم هرساله به مراسم شب یلدای دوست عزیزمان خواهیم رفت. این مراسم دیگر برای من حالت نوستالژیك پیدا كرده. به یاد دارم اولین سالی كه این جشن را دوست‌مان گرفت مرحوم جمیله شیخی هم حضور داشت و در سال‌های بعد نیز خانم فاطمه معتمدآریا و هنرمندان دیگری حضور داشتند که برای من بودن در كنار این عزیزان آن هم در شب یلدا، عزیز و لذت‌بخش بود.

 

 


پرستو گلستانی
قدیم‌ها یلدا زیباتر بود
پرستو گلستانی شب یلدا را شب زنده نگه داشتن مهر و خوبی‌ها می‌داند و امیدوار است این شب را در كنار خانواده سپری كند.

 

یلدا؛ نماد عشق و خوبی‌ها
یلدا بهانه‌ای زیبا برای در كنار هم بودن و دوست داشتن است. یلدا زنده نگه داشتن مهر و خوبی‌هاست؛ سنت‌های شیرین، دیرین و صفای دور هم بودن. سرخی هندوانه نشان گرمای زندگی و مروارید دانه‌های انار نماد با هم بودن و عشق ورزیدن است و خواندن حافظ شیرین سخن جان و روح را نوازش می‌دهد.

 

خیلی چیزها معنای خودشان را از دست داده‌اند
قدیم زندگی این‌طور نبود. انگار زمان برای همه چیز بیشتر بود. برای هم بودن معنا داشت. زندگی رنگ و بوی دیگری داشت. وقت بود. زمان بود. عشق بود؛ عشق. باورها بیشتر بود. یلدا معنا داشت. خانه‌ بزرگ‌ترها. . . پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها. . . اما. . . حالا. . . همه كار دارند و كسی دل و دماغ ندارد. می‌دانید متاسفانه خیلی چیزها معنای خودشان را از دست داده‌اند؛ نوروز، یلدا، چهارشنبه‌سوری و. . .

 

اخبار , اخبار فرهنگی , شب یلدا بازیگران

 

خاطره ماندگار شب‌های یلدا
خاطره یلدا برای من مساوی شادی و صدای خنده دسته جمعی است. خواندن حافظ و گرفتن جواب از او و شنیدن قصه‌ها و ترانه‌ها.

 

شادی را باید دعوت كرد
برای انتقال آیین‌ها و سنت‌های‌مان به نسل جدید باید عشق را دوباره برگرداند؛ مهر را، خنده‌ها را. نسل جدید باورهایش را از دست داده. این چیزها خوشحالش نمی‌كند. نیازش فرق كرده. نگاهش تغییر كرده. باید با توجه به خواسته‌هایش این آیین زیبا را به آنها شناساند و انتقال داد. شادی را باید دوباره دعوت كرد؛ شادی که باشد زندگی رنگ دیگری دارد.

 

شب یلدای امسال
امیدوارم شب یلدای امسال در كنار خانواده باشم. اگر هم مشغول كار باشم هم، سفره یلدای خانه‌ام همیشگی و پا برجاست.

 

 


عبدالرضا اكبری
شب تماشای فیلم
 عبدالرضا اكبری و خانواده‌اش در شب یلدا فیلم تماشا می‌كنند و این در خانواده‌شان به شكل سنت درآمده است. این خانواده هنرمند در شب یلدا هم از سینما و فیلم غافل نمی‌شوند.

 

میوهای تابستانی در شب‌های سرد زمستان
شب یلدا یكی از قشنگ‌ترین و قدیمی‌ترین سنت‌های ما ایرانیان است و من نیز مانند سایر هموطنانم این شب را دوست دارم. این شب‌ پر از خاطرات زیباست. این شب و آیین‌هایش ریشه در فرهنگ ما دارد. در سردی زمستان خانواده‌ها دور هم جمع می‌شدند و از خوراكی‌هایی كه در زمان گرما و تابستان برای این شب‌ها تدارك دیده بودند، استفاده می‌كردند. این میوه‌ها و خوراكی‌ها حاصل دسترنج تمام اهالی خانواده بوده و همه اهالی نیز از آن بهره می‌بردند.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , شب یلدا بازیگران

 
وقتی با دقت به رسم شب یلدا نگاه كنیم چیزهایی زیادی خواهیم فهمید؛ مفاهیمی مانند در كنار هم بودن، شاد بودن، گرمی بخشیدن به سرمای زمستان و استفاده از حاصل كاری كه در گرما فراهم كرده‌ایم و حالا در سرمای زمستان از آن بهره می‌بریم.  این شب‌ها پر است از خاطره، قصه، حكایت‌های شنیدنی، آواز و شعرهای حماسی. در همین شب‌ها اشعار فردوسی و حافظ نسل به نسل در ذهن و قلب ایرانیان ثبت شده است و من فكر می‌كنم این شب‌ها بوده‌ كه این اشعار و یاد این شعرا را زنده نگه داشته‌ است.

 

گوشی‌های هوشمند:  بلای جان اتحاد خانوادگی
در گذشته نه چندان دور سنت شب یلدا همه را دور هم جمع می‌كرد ولی متاسفانه در سال‌های اخیر به‌شدت كم‌رنگ شده است. واقعا حیف است این سنت زیبا و فرهنگی كه محوریت آن شعر، نقالی، آواز و انسجام خانواده است در بین ما ایرانیان كم‌رنگ شود. به‌نظر من در حال حاضر تنها یك نمای ظاهری از این شب مانده و دیگر از آن دور هم جمع شدن‌ها چندان خبری نیست.  ابزارهای الكترونیكی، گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و كامپیوترها بین همه آدم‌ها فاصله انداخته است. به هر خانواده‌ای نگاه كنید می‌بینید هر كس یك گوشی موبایل دستش گرفته و به گوشه‌ای خزیده و با آن سرگرم شده و توجهی به دنیای اطرافش ندارد.

 

دستاورد مهم سنت‌هایی مانند شب یلدا ایجاد اتحاد خانوادگی است؛ چیزی كه به تدریج به‌خاطر نفوذ وسایل مدرن در حال از بین رفتن است. در زمان جوانی ما و نسل قبل از ما شب یلدا موقعیتی ارزشمند بود برای داشتن یك تجربه اجتماعی مفید و یاد گرفتن از بزرگ‌ترها و استفاده از تجربیات آنها. در این شب بخش وسیعی از خانواده گرد هم جمع می‌شدند و با تعریف از خاطرات و صحبت درباره مسائل گوناگون و شعرخوانی و قصه‌گویی، محفلی گرم برای جوانان فامیل ایجاد می‌كردند.

 

شب یلداهای كاری
شغل ما به شكلی است كه شاید نتوانیم همیشه شب یلدا كنار خانواده باشیم؛ مثلا مواقعی بوده كه این شب در شهرستان فیلمبرداری داشته‌ام و نتوانسته‌ام در كنار خانواده مراسمی داشته باشم. البته وقتی سر كار هم بودیم بچه‌ها و عوامل سعی می‌كردند آیین شب یلدا را پاس بدارند و با خرید هندوانه، انار، شیرینی، آجیل و تعطیل كردن موقت‌كار و شوخی و تعریف خاطره این شب را به یاد ماندنی می‌كردند.

 

شب یلدای امسال در جمع خانواده و برپایی سنت فیلم‌بینی
شب یلدای امسال را در كنار خانواده و در منزل خواهم بود. معمولا از قبل تدارك می‌بینیم و سفره‌ای چیده می‌شود و در كنار هم می‌نشینیم. جالب اینكه معمولا پس از خوردن تنقلات و میوه‌ها و گپ و گفت، آخر شب خانوادگی فیلم می‌بینیم و این برای‌مان به شكل سنت درآمده است. معمولا فیلم‌های ایرانی كه در طول سال نتوانسته‌ایم در سینما ببینیم را می‌خریم و در كنار هم یكی از این فیلم‌ها را می‌بینیم.

 

 


هایده حائری
ساده قشنگ‌تر است
 هایده حائری چند سالی است در سینما و تلویزیون كم‌كار شده است. او كه مهمان شب یلدای ما بود معتقد است، این شب همچنان بین ایرانیان جایگاه خود را حفظ كرده و با ساده برگزار كردن این شب می‌توان آن را خاطره‌انگیز‌تر كرد.

 

بودن در كنار عزیزان
شب یلدا یعنی گپ و گفت و شوخی و خنده، حافظ، سعدی‌خوانی، تناول آجیل، خوردن هندوانه و انار دان شده و مهم‌تر از همه بودن در كنار عزیزان.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , شب یلدا بازیگران

 

توصیه به سعدی‌خوانی در كنار حافظ‌خوانی
درست است كه حافظ‌خوانی مخصوص این شب است اما توصیه می‌كنم امسال دوستان اشعار زیبای سعدی را بخوانند. خواندن حكایات سعدی به خصوص برای ما اهالی نمایش و هنرمندان بسیار جذاب است. حكایات سعدی شیرین و زیبا هستند و اشعارش بسیار دلنشین. خالی از لطف نیست كه امسال به جای حافظ خوانی  یا در كنار خواندن دیوان حافظ، حكایت‌های زیبای سعدی را نیز بخوانیم و بیشتر با دنیای این شاعر دنیا دیده آشنا شویم.

 

شكوه این شب همیشه ماندگار است
وجود این همه وسایل الكترونیكی مانند ‌آی‌پد، موبایل و. . . گاهی واقعا انسان‌ها را از هم و از بسیاری از سنت‌ها دور می‌كند. این وسایل ما را از جمع‌های فامیلی و خلوت‌های خانوادگی دور كرده است اما من معتقدم جایگاه شب یلدا خوشبختانه همچنان بین مردم‌مان حفظ شده است. این مراسم یاآور گذشته‌های زیبای ماست و برای مردم ارزشمند است. شما نگاهی به ترافیك شب یلدا بیندازید. مردم همه یا به ‌مهمانی می‌روند یا قصد خرید و تدارك برای شب یلدا را دارند و همین شور و شوق و جنب‌و جوش نشان از اهمیت این شب برای ما ایرانیان دارد.

 

عاشق آب و رنگ سفره شب یلدا هستم
عاشق آب و رنگ سفره شب یلدا هستم. تركیب انار قرمز دان شده و هندوانه و آجیل‌های رنگین و شیرینی بسیار چشم‌نواز است. صدای چیك وچیك شكستن پسته و تخمه در این شب شنیدنی است (می‌خندد). در كنار اینها قصه‌گویی و شب‌نشینی‌اش برایم عزیز است. به نظرم بهتر است بیشتر به جای آنكه در فكر تداركات گران‌قیمت و تشریفات در این شب باشیم، آن را ساده برگزار كنیم و بیش از هر چیز در كنار هم بودن‌مان برای‌مان مهم باشد.

 

بهترین شب یلدای من
چند سال پیش شب یلدا مصادف شد با چند روز تعطیلی رسمی و این بهانه‌ای شد تا جمع بزرگی از فامیل راهی شمال شویم. به یاد دارم این جمع بزرگ تمام شب را در كنار آتش زیبایی كه كنار دریا روشن كرده بودیم نشستیم و به گپ و گفت و شوخی و خنده و جك و گفتن از گذشته‌ها گذراندیم. آن شب یكی از بهترین خاطرات من از شب یلدا بود كه از یادم نخواهد رفت. یادش بخیر.

 

امسال شب یلدا در كنار فرزندانم
بسیاری از اعضای فامیل متاسفانه در قید حیات نیستند و جمعی دیگر نیز در خارج از كشور به سر می‌برند اما خدا را شكر؛ فرزندانم در ایران زندگی می‌كنند و معمولا شب‌های یلدا فرزندانم و دیگر اعضای فامیل ‌مهمان ما هستند. در این شب سعی می‌كنیم با یاد بزرگانی كه دیگر در كنار ما نیستند و امید به آینده به بهترین نحو شب یلدا را در كنار هم بگذرانیم. امسال نیز دختر و پسرم و همسران‌شان شب یلدا ‌مهمان ما هستند. من هنوز نوه‌ای ندارم و شب یلدا دعا می‌كنم خداوندنوه‌ای به‌من بدهد تا طعم مغز بادام را هم بچشم (می خندد).

 

 


داریوش اسدزاده
یلدا یعنی ولادت خورشید
پدر بزرگ مهربان سریال خاطره‌انگیز خانه سبز كه همه تلاشش را می‌كرد تا خانواده‌اش كنارش باشند را همه به خاطر داریم، او نه رفتاری پدرسالارانه داشت نه هیاهوی بی‌مورد، او مهربان به معنای واقعی بود. داریوش اسد‌زاده هم چنین است، بابابزرگ دوست داشتنی سینما كه آدم دوست دارد دست‌هایش را زیر چانه بزند و ساعت‌ها پای حرف‌هایش  بنشیند.

 

نوستالژی كرسی و چراغ گردسوز
یلدا كلمه‌ای سریانی است به معنای ولادت خورشید و این به معنای چیرگی روشنی بر تاریكی است كه مفهومی بسیار زیباست. ایرانی‌ها این شب را به‌خاطر تولد خورشید جشن می‌گیرند و در كنار هم سپری می‌كنند، یعنی ما چنین آداب و رسوم زیبایی را بنیان گذاشته‌ایم كه باعث افتخار است.

 

در قدیم همه زیر كرسی جمع می‌شدیم، روی سینی‌های كنگره‌دار خوردنی‌ها و تنقلات می‌گذاشتیم، چراغ گردسوز روشن می‌كردیم، قصه و خاطره تعریف می‌كردیم، شاهنامه و حافظ می‌خواندیم، گپ می‌زدیم و شب را در كنار بزرگ‌تر‌های فامیل می‌گذراندیم. در زمان كودكی‌ام یعنی حدود سال‌ 1315 این شب به شیوه‌ای فراموش نشدنی جشن گرفته می‌شد. من آن زمان در منزل پدری با شور و شوق منتظر این شب بودم تا در كنار خانواده و فامیل باشیم و بچه‌های دوستان، همسایه‌ها و فامیل را ببینیم. معمولا همه زیر كرسی بزرگی جمع می‌شدیم و به حرف‌ها و نقل‌های پدرم گوش می‌كردیم. شب یلدای آن زمان دست كمی از نوروز نداشت اقوام همه دور هم جمع می‌شدند.

 

شب یلدا بخشی از هویت ملی ماست
متاسفانه سنت‌های ما یك به یك یا فراموش شده‌اند یا كم‌رنگ كه جای نگرانی دارد، به‌خصوص برای نسل‌های آینده. به‌نظر من افراد صاحب كمال و فضل و هنرمندان باید سنت‌های قدیمی و اصیل ایرانی را بین جوانان و نوجوانان ترویج دهند چراكه این سنت‌ها بخشی از هویت ملی ماست و با ماندگار شدن‌شان ما نیز ملیت خود را فراموش نخواهیم كرد. ما روش‌هایی برای زندگی در قدیم داشته‌ایم كه پسندیده و نیكو بوده‌اند اما با ورود تمدن غربی به شرق این آداب نیز به دست فراموشی سپرده شده‌اند. این اتفاق برای برخی دیگر از كشورها نیز افتاده است و سنن شرقی جای خود را به آیین‌های غربی داده‌اند كه جای تاسف دارد.

 

سنت زیبای غزل و شاهنامه‌خوانی
من فكر می‌كنم نمادهای شب یلدا توامان با هم زیبا هستند ولی آنچه در ذهن من ماندگار‌تر است و برایم دلنشین‌تر، سنت غزل‌خوانی و شاهنامه‌خوانی و تعریف قصه‌های شیرین است. در زمان نوجوانی‌ام شاهنامه‌خوانی در شب یلدا جزء آیین‌ها بود و به یاد دارم اگر كسی صدای خوشی در فامیل داشت این شب برای سایر ‌مهمانان آواز می‌خواند. فال حافظ هم جزء جدانشدنی این شب زیباست. من به جرات می‌توانم بگویم بسیاری از قصه‌ها و افسانه‌های قدیمی به‌واسطه همین شب و نقل سینه‌به‌سینه شان در این شب زنده مانده‌اند.

 

یلداهای جوانی
در حدود سال‌ 1322 كه تئاتر كار می‌كردم، در جوانی گاهی شب‌های یلدا نیز روی صحنه می‌رفتیم. به یاد دارم این شب‌ها معمولا كار را زودتر تعطیل می‌كردیم تا در كنار خانواده باشیم. كار در آن شب‌ها تا قبل از ساعت 9 تمام می‌شد و سریع خود را به جمع فامیل می‌رساندیم. البته به اواخر این جشن می‌رسیدیم ولی به هر ترتیب بود این سنت را زنده نگه می‌داشتیم.

 

شب یلدا كنار همسرم هستم
فرزندانم سال‌هاست در خارج از كشور به سر می‌برند و من و همسرم شب یلدا را در كنار هم می‌گذرانیم و سعی می‌كنیم در محفل كوچك‌مان سنت‌های این شب را زنده نگه داریم. امسال نیز شب یلدا را در كنار همسرم خواهم گذراند.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , شب یلدا بازیگران

 

 


شهره سلطانی
شب حرمت‌ها
شهره سلطانی امسال شب یلدای ویژه و رنگین‌تری دارد. این بازیگر محبوب كشورمان پس از سپری كردن یک دوره سخت بیماری و به دست آوردن سلامتش شب یلدای امسال را با شكرانه سلامت و شادی مضاعف خواهد گذراند.

 

شب‌های یلدای دوره كودكی‌ام را فراموش نمی‌كنم
شب یلدا بلندترین شب سال است و وقت بیشتری به ما برای شب‌نشینی و دور هم جمع شدن می‌دهد. من شب‌های یلدای دوران كودكی‌ام را فراموش نمی‌كنم چراكه بسیار پرشور برگزار می‌شد. به یاد دارم تا حد مرگ آجیل می‌خوردم (می خندد) و از دیدن هندوانه و انار دان شده و بودن در كنار بچه‌های فامیل به وجد می‌آمدم.

 

شب یلدا آیین بسیار زیبایی است كه خوشبختانه نسل به نسل به ما منتقل شده و من معتقدم خود مردم این رسم را تا به‌حال زنده نگه داشته‌اند. ما از خانواده‌ها و قدیمی‌های فامیل این رسوم را یاد گرفته‌ایم. اگر آنها به این رسوم علاقه نداشتند قطعا ما نیز با این آداب آشنا نمی‌شدیم و شب یلدا هم مانند بسیاری از آیین‌های‌مان تنها در كتاب‌ها می‌ماند و از یاد می‌رفت.

 

شب یلدا به نوعی حرمت گذاشتن به بزرگ‌تر‌هاست. من شخصا به‌خاطر حرمت به مادرم و علاقه‌ای كه به ایشان دارم شب‌های یلدا به منزل ایشان می‌روم. خواهر و برادرهایم و سایر اعضای فامیل نیز به منزل ایشان می‌آیند و این آیین كهن را پاس می‌داریم و شب را كنار هم می‌گذرانیم. این رسم برای مادربزرگم مهم بوده و برای مادرم نیز اهمیتی ویژه دارد و به این شكل برای من و خواهر و برادرانم هم این شب، شبی مهم و با ارزش است. من فرزندی ندارم اما امیدوارم بتوانم اهمیت این شب را به فرزندان خواهر و برادرانم نیز بیاموزم و آنها نیز این عشق را به نسل‌های بعدی منتقل كنند.

 

آجیل، انار و ماه
نماد‌های شب یلدا بی‌نهایت زیبا و جذابند. انار را بسیار دوست دارم و آجیل را هم از بچگی خیلی دوست داشتم اما تصویر شب یلدا در ذهن من با ماه شكل می‌گیرد و من این شب همیشه به آسمان و ماه نگاه می‌كنم.

 

در دوران بچگی شب‌های یلدا به‌خاطر جنب و جوش و بازی با بچه‌های فامیل زود خوابم می‌برد ولی الان كه می‌توانم بیدار بمانم تا جایی كه بتوانم از تنقلات و میوه‌های مخصوص شب یلدا می‌خورم (می خندد) آخه آدم حیفش می‌آید این میوه‌های رنگین و آجیل و شیرینی‌ها در سفره بمانند و فقط یكی از آنها را بخورد (می‌خندد).

 

شب یلدای رنگین‌تر و زیباتر با به دست آوردن سلامت
امسال برای من شب یلدا بسیار دلنشین‌تر، رنگین‌تر و زیباتر است چراكه پس از یك بیماری سخت خدا را شكرسلامتم را به دست آورده‌ام. در این شب برای همه مردم سرزمینم آرزوی تندرستی و سلامت دارم. در مدت بیماری‌ام دوستان، آشنایان و مردم با من تماس گرفتند و برایم آرزوی سلامت كردند و آنقدر به من لطف داشتند كه مرا شرمنده كردند و با پیام‌های محبت‌آمیزشان انرژی فوق‌العاده‌ای به من دادند.

 

بی شك این دعاها و این نیات خیر در بهبود و سلامت من موثر بوده است. از همه دوستان و آشنایان و مردم عزیزی كه به من در این مدت لطف داشتند تشكر می‌كنم و می‌خواهم تشكری ویژه داشته باشم از خانواده‌ام و همسرم كه در مدت آن بیماری سخت همواره در كنارم بودند و لحظه‌ای مرا تنها نگذاشتند و مانند پرستاری دلسوز از من مراقبت كردند. شب‌های زیادی بود كه همسرم بالای سر من بیدار می‌نشست چون دكتر این احتمال را داده بود به‌خاطر تورم در خواب خفه شوم. او قرص‌ها و داروهای مرا مرتب و سر وقت به من می‌داد و از هیچ محبتی در این مدت دریغ نكرد.

 

شب یلدا در خانه مادرم خواهیم بود
 امسال نیز مانند سال‌های گذشته شب یلدا را در منزل مادرم و در كنار سایر اعضای خانواده خواهم گذراند. این شب و شب چهارشنبه سوری و دیگر آیین‌های ایرانی برای مادرم خیلی مهم هستند و ما نیز سعی می‌كنیم حتما این روزها و شب‌های ویژه را در كنار او باشیم.
اخبار فرهنگی - مجله ایده آل،برترین ها

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------