آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

پوشاک در ایران ۳۰ درصد گران‌تر از همسایگان/ قیمت پوشاک دو برابر شد



قیمت پوشاک در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
عضو هیات مدیره انجمن نساجی در حالی خبر از افزایش قیمت مواد اولیه صنعت نساجی در سال ۱۴۰۰ داد که معتقد است از آنجا که مواد اولیه گران‌تر و دشوارتر به دست تولیدکنندگان می‌رسد، تاثیر خود را مستقیم بر پوشاک و سایر محصولات صنعت نساجی می‌گذارد.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در مورد دلیل گرانی پوشاک در سال ۱۴۰۰ می‌گوید: قیمت مواد اولیه در ایران بسیار بالاست و در حال حاضر در کشور‌هایی مثل ترکیه که هزینه زندگی، انرژی و حقوق بالاتر از ایران بیشتر است ارزان‌تر از کشور ماست.

 

مجید نامی ادامه داد: گرانی مواد اولیه در کشور باعث افزایش ۳۰ درصدی قیمت پوشاک نسبت به کشور‌های همسایه شده و به همین دلیل پوشاک ایرانی غیرقابل رقابت با پوشاک خارجی است.

 

دلایل افزایش قیمت پوشاک در ۱۴۰۰

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه بیشتر مواد اولیه پوشاک وارداتی است، گفت: هزینه‌های سربار و گرانی مواد اولیه ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت محصول نهایی را بالا می‌برد.

 

نامی افزود: افزایش شدید قیمت مواد اولیه و دستمزد و بیمه تامین اجتماعی در کنار افزایش تورم، تولیدکننده پوشاک را مجبور می‌کند قیمت‌ها را افزایش دهد.

 

بحران تامین مواد اولیه صنعت پوشاک

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: هرچند قیمت محصولات هر برندی در حوزه پوشاک با توجه به کیفیت و خدماتی که به مشتری می‌دهد متفاوت است؛ ولی امسال حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت را در صنعت پوشاک شاهد بودیم.

 

نامی ادامه داد: مشکل بسیار بزرگ تولیدکنندگان پوشاک در حال حاضر تامین مواد اولیه مرغوب، باکیفیت و متنوع است، زیرا به واسطه تحریم کالا، مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات با قیمت بالایی به دست تولیدکنندگان می‌رسد و به همین دلیل پوشاک ایرانی بسیار گران تمام می‌شود.

 

گرانی مواد اولیه نساجی، پوشاک را گران کرد

عضو هیات مدیره انجمن نساجی نیز گفت: گرانی مواد اولیه نساجی، افزایش ۴۰ درصدی مزد، انرژی و مواد اولیه تاثیر خود را بر بازار گذاشته و پوشاک را به عنوان یکی از صنایع پایین دستی نساجی گران کرده است.

 

حسن نیل‌فروش‌زاده ادامه داد: افزایش قیمت نساجی روی مواد اولیه پوشاک باعث گرانی ۲۵ تا ۳۰ درصدی این محصولات در سال ۱۴۰۰ شده است.

 

کالای ایرانی همیشه گران‌تر از خارجی است

عضو هیات مدیره انجمن نساجی با بیان اینکه مواد اولیه صنعت نساجی؛ چه داخلی و چه خارجی گران به دست تولیدکنندگان می‌رسد، گفت: مواد اولیه داخلی ازجمله مواد پتروشیمی که از طریق بورس کالا به تولیدکنندگان عرضه می‌شود ازآنجا که عرضه آن‌ها بسیار کمتر از تقاضاست در بورس رقابت می‌شود و این رقابت باعث گرانی ۵۰ تا ۷۰ درصدی مواد اولیه خواهد شد.

 

نیل‌فروش‌زاده با بیان اینکه با جلوگیری از صادرات مواد پتروشیمی جلوی گرانی بیش از پیش این مواد گرفته شد، گفت: هرچند جلوی گرانی بیشتر گرفته شد؛ اما همچنان مواد اولیه صنایع ازجمله نساجی گران‌تر از محصول جهانی است و به همین دلیل قیمت تمام شده محصول ایرانی بالاتر از نمونه‌های خارجی است.

 

دلالان در دوبی و ترکیه مواد اولیه نساجی را به دست تولیدکنندگان می‌رسانند

عضو هیات مدیره انجمن نساجی ادامه داد: معضل ما گرانی مواد اولیه است. در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تمام اقلام مواد اولیه گران‌تر از نرخ جهانی است.

 

نیل‌فروش‌زاده با بیان اینکه مواد اولیه داخلی نیز گران به دست تولیدکننده می‌رسد، گفت: ما به دلیل تحریم قادر نیستیم مواد اولیه را مستقیم خریداری کنیم؛ بنابراین مواد اولیه وارداتی با واسطه وارد می‌شود. واسطه‌ها هر کدام در دوبی و ترکیه سود اضافه‌ای می‌گیرند تا بتوانند کالای ما را به دلیل تحریم به ما بدهند.

 

قاچاقچیان در کمین بازار پوشاک

عضو هیات مدیره انجمن نساجی گفت: مواد اولیه چه وارداتی و چه داخلی ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر از جهان به دست ما می‌رسد. ما اگر با کالای چینی نمی‌توانیم رقابت کنیم به دلیل قیمت هاست. این در حالی است که با کیفیت و دیگر آیتم‌ها می‌توانیم رقابت کنیم.

 

نیل‌فروش‌زاده افزود: نگرانی ما این است که، چون قیمت کالای نهایی بالاتر از حد نرمال است برای واردکنندگان و قاچاقچیان انگیزه ایجاد می‌کند و واردات رسمی و قاچاق افزایش یابد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------