آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

نماینده مجلس: مانع اصلی پیشرفت اقتصادی کشور «ارز ۴۲۰۰ تومانی» است



محمد باقری بنابی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه تخصیص ارز ترجیحی زمینه ساز ایجاد تورم در کشور شده است، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی مانع اصلی پیشرفت اقتصادی شد به گونه ای که امروزه بسیاری از تولیدکنندگان کالاهای اساسی متضرر شده و دیگر نمی‌توانند با هیچ کشوری رقابت کنند.

محمد باقری بنابی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با راه دانا، درباره ارز ترجیحی و حذف آن، اظهار کرد: ارز ترجیحی در اواخر دهه ۹۰ مشکلات فراوانی را برای اقتصاد کشور رقم زد و در سایه تخصیص آن، فساد در کشور به طرز معناداری افزایش یافت.

 

ارز ترجیحی زمینه ساز ایجاد تورم در کشور شد

وی افزود: متاسفانه تجربه نشان داد که تخصیص ارز ترجیحی زمینه ساز ایجاد تورم در کشور شده است؛ چرا که در مواردی تخصیص داده شد که نیاز چندانی به آن وجود نداشت، به عنوان مثال در حوزه تخصیص ارز در نهاد‌ه‌ها و گندم بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

 

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه مردم متضرر اصلی ارز ترجیحی هستند، گفت: متاسفانه طرح ارز ترجیحی که در روزگاری قرار بود، کمک حال مردم باشد، این روزها فشار مضاعفی را به آن‌ها وارد کرده است؛ بگونه‌ای که علاوه بر هدررفت منابع ارزی کشور، شاهد گرانی و افزایش قیمت افسار گسیخته در بازار هستیم.

 

ارز ۴۲۰۰ تومانی مانع اصلی پیشرفت اقتصادی شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد آثار منفی ارز ۴۲۰۰ تومانی، بیان کرد: ارز ترجیحی نه تنها کمک حال مردم نبود، بلکه سختی بسیاری را به آنها تحمیل کرد. از این رو دولت در نظر دارد که برای بهتر شدن شرایط مردم به سراغ انجام کارهای بزرگ برود مانند اینکه سرانه درآمد مردم را بالا ببرد که این مهم در سایه حذف ارز ترجیحی محقق خواهد شد.

 

باقری بنابی با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی سدی در برابر پیشرفت اقتصادی در شده است، گفت: به طور کلی ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها نتوانست رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد، بلکه مانع اصلی پیشرفت اقتصادی شد به گونه ای که امروزه بسیاری از تولیدکنندگان کالاهای اساسی متضرر شده و دیگر نمی‌توانند با هیچ کشوری رقابت کنند.

 

وی حذف ارز ترجیحی را عاملی برای توسعه اقتصادی دانست و متذکر شد: باید هرچه سریع‌تر ارز ترجیحی تعیین تکلیف شود، هرچند به نظر می‌رسد که دولت در نظر دارد به زودی این ارز را حذف کند.

 

 

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز به کار جدی دارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی نیازمند تدوین قانون و ایجاد راهکار است، گفت: نمی‌توان به یکباره ارز ترجیحی را حذف کرد، بلکه پس از تدوین قوانین لازم نیز باید تخصیص ارز ترجیحی برای برخی از کالاهای اساسی وجود داشته باشد و ارکان مختلف بازار را نیز برای این موضوع آماده کرد؛ بنابراین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز به کار جدی دارد.

 

باقری بنابی در مورد راهکاری برای حذف ارز ترجیحی و جلوگیری از گرانی یکباره کالاها، گفت: به نظر می‌رسد که دولت تصمیم دارد در قالب کارت اعتباری و افزایش یارانه نقدی این سیاست را تا حد زیادی جبران کند، هرچند تجربه نشان می‌دهد که این سیاست نمی‌تواند به طور کامل نگرانی مردم را برطرف کند.

 

 

افزایش نقدینگی یکی از معایب افزایش یارانه است

وی ادامه داد: افزایش نقدینگی یکی از معایب افزایش یارانه و تخصیص کارت اعتباری است. اگر ما بتوانیم این مابه تفاوت به دست آمده را به گونه استفاده کنیم که موجب افزایش هرچه بیشتر درآمد مردم و در نهایت بالا رفتن سرانه درآمد مردم شود، به یقین آثار منفی آن به طرز معناداری کاهش خواهد یافت.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان بیان کرد: ارائه خدمات رایگان و یا با هزینه کمتر در حوزه بهداشت درمان و یا خدماتی که مردم برای پرداخت هزینه‌های آن با مشکل جدی مواجه هستند، می‌تواند راهکار دیگری برای جایگزینی ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد؛ چراکه اگر ما بتوانیم این نوع خدمات را تقویت کنیم، سود و منفعت آن شامل تمام افراد جامعه خواهد شد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------