آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: موافق ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستیم/ ادامه این روند به اقتصاد خسارت وارد می‌کند



مسعود خوانساری،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فروش ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود گفت: ارز ترجیحی علاوه بر اینکه سبب فساد، رانت و قاچاق می‌شود اثرات اقتصادی نامطلوبی در بودجه دارد.

به گزارش تسنیم، مسعود خوانساری ظهر امروز در همایش ملی خرما در بوشهر با بیان اینکه امسال سال سختی در عرصه اقتصاد قلمداد می‌شود اظهار داشت: رشد اقتصادی به شدت پایین و تورم افزایشی و 2 رقمی و بالای 50 درصد است و این در درحالی است که از میان 196 کشور زیر 10 کشور از جمله ایران تورم آنان 2 رقمی است

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تورم سبب ضعیف شدن اقتصاد کشور شده است گفت: باید راهکار اساسی در کاهش تورم، اصلاح سیاست‌های اقتصادی و تقویت اقتصاد در جنبه‌های گوناگون ارائه و عملیاتی شود.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته 7 میلیارد دلار صادرات خرما ثبت شده است افزود: انتظار می‌رود امسال صادرات خرما نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد.

 

خوانساری پرداخت یارانه در بخش‌های مختلف را سبب تضعیف اقتصاد و خسارت به چرخه تولید و اقتصاد دانست و بیان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم 7 هزار تومان است درحالی که آرد حاصل از این گندم به قیمت 600 تومان عرضه و برای هر کیلوگرم گندم 6400 تومان یارانه پرداخت می‌شود.

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، قیمت تمام شده برق را نزدیک 2 هزار تومان دانست و افزود: برق به قیمت 200 تا 300 تومان فروخته می‌شود این مهم در اقتصاد دوام ندارد و اقتصاد متلاشی می‌کند باید برای حل آن راهکار تدوین شود.

 

وی ارز 4200 تومان را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: فروش ارز 4200 تومانی باید حذف شود چراکه مضرات پرداخت ارز ترجیحی علاوه بر اینکه سبب فساد، رانت و قاچاق می‌شود اثرات اقتصادی نامطلوبی در بودجه دارد.  

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه باید حذف ارز 4200 تومانی در دستور کار مجلس قرار بگیرد تصریح کرد: نمایندگان مجلس نباید ارز 4200 تومانی را تصویب کنند چون به اقتصاد کشور خسارت وارد می‌کند.

 

وی با بیان اینکه 9 میلیون تن خرما در جهان سالانه تولید می‌شود اضافه کرد: سهم ایران از این میزان 1.2 میلیون تن است و 15 درصد آن صادر می‌شود که جایگاه خوبی است.

 

خوانساری تولید راندمان خرما را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در هر هکتار در جهان 6.5 تن خرما تولید می‌شود که این میزان در کشور 5.8 تن است.

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزایش راندمان تولید، ارتقا کیفیت بسته‌بندی و فرآوری خرما و افزایش گونه‌های تولید خرما را از موارد مهم در عرصه رونق تولید و صادرات دانست.

 

مجلس از ایجاد سازمان خرما حمایت می‌کند

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم با اعلام آمادگی در حمایت از محصول خرما در قالب مصوبه‌ مجلس تصریح کرد:در این زمینه از ایجاد سازمان خرما حمایت می‌شود.

 

سید نظام‌الدین موسوی با بیان اینکه ایران در تولید و صادرات خرما دارای رتبه نخست در دنیا است افزود: اکنون 15 تولید جهانی خرما مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی با اشاره به وجود 9 استان در تولید خرما خاطر نشان کرد: خرما یک غذای کامل و استراتژیک محسوب می‌شود و استان بوشهر در تولید خرما و صادرات نقش مهم و ممتاز دارد.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تورم، تحریم، ارز، سیاست‌ها و قوانین نادرست از جمله مسائل و مشکلات فراروی مجلس است گفت: مجوزهای بی‌قاعده دست و پای کسب و کارها را بسته است و در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان این مهم مشهود است که بخش خصوصی باید در حوزه خرما و سایر محصول درگیر این مسئله راه و مسیر را باز کند.

 

موسوی با بیان اینکه ایران با توجه به  داشتن قابلیت و مزیت نسبی خرما هنوز نتوانسته برندسازی کند تصریح کرد: تنبل کردن بخش خصوصی و بازرگانی یکی از مشکلات اقتصاد و دولت محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره اینکه مصرف خرما از حالت سنتی باید خارج شود گفت: 70 درصد مصرف خرما داخلی است و باید جذابیت برای این محصول ایجاد شود تا مصرف این محصول افزایش یابد.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی باتأکید بر توجه به برند سازی محصول خرما بیان کرد: باید بررسی کرد که چرا برای گسترش تجارت و ایجاد برندهای جدید خرما تلاش لازم صورت نمی‌گیرد.

 

موسوی با بیان اینکه برای خرما برند و تولید فرآورده‌های جدید‌ متناسب با نیاز بازارهای بین‌المللی انجام نشده است افزود: اتاق بازرگانی حمایت‌ها از جمله برگزاری همایش بین المللی خرما انجام داده ولی در زمینه برندسازی و حمایت از محصول ایرانی نیاز است تلاش جدی‌تر انجام شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------