افزایش بی‌سابقه نرخ بهره در آمریکا/ روند بازارها چه تغییری می‌کند؟



نرخ بهره آمریکا،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
ساعاتی پیش بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد برای کنترل تورم نرخ بهره را ۰/۵ درصد افزایش داده است. این اولین طی ۲۲ سال گذشته است که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را به این میزان تغییر داده است. اما تغییر نرخ بهره چه اثری بر بازارها می‌گذارد؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس فدرال رزرو آمریکا علاوه بر افزایش نرخ بهره، از برنامه کاهش پایه پولی هم خبر داد. این دو اقدام به این معناست که آمریکا می‌خواهد برای کنترل نرخ تورم، سیاست‌های انقباضی در پیش بگیرد.

 

تلاش دولت آمریکا در جهت کاهش تورم است. چراکه در چند ماه گذشته، نرخ تورم آمریکا به سطح بی‌سابقه ۴۰ سال اخیر رسیده است.

 

اما این دو اقدام، تنها گام‌های آمریکا برای کاهش نرخ تورم نیست. بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده که از ماه آینده میلادی گام‌های دیگری برای کاهش تورم، در دستور کار دارد.

 

براساس قواعد کلاسیک تنظیم بازار، بانک‌های مرکزی کشورها در دوره‌هایی که نرخ تورم بالا می‌رود، با افزایش نرخ بهره سعی در کنترل نرخ تورم دارند و در زمانی که اقتصاد دچار رکود است معمولا با کاهش نرخ بهره سعی در ایجاد رونق اقتصادی می‌کنند.

 

تاثیر کاهش نرخ بهره بر بازارها

اما سوال دیگری که وجود دارد این است که افزایش نرخ بهره آمریکا چه اثری بر بازارها می‌گذارد؟ کاهش نرخ بهره آمریکا به معنای در پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی و ایجاد رکود اقتصادی است. بر این اساس این خبر می‌تواند بر بازارهای طلا و ارز دیجیتال تاثیر منفی بگذارد.

 

روند نزولی قیمت جهانی طلا از صبح امروز آغاز شد. بهای جهانی طلا، امروز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه کاهش پیدا کرد و به ۱۸۶۳ دلار و ۸۰ سنت رسید. کاهش قیمت طلا در حالی رخ داده که قیمت طلا در اواخر روز گذشته اندکی افزایش پیدا کرده بود. اما بازار در انتظار اعلام نرخ بهره بود و به همین دلیل بازار طلا چند ساعت قبل از اعلام نرخ بهره فدرال رزرو، به افزایش این نرخ واکنش نزولی نشان داد.

 

رویترز هم اعلام کرد دو عامل امروز باعث کاهش قیمت طلای جهانی شد، یکی انتظارات نسبت به تصمیم بانک مرکزی امریکا برای بالا بردن نرخ بهرهو دیگری رشد نرخ بهره اوراق۱۰ ساله دولتی وزارت خزانه‌داری آمریکا.

 

حالا باید منتظر ماند و دید تاثیر این تصمیم بر قیمت جهانی طلا چقدر است و چه تاثیری بر بازار ایران می‌گذارد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------