میلگرد چیست و چه کاربردی در ساخت و ساز دارد؟



میلگرد حرارتی, نحوه ساخت میلگرد, وزن مخصوص میلگرد

کاربرد میلگرد در صنعت ساخت و ساز

 

آشنایی با انواع، مشخصات و کاربرد میلگرد 

میلگرد یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است. این محصول را برای بالا بردن استحکام ستون های بتنی و برای جلوگیری از شکست و ترک خوردگی در بتن به کار می برند. این میله ها در اندازه ها و بر اساس مواد مختلفی ساخته و پرداخته می شوند

میلگرد چیست؟

میلگرد که مخفف "میله تقویت کننده" است، میله ای فلزی است که برای کمک به افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می شود. در نتیجه به سازه های بتنی کمک می کند تا در برابر بارهای کششی، خمشی، پیچشی و برشی مقاومت کنند. از آنجایی که این نقطه ضعف بتن است، میلگرد سازه های بتنی را تقویت می کند که در غیر این صورت تحت این نیروها از هم می پاشند.

 

میلگرد معمولاً در سازه های بتنی قابل مشاهده نیست زیرا معمولاً درون سازه بتنی مدفون می شود. تقریباً همیشه از فولاد ساخته می شود زیرا فولاد مانند بتن دارای خواص انبساط حرارتی است که مسائل مربوط به تغییر دما را کاهش می دهد. میلگرد معمولاً صاف نیست، برای جلوگیری از لغزش در ساختار بتنی دنده دار ساخته می شود.

 

میلگرد چگونه ساخته می شود؟

میلگرد را می توان به روش های مختلفی تولید کرد. از جمله روش های مرسوم برای ساخت این محصول در کشور ما روش نورد گرم، روش نورد سرد، روش ترمکس و در نهایت روش میکرو آلیاژی است. قصد داریم در ادامه این روش ها را برای شما توضیح دهیم. 

 

روش نورد گرم

شمش های فولادی برای تغییر شکل پیداکردن نیاز به نرم شدن دارند. روش نورد گرم یک روش برای نرم کردن و در نهایت تغییر شکل دادن به فولاد است. در این روش شمش فولادی به کوره وارد شده و پس از رسیدن به دمای معینی نرم می شود. پس از نرم شدن فولاد از بین غلتک ها عبور داده می شود و به مقطع و قطر مورد نظر می رسد. 

 

آخرین مرحله وارد کردن فولاد آماده به خروجی هاست. خروجی ها سایز مورد نظر را به میلگرد می دهند. برای تولید میلگرد آجدار پس از خروج به مرحله آج زنی برده می شود و در نهایت وارد مرحله خنک سازی می شود. 

 

روش نورد سرد

در این روش شمش فولادی وارد کوره می شود و پس از حرارت دیدن و نرم شدگی به سمت غلتک ها حرکت داده می شود تا قطر و مقطع مورد نیاز را پیدا کند. تا اینجا تولید میلگرد شبیه به روش نوردگرم بود اما از این جا به بعد کمی متفاوت می شود. در ادامه و پس از رسیدن به قطر مورد نظر فولاد را سرد سازی کرده و مجددا وارد مرحله نورد می کنند. در این مرحله از غلتک های بیشتری برای تولید میلگرد استفاده می شود. در مرحله دوم نورد سرد فولاد دیگر نرم نمی شود. 

 

میلگرد ساده, عکس میلگرد, میلگرد چیست

میلگرد برای افزایش مقامت بتن است

 

روش ترمکس

روش ترمکس یکی از کم هزینه ترین روش های تولید میلگرد است. در این روش فولاد حرارت دیده را بلافاصله پس از خروج از کوره با آب و روغن خنک سازی می کنند. با این خنک سازی تنها سطح بیرونی فولاد خنک شده و مغز آن هنوز دارای حرارت بالایی است که به مرور حرارت را به بخش های بیرونی داده و باعث شکل پذیری بخش سخت بیرونی می شود. 

 

همان طور که می دانیم یکی از مواد اصلی تولید میلگرد کربن است. در روش ترمکس ما مقدار کمتری کربن برای ساخت محصول استفاده می کنیم. به جهت کربن کمتر و روش سردسازی فوری این نوع میلگرد مقاومت پایین تری نسبت به انواع دیگر داشته و چندان مناسب مناطق زلزله خیز نیست. 

 

روش میکرو آلیاژی

برای تولید این میلگرد به فولاد موادی مانند تیتانیوم، نیوبیوم و ماده وانادیوم را اضافه می کنند. اضافه کردن این مواد به شمش فولاد باعث بالاتر رفتن مقاومت نهایی میلگرد تولید شده می شود. میلگرد میکرو آلیاژی یکی از انعطاف پذیر ترین نوع میلگرد برای محافظت از سازه در برابر نیروهای کششی است؛ بنابراین برای مناطق زلزله خیز بیشترین کاربرد را دارد. 

 

انواع میلگرد 

در حالت کلی می توان میلگرد را به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد. ساده و آجدار. این تقسیم بندی براساس شکل ظاهری این محصول است که علاوه بر شکل ظاهری متفاوت کارایی متفاوتی هم دارند. 

 

میلگرد ساده 

میلگرد ساده بر روی بدنه هیچ آجی ندارد و کاملا یکدست و صیقلی است. تولید این نوع میلگرد ساده تر از نوع آجدار است چرا که مرحله آج زنی را نداشته و زودتر آماده می شود. میلگردهای ساده در ابعاد مختلفی تولید می شوند و هر کدام را برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می دهند.

 

میلگرد ساده اغلب مقاوت بالایی ندارد و به سادگی قابل خم شدن است؛ به همین دلیل در عملیات سنگین ساختمان سازی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

این میله فولادی معمولا برای کاربردهای سبک و غیر ساختمانی در قطرهای بسیار نازک ساخته می شود. از جمله می توان از آن به عنوان سیم خاردار، سیم بکسل، لحیم و مواردی از این دست استفاده کرد. میلگرد بدون آج را اغلب به شکل کلاف به فروش می رسانند. به میلگرد ساده A1 هم گفته می شود. 

 

میلگرد آجدار

این نوع میلگرد در قطرهای مختلفی برای عملیات سبک و سنگین ساختمان سازی تولید می شود. میلگرد آجدار همان طور که از نامش پیداست بر روی بدنه خود آج هایی دارد که مقاومت آن را بسیار بالاتر برده و داخل بتن به خوبی محکم می شود. 

 

میلگرد آجدار به سه نوع تقسیم بندی می شود که از لحاظ شکل آج هایی که بر روی بدنه دارد و همچنین میزان مقاوت به سه نوع A2، A3 و A4 تقسیم بندی می شوند. بالارفتن عدد به معنای بالا رفتن مقاومت است یعنی A2  در مقایسه با A3  و A3 در مقایسه با A4 مقاومت بالاتری دارند. 

 

 کاربردهای میلگرد, وزن میلگرد, نرخ میلگرد

میلگرد در دو نوع آجدار و ساده تولید می شود

 

اصلی ترین کاربرد میلگرد چیست؟

در حالت کلی از این محصول برای بالا بردن مقاومت ساختمان و بنا استفاده می کنند. بتن یک ماده بسیار مقاوم و محکم است که برای ساخت ستون ها و پی بنا از آن استفاده می شود. با این وجود بتن به تنهایی نمی تواند مقاومت یک بنا را تضمین کند. به ویژه اینکه احتمال ترک خوردن و حتی شکستگی آن در برابر نیروی کششی و رانشی بسیار بالا است. 

 

میلگرد برای از بین بردن این ضعف ها تولید شد. با توجه به میزان بتنی که مورد استفاده قرار می گیرد از میلگرد آجدار مناسب و با تعداد مورد نیاز استفاده می شود تا مقاومت بتن بالا برود. میلگردها قبل از بتن ریزی در پی بنا کار گذاشته می شوند و سپس در عملیات بتن ریزی داخل بتن به خوبی محکم می شوند. 

 

میلگرد آجدار به خوبی داخل بتن محکم شده و به جهت آجهایی که دارد از داخل آن لیز نمی خورد و خارج نمی شود. با توجه به مطالب ذکر شده متوجه شدیم که نبود میلگرد در عملیات ساختمان سازی تا چه حد می تواند مقاومت یک سازه را تحت تاثیر قرار دهد. استفاده از این میله های فولادی در عملیات های عمرانی مناطق زلزله خیز بسیار ضروری است، زیرا بتن به تنهایی نمی تواند در مقابل نیروی کششی مقاومت کند. 

 

عکس میلگرد, میلگرد چیست, میلگرد

میلگرد ساده کاملا صاف و یکدست است

 

استفاده از میلگرد چه مزایایی دارد؟

همان طور که گفتیم این میله های فولادی نقش مهمی را در عملیات ساخت و ساز بر عهده دارند. اگر از آن ها استفاده نشود مقاومت بنا با مشکلات جدی مواجه می شود. در ادامه قصد داریم به دو مزیت اصلی استفاده از این محصول اشاره کنیم.

• اولین مزیت استفاده از این محصول بالا بردن قدرت بتن در برابر نیروهای کششی و جلوگیری از فروپاشی سازه ها است. 

• میلگرد در مصرف بتن صرفه جویی می کند و بخش مهمی از وظیفه بتن در محکم سازی بنا را بر عهده می گیرد؛ بنابرین هزینه نهایی عملیات نیز کاهش خواهد یافت.

 

میلگرد از چه موادی ساخته می شود؟

برای ساخت این میله های فولادی مهم از مواد مختلفی استفاده می کنند. هر کدام از این مواد به محصول کارکرد متفاوتی می دهند. در ادامه انواع مختلف میلگرد را بر اساس مواد و کاربرد آن ها بررسی کرده ایم. 

1. اولین و پرکاربردترین نوع آن فولاد کربنی است. این نوع میلگرد ستون فقرات بتن کاری است و در اکثر بتن ریزی ها مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول علاوه بر مقاومت بالا بسیار مقرون به صرفه است.

 

2. دومین نوع GFRP پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه است که به عنوان جایگزین میله های فولاد کربنی به بازار آمدند. این نوع میلگرد از لحاظ استحکام کششی بسیار قوی تر از نوع قبلی است.

 

3. نوع سوم میلگردهای گالوانیزه هستند. این نوع در برابر اثرات خوردگی به خوبی مقاومت میکنند؛ بنابراین در محیط هایی که ممکن است فولاد دچار خوردگی شود مورد استفاده قرار می گیرند. برای ساخت این محصول روی را با روش های مختلفی بر روی فولاد قرار می دهند.

 

4. نوع چهارم میلگردهای فولادی ضد زنگ هستند. از این محصول در محیط هایی خورنده که روی به جهت اثرات گالوانیزه شدن قابل استفاده نیست به جای نوع قبلی استفاده می شود. این نوع میلگرد نسبت به نوع گالوانیزه قیمت بالاتری دارد به همین جهت اغلب در مواقع ضرروی به کار می رود. 

 

5. نوع دیگر میلگردهایی با روکش اپوکسی هستند که در محیط های خورنده از فولاد محافظت می کنند. این محصول علاوه بر اقتصادی بودن بسیار مدرن هم هست. 

 

عکس میلگرد, میلگرد چیست, میلگرد

میلگرد فولاد کربنی سنتی ترین نوع میلگرد 

 

عوامل موثر بر قیمت میلگرد در بازار

میلگرد یک محصول فولادی است و پایه اصلی تولید این محصول فولاد است؛ بنابراین یکی از مهم ترین عواملی که در قیمت این محصول تاثیر گذار است نوسانات قیمت فولاد در بازارهای جهانی است. با توجه به اینکه در سال های اخیر قیمت فولاد چند برابر شده همین امر منجر به بالاتر رفتن قیمت میلگرد هم شده است. 

 

به جز قیمت فولاد باید بر نوسانات قیمت ارز و دلار هم توجه کرد. با بالاتر رفتن قیمت دلار قیمت فولاد نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. همچنین هزینه حمل و جابه جایی محصول از کارخانه های تولید کننده به محل ساخت و ساز نیز در قیمت نهایی محصول اثر گذار خواهد بود. برای کاهش هزینه های حمل و نقل بهتر است خریداران میلگرد مصرفی و مورد نیاز خود را از کارخانه های نزدیک به محل پروژه ساختمانی خریداری کنند. 

 

به علاوه با توجه به مواد مصرفی، کاربردها و میزان مقاومت این محصول قیمت های متفاوتی برای آن متصور است. بعضی از انواع این محصول مانند نوع ضد زنگ قیمت بالاتری دارند و معمولا در مواقع ضروری و خاصی استفاده می شوند. بعضی از آن ها که مواد مصرفی ارزان تری دارند قیمت نهایی کمتری هم در بازار دارند. با توجه به ابعاد و قطر نیز میلگردها در قیمت های مختلفی به فروش می رسند. 

 

میلگرد در چه سایزهایی تولید می شود؟

این محصول در سایزهای مختلفی تولید می شود. هر سایز برای مصرف خاصی کاربرد دارد. هرچه سایز محصول بیشتر باشد برای مصارف سنگین تر و ساخت و سازهای بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد. میلگردهایی با سایز کمتر اغلب برای مصارف کوچک صنعتی مانند جوش کاری، لحیم کاری و ... مورد استفاده قرار می گیرد. سایزهای قطور میلگرد نیز برای مصارف ساختمان سازی مانند اسکلت بنا و ستون ها استفاده می شود. به طور متوسط کمترین سایز برای این محصول 8 میلی متر و بیشترین سایز آن 50 میلی متر است.

 

نحوه ساخت میلگرد, وزن مخصوص میلگرد, میلگرد ساده

میلگرد در سایزهای مختلفی تولید می شود

 

کلام پایانی 

در صنعت ساخت و ساز از مصالح فولادی به وفور استفاده می شود بعضی از این مصالح عبارت اند از: ستون های فولادی، اسکلت فولادی بنا، قاب های درب و پنجره و ... یکی از مصالح پر کاربرد در این صنعت میلگرد است که نقش اصلی آن افزایش مقاومت بتن در برابر نیروی کششی است. بتن به جهت ماهیت ثابت خود نمی تواند به خوبی در برابر نیروهای کششی مقاومت کند؛ به همین جهت به همراه میلگرد در ساختمان بنا استفاده می شود تا استحکام بنا تضمین شود.  

 

 گرد آوری: بخش دانش کسب و کار بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024