سلام بازارها به توافق



با رصد سه شاخص مهم بازار در معاملات ابتدایی هفته، می‌توان امیدواری به شکل‌گیری توافق را در آرایش شاخص‌ها مشاهده کرد. روز گذشته، دلار در معاملات بازار آزاد در ابتدای کانال ۲۹هزار تومان ایستاد و حتی معاملات دلار توافقی بیش از هزار تومان پایین‌تر از نرخ بازار گزارش شد. مطابق بررسی‌ها، در یک هفته ۳/ ۵ درصد از ارزش دلار کاسته شده است. قیمت سکه طرح جدید نیز در معاملات روز گذشته به ۱۳میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسید که نسبت به هفته قبل، به میزان ۲/ ۱۰درصد کاهش یافت.

 

در روز شنبه بازار سهام شاهد ریزش بسیاری از نماگرهای بورس و فرابورس بود. در این روز شاخص کل به میزان ۸۷/ ۰درصد افت داشت و در ادامه ریزش روزهای قبل به محدوده یک‌میلیون و ۴۳۸هزار واحدی رسید. هرچند که هنوز مقامات سیاسی به شکل رسمی، خبری درخصوص فرجام مذاکرات اعلام نکرده‌اند، اما انتظارات کنونی بازار به نوعی شکل گرفته است که شانس حصول یک توافق را محتمل‌تر از توقف یا شکست مذاکرات تلقی می‌کنند.

 

 ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

فشار فروش برجامی دلار در نخستین روز هفته قدرت‌نمایی کرد. در اتفاقی غیر‌منتظره نرخ دلار در نخستین معاملات بازار روز شنبه حدود 650 تومان کاهش یافت. به عقیده بسیاری از کارشناسان رفتار بازار در روز‌های اخیر حاوی سیگنال‌های قوی و مثبت از آینده نشست‌های هسته‌ای وین است. همچنین این افراد بر این باورند که با اعلام خبر رسمی انعقاد قرارداد احتمالی بازار ارز شاهد ریزش‌های چشمگیر دیگری نیز در نرخ دلار غیر‌رسمی خواهد بود.

 

از دیگر اخبار قابل توجه بازار ارز در روز‌های اخیر می‌توان به صورت پذیرفتن عمده معاملات توافقی دلار در سطوح قیمتی کانال 27 هزار تومانی اشاره کرد.در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات روز گذشته با حدود 800 تومان کاهش نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم 29 هزار تومان رسید.  دیروز شنبه 29 مرداد قیمت دلار در معاملات غیررسمی بازار تهران دچار شوک کاهشی نسبتا شدیدی شد. با پایان افزایشی معاملات ارزی در هفته گذشته و نزدیک شدن مجدد نرخ دلار به مرز 2 کانال 29 و 30 هزار تومانی انتظار می‌رفت که در شروع هفته جدید نیز قیمت ارز مذکور تحرکات چشم‌گیری از خود به نمایش نگذارد و تا زمان انتشار اخبار جریان‌ساز جدید در سطوح قیمتی این 2 کانال نوسان کند. اما با شروع کاهشی معاملات دلار در بازار کشور همسایه‌(افغانستان-هرات) فعالان ارزی آماده مشاهده نوسانات چشمگیر در نرخ دلار تهران شدند.

 

هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات صبح روز شنبه با کاهش قیمت قابل توجه 650 تومانی نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته در رقم 29 هزار و 150 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. طبق بررسی‌های به‌عمل آمده از روند قیمت این ارز در معاملات روز گذشته، تحرکات کاهشی تا جایی ادامه یافت که بعضی از معاملات نقدی فروش دلار در محدوده قیمت 28 هزار و 900 تا 29 هزار تومان نیز صورت پذیرفت. فعالان بازار ارز ضمن اشاره به تلاش‌های سه‌گانه نرخ دلار جهت خروج از کانال 30 هزار تومانی طی معاملات ارزی هفته گذشته بر این باورند که حمله دلار به سمت مقاومت 29 هزار تومانی بسیار قوی‌تر از قبل صورت گرفته و این امر می‌تواند حاوی سیگنال حائز اهمیتی در زمینه آینده نشست‌های سیاسی-هسته‌ای باشد. در این میان روز گذشته کارشناسان ارزی بازار تهران در 2 جبهه متفاوت اقدام به سناریو‌سازی از آینده نرخ دلار کردند.

 

عده‌ای از این افراد با تاکید بر کاهش قیمت‌های صورت گرفته بر اساس احتمالات و سیگنال‌های غیررسمی معتقدند که در صورت انتشار خبر قطعی توافق، ریزش‌های شدید‌تری صورت خواهد گرفت. اما در جبهه مقابل برخی دیگر از کارشناسان بر این ‌باورند که کاهش قیمت‌های مورد انتظار از نرخ دلار پس از توافق احتمالی در حال صو‌رت پذیرفتن است و اصطلاحا پیش‌خور شده است. در نتیجه بعد از حصول توافق احتمالی پتانسیل کاهش نرخ ارز شدید وجود ندارد. روز گذشته با کاهش قیمت دلار در معاملات آزاد قیمت هر قطعه سکه طلا نیز حدود 610 هزار تومان کاهش یافت و به رقم 13 میلیون و 100 هزار تومان رسید.

 

 دنياي اقتصاد 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------