آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چشم‌انداز کاهش رشد اقتصاد ایران با رصد بانک جهانی

درحالی که دولت سیزدهم ماه‌هاست روی رشد بالای اقتصای در دو سال تازه سپری شده نسبت به سال‌های پیش از آن افتخار می‌کند، بانک…

شوخی با بورس



  بورس,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

در حالی که بازار سرمایه به شدت از نبود نقدینگی رنج می‌برد و روزانه شاهد خروج میلیاردها تومان پول حقیقی از این بازار هستیم، مسوولان سازمان بورس از واریز ۵۰۰ میلیارد تومان پول به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داده‌اند! 

 

این در حالی است که تنها طی معاملات روز گذشته، ۴۲۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است! مدت‌هاست کارشناسان بازار سرمایه نسبت به تعمیق رکود بازار هشدار می‌دهند، اما به نظر می‌رسد مسوولان سازمان بورس نه‌تنها تلاشی برای اقناع دولت در راستای شفافیت بخشیدن به فضای اقتصادی نمی‌کنند بلکه همچنان در تلاشند تا کوچک‌ترین و کم اثرترین رخدادها را به عنوان دستاوردهایی موثر در فضای رسانه‌ای بازتاب دهند.

 

به نحوی که اکنون خبر واریز قسط ۵۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به حساب صندوق تثبیت بازار تبدیل به خبر نخست رسانه سازمان بورس شده است! فردین آقابزرگی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» با ناچیز خواندن رقم واریزی این دست از اقدامات را در چارچوب حمایت‌ها و سیاست‌های دستوری قرار داده و تاکید می‌کند که نگاه دستوری، به بورس نیز رخنه کرده است.روز گذشته مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس خبر داد براساس پیگیری‌های انجام شده، صندوق توسعه ملی مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود. امیرمهدی صبایی با اشاره به زمان واریزی شهریورماه صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به ایرنا گفته بود که براساس مذاکرات انجام شده قرار بر این بوده است تا پایان روز یکشنبه رقمی معادل ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.

 

به گفته او با انجام این واریزی در مجموع مبلغی حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط صندوق توسعه ملی نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه سرمایه‌گذاری شده است. صبایی همچنین تاکید کرده است که پیگیری‌های سازمان بورس برای انجام واریزی رقم تکلیف شده همچنان ادامه دارد و «با توجه به نوسان‌های اخیر بازار سرمایه، صندوق تثبیت بازار سرمایه با اتکا به این نقدینگی به انجام ماموریت خود در حمایت از بازار می‌پردازد.» نکته پایانی که مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس بر آن تاکید کرده بسیار حائز اهمیت است. این اظهارات سوالات زیادی را در ذهن بازیگران بازار سرمایه ایجاد می‌کند به ویژه اینکه آیا از دیدگاه مدیران سازمان بورس، واریز قطره‌چکانی پول از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه آن هم با رقم‌های بسیار پایین (در مقایسه با ارزش بازار) اساسا می‌تواند مشکلات فعلی بازار را حل و فصل کند و آن را از رکود فزاینده این روزها نجات دهد؟

 

انحراف مسیر منابع

فردین آقابزرگی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» بر بی‌اثر بودن این دست از اقدامات بر روند بازار تاکید می‌کند. او می‌گوید: «اگر بخواهیم به صورت نمادین نشان دهیم که از بازار حمایت می‌کنیم، این اقدام در ذات خود نکته خوبی است اما از لحاظ مقایسه اعداد و ارقام، ۵۰۰ میلیارد تومان یعنی پولی که در یک ساعت معاملاتی بازار گردش می‌کند!» او عنوان می‌کند: «معمولا بازارگردانانی که دستوری عمل می‌کنند- مانند صندوق تثبیت یا صندوق توسعه بازار- پول‌ها را از کارگزارها گرفته‌اند و به بهانه اینکه این پول‌ها باید به شکل سپرده باشد و بلافاصله در صورت مراجعه، قابلیت بازپرداخت داشته باشد آن را در بانک سپرده کرده‌اند که عملکرد ۱۲ ماهه صندوق‌ها همین امر را نشان می‌دهد.»

 

دستور حرکت بورس خلاف جهت طبیعی

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید می‌کند: «موضوع اساسی، صورت مساله و نگرانی اصلی بازار همین موضوع دستوری نگاه کردن به اقتصاد است. من فکر می‌کنم در هیچ جای دنیا به صورت دستوری حمایتی از بازارهای مالی صورت نمی‌گیرد‌؛ به خصوص مواقعی که متغیرهای کلان، حکم بر تضعیف اقتصاد و تضعیف بازار سرمایه می‌کنند!» آقابزرگی عنوان می‌کند: «به عبارت دیگر وقتی عملا نرخ بهره را تحت تاثیر مثبت قرار می‌دهند، چطور انتظار دارند که با تزریق منابع، یک‌سری سهام را جمع کنند تا بازار واکنش متناسب با این تصمیم را نشان ندهد؟ این یک روند طبیعی است که بازار طی می‌کند! اما از یک طرف فشاری را وارد می‌کنند و از طرف دیگر می‌خواهند پول خرج کنند که آن فشار خنثی شود!» او تاکید می‌کند: « اگر بخواهیم به این شکل نگاه کنیم این یک کار بی‌دلیل و بیهوده برای بازار است.»

 

مدیریت دستوری بازار سرمایه

آقابزرگی در ادامه به بررسی دلایل مختلف ایجاد وضعیت فعلی پرداخته و می‌گوید: «یکی از دلایل عمده شرایط کنونی، همین یک سویه نگاه کردن دولت به بازار سرمایه و اتاق‌های فکری است که از ۱۸ سال قبل و از قانون بازار اوراق بهادار قبلی، کماکان به صورت دولتی دارند نگاه می‌کنند.» این تحلیلگر بازار سرمایه می‌افزاید: «چه در مورد انتشار اوراق و چه در مورد پذیرش شرکت‌هایی که مدنظر دولت است مثل استقلال و پرسپولیس و سایر موارد دیکته شده، نگاه‌ها به همین منوال است.» او تاکید می‌کند: «دستور تنها در خارج از بورس رخ نمی‌دهد بلکه کنترل دستوری در بورس هم حاکم شده است. یعنی تزریق منابع در جهتی ادامه دارد که خلاف اثر عواملی است که باعث شده بازار به این سطح و وضعیت برسد! با این حال اما می‌خواهند با وجه نقدی مانندی ۵۰۰ میلیارد تومان که به طور طبیعی ارزشی کمتر از یک ساعت معاملاتی را دارد، بازار تغییر مسیر دهد!» آقابزرگی تاکید می‌کند: «هر چند شاید نمایش این اقدام در وضعیت فعلی بد نباشد، اما مطمئن هستم اثر خاصی در بازار نخواهد داشت!»

 

 جهان صنعت  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------