آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

قیمت‌ها؛ تنها مسافر «قطار پیشرفت»!



 ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

 به گزارش توسعه  ایرانی؛ حالا همه وعده‌های دولت بر زمین مانده است و دلار و سکه و خودرو و مسکن و دیگر کالاها بدون توجه به توجیهات و توضیحات مقامات دولت سیزدهم سوار بر «قطار پیشرفت» در حال پیشروی هستند!  دیروز روند تغییر قیمت دلار دستخوش تغییری جدی شد به‌طوری که بهای ارز ساعت به ساعت بالا رفت و وضعیت به گونه‌ای شد که برای ساعاتی بازار بزرگ موبایل علاءالدین تعطیل شد و از سوی دیگر فروشندگان طلا و سکه نیز دست از خرید و فروش کشیدند.

 

همزمان با افزایش شوکه‌کننده قیمت دلار که از حدود ۴۲ هزار و ۴۵۰ تا ۴۳ هزار و ۲۶۰ رسید، قیمت انواع گوشی آیفون ۱۳جهش ناگهانی پیدا کرد تا جایی که فروشندگان این تلفن‌های همراه ترجیح دادند کرکره مغازه‌های خود را پایین بکشند.

 

یکی از فروشندگان علاءالدین به زومیت گفت: «از صبح چهارشنبه که قیمت دلار زیاد شد، آیفون ۱۳ پرو مکس که تا دیروز قیمت حدود ۸۰ تا ۸۲ میلیون داشت به ۱۰۰ میلیون تومان رسید. در این شرایط هیچ مشتری سراغ چنین گوشی نمی‌آید. این در حالی است که این نوسان قیمت دلار چند روزی بود که باعث خوابیدن بازار گوشی‌های تلفن همراه به خصوص آیفون شده بود.»

 

او در ادامه اضافه کرد که ادامه چنین وضعیتی، بازار موبایل را به طور کامل تعطیل خواهد کرد.

 

 قیمت هر دلار دیروز در آستانه 44 هزار تومان ایستاد و بهای هر قطعه سکه نیز تا 20 میلیون و 800 هزار تومان پیشروی کرد . از سوی دیگر هر گرم طلای 18 عیار وارد کانال یک میلیون و 900 هزار تومان شد تا روشن شود مقامات دولت سیزدهم برنامه‌ای برای مهار بازار ارز ندارند و بازارها را به حال خود رها کرده‌اند. هنوز این اتفاقات رخ نداده بود که برخی مراجع نارضایتی خود را از این وضعیت اعلام کرده و خواستار تغییر این روند شدند. پیش از این آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: با توجه به افزایش درآمدهای دولت، مردم انتظار دارند که در سفره‌های خود آن را احساس کنند. در این قضایای اخیر بخشی از مشکلات متوجه برخی تصمیم‌گیری‌های غلط است که می‌بایست برنامه‌ریزی بهتری می‌شد.

 

دولت چه می‌گوید؟

رئیس‌کل بانک مرکزی که پیش از این مداوم تاکید می‌کرد که بانک مرکزی ذخایر کافی ارز در اختیار دارد و همواره وعده کاهش قیمت دلار را می‌داد دیروز بر این نکته تاکید کرد که دولت انگیزه‌ای برای افزایش قیمت دلار ندارد و عایدی دولت از محل عرضه دلار در سامانه نیما است.

 

نکته اینجاست که وی پیش از این همانند خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ماجرای افزایش نرخ ارز را با اعتراضات اخیر مرتبط دانسته بود.

 

 علی صالح‌آبادی در مورد نوسانات قیمت دلار در بازار سامانه نیما ثبات دارد، هم عرضه‌ها  و درآمد دولت خوب است بنابراین دولت هیچ انگیزه‌ای برای افزایش قیمت دلار ندارد و قطعا تکذیب می‌شود.

 

اعلام این بی‌انگیزگی در حالی صورت می‌گیرد که مهمترین تاجر ارز در ایران دولت است و نزدیک به 90 درصد ارز ایران در حیطه اختیارات دولتی قرار دارد.

 

به نظر می‌رسد صالح‌آبادی که سه ماهی فرصت از دولت گرفته تا مشکلات را سامان دهد، برنامه‌ای برای کاهش نرخ ارز ندارد.

 

 دیروز در بازار ارز چه گذشت؟

اسکناس آمریکایی دیروز در تهران نه تنها وارد کانال جدید شد بلکه از اولین مرز مقاومتی هم عبور کرد. معامله‌گران باور دارند در صورتی که نرخ دلار در مرز جدید مورد حمایت قرار بگیرد احتمالا در مراحل بعدی به سمت نیمه کانال هم خیز بردارد .

 

از نگاه معامله‌گران سیگنال‌های افزایشی نرخ حواله درهم و کانال‌شکنی قیمت دلار در بازارهای مجاور ایران باعث شده نرخ  دلار در تهران بالا برود.

 

گفته می‌شود دیروز قیمت درهم امارات وارد کانال جدید شده است. نرخ برابری درهم به دلار بالاتر از قیمت نقدی به دست آمد و همین امر بر سطح انتظارات افزوده است.

 

قیمت دلار در بازار ارز هرات هم دیروز در مقایسه با دو روز قبل تقریبا یک هزار و 800 تومان بالاتر معامله شد. بازار ارز سلیمانیه هم دیروز جهش بیش از 1 هزار تومانی را ثبت کرد.

 

کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین و معکوس شدن موضع غرب درباره میزان همکاری تهران را باید اولین محرک رشد دلار دانست.

 

 البته رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سفر گروسی و سایر مسئولان آژانس به ایران و روند گفت‌وگوها و مذاکرات گفت: تمایلی نشان داده شده، قرار است هماهنگی بعد از تعطیلات ژانویه انجام شود. از نگاه معامله‌گران این سفر اگر اتفاق بیافتد تا حدودی هیجانات ارزی کنترل خواهد شد.

 

از سوی دیگر معامله‌گران یکی از دلایل صعودی شدن نرخ دلار را ناشی از افزایش سطح انتظارات تورمی و در نتیجه تمایل افراد به حفظ ارزش دارایی‌های خود می‌دانند. البته کارشناسان دلایل سیاسی و اقتصادی متعددی برای علت افزایش نرخ دلار نام می‌برند.

 

خودرو و مسکن می‌تازند

 در روزهای اخیر بهای خودرو و مسکن نیز دستخوش افزایشی قابل توجه شده است. نرخ خودروها روندی افزایشی و بسیار مشهود را تجربه کرده به طوری که برخی خودروها بین 10 تا 30 میلیون تومان تنها در یک روز گران شده‌اند؛ اما وزیر صنعت، معدن و تجارت که پیش از تصدی این پشت مدعی دلارزدایی از خودرو بود، حالا می‌گوید نرخ ارز از پنج کانال بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد.

 

فاطمی‌امین با برشمردن دلایل متعدد تاثیرگذاری افزایش قیمت دلار بر قیمت‌های بازار، علت این امر را تلاش مردم برای حفظ ارزش پول خود با خرید کالاهایی که این ارزش را حفظ کنند، اعلام کرد.

 

 وی در پاسخ به پرسشی درباره علت افزایش قیمت خودرو، اظهار کرد: بحث خودرو خیلی شیرین است و هر خبرنگاری که می‌بینیم درباره‌اش می‌پرسد؛ اگر بخواهم در این زمینه توضیح دقیقی بدهم شاید در این فرصت خیلی امکان‌پذیر نباشد، اما آنچه که می‌توانم بگویم این است که در شش‌ماه آینده حداقل 800 هزار تا یک میلیون خودرو به بازار عرضه می‌شود که بخشی از آن وارداتی و بخشی تولید داخل است و می‌تواند جلو خیلی از التهابات را بگیرد. 

 

این وضعیت در بازار مسکن نیز به چشم می‌خورد. قیمت فایل‌های مسکن در روزهای اخیر در فضای مجازی نیز دستخوش تغییر شده است. فروشندگان در هفته‌های گذشته دست از خرید و فروش کشیده‌اند و در انتظار روشن شدن وضعیت هستند.

 

به نظر می‌رسد دوره عبور دولت سیزدهم از شعارهای بزرگ فرا رسیده است. حالا مردمی که روز به روز سفره‌هایشان کوچک‌تر می‌شود باید آب رفتن سرمایه‌هایشان را سریع‌تر از گذشته نظاره‌گر باشند. 

 

**حالا همه وعده‌های دولت بر زمین مانده است و دلار و سکه و خودرو و مسکن و دیگر کالاها بدون توجه به توجیهات و توضیحات مقامات دولت سیزدهم سوار بر «قطار پیشرفت» در حال پیشروی هستند! 

 

** به نظر می‌رسد دوره عبور دولت سیزدهم از شعارهای بزرگ فرا‌رسیده است. حالا مردمی که روز به روز سفره‌هایشان کوچک‌تر می‌شود باید آب رفتن سرمایه‌هایشان را سریع‌تر از گذشته نظاره‌گر باشند

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------