آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

نابسامانی توزیع روغن موتور در بازار/ میانگین قیمت برنج ایرانی به ۱۱۰ هزار تومان رسید



قیمت کالاهای اساسی ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
بررسی قیمت کالاهای اساسی در اول تیرماه نسبت به خرداد نشان می‌دهد که کره پاستوریزه، سیمان خاکستری و شیر استریل پاکتی پرچرب در صدر افزایش قیمت در یک ماه قرار دارند، میانگین قیمت برنج ایرانی به ۱۱۰ هزار تومان رسیده و بازار روغن موتور هم شاهد نابسامانی است. 

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پر مصرف بازار کشور منتهی به ۳۰ فروردین ماه که از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان منتشر شده، قیمت تخم مرغ، گوشت گوسفند، گوسفند و گوساله زنده، روغن مایع، پرتقال، سیب زمینی، گوجه فرنگی و آب بسته بندی تقریبا نسبت به ماه قبل از آن تغییری نکرده است.

 

۱۹ کالا بین یک تا ۱۰ درصد گران شد

اما در این زمان قیمت مرغ تازه، گوشت گوساله، شیر خام، پنیر، قند و شکر، چای، روغن نیمه جامد، برنج هندی، ماکارونی، نخود، لپه، عدس، موز، سیب، پیاز، خرما، مقاطع فولادی، پودر شوینده و دستمال کاغذی بین یک تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

 

بر این اساس میانگین کشوری قیمت هر کیلو گوشت مرغ تازه و گوساله با ۹ و چهار درصد افزایش نسبت به ماه قبل به حدود ۵۲ هزار و ۴۰۰ و ۱۸۷ هزار تومان و هر لیتر شیر خام و همچنین پنیر پاستوریزه ۴۰۰ گرمی هر کدام با هشت درصد افزایش به ۱۲ هزار و ۷۰۰ و ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.  

 

در مدت یاد شده هر کیلو برنج هندی، روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی و ماکارونی ۵۰۰ گرمی نیز هفت، پنج و چهار درصد گران شده و در تیر امسال به قیمت ۳۶ هزار و ۸۰۰، ۳۶۰ هزار و ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شده است.

 

همچنین قیمت انواع چای ۵۰۰ گرمی با دو و چهار درصد افزایش به حدود ۱۴۷ و ۱۴۲ هزار تومان و قند و شکر بسته بندی با دو درصد افزایش به ۳۴ و ۲۶ هزار تومان رسیده است. در بین انواع حبوبات نیز در تیر امسال، قیمت هر کیلو نخود با سه درصد، عدس با شش درصد و لپه با پنج درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ترتیب به حدود ۵۰، ۵۵ و ۵۳ هزار تومان رسیده است. قیمت پیاز هم در مدت یاد شده هشت درصد افزایش داشته و قیمت آن به نزدیک ۱۰ هزار تومان رسیده است. قیمت موز، انواع سیب و خرما هم در یک ماه گذشته سه، هفت و شش درصد افزایش داشته است.

 

میانگین قیمت برنج ایرانی در تیر؛ ۱۱۰ هزار تومان!

در این میان قیمت شیر کم چرب و پر چرب، کره، برنج ایرانی، برنج پاکستانی، لوبیا چیتی، رب گوجه فرنگی، سیمان، گچ، انواع تایر، انواع روغن موتور، کاغذ نسبت به ماه قبل، بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.  

 

بر این اساس قیمت هر کیلو برنج ایرانی طارم و هاشمی با ۱۶ و ۲۱ درصد افزایش نسبت به خرداد به ۱۱۱ و ۱۰۹ هزار تومان و قیمت برنج پاکستانی با ۱۳ درصد افزایش به ۴۰ هزار تومان رسیده است.

 

همچنین قیمت هر لیتر شیر کم چرب و پرچرب و کره ۱۰۰ گرمی به ترتیب ۱۲، ۳۵ و ۵۲ درصد نسبت به قبل، یعنی خرداد، افزایش یافته و به حدود ۱۹، ۲۳ و ۲۱ هزار تومان رسیده است.

 

قیمت رب گوجه ۸۰۰ گرمی و هر کیلو لوبیا چیتی نیز باافزایش ۱۱ و  ۱۷ درصدی قیمت در تیر ماه به ۳۷ هزار و ۷۰۰ و ۶۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

 

نابسامانی در بازار روغن موتور

یکی از نکات این گزارش وضعیت بازار روغن موتور است که بر اساس آن اکثر واحدهای صنفی تعویض روغنی امکان خرید مستقیم از تولیدکنندگان و عوامل توزیع را ندارند و از ابتدای سال تاکنون عرضه روغن موتور توسط شرکت‌های تولیدی و پخش کاهش داشته و در برخی موارد کاملا متوقف بوده است. روغن موتورهای تولیدی بهران، ایرانول، سپاهان و پارس همگی در سطح عرضه با قیمت های بسیار بالاتر از قیمت مصوب درج شده روی بسته بندی کالا عرضه می‌شوند و دلیل آن نیز تهیه واحدهای صنفی از واسطه‌ها است. فروش اجباری سایر اقلام از قبیل شیشه شور و گریس در کنار روغن موتور توسط عاملین پخش شرکت ها نیز افزایش داشته است.

 

در نتیجه همین شرایط قیمت انواع روغن موتور هم در تیر ۲۳ تا ۳۰ درصد نسبت به خرداد افزایش یافته و به ۲۰۷ تا ۲۱۲ هزار تومان رسیده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------