آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

همتی: ایران و روسیه دلار و سوئیفت را دور می‌زنند



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,همتی
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مذاکره رئیسان جمهوری اسلامی ایران و روسیه گفت: ما به این سو حرکت می‌کنیم که سوئیف را دور زده و مبادلات از طریق پیام رسان‌های مالی و پول‌های ملی دو کشور انجام شود. 

عبدالناصر همتی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات رئیس جمهوری اسلامی ایران با مقامات روسیه و ترکیه، افزود: در مذاکرات رئیس جمهوری اسلامی ایران با مقامات روسیه و ترکیه، بحث اصلی این بود که دو کشور تلاش دارند تا از مبادله از طریق سوئیفت و دلار اجتناب کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: اکنون بخش قابل توجهی از مبادلات با روسیه و ترکیه از طریق پول ملی است. مبادلات با عراق نیز از طریق پول ملی انجام می‌شود.

 

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: این روندی که تحقق یافته را می‌توانیم توسعه دهیم.

 

 وی گفت: با توجه به اینکه ایران به تازگی عضو اتحادیه اوراسیا شده، در مذاکرات با رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد دادیم که امور تجاری و بانکی با ۶ کشور عضو اتحادیه اوراسیا را از طریق این سامانه مبادلات بانکی انجام دهیم که مورد تایید رئیس جمهوری روسیه قرار گرفت.

 

همتی اضافه کرد: شرایط جدیدی در همکاری‌های بانکی کشورهای منطقه در حال رخ دادن است که در صدد تقویت آن هستیم و به تدریج مبالات پول ملی از طریق پیام‌رسان‌های داخلی انجام شده و سوئیفت در آن نقشی نخواهد داشت.

 

وی گفت: اقدام دولت آمریکا در وضع تحریم و محدودیت‌ها موجب شده که دلار به تدریج از صحنه مبادلات مالی حدف شود.

 

رئیس کل بانک مرکزی درباره محدود شدن سقف سهامداری در بانک‌ها به 33 درصد گفت: بر اساس قانون، هیچ شخص حقیقی و حقوقی و وابستگان آنها نمی‌توانند در یک بانک بیشتر از 33 درصد سهم داشته باشند.

 

همتی با بیان اینکه این محدودیت قبلا 10 درصد بود، افزود: پشنهاد شده است که با تایید بانک مرکزی تا 20 درصد و دوباره با تایید بانک مرکزی با شرایطی بتوانند 33 درصد سهم بانک را در اختیار داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه طبق این دستورالعمل به مدت 6 ماه فرصت داده شده است که سهم مازاد خود را به فروش برسانند، اضافه کرد: در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی پس از گذشت 6 ماه، بیش از رقم تعیین شده سهام داشته باشند، 100 سود سهام مازاد به عنوان مالیات اخذ خواهد شد.

 

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین به ازای مازاد این سهام، به وزارت امور اقتصادی و دارایی نیابت داده می شود در مورد هیات مدیره در مجامع تصمیم‌گیری کند.

 

همتی خاطر نشان کرد: بنابراین عملا کسانی که بیش از 33 درصد سهم داشته باشند نه قدرتی در انتخاب هیات مدیره خواهند داشت و نه می‌توانند سود سهام را کسب ‌کنند.

 

وی درباره شمار اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده سهم بیش از 33 درصد، گفت: 6 ماه مهلت تعیین شده است تا این موضوع ارزیابی شود.

 

به اینستکس، امید و دلبستگی نداریم

 

رئیس کل بانک مرکزی درباره سفر رئیس جدید اینستکس به ایران گفت: برای اینستکس، اروپایی ها می‌آیند و می‌روند و ما نیز نهاد مشابه را در ایران راه اندازی کرده‌ایم اما کار مهمی هنوز درباره آن رخ نداده است.

 

همتی با بیان اینکه ما نیز به آن امید و دلبستگی نداریم، افزود: آنها پیشنهاد دادند که آن را اجرا کند که ما نیز برای اینکه نشان دهیم برای تجارت با همه کشورها از جمله اروپا آمادگی داریم آن را  قبول کردیم.

 

وی با خاطر نشان کردن اینکه تاکنون چیز خاصی از آن ندیدیم و فقط در حد مذاکره و صحبت است، اظهار داشت: بر روی اینکه در آینده چه رخ دهد حساب باز نمی‌کنیم، بنابراین همه برنامه‌های اقتصادی، بانکی و ارزی را بر اساس داشته‌ها و آنچه که در اختیار داریم، تدوین کرده‌ایم.

 

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اینستکس نیز به عنوان یک موضوع حاشیه‌ای در حال پیشرفت است که اگر به نتیجه برسد استفاده می‌کنیم و اگر به نتیجه نیز نرسید خیلی علاقه‌ای نداریم که فشار بیاوریم تا این موضوع، تحقق یابد.

 

وی درباره طرح فرانسوی‌ها درباره خط اعتباری گفت: خیلی درباره آن نمی‌شود صحبت کرد باید منتظر ماند، اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

 

همتی افزود: اروپایی‌ها همه این طرح‌ها را به اجازه دولت آمریکا منوط کرده‌اند، اگر دولت آمریکا بخواهد به اروپایی‌ها اجازه دهد که باید در چارچوبی باشد که رهبر معظم انقلاب دیروز به آن اشاره فرمودند، اگر در آن چارچوب نباشد بعید است که آنها بتوانند کاری کنند.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------