آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

چرا قیمت مسکن کاهشی شد؟



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,قیمت مسکن
کاهش قدرت خرید خریداران مصرفی، کاهش انتظارات تورمی در بازار مسکن، رخ‌دادهای اخیر منطقه و سوددهی بسیار بالای بازار بورس در چند ماه اخیر از جمله دلایلی است که کارشناسان در خصوص چرایی کاهش قیمت خانه از آن یاد می‌کنند. 

به گزارش روابط عمومی بانک مسکن، گزارش‌های رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی و دفتر اقتصاد مسکن درباره تحولات اخیر بازار نشان می‌دهد که بخش مسکن پس از تجربه یک دوره جهش قیمت که از اواخر سال ۹۶ آغاز و تقریبا تا اوایل سال جاری به طول انجامید، از نیمه تابستان امسال با یک چرخش وضعیت روبه رو شد.

 

 به این معنا که مطابق با آمارها، بازار مسکن در دو ماه پایانی فصل تابستان پس از آغاز ریزش حجم معاملات، با کاهش قیمت اسمی مواجه شد. براساس آمار ، تورم ماهانه مسکن در مردادماه معادل ۳درصد رشد منفی و در شهریور ماه حدود ۲ درصد رشد منفی را ثبت کرد.

 

کارشناسان و فعالان بازار مسکن در تشریح وضعیت ماه‌های اخیر بازار مسکن، چهار دلیل عمده را به عنوان عوامل کاهش قیمت مسکن معرفی کردند.

 

به گفته آنها دلیل نخست کاهش قیمت اسمی مسکن کاهش انتظارات تورمی در بازار است. سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی اشتیاق بالایی برای خرید ندارند زیرا انتظار تورمی نداشته و حتی با توجه به فضای روانی بازار، انتظار کاهش قیمت نیز دارند.

 

از دیدگاه آنها عامل دوم، عدم اطمینان نسبت به آینده است. رخ‌دادهای اخیر منطقه، اذهان مردم را نسبت به آینده نامطمئن کرده است. این عدم اطمینان و افزایش تنش‌ها، باعث شده است که بسیاری از افراد نسبت به آینده بازارهای سرمایه‌ای و به ویژه ملک که یک نوع سرمایه گذاری بلندمدت محسوب می‌شود و قابلیت نقدشوندگی در یک زمان کوتاه را ندارد، نامطمئن باشند.

 

کارشناسان سومین عامل را روند سایر بازارهای سرمایه‌ای همچون بورس در ماه‌های اخیر می‌دانند. به گفته آنها، سوددهی بسیار بالای بازار بورس در چند ماه اخیر باعث جذب سرمایه زیادی به این بازار شده است. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را به جای بازار ملک، وارد بازار بورس یا سپرده بانکی کنند که می‌تواند نرخ سوددهی بالاتری را (با توجه به عامل اول) نصیبشان کنند.

 

همچنین از دیدگاه کارشناسان، کاهش قدرت خرید خریداران مصرفی عامل مهم دیگری است که مانع از ورود آنها به بازار و در نتیجه کاهش حجم معاملات و کاهش قیمت اسمی مسکن شده است.

 

اگرچه سه عامل اول،همگی متوجه خریداران سرمایه‌ای بود، اما این عامل مستقیما به مصرف‌کنندگان باز می‌گردد. این دسته از خریداران به دلیل عدم افزایش سقف تسهیلات مسکن علی‌رغم افزایش شدید قیمت مسکن در سال گذشته، با کاهش شدید قدرت خرید مواجه شده‌اند که باعث خروج بسیاری از آن‌ها از بازار شده است.

 

کارشناسان و فعالان بازار مسکن با توجه به این چهار فاکتور، روند بازار در ماه‌های آتی را وابسته به مجموعه عوامل بیرونی بخش مسکن همچون وضعیت اقتصاد کلان، سایر بازارهای سرمایه‌ای، تحولات منطقه‌ای و ... و همچنین برخی عوامل درون بخشی همچون تغییر سقف افزایش تسهیلات خرید مسکن عنوان می‌کنند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------