آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

ترکیبات سرطان‌زا از بنزین تولیدی داخل حذف شدند



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,بنزین
بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ‌ترکیبات آروماتیک که سرطان‌زا شناخته می‌شوند به طور کامل از تمامی بنزین تولید کشور از یورو ۲ گرفته تا یورو ۵ حذف شده و به استاندارد یورو ۵ رسیده است. 

هر زمانی که آلودگی هوا در کلان شهرهای مختلف و به ویژه پایتخت کشور اتفاق می‌افتد، ‌موضوع ترکیبات بنزین و ناسالم بودن این ترکیبات به پیش کشیده شده و بنزین به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا معرفی می‌شود.

 

این در حالی است که آمارهای مختلف از وزارت نفت تا سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد که ترکیبات بنزین توزیعی در کلان شهرهای کشور استاندارد بوده و حتی ترکیبات گوگرد آن که باید حدود ۵۰ پی پی ام باشد،‌ در تهران ۲۹ پی پی ام است.

 

علاوه برترکیبات گوگرددار که برای خودرو و سلامت انسان می‌تواند مضر باشد، ‌ترکیبات الفینی موجود در بنزین نیز در تمام تولیدات بنزین کشور پایین آمده است.

 

اما بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران،‌ مهمترین فاکتور در اصلاح ترکیبات بنزین حذف ترکیبات آروماتیک از بنزین مانند بنزن است که علاوه بر آسیب به خودرو،‌ برای سلامتی نیز مضر بوده و سرطان‌زا است. از همین رو در فرآیند تولید بنزین در پالایشگاه‌ها، ‌ترکیبات آروماتیک در تمامی بنزین‌های تولیدی از بنزین یورو ۲ تا بنزین یور۵ در حد استاندارد بنزین یورو ۵ رسیده است.

 

از سوی دیگر اکنون ظرفیت تولید بنزین یورو ۵ در کشور ۵۵ میلیون لیتر در روز است که شامل ۴۵ میلیون لیتر در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۳ میلیون لیتر در پالایشگاه تبریز و ۷ میلیون لیتر در پالایشگاه تهران است.

 

این در شرایطی است که وزارت نفت موظف به توزیع بنزین یورو ۴ در ۸ کلانشهر کشور است اما در حال حاضر بنزین با استاندارد یورو ۴ و یور ۵ علاوه بر ۸ کلان شهر کشور، ‌در ۱۰ شهر دیگر مانند اراک،‌ خمین، ‌آبادان،‌ کرمان و ... نیز توزیع می‌شود و با این حساب تعداد شهرهایی که به بنزین با استاندارد یورو۴ و یورو ۵ دسترسی دارند به ۱۸ شهر در کشور رسیده است.

 

با این حال همچنان خودروسازان در تلاشند تا با ادعای اینکه وزارت نفت بنزین یورو ۵ تولید نمی‌کند تقصیر آلودگی را به جای خودروهای بی‌کیفیت بر گردن سوختی بیاندازند که از استانداردهای لازم برخوردار است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------