افزایش مقدار حقوق بیمه بیکاری در سال ۹۹ ، بیمه بیکاری کرونا



میزان مقرری بیمه ‌بیکاری نباید از حداقل دستمزد تعیین شده برای هر سال کمتر و از ۸۰ درصد متوسط مزد یا حقوق بیمه شده بیشتر باشد و حداقل مدت پرداخت ۶ ماه می باشد.

 

حداقل حقوق بیمه بیکاری در سال ۹۹

براساس قانون میزان مقرری بیمه ‌بیکاری نباید از حداقل دستمزد تعیین شده برای هر سال کمتر و از ۸۰ درصد متوسط مزد یا حقوق بیمه شده بیشتر باشد.

 

حداقل حقوق بیمه بیکاری کرونا در سال ۹۹

براساس اخبار اعلام شده برای کسانی امسال در اثر کرونا از کار بیکار شده اند حداقل حقوق بیمه بیکاری سال ۹۹ ، ۱/۸۰۰/۰۰۰ تومان یعنی ۲۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته می باشد.

 

کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که همزمان با شیوع کرونا کار خود را از دست داده اند حداقل تا سه ماه می توانند بیمه بیکاری دریافت کنند.

 

حداقل حقوق کارگران برای سال ۹۹ چقدر تعیین شده است؟

حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان تعیین شده است، همچنین حداقل دریافتی کارگر ۲ میلیون و ششصد و پنج هزار و ۴۲۷ تومان است.

 

طبق مصوبه شورای عالی کار میزان افزایش پایه حقوق در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ معادل ۲۱ درصد، حق اولاد ۲۱ درصد، پایه سنواتی ۱۵۰ درصد و کمک هزینه اقلام مصرفی(بن) ۱۱۰٫۵ درصد بوده است. با این افزایش‌ها حداقل مزد ماهانه به یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان، حق اولاد به ۱۸۳ هزار تومان، پایه سنواتی به ۱۷۵ هزار تومان و بن کارگری به ۴۰۰ هزار تومان رسیده و علاوه بر این‌ها ۱۰۰ هزار تومان نیز برای کمک هزینه مسکن کارگران در نظر گرفته شده که این رقم نسبت به سال ۹۸ افزایشی نداشته است.

 

بدین ترتیب حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر با دو فرزند در سال ۹۹ به دو میلیون و ۸۷۷ هزار تومان می‌رسد که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۲ درصد افزایش داشته است.

 

حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر با یک فرزند در سال ۹۹ به دو میلیون و ۶۹۳ هزار تومان می‌رسد که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۲٫۸ درصد افزایش داشته است.

 

حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر بدون فرزند در سال ۹۹ به دو میلیون و ۵۱۰ هزار تومان می‌رسد که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۳٫۸ درصد افزایش داشته است.

 

حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر با بعد خانوار ۳٫۳ نفر نیز به دو میلیون و ۷۴۹ هزار تومان می‌رسد که نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۲٫۵ درصد افزایش داشته است.

 

طبق اعلام مرکز آمار ایران آخرین نرخ تورم مربوط به سال ۹۸ معادل ۳۴٫۸ درصد بوده است.

 

هرچند میزان افزایش حداقل دریافتی ماهانه یک کارگر به میزان تورم اعلامی نبوده اما دریافتی ماهانه با احتساب دو ماه عیدی، پاداش و یک ماه سنوات حاکی از این است که کارگران دارای حداقل یکسال سابقه کار سه میلیون و ۱۳۸ هزار تومان، کارگران مجرد بدون سابقه کار دو میلیون و ۹۱۹ هزار تومان، کارگران متاهل با یک فرزند سه میلیون و ۱۴۸ هزار تومان و کارگران متاهل با دو فرزند سه میلیون و ۳۷۸ هزار تومان دریافتی خواهند داشت.

 

اگر دقیقا ۲ سال سابقه بیمه داشته باشد؛ مجرد باشد ۶ ماه و اگر متاهل باشد ۱۲ ماه مقرری دریافت خواهد کرد!

 

میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل (۵۵%) متوسط مزد یا حقوق سه ماه قبل از بیکاری بیمه شده می باشد. به مقرری افراد متاهل یا متکفل ، تا حداکثر (۴) نفر از افراد تحت تکفل به ازا هر یک از آنها به میزان (۱۰%) حداقل دستمزد افزوده خواهد شد. در هر حال مجموع دریافتی مقرری بگیر نباید از حداقل دستمزد، کمتر و از (۸۰%) متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد.

 

 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,حقوق بیمه بیکاری

 

جدول مدت دریافت بیمه بیکاری

الف- جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری اعم از دوره اجرای آزمایشی و یا دائمی آن برای مجردین حداکثر (۳۶) ماه و برای متأهلین یا متکفلین حداکثر (۵۰) ماه بر اساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه و به شرح جدول ذیل می باشد:

 

جدول سابقه پرداخت حق بیمه حداکثر مدت استفاده از مقرری جمعا با احتساب دوره های قبلی

 

سابقه پرداخت حق بیمه حداکثر مدت استفاده از مقرری جمعاً با احتساب دوره‌های قبلی

برای مجردین برای متأهلین یا متکفلین

از ۶ ماه لغایت ۲۴ماه ۶ ماه ۱۲ ماه

از ۲۵ ماه لغایت ۱۲۰ ماه ۱۲ماه ۱۸ ماه

از ۱۲۱ ماه لغایت ۱۸۰ ماه ۱۸ماه ۲۶ماه

از ۱۸۱ ماه لغایت ۲۴۰ماه ۲۶ماه ۳۶ماه

از ۲۴۱ماه به بالا ۳۶ ۵۰ماه

لازم به ذکر است افراد مسن مشمول قانون بیمه بیکاری که در هنگام وقوع بیکاری دارای ۵۵ سال سن و یا بیشتر باشند به استناد ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی این قانون در صورت عدم اشتغال تا رسیدن به سن بازنشستگی مقرری بیمه بیکاری آنان ادامه می یابد.

 

ب – میزان مقرری روزانه بیمه شده بیکار معادل (۵۵%) متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه شده می باشد . به مقرری افراد متاهل یا متکفل ، تا حداکثر ۴ نفر از افراد تحت تکفل به ازاء هر یک از آنها به میزان ( ۱۰% ) حداقل دستمزد افزوده خواهد شد . در هر حال مجموع دریافتی مقرری بگیر نباید از حداقل دستمزد کمتر و از (۸۰% ) متوسط مزد یا حقوق وی بیشتر باشد .

 

قوانین بیمه بیکاری برای سال ۹۹

در چه شرایطی بیمه شدگان بیکار، استحقاق دریافت بیمه بیکاری را دارند؟

 

حتما به صورت غیر ارادی بیکار شده باشد.

 

بازنشسته یا مستمری بگیر نباشد.

 

بیمه شده حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد قبل از بیکار شدن.

 

بیمه شدگانی که به دلیل حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی بیکار شدند نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند را دریافت خواهند کرد.

 

بیمه بیکاری کرونا

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه تلویزیونی اعلام کرده است که همه کسانی که براثر بیماری کرونا از کار بیکار شوند با تشخیص سازمان‌های مربوطه شان ظرفیت استفاده از قانون بیمه بیکاری را دارند و مشمول بهره مندی از ظرفیت‌های حمایتی سازمان و وزارتخانه مربوطه هستند.

 

بیمه بیکاری کرونا به چه کسانی تعلق می گیرد

براساس اظهارات وی، برای بیکاری مشاغلی مثل دست‌فروشان نیز مقرر شد حدود سه هزار میلیارد تومان سرمایه به منظور پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارائه تسهیلات به این افراد تخصیص یابد.

 

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: اگر این بیکاری ناشی از بیماری باشد یعنی فرد به این ویروس مبتلا شده باشد تامین اجتماعی پوشش حقوق برای دوران بیماری را باید پرداخت کند. اما اگر منجر به بیکاری شود بیکاری غیراداری محسوب می‌شود و باید بیمه بیکاری به این افراد داده شود.

 

خدایی با اشاره به این که مشکل اصلی در مشاغلی است که بیمه نیستند، عنوان کرد: مشکل ما بیمه بیکاری کارگران روز مزد و دست‌فروشان است که بیمه نیستند، دولت باید برنامه‌ای برای این افراد داشته باشد در خصوص بقیه موارد قانون تکلیف را مشخص کرده است و فقط باید به قانون عمل شود.

 

بیکاران ویروس کرونا برای ثبت نام بیمه بیکاری ۳۰ روز مهلت دارند

مطابق قانون بیمه بیکاری کارگرانی که به دلیل ابتلا به کرونا یا تعطیلی بنگاه می‎خواهند از بیمه بیکاری استفاده کنند، برای ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری ۳۰ روز مهلت دارند.

 

ثبت نام بیمه بیکاری سال ۹۹

به‌منظور رعایت مهلت قانونی بیمه بیکاری، کارگران مشمول می‌توانند با ورود به سامانه https://bimehbikari.mcls.gov.ir/ ثبت نام بیمه بیکاری به صورت غیر حضوری برای سال ۹۹ انجام دهند.

 

بیمه بیکاری کرونا به چه کسانی تعلق میگیرد؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه تلویزیونی اعلام کرده است که همه کسانی که براثر بیماری کرونا از کار بیکار شوند با تشخیص سازمان‌های مربوطه شان ظرفیت استفاده از قانون بیمه بیکاری را دارند و مشمول بهره‌مندی از ظرفیت‌های حمایتی سازمان و وزارتخانه مربوطه هستند.

 

بیمه بیکاری برای دست فروشان

براساس اظهارات وی، برای بیکاری مشاغلی مثل دست‌فروشان نیز مقرر شد حدود سه هزار میلیارد تومان سرمایه به منظور پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارائه تسهیلات به این افراد تخصیص یابد.

 

بیمه بیکاری برای افرادی که به صورت غیرارادی بیکار شده باشند، تعلق می‌گیرد.

وی افزود: اگر این بیکاری ناشی از بیماری باشد یعنی فرد به این ویروس مبتلا شده باشد تامین اجتماعی پوشش حقوق برای دوران بیماری را باید پرداخت کند. اما اگر منجر به بیکاری شود بیکاری غیراداری محسوب می‌شود و باید بیمه بیکاری به این افراد داده شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------