آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

تعیین تکلیف حق مسکن کارگران دوشنبه آینده/ معاون وزیر کار: بیمه خبرنگاران سخت و زیان آور است



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,حق مسکن کارگران
معاون روابط کار با بیان اینکه دوشنبه آینده حق مسکن کارگران در کمیسیون اقتصادی دولت تعیین تکلیف می شود گفت: حق مسکن کارگران بعد از انقلاب تنها ۵بار افزایش یافته است. حق مسکن چیزی نیست که هر ساله اضافه شود. 

به گزارش تسنیم ، حاتم شاکرمی،معاون روابط کار وزیرکار درباره بیمه سخت و زیان آور خبرنگاران گفت: خبرنگاری ماهیتش سخت و زیان آور است. خبرنگارانی که عنوان شغلی‌شان خبرنگاری است و کارفرمای مشخصی دارند مشکلی در سخت و زیان‌آوری ندارند ولی خبرنگارانی که از بیمه اختیاری یا مشاغل آزاد استفاده می‌کنند، مشکل دارند که در حال بررسی و حل مشکلات آنها هستیم.

 

شاکرمی همچنین در مورد پرداخت 4 درصد بیمه خبرنگاران مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: با توجه به اینکه قانون شغل خبرنگاری را سخت و زیان‌آور تلقی کرده، کارفرما برای خبرنگاران موظف است 4 درصد مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آوری را بپردازد و در این زمینه تفکیکی بین رسانه‌ها و خبرگزاری و روزنامه وجود ندارد. صفت شغل سخت و زیان‌آور باعث می‌شود کارفرما 4 درصد سخت و زیان‌آور را بپردازد.

 

*تعیین تکلیف حق مسکن کارگران دوشنبه آینده

وی درباره تصویب حق مسکن گفت: دوشنبه آینده آخرین جلسه بررسی حق مسکن کارگران در کمیسیون اقتصادی دولت است. امیدواریم بلافاصله در هیأت دولت تصویب شود.

 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این اینکه چرا شورای عالی کار اختیار تصویب مصوبه افزایش حق مسکن را ندارد گفت:به نظر من این یکی از مشکلات قانون کار است، البته مصوبات شورای کار همگی لازم الاجراست، فقط در حق مسکن است که قانون گفته است باید به تصویب دولت برسد، وگرنه موارد دیگر مانند حق خواربار، پایه سنوات کارگری و حداقل مزد کارگران همگی جز اختیارات شورای عالی کار است و فقط حق مسکن باید به پیشنهاد شورای عالی کار و تأیید دولت برسد. امیدواریم که در هفته آینده افزایش حق مسکن کارگران به تصویب دولت برسد. 

 

وی همچنین در مورد اینکه آیا حق مسکن کارگران برای چهار ماه گذشته از سال عطف بماسبق می‌شود یا نه، گفت: همگی اینها بستگی به نظر و تصویب دولت دارد.  حق مسکن کارگران چیزی نیست که هر سال تصویب شود. از ابتدای انقلاب تاکنون فقط 5بار حق مسکن کارگران افزایش یافته است و هیچ الزامی ندارد که حق مسکن کارگران هر ساله اضافه شود، بنابراین تصویب دولت در مورد افزایش حق مسکن کارگران با پیشنهاد شورای عالی کار بسیار مهم است. 

 

*مشکلات کارگران هفت تپه

وی همچنین در مورد مشکل کارگران هفت‌تپه و حقوق عقب‌افتاده آنها گفت: آنطور که مدیران هفت تپه می‌گویند، حساب‌های آنها توسط مقام قضایی بسته شده است، در این زمینه جلساتی برگزار کردیم و نمایندگان همه دستگاه‌های مرتبط با شرکت هفت تپه و همچنین معاون قوه قضائیه نیز حضور داشت و در آنجا دو تصمیم گرفته شد، یکی پرداخت حقوق معوق کارگران که دو سه ماه عقب مانده و قرار شد حقوق کارگران به روز شود. مسئله دوم، این بود که چون آینده گروه صنعتی هفت‌تپه شامل یک مجتمع بزرگ است، نیاز به طرح‌های توسعه دارد، قرار شد طرح‌های توسعه‌ای در این مجتمع به بهره‌برداری برسد و کارفرما تعهد کرده ظرف سه ماه آینده پنج واحد توسعه این مجتمع را راه‌اندازی کند.

 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در مورد مشکل کارگران هفت‌تپه گفت: بهانه‌ای که می‌آورند این است که می‌گویند حساب‌های شرکت مسدود شده است که در جلسه مشترک قرار شد با کمک دستگاه قضایی بخشی از حساب‌ها رفع مسدودی شود که البته این دراختیار مقام قضایی و قوه قضائیه است و این گونه نیست که مسبب اصلی مشکلات شرکت را به مقام قضایی ربط دهیم، بلکه کارفرما باید تعهدات خود را عمل می‌کرد.  امیدواریم با پرداخت حقوق کارگران در هفت‌تپه به تجمع کارگران خاتمه داده شود.

 

شاکرمی همچنین در مورد امکان برگشت کشت و صنعت هفت‌تپه به دولت گفت: این مسئله در صلاحیت سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد و وزارت کار هیچ نقشی در واگذاری واحدها ندارد و این هم یک خلأ قانون است که وقتی شرکت‌ها واگذار می‌شود، وزارت کار در جریان نیست، اما وقتی مشکلات کارگری ایجاد می‌شود، باید آن را برطرف کنیم. اگر در زمان واگذاری تصدی‌های دولتی به ویژه در زمینه صلاحیت حرفه‌ای متقاضی با وزارت کار هم مشورت شود، مشکلات کمتر خواهد شد. 

 

به گفته وی، امیدواریم با حفظ صلاحیت فنی و بنیه مالی متقاضیان، روند تولید و اشتغال در واحدهای واگذار شده ادامه پیدا کند. طبق جلسه‌ای که در مورد هفت‌تپه برگزار شد، مقرر شد تا 10 مردادماه با رفع مسدودی تعدادی از حساب‌های شرکت هفت‌تپه حقوق کارگران پرداخت شود که امیدواریم با همکاری دستگاه قضایی هر چه زودتر این مشکل حل شود. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------