آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

استقبال دیپلمه ها از طرح یارانه دستمزد/ بنگاهها دنبال مدرک دانشگاهی نیستند



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,
با اجرای طرح یارانه دستمزد بیش از ۶۷۰۰ فرصت شغلی از سال گذشته تاکنون در هشت استان محروم و کم برخوردار کشور ایجاد شده و آمارها نشان می دهد که ۵۳ درصد مشارکت کنندگان در این طرح، دارای مدرک دیپلم بودند و کارگاهها تمایل زیادی به جذب دانش آموختگان دانشگاهی نداشتند. 

به گزارش ایسنا، "طرح یارانه دستمزد" از جمله برنامه‌های مهم و اثرگذار دولت در حوزه اشتغال و یکی از سیاستهای فعال بازار کار است که به منظور ایجاد و حفظ اشتغال در استان‌های پر بیکار در دستور کار قرار گرفته است.

 

جامعه هدف این طرح را جوانان بیکار و جویای کار شغل اولی در مناطق محروم و کم برخوردار و بنگاههای اقتصادی رسمی و فعال در شهرستانهای کم برخوردار از اشتغال تشکیل می دهد.

 

کارشناسان معتقدند این طرح یک ابزار تشویقی برای جذب نیروی کار جدید توسط کارفرمایان بخش خصوصی و تعاونی در استانهای کم برخوردار است و با عملیاتی شدن آن نیاز به اشتغال بسیاری از جوانان و فارغ التحصیلان جویای کار برطرف می شود.

 

برابر اعلام معاونت اشتغال وزارت کار، ۱۷۱۴ واحد اقتصادی در این طرح مشارکت کردند و علیرغم بودجه اختصاص داده شده برای هدفگذاری ایجاد ۵۷۸۹ فرصت شغلی در استانهای هدف، به دلیل استقبال کارفرمایان ۶۷۵۲ فرصت شغلی در این استانها ایجاد شده است

 

همچنین بیشترین سهم تعهد اشتغال به استان کرمانشاه و کمترین سهم تعهد به استان ایلام تعلق داشته است.

 

در طرح پرداخت یارانه دستمزد، متوسط سرانه هر بنگاه در ارتباط با جذب نیروی کار شغل اولی ۴.۸ نیروی کار بوده که از این میان، استان لرستان با ۹.۷ نفر بیشترین سرانه و استان کردستان با ۲.۱ نفر کمترین سرانه را به خود اختصاص داده اند.

 

بررسی بازخورد اقتصادی طرح پرداخت یارانه دستمزد در استانهای منتخب نشان می دهد که بنگاههای بالای ۵۰ نفر کارکن در بخش صنعت و بنگاههای دارای ۱۰ تا ۴۹ نفر کارکن فعال در بخش خدمات بیشترین ظرفیت جذب نیرو را داشته اند؛، تعداد ۴۶۲ نفر از شغل اولی های جذب شده نیز سرپرست خانوار بودند که ۱۸ درصد از شاغلین شغل اولی را به خود اختصاص می دهند.

 

آنطور که عیسی منصوری- معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار - می گوید: مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه برای اجرای طرح پرداخت یارانه دستمزد اختصاص داده شده است که در فاز اول این طرح با تخصیص ۲۰ درصد مبلغ ابلاغی و معادل ۳۲۰.۸ میلیارد ریال در قالب کمکهای بلاعوض و فنی و اعتباری دولت برای برقراری یارانه دستمزد، ایجاد ۵۷۸ شغل جدید در ۸ استان کم برخوردار کشور طی سال ۹۸ برنامه ریزی شده بود اما به دلیل استقبال ذینفعان طرح، عملاً تعداد زیادی از بنگاههای خصوصی و تعاونی در این استانها از آن بهره مند شدند که به نظر می رسد انگیزه برای مشارکت در این طرح در سال ۱۳۹۹ نیز تداوم داشته باشد.

 

به گفته وی، بیش از نیمی از مشارکت کنندگان در طرح پرداخت یارانه دستمزد (۵۳ درصد) دارای مدرک دیپلم بودند که بیانگر گرایش کمتر کارگاههای اقتصادی به جذب دانش آموختگان مراکز دانشگاهی بوده است و آسیب شناسی این امر به طور حتم در سیاستگذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری طرح های فعال بازار کار مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.

 

یارانه دستمزد، وجهی است که دولت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل اولی زیر ۳۵ سال به کارفرما می پردازد و منابع این طرح از محل منابع پیش‌بینی شده اشتغال در قانون بودجه سنواتی، کمک‌های مردمی و منابع ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود.

 

سیاست‌های اشتغالی که وزارت کار به منظور گشایش اشتغال دنبال می‌کند، در جهت ارائه مشوق‌ها و تسهیل فرایندها برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در کشور است و ایجاد ۶۷۵۲ فرصت شغلی در استانهای هدف این طرح در عرض یکسال نشانگر میزان اثربخشی برنامه های وزارت کار در قالب سیاستهای فعال بازار کار است.

 

به اعتقاد کارشناسان دلیل کاهش تمایل بنگاهها و کارگاههای اقتصادی به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی، درک اهمیت مهارت آموزی و جذب و بکارگیری نیروهای ماهر و متخصص است.

 

به گزارش ایسنا، در حال حاضر طرح یارانه دستمزد در استانهای ایلام، کرمانشاه، کردستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد به اجرا در آمده و انتظار می رود سازمان برنامه و بودجه، منابع کافی برای اجرای فاز دوم این طرح در ۱۶ استان مرزی کشور را طی سال ۱۳۹۹ فراهم کند.  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------