آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

قیمت تخم مرغ در مغازه ها دو برابر نرخ مصوب!



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,قیمت تخم مرغ
بسیاری از مسئولان بر این باورند که بخش اعظم نهاده ها از بازار آزاد تامین می شود که با این وجود امکان کاهش قیمت تخم مرغ و تحقق وعده وزیر جهاد وجود ندارد.

 طی هفته های اخیر بازار گرانی کالاها داغ شده و قیمت اقلام اصلی سبد خانوار روند افزایشی به خودگرفته است که هریک از مسئولان دلایلی برای این گرانی ها مطرح می کنند.

 

در این میان قیمت تخم مرغ همانند سایر محصولات پروتئینی از قافله گرانی ها عقب نمانده است و در مغازه های سطح شهر به شانه ای بالای ۴۰ هزارتومان رسیده است که تلاش اخیر مسئولان برای کاهش قیمت ها بی نتیجه مانده است.

 

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود تامین بخش عمده نهاده های مورد نیاز از بازار آزاد، امکان عرضه تخم مرغ با نرخ مصوب وجود ندارد و به عبارت دیگر کاهش قیمت با وعده مسئولان اتفاق نمی افتد و با استمرار اشفتگی بازار نهاده ها، قیمت تخم مرغ بالاتر هم می رود.

 

طی روزهای اخیر مدیر عامل پشتیبانی امور دام از آغاز توزیع تخم مرغ با قیمت مصوب در کشور خبر داد و گفت: شرکت پشتیبانی امور دام و اتحادیه مرغ تخم گذار با همکاری یکدیگر مقرر شد که نسبت به توزیع گسترده تخم مرغ با قیمت مصوب در سازمان‌های میادین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کارخانجات و مصارف عمده تخم مرغ اقدام کنند.

 

با وجود اذعان‌مسئول پشتیبانی امور دام، قیمت تخم مرغ در فروشگاه ها همچنان بالاست که برای جزئیات بیشتر این گرانی ها و علت عدم توزیع تخم مرغ با نرخ مصوب به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم:

 

شکل‌های مختلف عرضه علت اصلی گرانی تخم مرغ در خرده فروشی

رضا ترکاشوند مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن، بازار تخم مرغ را متعادل دانست و گفت: در حال حاضر قیمت تخم مرغ درب مرغداری در محدوده نرخ مصوب است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

 

وی افزود: هم اکنون بخشی از نیاز مرغداران تخم‌گذار از طریق سامانه بازارگاه بارگذاری شده است که با استمرار روند توزیع نهاده، مرغداران مشکل خاصی در تامین نخواهند داشت.

 

این مقام مسئول قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار تومان اعلام کرد.

 

ترکاشوند با انتقاد از نوسان قیمت تخم مرغ در خرده فروشی‌ها بیان کرد: در میادین میوه و تره بار، تخم مرغ به شکل گسترده در حال عرضه است، اما در بازار خرده فروشی به سبب توزیع با شکل‌های مختلف اعم از شانه‌ای یا دانه ای، قیمت به ثبات نرسیده است.

 

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه اختلاف قیمت تخم مرغ از میادین تا بازار طبیعی است، گفت: با توجه به تامین نهاده از طریق سامانه بازارگاه، بازار تخم مرغ طی چند روز آینده به تعادل می‌رسد و مشکل خاصی را در بازار متصور نیستیم.

 

این مقام‌مسئول با اشاره به دلایل ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ بیان کرد: در حال حاضر صادرات به معنای واقعی متوقف نیست و تنها وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که صادرات بدون مجوز این وزارتخانه نباشد.

 

به گفته وی، طی ۲ هفته اخیر مجوزی برای صادرات انجام نشده است چرا که بازار داخل به سبب صدور مجوزهای بی رویه بدون هماهنگی دچار التهاباتی شده است و حال باید مذاکراتی را در این خصوص انجام دهیم تا توقف صادرات منجر به از دست رفتن بازارهای هدف نشود.

 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران‌میهن با بیان اینکه کمبود نهاده‌های دامی در کاهش بازدهی تولید تاثیر بسزایی داشت، گفت: طی ۲ تا ۳ ماه قبل، نهاده به شکل مناسب در اختیار مرغدار قرار نگرفت که تمامی این عوامل بر جیره غذایی و راندمان تولید اثر گذاشت چرا که مرغداران مجبور به استفاده از نهاده‌های جایگزین شدند.

 

ترکاشوند ادامه داد: بنابر توافق صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی قرار است که مجموع جیره غذایی واحدها در اختیار مرغداران قرار بگیرد که در صورت تحقق این امر، مشکلات در آینده کمتر خواهد شد.

 

قیمت تخم مرغ با وعده کاهش نمی‌یابد/ نرخ تمام شده هر کیلو تخم مرغ ۱۵ هزار تومان

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که قیمت تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ ۱۵ هزار تومان است.

 

وی درباره اینکه آیا وعده‌های مسئولان برای کاهش قیمت تخم مرغ از طریق تأمین نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان به سرانجام رسید، افزود: کاهش قیمت تخم مرغ با وعده محقق نمی‌شود.

 

نبی پور ادامه داد: اگر نهاده‌های مورد نیاز مرغداران با نرخ مصوب تأمین نشود، قیمت هر کیلو تخم مرغ به ٢٠ هزار تومان هم می‌رسد چرا که تولیدکنندگان در تأمین نهاده عاجز شده‌اند و به ناچار مرغ‌ها را به کشتارگاه میفرستند.

 

این مقام مسئول  درباره تاثیر توزیع تخم مرغ بر تنظیم بازار گفت: برای توزیع، تخم مرغ را باید از مرغدار بگیرند وقتی تولیدکننده قادر به تولید و عرضه با قیمت‌های مورد نظر آن‌ها نباشد، چگونه می‌خواهند توزیع انجام دهند؟ ممکن است چند بار به صورت دستوری و زوری این کار را انجام دهند، اما سرانجام خوبی نخواهد داشت.

 

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به کمبود ذخایر نهاده‌های دامی بیان کرد: مسئولان اذعان می‌کنند که نهاده در انبارها موجود است که در صورت ذخایر کافی انتظار می‌رود شرایط تولید دچار چالش نشود.

 

این مقام مسئول با انتقاد از عرضه تخم مرغ با نرخ بالا در خرده فروشی‌ها گفت: متوسط قیمت هر شانه ۲ کیلویی تخم مرغ درب مرغداری ۲۸ هزار تومان است که متاسفانه در خرده فروشی‌ها شانه یک کیلو و ۶۰۰ گرمی با نرخ ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود که تعزیرات به جای نظارت بر واحدهای مرغداری بر مغازه‌ها باید نظارت کنند چرا که مرغداران کمتر از قیمت تمام شده اقدام به عرضه می‌کنند.

 

انحصار در واردات نهاده های دامی علت اصلی گرانی تخم مرغ/ راهکار تعادل قیمت تخم مرغ چیست؟

رحمت اله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از جهش چشمگیر قیمت نهاده‌های دامی در بازار اظهار کرد: علی رغم آنکه نرخ مصوب هر کیلو کنجاله سویا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما در بازار آزاد با نرخ بالای ۱۳ هزار تومان عرضه می‌شود که اختلاف چندبرابری قیمت در نرخ تمام شده مرغ و تخم مرغ تاثیر بسزایی دارد.

 

وی افزود: بارها به وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده ایم که اگر نهاده با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار نگیرد، بدون تردید قیمت مرغ و تخم مرغ افزایش می‌یابد که این امر اقشار کارمند و کارگر را در تامین مایحتاج خود دچار مشکل می‌کند.

 

نوروزی با اشاره به راهکار کنترل قیمت تخم‌مرغ در بازار بیان کرد: اگر دولت و وزارت صمت در تخصیص ارز دقت نظر به خرج دهند، محصولات پروتئینی نظیر مرغ و تخم مرغ با نرخ مصوب دولتی به دست مردم می‌رسد.

 

عضو کمیسیون کشاورزی در پایان انحصار در واردات نهاده‌های دامی را یکی دیگر از دلایل گرانی تخم مرغ دانست و گفت: تا زمانیکه واردات نهاده‌های دامی توسط ۲ نفر انجام شود و به عبارت دیگر انحصار در واردات وجود داشته باشد، بازار تخم مرغ دچار التهاب خواهد بود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------