كرونا اصناف زير زمينی درست كرد



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, اصناف زير زمينی

 

در چند روز گذشته و با اعمال محدودیت‌ها، تهران ساعت ۹ شب می‌خوابد، اما همچنان روزهای شلوغی را سپری می‌کند. طبق گزارش پلیس تهران بزرگ بیش از ۹۵ درصد کسبه پایتخت کرکره مغازه‌های خود را پایین کشیده‌اند و تعطیل هستند، اما شلوغی معابر، مترو و اتوبوس، خبری از تعطیلی ۹۵ درصد تهران ندارد. از روز شنبه و با وجود اعمال محدودیت و تعطیلی اصناف درجه ۲-۳-۴ و دورکاری دو سوم از کارکنان دولت، اما طبق مشاهدات اتوبوس‌ها و متروی تهران و ترافیک در اتوبان‌ها مانند روزهای قبل وجود دارد.

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران از کاهش ۳۰ درصدی آمار مسافران مترو پایتخت با اجرای محدودیت‌های کرونا در روز‌های گذشته خبر می‌دهد و گفته است: «هنوز نمی‌توان آمار دقیقی از مسافرانی که با اتوبوس‌های شهری در روز رفت و آمد می‌کنند، ارائه داد» اما کاهش تعداد اتوبوس‌های درون شهری تهران در ساعت ۸ شب محسوس بوده و باعث شلوغی و ازدحام مردم در داخل اتوبوس‌ها می‌شود. کما اینکه اگر از ساعت ۲۰ به ایستگاه‌های بی آرتی بروید، باید حداقل ۳۰ دقیقه در انتظار رسیدن اتوبوس بمانید و اگر یک اتوبوس هم از راه برسد، آنقدر شلوغ است که نمی‌توان به راحتی وارد شد یا صندلی خالی برای نشستن پیدا کرد. اما در طرف مقابل از ساعت ۲۱، خیابان‌ها و اتوبان‌ها بسیار خلوت‌تر هستند. نتایج دو شب از اجراي محدوديت تردد در خیابان‌های تهران کاهش آمار تردد به میزان ۸۰ درصد بوده است.

 

همان‌طور که محمد حسين حميدي، رئيس پليس راهور تهران بزرگ اعلام کرده: «صبح ها 20 درصد کاهش ترافيک داشتيم و عصرها 38 درصد کاهش تردد را شاهد بوديم و تردد مشخص 9 شب تا 4 صبح در برخي مقاطع 80 درصد کاهش ترافيک را رقم زد. اين درحالي است که هنوز بسياري در اين تعطيلات رهسپار شمال کشور مي‌شوند که عمدتا کارمندان دولت و صاحبان برخي از مشاغل تعطيل هستند. در اين بين فرمانده يگان امداد فرماندهي انتظامي تهران بزرگ از اجراي طرح کنترل مبادي ورودي و خروجي شهر تهران خبر داد و گفت: بر اين اساس ماموران يگان امداد پليس پايتخت به همراه ماموران پليس راهور و اکيپ‌هايي از جمعيت هلال احمر اقدام به استقرار در اين مبادي کرده و از ورود خودروها با پلاک غير بومي به شهر و نيز خروج خودروها با پلاک تهران از شهر جلوگيري مي‌کنند. در اين بين سردار تيمور حسيني، جانشين رئيس پليس راهور ناجا از کاهش 32 درصدي تردد پس از اعمال محدوديت‌هاي کرونايي از روز اول آذر در جاده‌هاي بين استاني خبر داد. اما با وجود اين همه کاهش آمار، شلوغي خيابان‌هاي تهران براي چيست؟‌

 

زندگي زير زمين در جريان است

پاسخ اين سوال را مي‌توان با کمي کنجکاوي و گشت زدن در خيابان‌ها متوجه شد، در جايي که پشت کرکره‌هاي پايين آمده مغازه‌ها صداي افراد در حال کار يا قل قل قليان به گوش مي‌رسد. مثلا در خيابان خيام و ورودي بازار بزرگ که صنف کفشدوزي‌ها در آن قرار دارد، وقتي از کوچه‌هاي خلوت و ساکت آن عبور مي‌کنيد، صداي فعاليت در مغازه‌ها از پشت کرکره پايين مغازه به گوش مي‌رسد و در برخي از قليان‌سراها، يک نفر مسئول بستن در و راهنمايي مشتري است. مرتضي، چهار سال است که در يک فروشگاه لباس در بازار بزرگ تهران کار مي‌کند و زماني‌که با او تماس مي‌گيريم، همچنان سر کار است و مشتريان را به داخل مغازه راهنمايي مي‌کند: او مي‌گويد: «آنقدر از اول سال تا الان تعطيل بوده‌ايم که هرچه پس‌انداز داشتيم خرج کرديم تا امسال را بگذرانيم و اين تعطيلي‌ها دارد دمار از روزگارمان درمي‌آورد. اگر باز کنيم مشتري در بازار نيست و اگر ببنديم، همين يک لقمه ناني که درمي‌آيد هم نيست. پول کرايه مغازه‌ها را چه کسي مي‌دهد؟ با کدام پول قسط خانه و ماشينم را بدهم.»

 

بانک خانه‌ام را مصادره مي‌کند

يکي ديگر از کارگران صنف کيف و کفش نيز که با وجود محدوديت‌ها و تعطيلي مغازه‌شان به سرکار مي‌رود، مي‌گويد: «به ما گفته‌اند که نبايد مغازه‌مان را باز کنيم، اما همين چند روز پيش بانک به من زنگ زد که اگر 10 قسط معوق را پرداخت نکني، سند منزل‌تان را به وکيل ارجاع مي‌دهيم تا براي مزايده اقدام کند. در صورت پرداخت همه اقساط و جريمه‌ها، بايد يک ميليون و پانصد هزار تومان هزينه وکيلي که پرونده شما را پيگيري کرده را بپردازيد. من نيز با مشتريان ثابتم تماس گرفتم که اگر جنسي خواستيد نيم ساعت قبل تماس بگيريد.»

 

وقتي مي‌خواستم مغازه‌ام را باز کنم گفتند نبايد باز کنم و اگر تعطيل نکنم جريمه‌ام مي‌کنند. مانده‌ام چه کار کنم. هرکس يک چيز مي‌گويد. تلفن اتحاديه هم جواب نمي‌دهد. با اين حال چاره‌اي جز کار کردن ندارم و گرنه زندگي‌ام نابود مي‌شود.» چند صدمتر بعد از ورودي اصلي بازار بزرگ تهران در خيابان ناصرخسرو همه‌چيز تعطيل به‌نظر مي‌رسد، اما اين صورت ماجراست و پشت پرده خبر از داستاني ديگر دارد. در بازار عرضه‌کنندگان لوازم آرايشي و بهداشتي که براساس دستورالعمل‌هاي ستاد مقابله با کرونا بايد تعطيل باشد، آدم‌هاي زيادي حاضرند، اما کرکره‌هاي همه مغازه‌ها پايين است. چند دقيقه انتظار کم‌کم رفت‌وآمد داخل مغازه‌ها را عيان مي‌کند. کرکره مغازه‌اي تا نيمه بالا مي‌رود، مردي درشت‌اندام از آن خارج مي‌شود با کيسه‌هاي بزرگ پلاستيکي. صاحب مغازه عطر مي‌فروشد. او پسري جوان است و مي‌گويد، «اهل خالي‌بندي نيست و آمده تا جنس‌هايش را به مشتري‌هايي که ثابتند، بفروشد.»

 

فعاليت قليان‌سراها

يکي از کافه‌هاي قليان‌سرا در يکي از خيابان‌هاي اصلي تهران نيز براي مشترياني که به آنها تلفن مي‌کنند، در مغازه را باز کرده، وقتي وارد يکي از آنها مي‌شويم، حدود 30 تا 40 نفر مشغول قليان کشيدن هستند و حتي مسابقه فوتبال تيم پرسپوليس و صنعت نفت (در روز شنبه) از تلويزيوني که در کافه قرار دارد، پخش مي‌شود و با هر موقعيت خطرناک بر روي دروازه‌ها، صداي حاضرين در کافه به هوا بلند مي‌شود. کسي که مسئول دادن قليان به مشتريان است، دائم به آنها مي‌گويد که ساکت باشيد. وقتي با صاحب قليان‌سرا همکلام مي‌شويم، او مي‌گويد که «با وجود اينکه مغازه متعلق به خودمان است، اما وقتي کار نکنيم مجبوريم با شکم گرسنه بخوابيم ديگر پس اندازي نداريم که خرج کنيم.

 

از سوي ديگر آنقدر مشتريان به ما زنگ مي‌زنند و درخواست دارند که به کافه بيايند، هر کسي را وسوسه مي‌کند.» او معتقد است که اينطور نمي‌توان اعمال محدوديت کرد و در راسته آن خيابان تقريبا همه قليان‌سراها و کافه‌ها تا ساعت 9 شب باز هستند. همچنين اين موضوع فقط مختص صنوف و فروشگاه نيست و بسياري از مهدهاي کودک نيز به‌صورت زير زميني مشغول به‌کار هستند. مسئول يکي از مهدهاي کودک مي‌گويد: «از اسفند سال گذشته همچنان يک خط در ميان تعطيل بوده‌ايم و هيچ حمايتي از ما نشده، ما هزينه‌هاي الکل، مواد ضدعفوني کننده، ماسک و ديگر اقلام بهداشتي را از جيب پرداخت مي‌کنيم. والديني که به سر کار مي‌روند زنگ مي‌زنند و التماس مي‌کنند که تو رو خدا بچه‌ام را قبول کنيد.

 

البته از شنبه تعداد کودکان به يک سوم رسيده و مهد بسيار خلوت شده، اما بازهم بسياري از والدين از ما مي‌خواهند که بچه‌هايشان را بپذيريم.» او در ادامه گفت: «در زمان تعطيلي ابتداي سال، بسياري از مربيان مهدهاي کودک دو تا سه بچه را در خانه‌هايشان نگهداري مي‌کردند و بابت هر بچه مبلغ يک تا يک و نيم ميليون از مادر و پدران شاغل مي‌گرفتند. اين موضوع هم از لحاظ سلامتي و هم امنيت بچه‌ها خطرناک است، چرا بايد اين اتفاق دوباره رخ دهد.»

 

اميد به کمک معيشتي دولت

اما دولت براي همه اين افراد فقط يک راه حل دارد و آن واريز يک ميليون ريال ماهيانه تا پايان سال و وام ده ميليون ريالي بلاعوض به (30 ميليون نفر) از جمعيت کشور است. طبق اطلاعيه وزارت کار، کمک بلاعوض ( ماهانه مبلغ يک ميليون ريال به ازاء هر يک از اعضاي خانوار) از آذرماه تا پايان سال جاري به مدت چهار ماه، به سرپرست خانوار پرداخت مي‌شود. تعداد اعضاي خانواده نيز با توجه به زمان پرداخت وام اول يعني فروردين سال 1399 درنظر گرفته مي‌شود. خانوارهاي مشمول دريافت يارانه کمک معيشتي که منبع درآمدي ثابت ماهيانه ندارند و در مرحله قبل متقاضي تسهيلات کرونايي خانوارها بوده‌اند، حدود 29.7 ميليون نفر (11 ميليون خانوار)، تحت پوشش اين طرح حمايتي قرار مي‌گيرند. تمامي افرادي که در نوبت قبل، وام کروناي معيشتي دريافت کرده‌اند و درآمد ثابت ندارند، مي‌توانند متقاضي دريافت وام يک ميليون توماني باشند، افراد داراي درآمد ثابت از جمله کارمندان دولت، شرکت هاي دولتي يا نهادها عمومي غير دولتي، بازنشستگان، بيمه‌پرداز سازمان تامين اجتماعي يا ساير صندوق‌هاي بازنشستگي شامل اين طرح نمي‌شوند. متقاضيان صرفا کد ملي خود را از تلفن همراه ثبت شده به نام سرپرست خانوار به سرشماره 6369 ارسال نمايند، شهروندان عزيز تنها يک بار پيامک ارسال کنند. پيامک سرپرست خانوارها از روز سه شنبه 4 آذر تا سه شنبه 11 آذر به مدت يک هفته دريافت مي‌شود.

 

 آرمان ملی/ منیره چگینی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------