قارچ ۶۰هزار تومان شد



قارچ  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان قارچ خوراکی علت افزایش قیمت قارچ را گرانی مواد اولیه، کاهش تولید ناشی از فصل گرما و کمبود مواد اولیه و سوء استفاده برخی فروشندگان از کمبود قارچ دانست و گفت که در حال حاضر این محصول باید به قیمت ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

 

قارچ یکی از محصولاتی است که امسال افزایش قیمت چشمگیری داشته است؛ به طوری که قیمت هر کیلو از آن در اوایل امسال ۲۷ تا ۳۲ هزار تومان بوده، اما حالا در سطح بازار به بیش از ۶۰ هزار تومان رسیده است.

 

در این رابطه مهدی رجبی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان قارچ خوراکی، اظهار کرد: مدیریت بازار و نرخ‌گذاری قارچ به عهده انجمن است که فعلا تغییر نکرده است اما مواد اولیه بسیار گران شده و بسیاری از کارخانه‌ها توان تولید مواد اولیه را ندارند که به تولیدکنندگان قارچ برسانند. در این وضعیت طبیعتا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ اما اینکه به صورت رسمی که از سوی انجمن اعلام شود، نرخ تغییری نکرده است، بلکه زمینه تولید و عرضه کمتر شده و در این شرایط برخی از فروشندگان سوء استفاده می‌کنند.

 

به گفته وی قیمت اعلامی انجمن طی روزهای اخیر برای قارچ فله کارتونی درجه یک کیلویی ۴۴ هزار تومان بوده که باید نهایتا ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد، اما در فروشگاه‌ها قیمت این محصول به بیش از کیلویی ۶۰ هزار تومان هم رسیده است که مورد تایید انجمن نیست.

 

چرا تولید قارچ کاهش یافت؟

رجبی پیش بینی کرد که این وضعیت تا آخر شهریور ادامه پیدا کند؛ چرا که قارچ به دو شکل سنتی و مکانیزه کشت می‌شود که کشت مکانیزه در ۱۲ ماه سال انجام می‌شود، اما کشت سنتی در فصل تابستان به دلیل نبود سیستم سرمایشی انجام نمی‌شود؛ بنابراین بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تولید کاهش می‌یابد.

 

البته به گفته وی امسال علاوه بر این، گران بودن مواد اولیه هم باعث شده واحدهای کمپوست ساز نتوانند مواد اولیه به کارخانه‌های قارچ برسانند که خود این موضوع باعث کاهش ۱۰ درصدی تولید قارچ شده است.

 

احتمال افزایش قیمت مجدد

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در ادامه با اشاره مجدد به افزایش قیمت مواد اولیه، گفت که اگر نتوانیم قیمت مواد اولیه را کنترل کنیم، قطعاً برای تولیدکننده نمی‌صرفد و احتمالاً قیمت اعلامی از سوی انجمن افزایش پیدا می‌کند.

 

به گفته وی مواد اولیه این صنعت یعنی کلش گندم در کمتر از یک ماه از ۱۵۰۰ تومان به ۵۰۰۰ تومان هم رسید و کود مرغی نیز وضعیت مشابهی داشت. به طور کلی وقتی مرغ کم می‌شود، صنعت قارچ هم صدمه می‌خورد.

 

افزایش بیش از ۱۲ هزار تومانی قیمت قارچ در سال جاری

رجبی خاطرنشان کرد که قیمت اعلامی قارچ از سوی انجمن در ابتدای امسال حدود ۲۷ تا ۳۲ هزار تومان اعلام شد که با حدود ۳۰ درصد افزایش حالا به حدود ۴۴ هزار تومان رسیده است.

 

وی همچنین تاکید کرد که قارچ یک محصول سالم و عاری از هرگونه مضرات برای بدن است و استفاده از آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود؛ بنابراین با توجه به اینکه حالا این محصول در سبد غذایی مردم است، وزارت جهاد کشاورزی باید توجه خاصی به این صنعت داشته باشند تا هم تولید کنندگان راحت‌تر تولید کنند و هم مصرف کنندگان به قیمت واقعی آن را تهیه کنند.

 

 ایسنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------