آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی: افزایش قیمت کره تخلف نیست!



 فرآورده‌های لبنی,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی اعلام کرد: افزایش قیمت کره حیوانی ناشی از افزایش هزینه‌های تولید است و تخلفی در خصوص تغییر یا افزایش قیمت اتفاق نیافتاده است. 

سید محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص افزایش کره حیوانی در بازار اظهار داشت: در رابطه با افزایش قیمت کره گزارش‌های ما از بازار این محصول نشان می‌دهد، که همه شرکت‌ها افزایش قیمت نداشتند و کره حیوانی در بازار حسب سیاست‌های بازاریابی شرکت‌ها از قیمت 10 هزارتومان، 11 هزار تومان، 12 هزار تومان و حداکثر  13 هزار تومان  وجود دارد.

 

بنی طبا افزود: اولین دلیل افزایش قیمت این محصول را باید در افزایش قیمت مصوب چربی حیوانی از 60 هزار تومان در هر یک کیلو به 80 هزار تومان دانست که بر اساس مصوبه خرید قیمت شیرخام و افزایش قیمت چربی انجام شده است. با افزایش هزینه‌های بسته بندی، بازاریابی، سهم خرده فروش و سهم پخش، شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم که کماکان تناسبی با افزایش هزینه‌های تولید ندارد.

 

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی بیان داشت: قیمت کره برای مصرف کننده، که حداکثر 13 تومان است کاملا قابل دفاع بوده و بر اساس آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل انجام شده، و تخلفی در خصوص تغییر قیمت یا افزایش قیمت اتفاق نیافتاده است.

 

وی ادامه داد: از این قیمت حدود 10 درصد سهم مغازه دار و حدود 10 درصد دیگر هم سهم شرکت‌های پخش است و علی رغم اینکه طبق آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل، تولیدکنندگان چیزی حدود 17 درصد می‌توانند سود ببرند، سود شرکت تولید کمتر از 10 درصد است هم در کره حیوانی و هم در سایر محصولات لبنی.

 

بنی طبا افزود: عدم تناسب سود شرکت‌های تولیدی با هزینه‌های تمام شده، نشان می‌دهد که تولید کننده کمتر از پخش کننده و مغازه‌دار سود از تولید می‌برد و تنها توزیع کننده پولی است که به دیگران می‌رسد اما مصرف کننده گمان می‌کند که این پول تماما به تولیدکننده می‌رسد.

 

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی در خصوص تفاوت قیمت جهانی توضیح داد: مقایسه‌ای بین قیمت کره حیوانی در جهان با قیمت کره داخلی نشان می‌دهد که قیمت کره حیوانی ایران نصف قیمت جهانی است. یعنی اگر قرار بود مانند سال‌های گذشته با ارز فعلی کره وارد کشور شود قیمت کره بین 25 تا 30 هزار تومان برای هر قالب صد گرمی تمام می‌شد. ولی در حال حاضر قیمت نصف آن و حتی نصف هم کمتر است.

 

وی بیان کرد: علاوه بر قیمت چربی که به 80 هزار تومان در هر یک کیلو افزایش یافته، قیمت بسته بندی این محصول نیز با افزایش مواجه بوده است بطوری که قیمت فویل آلومینیوم از 114 تومان به 140 تومان رسیده است. به این افزایش هزینه‌ها باید سایر هزینه‌های تولید را هم افزود. بطور مثال قیمت برق برای واحدهای صنعتی دو برابر شده است.

 

بنی طبا در پایان تاکید کرد: راه اساسی برای کمک به سبد خانوار آن است که یارانه‌هایی که به شکل سیاه و غیر کارآمد در ابتدای زنجیره و در بخش نهاده‌های دامی هزینه می‌شود را به مصرف کننده آن هم مصرف کننده دهک‌های محروم منتقل نماییم. این راهکاری است که هرچه زودتر مسئولان به تصمیم گیری درباره آن برسند زودتر می‌توان از حذف لبنیات از سفره دهک‌های محروم جلوگیری کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------