آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

رشد 180درصدی درآمد شرکت‌های بورس



 شرکت‌های بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
بررسی‌های آماری نشان می‌دهد جمع کل درآمد شرکت‌های بورس در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 180درصد افزایش یافته و به 415هزار میلیارد تومان رسیده است. با وجود این افزایش، شاخص بورس از 50روز پیش در کانال نزولی است.  

به گزارش همشهری، درحالی‌که در یک سال گذشته شاخص کل بورس تهران با نوسان‌های عمدتا نزولی مواجه بوده، آمارها نشان می‌دهد در این مدت درآمد شرکت‌های بورس به شکل محسوسی افزایش یافته است. اگرچه این رشد عمدتا ناشی از افزایش قیمت فروش، تحت‌تأثیر تورم بوده است اما افزایش درآمد شرکت‌های بورس می‌تواند با کاهش نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بورس به افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس و رشد شاخص‌ها منجر شود، با این حال به‌نظر می‌رسد سهامداران این روز‌ها افزایش درآمد شرکت‌ها را کمتر ملاک عمل خود قرار می‌دهند، زیرا در طول ماه‌های گذشته ارزش سهام بسیاری از شرکت‌هایی که با افزایش درآمد روبه‌رو شده بودند، با سیر نزولی مواجه شده‌اند.

 

میزان رشد

آمار‌ها نشان می‌دهد جمع کل درآمد شرکت‌های بورس از شهریور پارسال تاکنون با 181درصد رشد از 147هزار میلیارد تومان به 415هزار میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی جمع کل درآمد شرکت‌های بورس دست‌کم 268هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بخش عمده این رشد ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات تحت‌تأثیر تورم دو رقمی بوده است. به این معنا که قیمت کالا‌ها و خدمات تولیدی از سوی شرکت‌ها متناسب با نرخ تورم رشد کرده است. با این حال هزینه‌های تولید نیز متناسب با نرخ‌های فروش افزایش یافته و احتمالا تحت‌تأثیر این موضوع همچنان حاشیه سود شرکت‌ها تغییر چندانی نکرده است. حتی این احتمال وجود دارد که حاشیه سود برخی صنایع تحت‌تأثیر قیمت‌گذاری‌های دستوری با نزول مواجه شده باشد. با وجود این افزایش درآمد شرکت‌های بورس به تنهایی می‌تواند نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بورس را کاهش دهد و جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش دهد؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد این روز‌ها چندان مورد توجه سهامداران نیست.

 

پتروشیمی‌ها در صدر

آمار‌ها نشان می‌دهد در میان صنایع مهم بورس که بخش مهمی از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند شرکت‌های پتروشیمی با بیشترین میزان افزایش درآمد مواجه شده‌اند به‌طوری که درآمد آنها با 58هزارو 800میلیارد تومان افزایش از 30هزار میلیارد تومان در شهریور سال گذشته به مرز 90هزار میلیارد تومان در شهریور امسال رسیده است؛ یعنی درآمد گروه صنایع شیمیایی به‌طور میانگین 192درصد افزایش یافته است؛ بخش زیادی از محصولات این شرکت‌ها صادر می‌شود و افزایش قیمت ارز نیز نقش زیادی در افزایش درآمد این شرکت‌ها دارد ضمن اینکه در طول چند‌ماه گذشته با کاهش شیوع کرونا در جهان و افزایش تقاضا، قیمت محصولات پتروشیمی نیز در بازار‌های جهانی افزایش یافته است و حتی برآورد می‌شود این روند به‌ویژه برای محصولاتی مانند پلی‌اتیلن در آینده ادامه داشته باشد این موضوع می‌تواند منجر به افزایش بیشتر درآمد شرکت‌های این گروه شود.

 

رشد 160درصدی درآمد فولادسازان

دومین صنعتی که با بیشترین رشد درآمد در یک سال گذشته مواجه شده گروه فلزات اساسی است که عمدتا شامل تولیدکننده‌های بزرگ فولاد هستند. طبق اطلاعات موجود جمع کل درآمد این صنعت از شهریور پارسال تا امسال با 161درصد رشد، از 35هزار میلیارد تومان به 92هزار میلیارد تومان رسیده است یعنی تولیدکننده‌های محصولات فلزی در این مدت درآمد‌شان 57هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. شرکت‌های این گروه نیز مانند شرکت‌های پتروشیمی ازجمله شرکت‌های صادرات‌محور محسوب می‌شوند و نوسان‌های قیمت ارز بر درآمد این شرکت‌ها تأثیر دارد. با این حال بخش زیادی از تولیدات این شرکت‌ها که در داخل عرضه می‌شود، مشمول قیمت‌گذاری دولتی است و این موضوع روند درآمد‌زایی این شرکت‌ها را محدود کرده است، ضمن اینکه قطع برق از بهار امسال میزان تولید در این شرکت‌ها را با کاهش مواجه کرده است. این شرکت‌ها هم‌اکنون سهم مهمی در معاملات بورس دارند.

 

بهبود عملکرد بانکداری

صنعت بانکداری تا همین چند سال پیش با زیان‌های سنگین مالی مواجه بود و اگرچه مشکلات صنعت بانکداری هنوز به پایان نرسیده اما آمارها حاکی از آن است که عملکرد مالی بانک‌ها در حال بهبود است. گزارش‌های ماهانه بانک‌ها نشان می‌دهد نسبت درآمد تسهیلات به هزینه سپرده در بسیاری از بانک‌های مهم بهبود پیدا کرده و این موضوع چشم‌انداز سودآوری این گروه را افزایش داده است. آمار‌ها نشان می‌دهد درآمد صنعت بانکداری در نیمه نخست امسال در مقایسه با پارسال 45هزار و 500میلیارد تومان معادل 721درصد افزایش یافته است. شهریور‌ماه سال گذشته جمع کل درآمد بانک‌های حاضر در بورس 6هزار و 300میلیارد تومان بود اما اکنون این رقم به مرز 52هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

بهبود درآمد پالایشگاه‌ها و معادن

بعد از تولیدکننده‌های پتروشیمی، فولاد و بانک‌ها نقش زیادی در رشد مجموع درآمد شرکت‌های بورس داشته‌اند. پالایشگاه‌ها و شرکت‌های معدنی در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند و طبق اطلاعات موجود درآمد پالایشگاه‌ها از شهریور پارسال تاکنون 37هزارو 300میلیارد تومان افزایش یافته است. هم‌اکنون جمع کل درآمد پالایشگاه‌های حاضر در بورس به 49هزارو 500میلیارد تومان رسیده است. برآورد می‌شود با تخفیف‌های تازه‌ای که برای خوراک این شرکت‌ها در نظر گرفته شده روند درآمد این شرکت‌ها حتی در نیمه دوم سال با رشد بیشتری مواجه شود.

 

پس از پالایشگاه‌ها، تولیدکننده‌های محصولات معدنی فلزی در رتبه پنجم از نظر افزایش درآمد قرار دارند به‌طوری که جمع کل درآمد این شرکت‌ها از شهریور پارسال تاکنون 32هزارو 300میلیارد تومان افزایش یافته و به مرز 50هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی درآمد شرکت‌های این گروه که عمدتا ماده اولیه تولید فولادسازان را تهیه می‌کنند 183درصد رشد کرده است.

 

رشد 447درصدی درآمد خودروسازان 

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد درآمد صنعت خودرو‌سازی‌ هم در یک سال گذشته 447درصد افزایش یافته است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد بخش عمده این رشد ناشی از افزایش قیمت محصولات این شرکت‌ها با وجود قیمت‌گذاری شورای رقابت بوده است.

 

قیمت کارخانه‌ای خودرو در یک سال گذشته برخلاف قیمت‌گذاری شورای رقابت به‌طور میانگین 70درصد افزایش یافته و نرخ برخی محصولات حتی تا 150درصد گران شده و این موضوع به رشد درآمد این شرکت‌ها منجر شده است. با وجود این افزایش درآمد، زیان انباشته این شرکت‌ها همچنان در حال افزایش است و طبق آخرین اطلاعات جمع کل زیان انباشته این صنعت به 82هزار میلیارد تومان رسیده است. به باور برخی ازکارشناسان، صرف‌نظر از قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو‌سازی‌ برای حل مشکلات مالی‌اش نیاز به تجدید ساختار اساسی دارد. آمارهای موجود نیز این موضوع را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد با وجود رشد پر شتاب درآمد‌ها این افزایش ارزش فروش، نقشی در کاهش مشکلات این صنعت نداشته است.

  شرکت‌های بورس ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 بهبود درآمدهای صنعت بیمه

آمارهای موجود نشان می‌دهد درآمد شرکت‌های فعال در بخش بیمه در بورس در نیمه نخست امسال در مقایسه با پارسال 574درصد افزایش یافته و از 5هزارو 500میلیارد تومان به مرز 37هزار میلیارد تومان رسیده است. اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که بخش عمده این افزایش درآمد‌ها ناشی از سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورس و یا درآمد‌های غیرعملیاتی بوده است. درآمد این شرکت‌ها هم‌اکنون به 3هزارو 700میلیارد تومان رسیده است. از دیگر صنایع مهم بورس که در یک سال گذشته با رشد درآمد مواجه شده، می‌توان به صنعت سیمان اشاره کرد که درآمد‌های این صنعت به‌طور میانگین 119درصد افزایش یافته است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------